DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Jobb og Utdanning
"Fritt skolevalg"
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
haakoo skrev:
aniraC skrev:
Sogn er vel kanskje mer Nord-Øst, ettersom at Grefsen/Engebråten er rett ved.. Uansett. Sogn har ikke noe med dette nye inntaket.

Dette blir veldig utenom temaet, men hvis du tror Ullevåll ligger øst i oslo bør du ta en titt på et kart og se litt...

Jo. Ifølge skolegreiene ligger Sogn i Nord-Øst.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 12:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

sharee skrev:
haakoo skrev:

sharee skrev:
Det er ikke alle som trives like godt på den plassen de kommer fra. Da er det fint å kunne velge seg til en skole som ligger lengre borte og likevel kunne gå samme linje som er på den nærmeste skolen.

Derfor bør man kunne søke om å få bytte skole på 'spessielt grunnlag'. En løsning kan være en velbegrunnet skriftlig søknad man legger ved søknaden sin.

Det er ikke alltid man er istand til å begrunne hvorfor man vekk fra en plass på en ordentlig måte. Jeg prøvde meg på det, men fikk ikke lov til å begynne på allmenn på en annen skole enn den som var i kommunen. Det er heller ikke alltid man vil forklare grunnen til at man vil vekk fra en plass i en formell søknad til fremmede folk.

Jeg prøvde _ALT_ jeg kunne for å begynne på Stabæk. (en skole i en annet fylke) Jeg fikk bestemoren min som er ass.rektor på Sogn til å skrive søknad til meg. og hun skrev som smør på flesk liksom.Till og med mitt høye karaktersnitt kunne jeg glemme å gå der. Men hvis jeg hadde valgt en linje de ikke i har i Oslo, men de har i Bærum, da kunne jeg begynt på skole i Bærum

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 13:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Re: "Fritt skolevalg"

aniraC skrev:
jeg måtte lese igjennom innlegget ditt engang til, og det slo meg at her i Oslo er det noe helt annet. Det har da alltid vært "fritt skolevalg" ?? Det eneste som teller nå er karakterene fra grunnskolen, og slik har det alltid vært. Det som regjeringen og de folka der prøver å få igjennom nå er at hvis du skal gå almenn kurs må du begynne på den nærmeste skolen din. Altså; du kan ikke bo i øst, og begynne på en skole i vest.

Jeg tror du har misforstått litt.
Det du sier ar regjeringen vil ha inntaksregioner, men det er slik det er nå de fleste plasser i landet. I dag har de elevene som bor i samme region som skolen forrang på denne. Vil andre inn, må de konkurere på karakterer når skolen er fylt opp av lokale elever! Slik er det i dag!

Regjeringen vil at i hele landet skal man ha samme system som i Oslo, så det stemmer det at det har vært fritt skolevalg i Oslo i noen år.

Dette skal heller ikke bare gjelde almenne kurs, men alle vidergående linjer.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Konsekvenser av "fritt skolevalg":
Elever kan velge og komme inn på skoler utenfor tidligere opptaksregioner.

Økt etnisk deling.

Økte skysskostnader.

Lengre reisevei.

Sterk økning i søknaden til noen skoler som får ry på seg som A-skoler.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er rett og slett et helt idiotisk system. Bedre blir det i hvert fall ikke.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

da er det noe annet i Oslo Ronja. Fordi her går det kun uttover de som tar Almenn.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 15:08
Ronja

aniraC skrev:
da er det noe annet i Oslo Ronja. Fordi her går det kun uttover de som tar Almenn.

Ja, men vis du leser hva jeg har skrevet aniraC, så ser du jeg alle rede er klar over hva du sier, men regjeringen har kommet med at forslag om at ALLE skoler skal ha det samme systemet, ikke bare de som går på almenn. Om de så går i Oslo eller i andre plasser.

Og ingenting med forslaget går ut på, som du sa, å ta inn elever etter hvor de bor, det er jo helt det motsatt. Det er det som praktiseres nå og som regjeringen har sendt ut et forslag om at dette skal forandres på.

Det er byrådet som nå i Oslo ikke lenger vil ha fritt skolevalg.
Foresten har det heller ikke alltid vært fritt skolevalg i Oslo heller.

Vis du leser andre innlegg av meg, så kan du se jeg vet meget godt at Oslo har hatt ett forsøk på fritt skolevalg.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 15:37
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg søkte om å komme inn ett annet sted en den nærmeste skolen, og jeg fikk det innvilget. husker ikke begrunneslsen. men denne skolen er en klar a-skole, i forhold til den andre skolen her.

InnleggSkrevet: Fre 03 Des 2004, 09:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ronja

Ja, det skulle jo ikke være noe problem, vis skolen ikke er fylt opp med lokale elever.

Men poenget mitt er at det ikke burde være a-skoler og b-skoler.

InnleggSkrevet: Fre 03 Des 2004, 09:21
bikerkids_88
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004
haakoo skrev:
Det er rett og slett et helt idiotisk system. Bedre blir det i hvert fall ikke.

i klassen min (GK mekanisk) har vi en situasjon som er som følgende:

jeg går på en skole litt utenfor sentrum, jeg og en i klassen som bor rett ved denne skolen, vil gjerne gå brønnteknikk til neste år. men brønnteknikk har de bare i en skole i sentrum. rådgiveren sa på skolen, at hvis ve satte f.eks. brønnteknikk på 1.valg også f.eks. kjøretøy på 2.valg (som de har på den skolen vi går på nå) så hadde vi kommet inn på kjøretøy fordi det er nermere, hvis det ikke hadde vært for fritt skolevalg....

derfor er dette egentlig en bra ordning, siden det gjør slik at vi kan jobbe for å få gode nok karakterer til å komme inn på den skolen vi vil uten at bosted skal blandes inn....

det er jo urettferdig at en med f.eks. ca 5 i snitt ikke får komme inn fordi han bor litt vekke, mens en med 2 i snitt får komme inn fordi han bor rett ved siden av skolen....

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 07:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Det der er jo bare tull.
Du skal søke på den skolen som ligger nærmest med den linjen du vil på.
Det vil si at den nærmeste skolen med brønnteknikk hadde du kommet inn på. Og da hadde du konkurert på lik linje med de elevene som bodde næremere.
Hadde den gamle skolen din derimot hatt brønnteknikk, så hadde du blitt plassert der til alle de elevene i inntaksregionen til den andre skolen hadde valgt, så kunne du likevell gått på den skolen, vis det ikke var fullt. Da måtte du konkurert på karakterer med de elevene som heller ikke lå i riktig inntaksregion.

Det er ikke det fritt skolevalg dreier seg om.
I dag så hindrer ikke inntaksregionene deg i å velge hvilken linje du vil, du skal bare velge den som er nærmest, vis ikke må du konkurere på karakterer etter at skolen er fylt opp av lokale elever.

Greit at folk jobber for å få gode karakterer, men det er ikke bare hvilken skole du kommer på som blir resultatet av fritt skolevalg, de beste skolene vil få de best lærerene, den best andministrasjonen osv. Det er heller ikke rettferdig.

En slik ordning fører med seg:
Konsekvenser av "fritt skolevalg":

Elever kan velge og komme inn på skoler utenfor tidligere opptaksregioner.

Økt etnisk deling.

Økte skysskostnader.

Lengre reisevei.

Sterk økning i søknaden til noen skoler som får ry på seg som A-skoler.

Og ettersom man i dag kan komme inn på den linjen som ligger nærmest med konkuranse etter karakterene, så ser jeg ikke noe som helst positivt i dette.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:18
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
bikerkids_88 skrev:

i klassen min (GK mekanisk) har vi en situasjon som er som følgende:

jeg går på en skole litt utenfor sentrum, jeg og en i klassen som bor rett ved denne skolen, vil gjerne gå brønnteknikk til neste år. men brønnteknikk har de bare i en skole i sentrum. rådgiveren sa på skolen, at hvis ve satte f.eks. brønnteknikk på 1.valg også f.eks. kjøretøy på 2.valg (som de har på den skolen vi går på nå) så hadde vi kommet inn på kjøretøy fordi det er nermere, hvis det ikke hadde vært for fritt skolevalg....

derfor er dette egentlig en bra ordning, siden det gjør slik at vi kan jobbe for å få gode nok karakterer til å komme inn på den skolen vi vil uten at bosted skal blandes inn....

det er jo urettferdig at en med f.eks. ca 5 i snitt ikke får komme inn fordi han bor litt vekke, mens en med 2 i snitt får komme inn fordi han bor rett ved siden av skolen....

Hvis rådgiveren din sa det til deg så tar han feil. I Hordaland har det alltid vært slik at dersom man har en linje på førstevalget sitt (nå snakker jeg om yrkesrettede fag, ikke almenn) så konkurrerer man på bakgrunn av karakterer om det er vanskelig å komme inn på et fag. Det du snakker om er ikke fritt skolevalg, men at man skal ha muligheten til å velge den linjen man helst vil gå på uavhengig av hvor i fylket man bor. Selvfølgelig kan de ikke sette opp alle linjer på en skole og dermed må man jobbe hardt for å være sikker på å komme inn, de med gode karakterer blir selvfølgelig prioritert på en linje hvor det er vanskelig å komme inn.

Forøvrig er det ikke fritt skolevalg i Bergen enda, annet enn dersom man går på yrkesrettede utdanninger. Vil man gå almenn søker man enten på Bergen (da havner du på den skolen som er nærmest) eller en annen skole i fylket som har almenn.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Det er ikke fritt skolevalg på yrkesfag heller.
Det er bare det at linjene ligger så spredd, men du må likevell velge den som er nærmest eller komme inn etter lokale elever.

Eller...? Jeg har ikke hørt noe om at det er fritt skolevalg på yrkesfag.

Rart at en rådgiver kan si noe slikt... Shocked

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:29
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Ronja skrev:
Det er bare det at linjene ligger så spredd, men du må likevell velge den som er nærmest eller komme inn etter lokale elever.

Rart at en rådgiver kan si noe slik...

I Bergen er det faktisk ganske fritt skolevalg på yrkesfag, når man søker setter man opp hvilken linje man vil gå på, på den og den skolen. Vil man ikke gå på den nærmeste skolen så setter man den bare ikke opp på søknaden sin. Flere fra min ungdomsskole begynte på videregående i sentrum eller utenfor Bergen kommune. Ikke fordi de ikke hadde akkurat samme linjen på den nærmeste yrkesskolen, men fordi de ikke satte den nærmeste yrkesskolen opp som et alternativ.

Vil man gå almenn kan man ikke velge skole innad i Bergen, men vil man heller gå på en annen skole i Hordaland kan man sette den opp på søknaden, utelate å søke på en skole i Bergen, og vips man går der man vil.

Om det er anderledes ellers i Norge vet jeg ikke, men jeg vet at det er slik det fungerer i Bergen.. med mindre de har forandret det det siste året.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Joda, men det er ikke sikkert det er fritt skolevalg det. Så lenge plassene ikke er fylt opp av lokale elever er det helt ok å gå på en annen skole. Det er bare i Oslo man har prøvd fritt skolevalg... I alle fall som jeg har hørt, men kan jo finne ut av det.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 12:05
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Ronja skrev:

Eller...? Jeg har ikke hørt noe om at det er fritt skolevalg på yrkesfag.

Rart at en rådgiver kan si noe slikt... Shocked

Tro meg, rådgivere sier mye rart. Rådgiveren på ungdomskolen min sa til meg at det ikke var noe poeng å søke på musikklinja. Det kunne godt hende at jeg kom inn, men det var bare sløsing med tid, for man får jo ingen utdannelse av å gå musikk...
Er det mulig, sier jeg bare...

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 15:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

jaa.. rådgivere sier mye tull.. jeg sluttet i et fag.. og rådgiver sa det ikke var noe problem.. men nå mangler jeg 5 timer.. må ha masse neste år.. grrr

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 17:54
Ronja

Husk at med enkelte fag kan du ta som privatist, som f.eks. engelsk. 3-timers. Uten at du trenger å gå på kveldsskole, bare gå opp til eksamen.
Og det er ikke nå fritt skolevalg i Bergen, men det kommer..
Det har heller ikke vært det, men det hindrer ikke folk i å gå på en skole som ligger lengre vekke, setter bare visse grenser for det. Det ikke det som er fritt skolevalg.

Rådgivere ja... Shocked

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 19:29
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg var aldri borti noen rådgiver på hverken ungdomsskolen eller videregående som egentlig hadde noe spesielt vettugt å si, bortsett fra helt generelle ting jeg visste fra før av.

Når det gjelder valg av fag og skole er man nok nødt til å finne ut det meste selv, ja...

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 21:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Rådgiveren på min ungdomsskole var flink, men da gikk jeg jo på privatskole..

InnleggSkrevet: Ons 15 Des 2004, 00:28
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Jobb og Utdanning
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet