|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik
Gjest
|
Re: Simultan
hmm. jeg kjenner ikke til det, men hvis jeg får tippe så har det noe å gjøre med at man forsinker lyspartiklene ved å sende de gjennom noe som bremser det ned, jeg har hørt noe om det, men det ville vært fint om noen som hadde peiling kunne forklare, jeg er så visst ingen fysiker..
jeg syns det er mest interesant det der med at legemer som oppnår en hastighet i forhold til lysets, har en annen virkelighet en andre legemer med andre hastigheter, det der med masse som utvider seg.. hmm
|
Skrevet: Tor 01 Aug 2002, 00:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Greywind
Gjest
|
Du har jo helt rett, Tom Erik... om vi sier en bil kjører i 80 km/t, så er det jo bare 80 km/t i forhold til veien/bakken, og den står jo ikke stille i forhold til solen feks... Slik er det ikke med lyset. Om vi sender en lysstråle vekk fra Jorden, så går den i 300 000 m/s. Om et romskip kjører vekk fra Jorden, selv i (tenkt situasjon) 50% av lysets hastighet, så vil lyset fra Jorden treffe dette romskipet også med 300 000 m/s.
Dette med at lysets hastighet "minker" i takt med at Universet utvider seg, har jeg ikke hørt om... Personlig så tror jeg det krever temmelig mye fysikk-kunnskaper for å forstå akkurat det der!
Uansett; lysets hastighet c er det eneste i Universet som ikke er relativt ifølge Einsteins Relativitetsteori!
|
Skrevet: Tor 01 Aug 2002, 13:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|d13m0b
Gjest
|
Re: Relativitet
Slippe å forklare fordi du ikke vet, eller fordi den setningen din var et paradoks i seg selv? Det til side, lysets hastighet er variabel på grunn av at det kommer ann på antallet molekyler lyset må bryte igjennom. På samme måte som at du selv beveger deg mer langsomt i vann eller annen masse som ikke er luft. Grunnen til at lysets hastighet er "fast" er fordi i fysikkens verden regner man lysets hastighet i vakuum. dvs. tomt rom da lyset ikke må bryte igjennom noen molekyler, da vil hastigheten være 299 792 458 m/s, også kjent som "C".. Dette kan også leses mer om i Albert Einsteins teori om relativitet.
Et annet argument for at lysets hastighet er relativ er at lysets partikler(fotoner) har den egenskapen at de er påvirkelig av gravitasjon.. Dette ble kjent kjent da noen forskere beregnet den totale vinklen mellom 2 stjerner og jorden, med en stjerne imellom konen som skapes fra jorden til stjernene.. Dette for å ha et gravitasjonspunkt å forholde seg til. Grunnen til at de beregnet vinklen er at ved å bruke disse 2 stjernene er at dette skaper en trekant. Som kjent er summen av en trekant 180 grader. Selvfølgelig ble ikke summen av jorden+stjerne1+stjerne2 180 grader. Dette ga et mer handfast grunnlag for at fotonene skulle være påvirkelig av gravitasjon. Et annet argument er Sorte hull som til tider dannes av stjerner som går i fra sin tilstand som hvit dverg og over til et sort hull ved at de imploderer. Stjernen kolapser og all massen vil bli sugd mot senteret at stjernen og bli på størelse med en ert(ikke påvist) og gravitasjonen vil bli så stor at ikke lyset engang unslipper den voldsomme gravitasjonen.. Vel, får si det holder foreløpig egentlig, har inntatt altfor store mengder med cola og kaffe for øyeblikket.
|
Skrevet: Søn 19 Jan 2003, 07:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Slippe å forklare fordi det er heller vansklig å forklare. Henger sammen med at universet utvider seg, samtidig som vi krymper elns. Og nei, jeg har absolutt ikke full kontroll på dette emnet, det er det ingen som har.
Hastigheten til lys er forskjellig i forksjllige medium, men det er fortsatt konstant hastighet så lenge mediumet ikke forandrer seg.
Tror du har en litt ann oppfatning enn på hva som menes med at lysets hastighet er konstant. For at man skal kunne si om noe forandrer seg må man ha noe å forholde seg til, i dette tilfelle vakum (aboslutt vakum, som ikke finnes). Der er lysetshastighet konstant. At lyset kan bli avbøyd rundt stjerner og sorte hull og lignende forandrer ikke hastigheten på det.
En siste ting, sorte hull spyr ut enorme mengder stråling...
|
Skrevet: Tir 21 Jan 2003, 14:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|d13m0b
Gjest
|
Klart jeg kan ha annen oppfatning om ting en andre og jeg ser nå hva du mente med konstant hastiget, 10 poeng til deg på den Skulle bare legge til at det er jo klart at om lyset kan bli påvirket av gravitasjon vil dette ha noe å si for farten lyset har alt ettersom hvor gravitasjonen er i forhold til retning.
|
Skrevet: Tir 21 Jan 2003, 15:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Det er feil, hastigheten er den samme... bare rettningen som blir forandret...
|
Skrevet: Tir 21 Jan 2003, 15:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
I motsetning til hva de fleste ser ut til å tro, er menneskeverd ikke relativt. Et menneskes verdi blir ikke større eller mindre når man sammelignes med andre.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
siste nytt
Det siste innen kvantefysikk er naa at man har klart aa bremse lysthastigheten ved aa lede den gjennom megakalde atomskyer, dvs, en sky av atomer som holder en temperatur ganske naer absolutt null (elektronene beveger seg ekstremt sakte). Fremgangsmaaten var aa sende en laserstraale med en bestemt frekvens inn i en slik sky og deretter sende en annen laserstraale fra en annen vinkel inn i den samme skyen med en frekvens som har et bestemt forhold til frekvensen til den opprinnelige straalen. Dermed kunne man faktisk bremse laserstraalen helt ned til null, holde den der i flere millisekunder, foer man sendte den ut igjen med samme hastighet som foer. Dette har implikasjoner for fremtidens fiberoptisk dataprosessering, ettersom man kan overfoere data fiberoptisk uten aa transformere den til digital kode ved relestasjoner og lignende. Det snakkes ogsaa om at man kan holde lyset i 'holding patterns' (samme som fly blir naar de venter paa at en rullebane skal bli ledig paa en flyplass) i redusert hastighet ved knutepunkter hvor store mengder informasjon foerer til trafikkork. Uten redusert hastighet ville dette kreve relestasjoner som var flere kilometer lange, i stedet for noen centimeter.
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns9999340
http://physicsweb.org/article/world/14/9/8
Man har visst ogsaa klart aa oeke lyshastigheten. Dette skjoente jeg mindre av men for de som har fysikk-hjerne, ta en titt paa dette:
http://physicsweb.org/article/world/13/9/3
|
Skrevet: Ons 21 Apr 2004, 22:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
alt er relativt når man trenger å avslutte en diskusjon. ingenting eksisterer bruker jeg når jeg vil få folk til å himle med øynene.
sånn omtrent nå tror jeg på at vi er til på grunn av andres bevisstgjøring av oss. hva det vil si er vanskelig å forklare. hvis alle som vet om deg slutter å tro på deg, forsvinnner du. jeg vil forsvinne. alle sammen, slutt å tro på meg fra og med nå.
|
Skrevet: Lør 24 Apr 2004, 00:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BlueNova
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003 Innlegg: 612 Bosted: altfor nær drammen
|
Jentepust skrev: | Det er det som bare jenter har. Og Albert Ã…berg.
Det var en gang en sultan som hadde en løve som het Simba, og de to gjorde alltid flere ting på en gang. Så begynte folk å si "nå tok du en simultan!", og etterhvert ble denne kapasiteten oppdaget hos jenter. Jenter har altså simultankapasitet. Gjøre flere ting på en gang. |
Det er bare jenter som har simultankapasitet, men gutter har multitasking 
|
_________________ la mayyitan qadirun yatabaqa sarmadi
fa itha yaji ash-shuthath al-mautu qad yantahi
Skrevet: Ons 19 Mai 2004, 09:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Og ser man på hva som er mest effektivt i en datamaskin ser vi at det er multitasking 
|
Skrevet: Ons 19 Mai 2004, 10:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
meine hüter skrev: | alt er relativt når man trenger å avslutte en diskusjon. ingenting eksisterer bruker jeg når jeg vil få folk til å himle med øynene.
sånn omtrent nå tror jeg på at vi er til på grunn av andres bevisstgjøring av oss. hva det vil si er vanskelig å forklare. hvis alle som vet om deg slutter å tro på deg, forsvinnner du. jeg vil forsvinne. alle sammen, slutt å tro på meg fra og med nå. |
Totalt off topic, må bare slenge over en link som du kanskje kan ha interesse av:
http://www.enlightenment.com/b_archives/000302.html
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 12:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
hmm interessant lesning, men i grunn ganske nytteloest i et vitenskapelig perspektiv. hvordan skal man kunne bygge en teori om universet dersom man antar at universet ikke eksisterer? at universet kun er et produkt av bevisstheten? komplett ubrukelig. men det ser jo ut til at han har oppnaadd harmoni paa det personlige plan, og det er jo fint.
|
Skrevet: Lør 19 Jun 2004, 08:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
spiralis skrev: | Og ser man på hva som er mest effektivt i en datamaskin ser vi at det er multitasking  |
Enda har ikke wintel klart å gjøre dette sikkelig. De bare putter inn en kode i prosessorer...tror jeg.
Ny amiga er her. www.amiga.com 
|
Skrevet: Lør 19 Jun 2004, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
Men hva med det etiske aspektet?
Hva med de moralske relativistene?
Er moralsk relativisme noe bra? Ã… aldri ta et fast standpunkt i forhold til noe som helst? -
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Ons 23 Jun 2004, 21:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
....lot tankene løpe litt i forrige innlegg og glemte å forklare hvordan jeg går fra spørsmålet om hvorvidt alt er relativt til konseptet relativisme.
det jeg mener er at dersom man aksepterer at Alt er relativt (fra et vitenskapelig standpunkt), vil man ikke måtte bøye seg for dette prinsippet også i hverdagen?
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Ons 23 Jun 2004, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
rakk ikke lese hele den greia, men var kjempeinteresant! *lete etter tid*
hvis du lever etter alt er relativt, blir folk skikkelig pissed. jeg har prøvd det. vil du ha den eller den? ingen, samme det, det betyr ikke noe, alt er relativt.
|
Skrevet: Tor 24 Jun 2004, 10:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |