DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
"Fritt skolevalg"
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
haakoo skrev:
aniraC skrev:
Sogn er vel kanskje mer Nord-Øst, ettersom at Grefsen/EngebrÄten er rett ved.. Uansett. Sogn har ikke noe med dette nye inntaket.

Dette blir veldig utenom temaet, men hvis du tror UllevÄll ligger Þst i oslo bÞr du ta en titt pÄ et kart og se litt...

Jo. IfÞlge skolegreiene ligger Sogn i Nord-Øst.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 12:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

sharee skrev:
haakoo skrev:

sharee skrev:
Det er ikke alle som trives like godt pÄ den plassen de kommer fra. Da er det fint Ä kunne velge seg til en skole som ligger lengre borte og likevel kunne gÄ samme linje som er pÄ den nÊrmeste skolen.

Derfor bÞr man kunne sÞke om Ä fÄ bytte skole pÄ 'spessielt grunnlag'. En lÞsning kan vÊre en velbegrunnet skriftlig sÞknad man legger ved sÞknaden sin.

Det er ikke alltid man er istand til Ä begrunne hvorfor man vekk fra en plass pÄ en ordentlig mÄte. Jeg prÞvde meg pÄ det, men fikk ikke lov til Ä begynne pÄ allmenn pÄ en annen skole enn den som var i kommunen. Det er heller ikke alltid man vil forklare grunnen til at man vil vekk fra en plass i en formell sÞknad til fremmede folk.

Jeg prÞvde _ALT_ jeg kunne for Ä begynne pÄ StabÊk. (en skole i en annet fylke) Jeg fikk bestemoren min som er ass.rektor pÄ Sogn til Ä skrive sÞknad til meg. og hun skrev som smÞr pÄ flesk liksom.Till og med mitt hÞye karaktersnitt kunne jeg glemme Ä gÄ der. Men hvis jeg hadde valgt en linje de ikke i har i Oslo, men de har i BÊrum, da kunne jeg begynt pÄ skole i BÊrum

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 13:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Re: "Fritt skolevalg"

aniraC skrev:
jeg mÄtte lese igjennom innlegget ditt engang til, og det slo meg at her i Oslo er det noe helt annet. Det har da alltid vÊrt "fritt skolevalg" ?? Det eneste som teller nÄ er karakterene fra grunnskolen, og slik har det alltid vÊrt. Det som regjeringen og de folka der prÞver Ä fÄ igjennom nÄ er at hvis du skal gÄ almenn kurs mÄ du begynne pÄ den nÊrmeste skolen din. AltsÄ; du kan ikke bo i Þst, og begynne pÄ en skole i vest.

Jeg tror du har misforstÄtt litt.
Det du sier ar regjeringen NÅ vil ha inntaksregioner, men det er slik det er nĂ„ de fleste plasser i landet. I dag har de elevene som bor i samme region som skolen forrang pĂ„ denne. Vil andre inn, mĂ„ de konkurere pĂ„ karakterer nĂ„r skolen er fylt opp av lokale elever! Slik er det i dag!

Regjeringen vil at i hele landet skal man ha samme system som i Oslo, sÄ det stemmer det at det har vÊrt fritt skolevalg i Oslo i noen Är.

Dette skal heller ikke bare gjelde almenne kurs, men alle vidergÄende linjer.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Konsekvenser av "fritt skolevalg":
Elever kan velge og komme inn pÄ skoler utenfor tidligere opptaksregioner.

Økt etnisk deling.

Økte skysskostnader.

Lengre reisevei.

Sterk Þkning i sÞknaden til noen skoler som fÄr ry pÄ seg som A-skoler.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er rett og slett et helt idiotisk system. Bedre blir det i hvert fall ikke.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 14:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

da er det noe annet i Oslo Ronja. Fordi her gÄr det kun uttover de som tar Almenn.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 15:08
Ronja

aniraC skrev:
da er det noe annet i Oslo Ronja. Fordi her gÄr det kun uttover de som tar Almenn.

Ja, men vis du leser hva jeg har skrevet aniraC, sÄ ser du jeg alle rede er klar over hva du sier, men regjeringen har kommet med at forslag om at ALLE skoler skal ha det samme systemet, ikke bare de som gÄr pÄ almenn. Om de sÄ gÄr i Oslo eller i andre plasser.

Og ingenting med forslaget gÄr ut pÄ, som du sa, Ä ta inn elever etter hvor de bor, det er jo helt det motsatt. Det er det som praktiseres nÄ og som regjeringen har sendt ut et forslag om at dette skal forandres pÄ.

Det er byrÄdet som nÄ i Oslo ikke lenger vil ha fritt skolevalg.
Foresten har det heller ikke alltid vĂŠrt fritt skolevalg i Oslo heller.

Vis du leser andre innlegg av meg, sÄ kan du se jeg vet meget godt at Oslo har hatt ett forsÞk pÄ fritt skolevalg.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 15:37
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg sĂžkte om Ă„ komme inn ett annet sted en den nĂŠrmeste skolen, og jeg fikk det innvilget. husker ikke begrunneslsen. men denne skolen er en klar a-skole, i forhold til den andre skolen her.

InnleggSkrevet: Fre 03 Des 2004, 09:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ronja

Ja, det skulle jo ikke vĂŠre noe problem, vis skolen ikke er fylt opp med lokale elever.

Men poenget mitt er at det ikke burde vĂŠre a-skoler og b-skoler.

InnleggSkrevet: Fre 03 Des 2004, 09:21
bikerkids_88
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004
haakoo skrev:
Det er rett og slett et helt idiotisk system. Bedre blir det i hvert fall ikke.

i klassen min (GK mekanisk) har vi en situasjon som er som fĂžlgende:

jeg gÄr pÄ en skole litt utenfor sentrum, jeg og en i klassen som bor rett ved denne skolen, vil gjerne gÄ brÞnnteknikk til neste Är. men brÞnnteknikk har de bare i en skole i sentrum. rÄdgiveren sa pÄ skolen, at hvis ve satte f.eks. brÞnnteknikk pÄ 1.valg ogsÄ f.eks. kjÞretÞy pÄ 2.valg (som de har pÄ den skolen vi gÄr pÄ nÄ) sÄ hadde vi kommet inn pÄ kjÞretÞy fordi det er nermere, hvis det ikke hadde vÊrt for fritt skolevalg....

derfor er dette egentlig en bra ordning, siden det gjÞr slik at vi kan jobbe for Ä fÄ gode nok karakterer til Ä komme inn pÄ den skolen vi vil uten at bosted skal blandes inn....

det er jo urettferdig at en med f.eks. ca 5 i snitt ikke fÄr komme inn fordi han bor litt vekke, mens en med 2 i snitt fÄr komme inn fordi han bor rett ved siden av skolen....

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 07:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Det der er jo bare tull.
Du skal sÞke pÄ den skolen som ligger nÊrmest med den linjen du vil pÄ.
Det vil si at den nÊrmeste skolen med brÞnnteknikk hadde du kommet inn pÄ. Og da hadde du konkurert pÄ lik linje med de elevene som bodde nÊremere.
Hadde den gamle skolen din derimot hatt brÞnnteknikk, sÄ hadde du blitt plassert der til alle de elevene i inntaksregionen til den andre skolen hadde valgt, sÄ kunne du likevell gÄtt pÄ den skolen, vis det ikke var fullt. Da mÄtte du konkurert pÄ karakterer med de elevene som heller ikke lÄ i riktig inntaksregion.

Det er ikke det fritt skolevalg dreier seg om.
I dag sÄ hindrer ikke inntaksregionene deg i Ä velge hvilken linje du vil, du skal bare velge den som er nÊrmest, vis ikke mÄ du konkurere pÄ karakterer etter at skolen er fylt opp av lokale elever.

Greit at folk jobber for Ä fÄ gode karakterer, men det er ikke bare hvilken skole du kommer pÄ som blir resultatet av fritt skolevalg, de beste skolene vil fÄ de best lÊrerene, den best andministrasjonen osv. Det er heller ikke rettferdig.

En slik ordning fĂžrer med seg:
Konsekvenser av "fritt skolevalg":

Elever kan velge og komme inn pÄ skoler utenfor tidligere opptaksregioner.

Økt etnisk deling.

Økte skysskostnader.

Lengre reisevei.

Sterk Þkning i sÞknaden til noen skoler som fÄr ry pÄ seg som A-skoler.

Og ettersom man i dag kan komme inn pÄ den linjen som ligger nÊrmest med konkuranse etter karakterene, sÄ ser jeg ikke noe som helst positivt i dette.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:18
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
bikerkids_88 skrev:

i klassen min (GK mekanisk) har vi en situasjon som er som fĂžlgende:

jeg gÄr pÄ en skole litt utenfor sentrum, jeg og en i klassen som bor rett ved denne skolen, vil gjerne gÄ brÞnnteknikk til neste Är. men brÞnnteknikk har de bare i en skole i sentrum. rÄdgiveren sa pÄ skolen, at hvis ve satte f.eks. brÞnnteknikk pÄ 1.valg ogsÄ f.eks. kjÞretÞy pÄ 2.valg (som de har pÄ den skolen vi gÄr pÄ nÄ) sÄ hadde vi kommet inn pÄ kjÞretÞy fordi det er nermere, hvis det ikke hadde vÊrt for fritt skolevalg....

derfor er dette egentlig en bra ordning, siden det gjÞr slik at vi kan jobbe for Ä fÄ gode nok karakterer til Ä komme inn pÄ den skolen vi vil uten at bosted skal blandes inn....

det er jo urettferdig at en med f.eks. ca 5 i snitt ikke fÄr komme inn fordi han bor litt vekke, mens en med 2 i snitt fÄr komme inn fordi han bor rett ved siden av skolen....

Hvis rÄdgiveren din sa det til deg sÄ tar han feil. I Hordaland har det alltid vÊrt slik at dersom man har en linje pÄ fÞrstevalget sitt (nÄ snakker jeg om yrkesrettede fag, ikke almenn) sÄ konkurrerer man pÄ bakgrunn av karakterer om det er vanskelig Ä komme inn pÄ et fag. Det du snakker om er ikke fritt skolevalg, men at man skal ha muligheten til Ä velge den linjen man helst vil gÄ pÄ uavhengig av hvor i fylket man bor. SelvfÞlgelig kan de ikke sette opp alle linjer pÄ en skole og dermed mÄ man jobbe hardt for Ä vÊre sikker pÄ Ä komme inn, de med gode karakterer blir selvfÞlgelig prioritert pÄ en linje hvor det er vanskelig Ä komme inn.

ForÞvrig er det ikke fritt skolevalg i Bergen enda, annet enn dersom man gÄr pÄ yrkesrettede utdanninger. Vil man gÄ almenn sÞker man enten pÄ Bergen (da havner du pÄ den skolen som er nÊrmest) eller en annen skole i fylket som har almenn.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Det er ikke fritt skolevalg pÄ yrkesfag heller.
Det er bare det at linjene ligger sÄ spredd, men du mÄ likevell velge den som er nÊrmest eller komme inn etter lokale elever.

Eller...? Jeg har ikke hÞrt noe om at det er fritt skolevalg pÄ yrkesfag.

Rart at en rÄdgiver kan si noe slikt... Shocked

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:29
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Ronja skrev:
Det er bare det at linjene ligger sÄ spredd, men du mÄ likevell velge den som er nÊrmest eller komme inn etter lokale elever.

Rart at en rÄdgiver kan si noe slik...

I Bergen er det faktisk ganske fritt skolevalg pÄ yrkesfag, nÄr man sÞker setter man opp hvilken linje man vil gÄ pÄ, pÄ den og den skolen. Vil man ikke gÄ pÄ den nÊrmeste skolen sÄ setter man den bare ikke opp pÄ sÞknaden sin. Flere fra min ungdomsskole begynte pÄ videregÄende i sentrum eller utenfor Bergen kommune. Ikke fordi de ikke hadde akkurat samme linjen pÄ den nÊrmeste yrkesskolen, men fordi de ikke satte den nÊrmeste yrkesskolen opp som et alternativ.

Vil man gÄ almenn kan man ikke velge skole innad i Bergen, men vil man heller gÄ pÄ en annen skole i Hordaland kan man sette den opp pÄ sÞknaden, utelate Ä sÞke pÄ en skole i Bergen, og vips man gÄr der man vil.

Om det er anderledes ellers i Norge vet jeg ikke, men jeg vet at det er slik det fungerer i Bergen.. med mindre de har forandret det det siste Äret.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 09:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Joda, men det er ikke sikkert det er fritt skolevalg det. SÄ lenge plassene ikke er fylt opp av lokale elever er det helt ok Ä gÄ pÄ en annen skole. Det er bare i Oslo man har prÞvd fritt skolevalg... I alle fall som jeg har hÞrt, men kan jo finne ut av det.

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 12:05
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Ronja skrev:

Eller...? Jeg har ikke hÞrt noe om at det er fritt skolevalg pÄ yrkesfag.

Rart at en rÄdgiver kan si noe slikt... Shocked

Tro meg, rÄdgivere sier mye rart. RÄdgiveren pÄ ungdomskolen min sa til meg at det ikke var noe poeng Ä sÞke pÄ musikklinja. Det kunne godt hende at jeg kom inn, men det var bare slÞsing med tid, for man fÄr jo ingen utdannelse av Ä gÄ musikk...
Er det mulig, sier jeg bare...

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 15:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

jaa.. rÄdgivere sier mye tull.. jeg sluttet i et fag.. og rÄdgiver sa det ikke var noe problem.. men nÄ mangler jeg 5 timer.. mÄ ha masse neste Är.. grrr

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 17:54
Ronja

Husk at med enkelte fag kan du ta som privatist, som f.eks. engelsk. 3-timers. Uten at du trenger Ä gÄ pÄ kveldsskole, bare gÄ opp til eksamen.
Og det er ikke nÄ fritt skolevalg i Bergen, men det kommer..
Det har heller ikke vÊrt det, men det hindrer ikke folk i Ä gÄ pÄ en skole som ligger lengre vekke, setter bare visse grenser for det. Det ikke det som er fritt skolevalg.

RÄdgivere ja... Shocked

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 19:29
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg var aldri borti noen rÄdgiver pÄ hverken ungdomsskolen eller videregÄende som egentlig hadde noe spesielt vettugt Ä si, bortsett fra helt generelle ting jeg visste fra fÞr av.

NÄr det gjelder valg av fag og skole er man nok nÞdt til Ä finne ut det meste selv, ja...

InnleggSkrevet: Tir 14 Des 2004, 21:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

RÄdgiveren pÄ min ungdomsskole var flink, men da gikk jeg jo pÄ privatskole..

InnleggSkrevet: Ons 15 Des 2004, 00:28
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet