|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Ingen ønsker at barna skal være syke på noen måte, men man blir ikke mindre glad i et barn av den grunn.
At abort er et alternativ er greit så lenge det ikke vurderes fordi det er noe feil med fosteret, men pga situasjonen rundt graviditeten.
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 04:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
maria skrev: | At abort er et alternativ er greit så lenge det ikke vurderes fordi det er noe feil med fosteret, men pga situasjonen rundt graviditeten. |
Hvordan skiller man mellom fosterets tilstand og situasjonen rundt graviditeten? For meg vil det bli ting som går over i hverandre.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
ja sånt er sykt.. hrmf..lurer på hva som skjedde jeg.. noe galt måtte vel bli vist på ultralyD?
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 15:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Glahn skrev: | maria skrev: | At abort er et alternativ er greit så lenge det ikke vurderes fordi det er noe feil med fosteret, men pga situasjonen rundt graviditeten. |
Hvordan skiller man mellom fosterets tilstand og situasjonen rundt graviditeten? For meg vil det bli ting som går over i hverandre. |
Uff, jeg bare uttrykte meg dårlig.
Det jeg mente var hva som skjer rundt jenta, hvilken situasjon hun er i. Om abort ikke er et alternativ før hun får vite om en eventuell sykdom, så bør det virkelig ikke være det etter hun får vite det.
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 16:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
salsa addicted skrev: | Sånt er fryktelig vanskelig å svare på! Men jeg tror ikke jeg ville kunne tatt abort selv; ikke i utgangspunktet hvert fall.
Samtidig ville jeg ikke ha problemer med å skjønne de som ville gjort det..
NÃ¥r det er sagt har jeg en liten historie jeg gjerne vil fortelle:
Moren til en av de jeg var mest sammen med på vgs var på sykehuset til kontroll eller noe mens hun var gravid, og plutselig ble det masse oppstyr og de begynte å trille henne til et annet sted og sånn. Da hun spurte hva som foregikk, fikk hun til svar at de skulle ta abort; barnet hennes var alvorlig sykt. Hun nekta plent! Men måtte visst _overtale_ legene først! Hun hadde ikke engang blitt spurt eller informert..! Barnet det var snakk om var forresten han kameraten min. Det var ingenting i veien med ham..
Jeg synes det er skremmende at legene kan prøve å bestemme på morens vegne, uten engang å spørre.. Nå er det her sannsynligvis -forhåpentligvis- et unntakstilfelle, men.. Ganske døyt, eller hva?! |
Det der kan ikke være annet enn et unntakstilfelle.
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 17:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Jeg ville ikke tatt abort, men ventet til barnet kom ut. Mirakler skjer jo hele tiden.
Men det finnes jo alltid skrekk historier hvor barnet har dødd av u-utviklede organer ol. Da kan man jo spørre seg selv om man gjorde riktig i å sette barnet til verden.
(Motsier kanskje meg selv her...)
VIlle det ikke vært bedre for barnet, om det ikke var mulig å redde det eller hjelpe det, la det få dø på morens bryst, enn å ta livet av det?
Men hvis la oss si en 14-åring ble voldtatt, og det kom frem etter noen uker at hun var gravid, ville jeg ikke ha noe imot det, eller hvis moren er så sterkt handikappet at hun står i fare for å dø hvis hun skal ta imot barnet og lignende situasjoner.
Jeg mener at så lenge man er skikket til å føde og gi barnet et mer eller mindre godt liv, så bør man det...
(sikkert det mest rotete innlegget jeg har lagt inn.. tilgi meg.. )
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stående stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham 
Skrevet: Ons 27 Apr 2005, 21:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
skal jeg være helt ærlig, så har jeg endret litt syn på denne saken for å si det slik. Er jo jeg som har skrevet hovedinnlegget. Jeg tror faktisk ikke jeg ville tatt abort, hadde selvfølgelig kommet litt an på situasjonen, for et halvt år siden hadde jeg svart ja uten tvil, nå svarer jeg nei, men det kommer an på hvor alvorlig situasjonen er. Et barn er jo faktisk et liv, og det er sjelden det finnes noen god grunn til å ta et liv.. men jeg er for retten til å velge. Hver og en må jo ta ansvar for sitt eget liv, ta sine egne valg og leve med dem. Og da må jo en handle ut i fra hva en kan leve med..
|
Skrevet: Ons 27 Apr 2005, 21:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Blazer
Varm i trøya

Ble Medlem: 18 Apr 2005 Innlegg: 60 Bosted: Gran
|
Jeg er av den oppfatning at uansett hvor sterkt prinsipp man har, for entene "jeg ville tatt abort", eller "jeg ville ikke tatt abort". Kan man ærlig talt ikke avgjøre her og nå hva man ville gjort. Både pga. man vet aldri hva slags type sjukdom gjelder og/eller hvordan man ville reagert selv. Hvilken livssituasjon man selv er i etc...
Det er så utrolig mange faktorer man må ta hensyn til at å ta et helt og holdent valg nå, vil være helt ute av mål.
Jeg kjenner folk som tviholder på meninger som "hvis jeg får et barn før jeg er 20, tar jeg abort uansett", og som blir sinte når man prøver å forklare dem at dem kanskje tenker annerledes hvis dem hadde vært opp i den situasjonen.
Valget mellom abort eller ikke - er og blir noe man helt og holdent kun kan avgjøre når man er opp i situasjonen.
Og til deg som fortalte om hun som hadde blitt sendt på vei til abort, jeg skjønner ikke hvordan dem kunne gjøre noe sånt, hvis det ikke var for at dem fryktet at en fødsel av barnet ville ha skadet moren.
Om barnet da hadde hatt en feil, men hadde resultert i en normal fødsel uten risiko for komplikasjoner, utenom det som er vanlig å regne med. Så høres det jo ganske søkt ut at legene bestemmer en abort sånn i farten i ren hollywood stil.
Men men noen leger kan jo være gærne i huet, så er vel rimelig sikkert at det der ikke er normal praksis. Bra hun fikk stoppet det da ihvertfall 
|
Skrevet: Ons 27 Apr 2005, 22:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
godt poeng, men før mente jeg f.eks at jeg ville tatt abort om jeg fikk vite at jeg hadde et barn med downs. Og det hadde nok mer med min feighet og gjøre. Og downs er jo tross alt noe et barn kan leve med å ha et givende liv med og faktisk.
Også tenker jeg på en ting til og det er å la naturen gå sin gang, er barnet så alvorlig sykt at det ikke kan leve utenfor magen, så gjør naturen ofte opp selv og det blir en spontanabort av det. Men hadde det vert slik at det var stor fare for mitt liv om jeg fortsatte svangerskapet, så ville jeg nok vurdert det VELDIG nøye!
|
Skrevet: Tor 28 Apr 2005, 05:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
det har ikke noe om å være feig. jeg står fortsatt på kravet at jeg ville tatt abort. jeg tror ikke jeg hadde hatt nok krefter.
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Tor 28 Apr 2005, 09:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
aniraC skrev: | det har ikke noe om å være feig. jeg står fortsatt på kravet at jeg ville tatt abort. jeg tror ikke jeg hadde hatt nok krefter. |
jeg har ikke kalt noen feig (om det var meg du svarte..) Og hvis jeg skal se på det fra mitt ståsted tror jeg ikke jeg hadde hatt mot nok til å ta en abort. Ikke når jeg tenker på det slik jeg gjør, for meg er en baby en baby fra den blir til. Man snakke rjo om baby i magen, så å gjøre det til en celleklump det holder ikke for meg lenger. Det er et liv, det lever jo. Det vokser.
Det er ikke min oppgave å dømme noen. Jeg dømmer ikke jenter som har tatt abort. De får stå for og leve med sine valg. Å beholde barnet er jo og et valg, og de som velger det må jo stå for det. Det meste i livet handler om valg. Og da må man ta de valgene som føles riktig for en selv, og har man valgt feil så må man leve med konsekvensene, og prøve å lære av det.
|
Skrevet: Tor 28 Apr 2005, 13:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg er så godt som overbevist om at jeg aldri hadde klart å ta abort igjen. Uansett om jeg visste at barnet var sykt.
Jeg vet jeg gjorde det rette den gangen (jeg var så altfor ung), men likevel angrer jeg hver dag. Jeg tror ikke det er mulig å beskrive hvor stor den psykiske belastnigen faktisk er når man tar abort. Jeg gjorde det rette, men ville aldri klart å ta det valget igjen. Det er bare for jævlig...
|
Skrevet: Lør 30 Apr 2005, 17:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
Det er jo vanskelig å svare på når du ikke står oppi det selv. Men jeg ville nok gjort det, hvis jeg viste at jeg ikke kunne gjort noe for at ungen skulle fått det bedre, og at jeg ikke kom til å klare omsorgen.
Kommer jo også an på hvor gammel man er og slikt. hvis jeg hadde blitt gravid nå å ungen min hadde blitt alvorlig syk eller hatt en hjerneskade eller lignende ville jeg tatt abort, fordi jeg er da for ung tli et så stort ansvar og sjansen for at jeg hadde sittet alene igjen med ungen hadde nok vært stor.
Men er vanskelig å si hva jeg tenker når jeg blir eldre, for da kan det hende jeg har fått erfaringer med barn som har forskjellige sykdommer eller slikt (har tenkt å jobbe med barn da og mitt ønske er å få jobbe litt med utvilkletshemmede å) Å da blir på en måte situasjonen annerledes og jeg vil da vite bedre om jeg er både psykisk og fysisk sterk til å ta ansvar for en.
Men de som ønsker å ta abort må få lov til det, for hvis man vet at ungen ikke kommer til å¨ha det bra og at man ikke greier ansvaret og sjansen for at noen vil adoptere den ungen ikke er den største, å man vil ikke at ungen skal være på et barnehjem, så bør man få ta abort.
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Lør 30 Apr 2005, 20:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
aneena skrev: |
Men de som ønsker å ta abort må få lov til det, for hvis man vet at ungen ikke kommer til å¨ha det bra |
Ikke for å være vrang eller noe, for jeg er også for retten til å velge selv, men jeg må spørre, hvordan kan man egentlig vite at barnet ikke kommer til å ha det bra? Hvor går grensen? Er det meningen at barnet skal bli født så blir det det, er det ikke meningen så dør det av seg selv. er det for sykt til å klare seg så spontanaborteres det som regel, og om det må holdes kunstig i live er det egentlig en litt annen debatt.
Og hvem er det som skal bestemme at et barn har det bra eller ikke, kan egentlig noen vite at barnet aldri får ha det bra? Selv om det har store missdannelser..eller hva det måtte være. Er det kun kroppen som bestemmer om et menneske har det bra? Og kan man ikke ha det bra selv om man har hjerneskade?
Og jeg tenkte veldig som deg. At jeg ikek ville klare på kjennelsen, men hvordan kan man vite det når man ikke har prøvd? det finnes avlastingsordninger og en masse rart man kan benytte seg av, og samfunnet/staten burde støtte me ropp om disse som velger å få barn som krever mer enn andre barn, ikke alle vet jo om det heller da at barna deres er skadet før de år dem.
Jeg tror det ville være rimelig belastende for meg å ha et barn med downs. Kanskje er det fordi mennesker med downs faktisk skremmer meg litt, men de er tross alt mennesker de også, og for meg virker de faktisk som ganske livsglade mennesker, og jeg tror at uansett hvordan barnet mitt er, så ville jeg likevel være glad i det.
Er dette med at "barnet ville aldri fått det bra" noe vi forteller oss selv for å lette vår egen dårlige samvittighet eller er det slik at noen faktisk skal få bestemme at "dette barnet får det aldri bra?"
|
Skrevet: Lør 30 Apr 2005, 22:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
jeg er faktisk så heldig å kjenne til hvilket liv et utviklingshemmet barn kan ha, hvis det har foreldre som bryr seg (folk som ikke bryr seg om ungene sine burde aldri fått barn...) og lever i et godt samfunn som tar vare på en.
Det skremmer meg at noen kunne tenke på å abortere dette barnet, hvis det var de som stod i den situasjonen. Barnet jeg kjenner til er et flott menneske, med egen personlighet. Det viser mer styrke enn noen jeg kjenner, og kan glede seg selv om det har det vondt.
Som coralin sier, så vil et barn som ikk er levedyktig, dø med en gang eller etter en stund. Fra mitt ståsted ser dette alternativet bedre ut, enn å drepe det før det har fått sjangs til å leve...
Det kan selvølgelig hende at jeg ville forandret tankegang om jeg stod midt oppi en slik situasjon..
så...Jeg har vel egentlig ingen rett til å mene noe om denne saken i det heletatt...
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stående stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham 
Skrevet: Søn 01 Mai 2005, 01:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |