DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Fornektelse og digresjoner
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [34 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
bananku
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Hvis du ser det etter at du har postet, så finnes det en "endre"-knapp (nå snakker jeg kun om forumet) ;)

Men jeg synes at
Sitat:
En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er
riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge
boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre
bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver
eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet. Inresastaent!

ligner alt for mye på en dårlig unnskyldning til å kunne få lov til å skrive feil.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 08:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Men det er en sannhet i det. Jeg ser ordene som bilder. kreves endel konsentrasjon for at jeg skal se og lese en og en bokstav.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 10:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Helt enig. Hvis jeg bare leser fort over den der forstår jeg absolutt hva som menes, men da får jeg til gjengjeld ikke fullstendig med meg hva som egentlig står, så jeg må lese litt saktere og da blir det mye veldig feil.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 10:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Og jeg har ingen form for lese og skrivevansker. så at det er noen dårlig unnskydning for de som skriver feil tror jeg ikke.
Dessuten, en som sliter litt med rettskriving trenger heller en enkel rettelse, i steden for at et kvart forum som kommer med forargede (eller hva det nå heter) uttalelser om deres trykkleifer. Selv i universitets-sammenheng godtar man visse skrivefeil sålenge det er skrevet på pc.
Uvante tastaturer har også mye å si for hvordan man skriver.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 12:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Ingen av de to universitetene jeg har gått på så langt har akseptert noen form for skrivefeil. De har alle blitt rettet på hos meg. Skrivefeil på PC har faktisk blitt særlig sett ned på, for der har man jo til og med stavekontroll!

Hva som hjelper folk kan sikkert være individuelt, skjønt en skulle vel tro at hvis noe blir poengtert og terpet på mange nok ganger, vil det bli lettere å huske det enn om det bare blir nevnt én gang og aldri mer, selv om feilen fortsetter.

Men nå er ikke mine utrop i Klagemuren først og fremst ment for at folk med skrivefeil skal dra nytte av det (selv om det naturligvis hadde vært en bonus), men fordi det er Klagemuren, og hvis det er noe jeg føler for å klage over, så er det nettopp dette. Skal det være visse ting man ikke får lov til å klage over, også nå? Nei, vettu meg hva.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Venninna mi gikk på blindern. psykologi. der sa de at det var mindre farlig med skrivefeil på pc enn for hånd..

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:47
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ikke ta det personlig vero Smile Heheh. Jeg er klar over at du er en veldig rettskrivningsfantast. jeg snakker av generell erfaring pga endel dyslektiske venner og familiemedlemmer. Terping er en ting. Krasse kommentarer er en annen ting. Gjaldt bare generelt.
Nothing personal Smile

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:49
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg kan forstå at feilstaving for hånd kan ses på som verre en feilstaving ved bruk av PC. Når man skriver for hånd må man jo mer eller mindre rette oppmerksomheten på det man skriver. Man kan ikke "uheldigvis" skrive feil bokstav, slik man uheldigvis kan komme borti feil tast på en PC. Sånn sett er jeg enig. Men så lenge man skriver i Word (og det gjør man jo gjerne når man skriver oppgaver o.l. på universiteter) har man stavekontroll, og da er det ingen unnskyldning lenger. Wink

Jeg tar aldri noe personlig, egentlig, jeg blir bare tidvis bekymret for at andre gjør det.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Wink
Hmm, jeg har glemt hvordan det er å skrive med stavekontroll. tror jeg må få tak i word igjen. men har ikke hatt word på noen år Razz Skriver i notepad hvis jeg har noe å skrive. Det er forøvrig nesten bare mine egene svadete tanker da så Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 16:02
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

wordpad er bra, det. Slipper alle de glorete funksjonene til Word, og det evinnelige oppdateringsmaset.

For øvrig burde en stavefeil hist og her godtas, men det må igjen sies at selv om folk selvfølgelig skal få lov til å skrive feil innimellom, så er det irriterende og tyngre å lese. Har noen som er helt forferdelige på det der i klassen, så når jeg må høre stilene deres ber jeg dem lese opp, fordi ellers (snakker av erfaring) kommer jeg meg ikke gjennom stilen. "Kann du vere så snil og gjøre no me de" spurtte Kristine "Næi" svartte Katrine. Dette var et mildt utdrag fra en stil av dem. Alle her, gode eller dårlige til å skrive synes sikkert at det er utrolig lett og morsomt å lese dette uten å dvele ved alle skrivefeil? Nå kom jeg forresten på at stygg og ujevn håndskrift (for eksempel der o og a ikke kan skilles fordi a-er innimellom har streken høyt oppe og o-en har den lavt nede) egentlig går i samme kategori. Det slipper man på pc, da.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 18:03
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
En helt annen ting er hva slags inntrykk en tekst full av skrivefeil gjør. En arbeidsgiver vil neppe ha tillit til at en person som har forfattet en søknad full av skirveleiffer, er voldsomt kunnskapsrik eller kompetent i andre ting heller.

Å kunne stave riktig er helt grunnleggende kunnskap man bør lære seg i barneskolen, slik at man på ungdomsskolen og videregående kan lære seg hvordan man bygger opp en tekst med god struktur, slik at man kan konsentrere seg om å få fram den meningen en vil på den måten en vil. Istedet for å sitte og konse på at man får stavet alle ord riktig. Når man på et tidlig stadium i skriveopplæringa ikke terper på rettskrivning gjør man folk en bjørnetjeneste.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 20:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Mamma og jeg har terpa på broren og søstra mi. De har blitt veldig flinke. Alt jeg skulle fram til er at det kommer an på HVORDAN man gjør det Rolling Eyes

Samme som når det gjelder matte. jeg fatter ikke matte, det nytter ikke. Og når folk blir sure for at jeg ikke gjør det riktig, eller forsår det og i tillegg får meg til å føle meg som en idiot fordi jeg ikke kan det.. Vel. Det hjelper meg ikke akkurat til å lære.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 20:32
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Matte er litt forskjellig, da, men ikke så veldig mye. Hvis du føler at du ikke får det til på et tidlig stadium gir du gjerne mye lettere opp enn hvis du føler at du får det til. Dette gjelder gjennom hele skolegangen ++. Uansett høy eller lav IQ vil folk som interesserer seg for matte ha lettere for det som voksne enn folk som har litt mer IQ enn dem.

LIkevel har det med IQ å gjøre, og den er i veldig stor grad medfødt, så jeg synes ikke noen burde kjeftes på selv om de ikke takler matte.

InnleggSkrevet: Tor 13 Jan 2005, 08:43
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Dog har jeg relativt høy IQ. Da jeg gikk på barneskolen hadde jeg ikke så problemer med matte. For da hadde jeg mamma som forstod det. Og hun satt med meg og terpet masse. Brøk osv. Så fra 3 til 6 klasse var jeg veldig veldig flink. Men så fikk vi andre lærere, mattestykkene begynte å gli over i ting mamma hadde helt glemt, og ting jeg ikke forsto SÅ mye av. Dog klarte jeg meg greit.
Så kom VGS og alt bare gikk til helvete. Geometri er det eneste jeg virkelig kan. Og prosentregning (hvis jeg pusser støv av det da)
Det var ting jeg klarte å lære på en bestemt måte, og noe jeg klarte å lære utenat sånn at jeg forstod det.
Har man problemer med sånt må det læres på en bestemt måte. Varierer fra person til person.

InnleggSkrevet: Tor 13 Jan 2005, 14:54
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [34 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet