DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Hvor mye vil du gi for Ä oppnÄ "enlightenment"
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
fungi skrev:

ikke enig. For Ă„ bruke en lignelse. man sitter og bygger med lego.
1. Man vet at man kommer til Ä gjÞre noe annet gÞy etterpÄ, og at ingen kommer til Ä rase det man bygger. Man bygger derfor sÄ bra man kan.
2. Man vet at etter Ä ha bygd ferdig med lego, mÄ man legge seg, og sÄ kan man kanskje fortsette dagen etter.
3. Man vet at etter Ä ha bygd ferdig mÄ man legge seg, og dessuten kommer en irriterende lillebror til Ä rase hele saken.

ok, jeg vet at det var en dÄrlig lignelse, men dette var en beskrivelse av den opplyste religiÞse, agnostikeren og ateisten. De fleste vet det som gjelder for dem, forskjellen er om de er villige til Ä innse det.

Øhh..HÊ? Kan du spesifisere litt hva du mener?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 00:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Vel - jeg skjÞnner bildet du forsÞker Ä male. Men jeg kan ikke se at du egentlig gjÞr noe annet enn Ä gjenta ditt gamle argument. SÄ jeg stÄr pÄ mitt og vet hvordan jeg selv har det.

Kanskje funker verden sÄnn for deg, men det betyr ikke at alle andre tenker pÄ samme mÄte.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 09:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Dj_Ista skrev:

Og angÄende Adam og Eva, sÄ blir det bare en av utallige tolkninger av historien. Kan jo nevne at en annen tolkning er at "Gud" (Demiurgen, en 'demon' som laget den fysiske verden for Ä fange menneskenes sjeler) nektet Adam og Eva Ä spise av frukten (kunnskap om godt og ondt), for at de ikke skulle vite hva som lÄ bak den fysiske verden. Slangen var et sendebud fra den virkelige Gud, som skulle gi Adam og Eva kunnskapen om hvordan de skulle nÄ nettopp denne opplysningen vi snakker om. Hvordan de skulle bli fri fra den fysiske verden.

http://www.azazel.dk/gnosticisme.html

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 11:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Glahn skrev:
Vel - jeg skjÞnner bildet du forsÞker Ä male. Men jeg kan ikke se at du egentlig gjÞr noe annet enn Ä gjenta ditt gamle argument. SÄ jeg stÄr pÄ mitt og vet hvordan jeg selv har det.

Kanskje funker verden sÄnn for deg, men det betyr ikke at alle andre tenker pÄ samme mÄte.

Bra at du forsto, men ikke helt likevel. mennesker har innebygde overlevelsesinstinkter, derfor vil vi mye heller oppnÄ Êre og berÞmmelse enn Ä dÞ. Selv jeg ville mye heller bygget sÄ pent og mye som mulig i legolignelsen, fordi det ville blitt noe stort og flott, men poenget med Ä bygge det ville likevel bare vÊre for meg og mitt, og hvis jeg hadde sett lengre framover, sÄ ville jeg nok lagt meg med det samme, men dette er litt vanskelig, grunnet for eksempel instinktet egoisme.

jeg tror at Enlightenment ikke er helt sant, fordi det burde bety Ä bli kvitt for eksempel egoisme, og dessuten se alt med verden, men neida, dt gjÞr det ikke, fordi alle som har oppnÄdd enlightenment har plutselig forsterket grunnlaget for Ä leve.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 13:05
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Lastebil skrev:
Dj_Ista skrev:

Og angÄende Adam og Eva, sÄ blir det bare en av utallige tolkninger av historien. Kan jo nevne at en annen tolkning er at "Gud" (Demiurgen, en 'demon' som laget den fysiske verden for Ä fange menneskenes sjeler) nektet Adam og Eva Ä spise av frukten (kunnskap om godt og ondt), for at de ikke skulle vite hva som lÄ bak den fysiske verden. Slangen var et sendebud fra den virkelige Gud, som skulle gi Adam og Eva kunnskapen om hvordan de skulle nÄ nettopp denne opplysningen vi snakker om. Hvordan de skulle bli fri fra den fysiske verden.

http://www.azazel.dk/gnosticisme.html

Kjenner godt til gnostisismen ja Smile
Gnostisismen er det livssyn som stÄr meg nÊrmest for Þyeblikket. Slik jeg ser verden stemmer det godt overens med de teorier man fÄr hÞre fra gnostikere. Men det som tiltrekker meg aller mest er det faktum at gnostisismen i seg selv sier at man ikke skal tro pÄ det de sier, men at man heller skal finne ut selv, ved direkte erfaring.
For Ä komme skeptikerne litt i forkjÞpet... ("Hvordan skal man fÄ direkte erfaring da?") Det finnes grupper og internettsteder som har kurs i teknikker som f.eks. astralprojeksjon for nettopp Ä kunne oppleve slike ting direkte.

fungi skrev:
jeg tror at Enlightenment ikke er helt sant, fordi det burde bety Ä bli kvitt for eksempel egoisme, og dessuten se alt med verden, men neida, dt gjÞr det ikke, fordi alle som har oppnÄdd enlightenment har plutselig forsterket grunnlaget for Ä leve.

...som?

Hvis noen som har oppnÄdd enlightenment har fÄtt forsterket grunnlaget for Ä leve er det for Ä spre lÊrdommen de har erfart, slik at andre ogsÄ kan oppnÄ enlightenment. De blir bodhisattvaer kan du si. Mennesker som har oppnÄdd enlightenment, men som blir igjen i den fysiske verden en stund til for Ä hjelpe andre pÄ veien.

God JĂłl!

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 19:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Du kan leve evig.

FĂ„ barn.

Bygg for dem.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 19:51
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Lastebil skrev:
Du kan leve evig.

FĂ„ barn.

Bygg for dem.

Amen Smile

Gidder jo ikke bare bygge for meg selv heller Wink

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 21:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jeg ville egentlig bare hĂžre om andre hadde gjort seg tanker rundt det.
Om jeg Þnsker Ä oppnÄ det, det vet jeg ikke helt.
Tror heller ikke at man kan bli fortalt hva det er uten Ä oppleve det selv, da sier det seg selv at jeg ikke tror at noen vil klare Ä forklare det heller. Om det skyldes vÄr "normales" uvitenhet eller noe annet er ikke godt Ä si.

Liv og dÞd har kanskje ikke noe med saken Ä gjÞre. Ut i fra noen opplevelser jeg har lest om sÄ eksisterer ikke det livet vi tror vi lever, og om det er sannheten, hva har liv og dÞd Ä si da.

Jeg er stort sett Äpen for det meste og velger Ä ikke lÄse verden til Ä vÊre pÄ en bestemt mÄte.

Og om man ikke fÞler glede, smerte, lykke osv, samt at man lever i nÄet uten fenomener som fortid og framtid, hva har da disse begrepene egentlig Ä si?

Jeg tror egentlig ikke sÄ mange (om noen) har forstÄtt spÞrsmÄlet.
For Ä vÊre helt Êrlig forstÄr jeg det nok ikke helt selv heller.
Kanskje grunnen til at jeg spurte egentlig bare var at jeg hÄpet Ä finne noen andre som er fascinert av slikt.
Jeg vet ikke helt.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 23:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Findus skrev:
Tror heller ikke at man kan bli fortalt hva det er uten Ä oppleve det selv, da sier det seg selv at jeg ikke tror at noen vil klare Ä forklare det heller. Om det skyldes vÄr "normales" uvitenhet eller noe annet er ikke godt Ä si.

Jeg er 5 Är. Forklar meg hvordan det fÞles Ä ha en orgasme.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 19:57
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Dj_Ista skrev:
Findus skrev:

SÄnt snakker man ikke med barn om. GÄ og se barnetv! Freakish

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Dj_Ista skrev:
Findus skrev:

Enten misforstÄr jeg deg, ellers sÄ har jeg forstÄtt deg rett, og da har du misforstÄtt meg.

InnleggSkrevet: Fre 14 Jan 2005, 18:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er umulig Ä forklare en femÄring hvordan det er Ä ha en orgasme, akkurat som det er umulig Ä bli forklart hvordan det er Ä ha oppnÄdd enlightenment.
Det er ikke godt Ä si om barnet har noen forestilling om hvordan det fÞles Ä gjÞre sÄnn under dyna som gjÞr at storken kommer pÄ besÞk, men det mÄ jo vÊre noe helt spesielt, siden alle de voksne vil gjÞre det, og alle snakker om det. Uansett hvor mye du prÞver Ä forklare vil den nok ikke skjÞnne hva du mener. For det fÞrste har ikke femÄringer forstÄelse nok av sprÄket du mÄ bruke, og hvis du forenkler sprÄket for mye, f. eks. ved bruk av historier, dukketeater etc. (lignelser...) sÄ mister du budskapet.
Og uansett vil du aldri klare Ä sette ord pÄ fÞlelsen, enda mindre sÄ en femÄring forstÄr deg.

AltsÄ er jeg enig med deg (iallefall slik jeg har forstÄtt deg) om at vi ikke kan bli fortalt hvordan det er. Syntes (og synes fortsatt) at 5Äringorgasmeliknelsen funker bra (uansett hvor grotesk den kanskje virker). Forholdet mellom en femÄring og en orgasme er tilsvarende forholdet mellom mannen i gata og enlightenment (med mindre mannen i gata er en bodhisattva eller noe da...).

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Man 17 Jan 2005, 23:33
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet