|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Hjernen jobber ikke med binaere operasjoner slik som en datamaskin, men med multigraderte koblinger. Det kan den tillate seg ettersom den jobber med kjemikalier i istedet for ren elektrisitet. For eskempel, mengden av et protein i et akson kan bestemme hvor hyppig et elektrisk impuls skal sendes nedover, og hyppigheten kan avgjoere dersom den mottagende nervecellene skal fyre av, men ogsaa hvor kraftig den totale mengden impulser fra alle av cellens mottagere er med paa aa bestemme. Tatt i betrakting at hver nervecelle kan koble seg til millioner av andre og at kriteriene og grensene for fyring og reaksjon paa fyring kan variere kontinuelt, saa kan selv ikke den mest moderne datamaskin maale seg med dette.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Fre 25 Feb 2005, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det endrer ikke på det faktum at en hjernecelle enten er i aktivitet, eller så er den det ikke Av eller på. Den bare har litt fler valgmuligheter for hva slags på det skal være.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 11:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Glahn skrev: | Det endrer ikke på det faktum at en hjernecelle enten er i aktivitet, eller så er den det ikke Av eller på. Den bare har litt fler valgmuligheter for hva slags på det skal være. |
Men så er det ikke binært hvis den har mer en to tillstander, noe den vel gjerne har hvis det er fler forskjellige "på".
Forøvrig gjøres det nok gjerne en hel del ganske avansert forskning på hjernen, som formodentlig bør utforskes hvis man virkelig vil forstå hvordan den og kanhende sinnet vårt og fungerer.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 18:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Tja - det blir vel nærmest et definisjonsspørsmål. 1+1=3 for høye verdier av 1
Men noe sier meg at hjernen er rett og slett for kompleks til fatte fullt ut. Ikke at det skal hindre oss i å forsøke.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 19:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Jeg for min del velger å tro at det er noe i "Hvis man kunne forstå sin egen hjerne, hadde den vært så enkel at man hadde vært så dum at man ikke hadde forstått den likevel.."
Jeg mener.. Kan en stein forstå en stein..? 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 03:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg bare tror det er umulig i praksis - ikke i prinsippet. Hvorfor skulle det være prinsipielt umulig?
Atomer og deres bestand-deler er seg ikke sin egen eksistens bevisst, men vi mennesker er det - selv om vi bare består av atomer. Sett sammen ting slik at de gjør ting i forhold til hverandre, og ting får nye egenskaper.
|
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 13:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Er det nå så sikkert at mennesket bare består av atomer, og ikke også en sjel?
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 18:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Dj_Ista skrev: | Er det nå så sikkert at mennesket bare består av atomer, og ikke også en sjel? |
Nei, det er ikke sikkert. Men jeg venter med å introdusere noe så vesensforskjellig fra den fysiske verden som vitenskapen befatter seg med, helt til jeg trenger det.
|
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 22:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |