|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Vel, jeg er ikke enig. Det er greit med vitenskap og kunnskaper og det er fint at vi ikke lenger brenner folk på bålet om de er litt annerledes eller kakker hull i hodet på syke folk for å slippe ut onde ånder. Men enkelte ting vil jeg bare ikke ha forklart eller fortalt om hvordan de egentlig fungerer. Jeg vil ikke ha noen til å fortelle meg hva jeg fysisk er i stand til og hva som er umulig for meg.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 00:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
sharee skrev: | Vel, jeg er ikke enig. Det er greit med vitenskap og kunnskaper og det er fint at vi ikke lenger brenner folk på bålet om de er litt annerledes eller kakker hull i hodet på syke folk for å slippe ut onde ånder. Men enkelte ting vil jeg bare ikke ha forklart eller fortalt om hvordan de egentlig fungerer. Jeg vil ikke ha noen til å fortelle meg hva jeg fysisk er i stand til og hva som er umulig for meg. |
Nei, men det er det heller ikke opp til vitenskapen å motbevise, utenom ting som at "hvis jeg konsentrerer meg lenge nok om den gjenstanden der, så flytter den på seg", som man egentlig vet med seg selv at ikke går likevel. Alt annet er jo opp til deg å gjøre noe med selv. Ingen forskere har ennå klart å kartlegge helt hvordan et menneske funker med så og så mye av det og så og så mye av det.
Det med at det er kjekt å ikke vite hvordan alt funker er jeg heller ikke enig med deg i. Samfunnsmessig er det kjekt å vite mye. Hvis du for eksempel ser på nordlyset med noen folk og du sier "vet dere hva nordlyset egentlig er? Det er en stor drage som flyr over himmelen, fordi alvene begynte å danse der den sov." og mener det, vil du uten tvil bli stemplet som idiot. Ellers, om du ikke vil vite alt, så er det jo bare å holde opp med skolegang etter videregående. Da slipper du unna en del. Om man for eksempel ikke tar realfag slipper man enda mer.
Dessuten, vitenskap: "Det er umulig for mennesket å fly" takket være vitenskap er ikke det et faktum lenger. Og, nei, jeg tenker ikke bare på flyvemaskiner, men også for eksempel på konstruksjoner som sender opp en varm luftstrøm, hvilket gjør det mulig for mennesker med små fallskjermer å sveve rundt. Dette takket være vitenskap. Å fly på den måten var ting man bare kunne drømme om før. Alle visste at det var umulig, uten vitenskap. Så angående hva mennesker kan eller ikke kan, så er egentlig vitenskap mer befriende enn noen her vil ha det til. Å kommunisere med en på den andre siden av kloden tok for et århundre siden netsen et år, om det gikk raskt.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 15:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
fungi skrev: |
Det med at det er kjekt å ikke vite hvordan alt funker er jeg heller ikke enig med deg i. Samfunnsmessig er det kjekt å vite mye. Hvis du for eksempel ser på nordlyset med noen folk og du sier "vet dere hva nordlyset egentlig er? Det er en stor drage som flyr over himmelen, fordi alvene begynte å danse der den sov." og mener det, vil du uten tvil bli stemplet som idiot. Ellers, om du ikke vil vite alt, så er det jo bare å holde opp med skolegang etter videregående. Da slipper du unna en del. Om man for eksempel ikke tar realfag slipper man enda mer. |
Jeg sier ikke at det var bedre før. Jeg syns det er ganske fint at vi har kommet oss vekk fra veldig mange fordommer. Jeg sa heller ikke at det var kjekt å ikke vite ting. Jeg sa at jeg helst ikke vil vite dem. Bra at noen vet noe om disse tingene, og at man har muligheten til å få vite dem, men jeg liker ikke at noen rakker ned på måten jeg ser verden, bare fordi det ikke følger alle de fysiske lovene. Om noen sa til meg det du sier ovenfor om drager og alver ville jeg syns at dette var et utmerket hyggelig menneske som fantastisk nok ennå hadde evnene til å drømme. Det er ikke et teng på idioti å kunne gjøre verden til en litt hyggeligere plass, selv om det ikke er forankret i "virkeligheten" men bare er tankebasert. Det er ikke idiotisk å kunne drømme.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 18:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Da er vi jo egentlig veldig enige, da.
Jeg og synes det er sunt å drømme seg bort, men, likevel, det er lurt å skille mellom fantasi og virkelighet. Driver jo med rollespill og hele pakka selv, jeg. Men jeg er til gjengjeld flink til å skille på når jeg drømmer og når jeg er i virkeligheten.
Helt greit at enkeltpersoner ikke vet alt også, det er akkurat sånn det må være. Det er mange som ikke klarer å forestille seg atomer, disse kan jo naturligvis ikke bry seg om at vi er bygd opp av dem.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 18:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
fungi skrev: | Hvis du for eksempel ser på nordlyset med noen folk og du sier "vet dere hva nordlyset egentlig er? Det er en stor drage som flyr over himmelen, fordi alvene begynte å danse der den sov." og mener det, vil du uten tvil bli stemplet som idiot. |
Ville du vel ikke! Det ville vært et konge sjekketriks!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 03 Mar 2005, 08:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |