DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
"religiĂžse" Norge
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Jepp. Enig med Coralin. Det er mange ateister som ikke gidder Ä melde seg inn i andre trossamfunn, fordi ingen egentlig appellerer til dem. og dermed fortsetter de Ä vÊre medlem av statskirken, selv om de ikke tror pÄ kristendommens lÊre. Dessuten sÞrger det ogsÄ for Ä legge et lokk pÄ oppvekkelse i andre religioner. Tenk for eksempel pÄ hvordan det ville ha vÊrt med en hvilken som helst annen statsreligion. NÄ har kirken mange medlemmer, men det er jo fordi ateistene ikke har meldt seg inn i noe annet!

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 17:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
pÄ den tiden de tvang gjennom kristendommen bestemte de vel at alle skulle fÞdes kristne..slik at kirken fikk flest mulig medlemmer, dÄpen skal egentlig gjÞres nÄr folk er voksne og kan velge selv, for dÄp er faktisk en tros handling, ikke en mÄte Ä fÄ navn pÄ.. det var kirken som innfÞrte dette for at folk ikke skulle kunne velge selv.. men ble tvunget til dÄp, sÄjeg kommer ikke til Ä dÞpe mine barn,..hvis de virkelig tror pÄ gud sÄ lar de seg dÞpe som voksne...og det skal de seff fÄlov til om de vil

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 18:03
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
SÄnnsett synes jeg ogsÄ litt synd pÄ folk som er fÞdt inn i en religiÞs familie, fordi mange bare fortsetter med samme religion de ble opplÊrt til Ä fÞlge, uten Ä ha et nyansert syn pÄ hvilken religion som faktisk appellerer mest til en. Dessuten har de da fÄtt inn at slik er rett og slik er galt, og sÄnn skal man synge fÞr man spiser.

Jeg husker at Jeg var kristen pÄ barneskolen, fordi vi hadde en kristen lÊrer, som lÊrte oss kristne sanger og sÄnt som vi sang i starten av hver dag, og fremstilte jÞdenes historie pÄ en veldig naiv, unyansert mÄte. Hva de andre, som jeg nÄ vet at var muslimer og sikher, drev med i de timene ante jeg ingenting om, annet enn at de fikk livssynsopplÊring. De sluttet heldigvis med dette faget, kristendom, og gikk over til krl, som fortsatt fokuserer mest pÄ kristendom.
Krl-boka jeg har nÄ har veldig mange feil i dens utsagn om andre religioner, og halvparten av boka omhandler kriten tro og forskjellige trossamfunn. Dette irriterer meg, fordi jeg har lyst pÄ god pedagogisk gjennomgang av ikke bare Buddhismen, JÞdedommen, Hinduismen og Islam, men ogsÄ for eksempel sikhismen, jainismen, zoroastrianismen med fler.
Har sjekka ut litt, og funnet ut at jeg ikke kommer til Ä fÄ noe religionslÊrdom pÄ videregÄende, og om jeg da ikke velger Ä studere religion, sÄ vil jeg aldri fÄ vite noe sÊrlig mer om for eksempel scientologikirken at det er en gjeng som tror pÄ at romvesener kommer til Ä komme tilbake og hente oss en dag, og at stÞrsteparten av skrullingene i Hollywood tror pÄ dette. Jo, jeg kan finne ut selv at scientologien ble oppfunnet av en forfatter tidlig pÄ femtitallet, og at kirken startet oreganisasjonen narcocon, som er veldig flinke med Ä helbrede narkovrak. Dessuten fÄr jeg med det samme vite at dette er veldig underfundig, fordi flesteparten av disse igjen blir omvendt til scientologien. jeg kommer ikke til Ä fÄ vite noe mer om ikke jeg oppsÞker et scientologisamfunn, og det har jeg absolutt ingen planer om Ä gjÞre, fordi jeg ikke aner en dÞyt om hvordan de kan komme til Ä behandle personer som oppsÞker dem men som ikke har noen som helst lyst til Ä bli omvendt. Kan jo, for alt jeg ikke har fÄtt vite, hende at det er en okkult religion som ikke ville nÞlt med Ä kappe av meg hÄnden eller noe.

Dette problemet vil nok gÄ bort med statskirken. HÄper jeg. Jeg hadde iallefall hatt glede av Ä fÄ vite hvordan Bahå'í troende praktiserer religionen sin, eller om hvordan Cao Dai troendes vanligste fordommer (som at kristne som regel mener at homofile ikke hÞrer hjemme i verden). HÄper vi kan slippe statskirken en gang. HÄper virkelig det.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:40
Coralin
Veronica
Veronica

jeg heller mer og mer mot paganismen. det finnes ikke noe slikt som godt og vondt. Alle veier leder til vÄr skaper (som slett ikke har noe med den kristne gudÄ gjÞre) vi mÄ bare finne veien, og noen mÄ gÄ lenger enn andre. da det tar dem lenger tid Ä finne frem. Vi har alle evner, vi mÄ bare komme i kontakt med dem

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:50
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
De feirer jo at Jesus ble fÞdt, det er da ikke Ä lyve! Alle VET jo nÄ at Jesus egentlig ikke ble fÞdt pÄ julaften.Det gÄr jo ikke ann Ä bruke det som argument mot kristendommen i dag!

Bodde '"her", hva mener du med det? Norge hadde da ingen tradisjon for Ä feire julaften fÞr kristendommen kom, sÄ grunnen til at det norske folk feirer julaften kommer fra kristendommen, ikke omvent.
Dessuten er det viktig og skille mellom katolske og protestantiske kristendommer.

Jeg mener ikke at det bĂžr vĂŠre noen statskirke, men flere argumenter som kommer frem her holder ikke.
Har "bÞffa" pÄska (noe som ikke er sant en gang) eller "bÞffa" jula, hva har det Ä si egentlig?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:10
Sist endret av Ronja den Ons 16 Feb 2005, 21:16, endret 2 ganger
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Kom to ganger.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

JO folk feiret vintersolverv (Yule) sÄ ble dagen flytta et par dager og kalt julaften? det vile jeg si er Ä legge julaften pÄ en dag slett ikk ehar noe med at jesus ble fÞdt Ä gjÞre..

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:22
Ronja

Coralin skrev:
JO folk feiret vintersolverv (Yule) sÄ ble dagen flytta et par dager og kalt julaften? det vile jeg si er Ä legge julaften pÄ en dag slett ikk ehar noe med at jesus ble fÞdt Ä gjÞre..

Ok, er det noe galt i det?
Er det virkelig ett argument du bruker mot statskirken?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:30
Coralin
Veronica
Veronica

BÞffa jula spÞr du.. ja det har de..for det er egentlig vintersolvervv som ble feiret og det har de feiret MYE lenger en jesufÞdsel, pÄsken..ja den kommer jo et visst tidspunkt etter julen..sÄ kanskje dÞde ikke jesus da i det hele tatt, siden en annen "hedensk" feiring fant sted pÄ dette tidspunktet,nemlig Ostara, det er jo der pÄskeharen og eggene kommer fra, sÄ fant de ut at det var beleilig at jesus dÞde pÄ dette tidspunktet da, siden dette allerede ble feiret likevel..?! I norge bodde jo det som i dag kalles hedninger/ paganister sisse dyrket naturen, det var deres religion kan man si, som f.eks samene. SÄ kom det noen som skulle omvende hele verden, og red rundt og tvang sin tro pÄ folk. Og siden dette kanskje ikke gikk sÄ bra sÄ la de hÞytider til hÞytider hedningene allerede feiret slik at det ble lettere Ä "overbevise dem", Det var jo Luther som startet det vi i dag kjenner som kristne protestanter, og ikke engang luther ville vedkjenne seg julen som kristen hÞytid, det var det noen "fine folk" i roma som fikset. Var det noe mer jeg skulle svare pÄ?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:43
Ronja

Ja, er dette ett argument mot statskirken?

Sitat: sÄ kanskje dÞde ikke jesus da i det hele tatt, siden en annen "hedensk" feiring fant sted pÄ dette tidspunktet,nemlig Ostara, det er jo der pÄskeharen og eggene kommer fra, sÄ fant de ut at det var beleilig at jesus dÞde pÄ dette tidspunktet da, siden dette allerede ble feiret likevel..?

Er det ett argument at pÄsken kansje blir feiret pÄ samme tid som noe annet?

Jeg trodde dette var en debatt om statskirken, ikke kritikk rettet mot kristendommen? Eller kansje det er umulig pÄ dette forumet Ä trekke inn kristendommen uten at det blir masse angrep pÄ den.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:48
Coralin
Veronica
Veronica

Hovedargumentet mitt er: Enhver mÄ fÄ velge selv, ikke bli tildelt en religion ved fÞdselen.
andre ting som jeg syntes folk bÞr bli opplyst om er at hÞytidene ikke har noe hold i kristendommen i det hele tatt, det er jo ingen som vet nÄr jesus ble fÞdt (om han da ble fÞdt) og hvis jeg skal dra inn mere sÄ har en gruppe prester bestemt at visse deler av bibelen slett ikke skal vÊre med i bibelen, sÄ de har fjernet det.
Og Et annet argumant da det mellom hovedargumentet og hit ikke er sÄ veldig gode argument kanskje, sÄ burde man skille politikk og religion, og detgjÞr man ikke nÄr staten er "underlagt en religion" med det mener jeg at grunnloven osv har en masse kristne henvisninger. (gud og kirken er nevnt)
Og man ser jo hva som skjer i midtÞsten? hvor religion og politikk blir blandet, muslimske land, hvor de mÄ leve etter religiÞse regler istedet for egne regler..nÄ er kanskje ikke dette sÄ utbredt i norge..men likevel? det blir for dumt at man ikke skal kunne velge selv omman vil stÞtte kirken eller ikke, for kirken fÄr faktisk penger ut i fra antall medlemmer..

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:56
Ronja

Jeg er fullt enig med deg i alt som har med saken Ă„ gjĂžre.

Jeg er uenig i dine pÄstander om at hÞytidene ikke har hold i kristendommen, men det har faktisk ingenting i denne debatten Ä gjÞre, om det er viktig eller ikke.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:59
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man hadde bare rett og slett ganske god praktisk sans da kristendommen etterhvert ble innfĂžrt. De fleste feiret fra fĂžr av vintersolverv, og at det gikk mot lysere tider midt i en mĂžrk og kald vinter. Å skulle ta fra folk en slik feiring ville ikke akkurat gjort kristendommen mer populĂŠr, og siden man sĂ„ allikevel ikke lenger husket helt nĂžyaktig nĂ„r Jesus ble fĂždt falt det seg naturlig Ă„ legge feiringa av hans fĂždsel til ca samme tid som den gamle feiringa av vintersolverv.

Hovedsaken var Ä fÄ spredt det kristne budskap, sÄ da inngikk man et kompromiss eller flere underveis for Ä tilpasse religionen de diverse folkeslagene i Europa. NÞyaktig det samme har for eksempel skjedd i SÞr-Amerika.

Men Ä ha statskirke i vÄre dager er det rene skjÊre nonsens. Samfunnet er langt fra like ensretta som det var fÞr, og religion har ikke lenger den samme dominerende plassen i folks liv som fÞr - ihvertfall ikke i alle folks liv. Staten bÞr representere og ta seg av hele befolkningens interesser og rettigheter, derfor bÞr den vÊre ganske nÞytral med hensyn til religion/ikke religion.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 12:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Her er et forslag. Kan ikke kirken sende et brev til samtlige som stÄr registrert som medlemmer? De som fortsatt Þnsker Ä stÄ oppfÞrt, gir tilbakemelding om dette. De som ikke svarer / takker nei, strykes.

Det stÄr jo i bibelen at man ikke skal stjele, sÄ hvorfor skal ikke det gjelde kirken/statskassa?

InnleggSkrevet: Lűr 19 Feb 2005, 02:50
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
haakoo skrev:
Uansett, dette er IKKE noe vi Þnsker i dagens samfunn, sÄ da mÄ man tolke og modifisere religionen sÄ den passer inn i vÄrt samfunn.

SÄ absolutt ikke!! man kan ikke modifisere til Ä gÄ stikk i strid med det som stÄr i hovedboka, da fÄr man heller droppe hele religionen. Ihvertfall kan man ikke enda kalle den kristendom og skryte pÄ seg at man har basis i bibelen.

Hvem er vi? Dersom de som fÞlger bibelen ennÄ finnes, Þnsker disse det i dagens samfunn.

Uansett var jo ikke dette poenget mitt, poenget er at skal man ha en religion, kan man ikke la den styres av politikk! Religion er over politikk, Gud har hĂžyere rang enn bush.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:52
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:
Staten bĂžr representere og ta seg av hele befolkningens interesser og rettigheter, derfor bĂžr den vĂŠre ganske nĂžytral med hensyn til religion/ikke religion.

Netopp! og motsatt. Religionen skal ikke legge seg opp i politikken, og politikken skal ikke legge seg opp i religionen! (selvsagt unntatt ved lovbrudd)
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:55
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Er det ikke sÄnn at man ikke er medlem av statskirka med mindre man er dÞpt i kirken?
Jeg fikk bedskje om at jeg iallefall ikke kunne konfirmere meg kirkelig med mindre jeg var dĂžpt (medlem av statskirka).
Ikke det at jeg ville konfirmert meg kirkelig uanset.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 18:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er jo fÞrst de siste 3-5 Ärene at folk virkelig har begynt Ä finne alternativer til dÄp (i statskirken), sÄ de fleste er vel dÞpt der. Derfor sÄ mange er medlem.
Jeg ble aldri dĂžpt, men jeg stod som medlem... mulig det har noe med foreldre Ă„ gjĂžre, jeg vet ikke.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 18:14
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Om man skal melde seg ut av statskirka fÞr man er konfirmert mÄ en av foreldrene dine ikke vÊre medlem, om begge foreldrene dine er medlem av statskirka er du ogsÄ medlem (det var iallfall det de fortalte meg pÄ barneskolen). Jeg er forresten medlem av Human Etisk Forbund og ikke statskirka Smile

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

SecretWindancer skrev:
Er det ikke sÄnn at man ikke er medlem av statskirka med mindre man er dÞpt i kirken?
Jeg fikk bedskje om at jeg iallefall ikke kunne konfirmere meg kirkelig med mindre jeg var dĂžpt (medlem av statskirka).
Ikke det at jeg ville konfirmert meg kirkelig uanset.

du er nok medlem...mine foreldre var ikke medlem, og sÄ vidt jeg vet er ingen av dem dÞpt i kirken, og de var medlemer, jeg er ikke dÞpt, jeg var medlem ogsÄ.. siden det er statskirke sÄ er de sÄ slue at de setter opp alle og en hver som meldem ved fÞdselen, dette tjener de jo tross alt gode pengerpÄ (de fÄr penger per medlem) og siden mange ikke er klar ogver dette sÄslipper de jo unna med det

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:16
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet