DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Har ikke gale psykotiske fri vilje?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
NÄr mine politiske standpunkt samsvarer med mine politiske meningsfeller i et gitt parti sÄ er det beundringsverdig at du greier Ä kritisere dette.

Det er ikke det jeg kritiserer, det er det at du bruker "cut and paste" direkte fra det som stÄr pÄ DLF sine sider.

Sitat:
Inntil du evner Ä opptre med hÞflighet og saklige argumenter kan du ikke forvente at jeg orker Ä debattere med deg, det blir direkte klÞnete og jeg blir forlegen pÄ dine vegne.

Jeg gidder jo ikke vÊre hÞflig mot deg, nÄr du elsker Ä spy ut ekstreme meninger uten Ä gidde Ä forsvare dem!

Sitat:
DLF's politikk er i motsetning til de fleste andre partier tuftet pÄ en prinsippfast ideologi

Ja, den setter de abstrakte prinsippene foran individene.

Sitat:
med filosofisk fotfeste som baserer seg pÄ den observerbare virkelighet.

NÄ er det jo heller slikt at liberalismen baserer seg pÄ logikk, og mindre pÄ den observerbare virkelighet. Dette drar blant annet Robert Nozick og noen ganger Hayek ut til det komiske. De har jo blant annet noen "interessante" bektraktninger om hvordan verden ble til. OgsÄ interessant er, er jo at objektivismen er basert pÄ "skjÞnn"-litterÊre gÞker, og ikke bÞker som beskriver virkeligheten.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 17:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
go peewee you rock

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 17:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Har ikke telt, men har inntrykk av at minst 50% av innleggende pÄ Filosofi er krangler mellom QIQrrr og PeeWee.

Noen som kan fortelle meg noe jeg ikke vet angÄende trÄdens egentlig tema?

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
PeeWee skrev:
Det er ikke det jeg kritiserer, det er det at du bruker "cut and paste" direkte fra det som stÄr pÄ DLF sine sider.

Liker du ikke at jeg sprer et politisk og filosofisk budskap som du er uenig i? Du har forĂžvrig tilgode Ă„ vĂŠre konkret...

PeeWee skrev:
Jeg gidder jo ikke vÊre hÞflig mot deg, nÄr du elsker Ä spy ut ekstreme meninger uten Ä gidde Ä forsvare dem!

Jeg tror dette er tredje gang jeg ber deg konkretisere hva jeg skal forsvare! Hvilke holdbare motargumenter har du kommet med som er konkretisert og relatert til det jeg skriver?

PeeWee skrev:
Ja, den setter de abstrakte prinsippene foran individene.

Jeg tror du blander begrepene. Du erstatter ordet aksiom med abstrakt. Hvis du er uenig i dette ber jeg deg nok en gang konkretisere. Individene (flertall) = kollektivet. Hva i himmelens navn mener du?

PeeWee skrev:
NÄ er det jo heller slikt at liberalismen baserer seg pÄ logikk, og mindre pÄ den observerbare virkelighet. Dette drar blant annet Robert Nozick og noen ganger Hayek ut til det komiske. De har jo blant annet noen "interessante" bektraktninger om hvordan verden ble til. OgsÄ interessant er, er jo at objektivismen er basert pÄ "skjÞnn"-litterÊre gÞker, og ikke bÞker som beskriver virkeligheten.

A=A

Det du skriver er bare rot, rĂžr og har ingenting med noenting Ă„ gjĂžre. For meg virker det som om du lever i en kaotisk verden hvor begrepene flyter over i hverandre og mister sin betydning.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa skrev:
go peewee you rock

Galskapen sÞker sammen og kollektiviseres...et glimrende eksempel pÄ fenomenet massepsykose i et tidlig stadium.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:34
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

MacGyver skrev:
Har ikke telt, men har inntrykk av at minst 50% av innleggende pÄ Filosofi er krangler mellom QIQrrr og PeeWee.

Noen som kan fortelle meg noe jeg ikke vet angÄende trÄdens egentlig tema?

Vel, det er det som er sÄ snodig med PeeWee, han greier aldri Ä konkretisere sin argumentasjon. Psykose!

http://radikal.net/filosofi/psykopati/

"De mest sentrale kjennetegn i psykopatisk manipulering:
Det er ingen teori i hele verden psykopater er mer redd for enn logisk filosofi. Dette fordi hele deres system for Ă„ manipulere er rendyrket antirasjonell filosofi, og sannheten er at filosofi er nĂžkkelen til praktisk talt all makt."

PeeWee skrev:
NÄ er det jo heller slikt at liberalismen baserer seg pÄ logikk...

...dÞm selv utfra hva vedkommende har skrevet. Finnes det egentlig noe rasjonelt innhold? Jeg mener at PeeWee her fremviser en maktsyk psykopats metodikk. metaxa hiver seg pÄ siden han Äpenbart ikke skjÞnner noenting og velger parti utfra det hans irrasjonelle og ulogiske verdensanskuelse bygger pÄ; altruistisk kollektivisme.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:39
Sist endret av QIQrrr den Tor 11 Nov 2004, 18:48, endret 1 gang
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Psykose og psykopati er jo to helt vidt forskjellige psykiatriske begreper da...

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:48
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Riktig. Psykopaten PeeWee fremprovoserer psykose hos altruisten metaxa. Begge er imidlertid psykotiske. Et glimrende eksempel som illustrerer artikkelen i radikal.net

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:50
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

SĂ„ vidt jeg vet har jeg aldri uttalt meg om hvilket parti jeg stĂžtter. Slutt Ă„ bre om deg med svadabegreper som kollektivistisk altruisme og altruistisk kollektivisme. Det har ingenting for seg.

At du pÄstÄr at jeg og PeeWee er psykopatiske kan jeg ikke annet enn Ä le av. Din notoriske evne til Ä gjenta deg selv i det uendelige likner mye mer pÄ psykopati. Men la oss legge person til side og diskutere sak. Eller hva?

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:06
Sist endret av metaxa den Tor 11 Nov 2004, 19:17, endret 3 ganger
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Leste du artikkelen om psykopati? Hvis ikke sÄ skjÞnner du neppe hva jeg mente. Hvis du derimot har lest artikkelen og er uenig i min observasjon sÄ kom gjerne med motargumenter. Hvis du vil la dette ligge sÄ er det greit og da kan vi godt diskutere sak.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:11
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Alle drÞfting av sak beror dypest sett pÄ person.

Typisk er jo Ă„ velge sine standpunkter fra personer en idealiserer.

QIQrrr idealiserer Ayn Rand og Vegard Martinsen, det er jeg brennsikker pÄ.

Syns det er greit i Amerika jeg. Der stemmer man jo pÄ den som har penest frisyre. Det er ekte.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:11
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
Vel, det er det som er sÄ snodig med PeeWee, han greier aldri Ä konkretisere sin argumentasjon. Psykose!

Vel, nÄ er jo ikke det Ä henvise til radikal.net noe som tyder pÄ sÊrlig seriÞstet.

Sitat:
Jeg mener at PeeWee her fremviser en maktsyk psykopats metodikk.

Haha, det virker mer og mer som du egentlig bare er ironisk hele tiden.

Sitat:
Metaxa hiver seg pÄ siden han Äpenbart ikke skjÞnner noenting og velger parti utfra det hans irrasjonelle og ulogiske verdensanskuelse bygger pÄ; altruistisk kollektivisme.

Det du viser her er jo typisk irrasjonalisme. Istedet for Ä vise til hva som konkret er galt med politikken du missliker, sÄ slenger du ut ord som "altruisme" og "kollektivisme", uten Ä vise hva som egentlig er galt med de fenomene. Dessuten, objektivismen er ikke den fullstendig egoisme, da ulike folk har ulike egoistiske interesser. Noen vinner pÄ objektivisme, noen vinner pÄ kommunisme og noen vinner pÄ sosialdemokrati. Egoisme er derfor ikke noe argument for et system fremfor et annet.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

SpÞrsmÄlet var altsÄ om gale psykotiske har fri vilje. Da snakker vi gjerne om de som har en klinisk diagnose basert pÄ kjemisk ubalanse i sentralnervesystemet, fenomenet er velkjent, men ikke godt forstÄtt. Det er ikke min oppfatning av den forskningen som er gjort sÄ langt at den kjemiske ubalansen som oppstÄr er et resultat av at personen oppsÞker denne kjemiske ubalansen. Slik jeg leser QIQrrr's innlegg (og tallÞse innlegg om temaet pÄ DLF sitt forum) er det Martinsens profesi at personer oppsÞker psykologiske tilstander med vitende og vilje for Ä havne i en slik kjemisk ubalanse slik at de kan utfÞre handlinger og dermed vÊre juridisk "immun" mot straffeforfÞlgelse. I mine Þyne er dette en maksimal avsporing, og gjenspeiler mangel pÄ vilje til Ä forstÄ mentale sykdommer pÄ et biologisk plan.

SpÞrsmÄlet er altsÄ ikke om personer i psykose har fri vilje, spÞrsmÄlet er om denne frien viljen kan kontrollere den tilstanden de befinner seg i. Etter hva jeg kan se, tyder alt pÄ at slik kontroll er veldig begrenset.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:18
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa skrev:
SpÞrsmÄlet var altsÄ om gale psykotiske har fri vilje. Da snakker vi gjerne om de som har en klinisk diagnose basert pÄ kjemisk ubalanse i sentralnervesystemet, fenomenet er velkjent, men ikke godt forstÄtt. Det er ikke min oppfatning av den forskningen som er gjort sÄ langt at den kjemiske ubalansen som oppstÄr er et resultat av at personen oppsÞker denne kjemiske ubalansen. Slik jeg leser QIQrrr's innlegg (og tallÞse innlegg om temaet pÄ DLF sitt forum) er det Martinsens profesi at personer oppsÞker psykologiske tilstander med vitende og vilje for Ä havne i en slik kjemisk ubalanse slik at de kan utfÞre handlinger og dermed vÊre juridisk "immun" mot straffeforfÞlgelse. I mine Þyne er dette en maksimal avsporing, og gjenspeiler mangel pÄ vilje til Ä forstÄ mentale sykdommer pÄ et biologisk plan.

SpÞrsmÄlet er altsÄ ikke om personer i psykose har fri vilje, spÞrsmÄlet er om denne frien viljen kan kontrollere den tilstanden de befinner seg i. Etter hva jeg kan se, tyder alt pÄ at slik kontroll er veldig begrenset.

Men hva med ADHD? Hvorfor har de derimot kontroll (og kan straffeforfĂžlges)?

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:18
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jammen stigmatiserende Ä mene det er kult Ä lese pÄ radikal.net!

SĂ„ snart en mĂžter press fĂžler en seg tvunget til Ă„ gripe til psykopat og psykose-stempelet!

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:23
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

ADHD-Attention Deficit/Hyperactive Deficit

Dette vet jeg lite om. Men juridisk sett ville det vel vĂŠre irrelevant? Hyperaktivitet er vel ikke en psykotisk tilstand medisinsk sett? Jeg har aldri hĂžrt om rettsaker hvor dette er blitt brukt eller hĂžrt om forskning som skulle tilsi at dette er en psykotisk tilstand.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:31
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa skrev:
ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Dette vet jeg lite om. Men juridisk sett ville det vel vĂŠre irrelevant? Hyperaktivitet er vel ikke en psykotisk tilstand medisinsk sett? Jeg har aldri hĂžrt om rettsaker hvor dette er blitt brukt eller hĂžrt om forskning som skulle tilsi at dette er en psykotisk tilstand.

Du har vel rett. Folk med ADHD er jo fortsatt istand til Ă„ se at det de gjĂžr er galt, selv om de blir presset til sine handlinger av sykdommen.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:38
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Men anyway, det er mange psykotiske som vet at det de gjĂžr er galt - kan ikke ta alle under en kam.

Kan jo ha hallusinasjoner, og likevel vite at det er galt Ä stikke ut Þynene pÄ folk med kniv. Og likevel gjÞre det.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:43
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
Vel, nÄ er jo ikke det Ä henvise til radikal.net noe som tyder pÄ sÊrlig seriÞstet.

Du peker pÄ kilden, ikke innholdet. Ad-Hominem heter dette og er ikke holdbart som argument for Ä avfeie min henvisning. Skal du avfeie det jeg viser til sÄ mÄ du henvise til noe i teksten samt underbygge dette med holdbare argumenter.

PeeWee skrev:

Nei jeg mener det seriĂžst.

PeeWee skrev:
Det du viser her er jo typisk irrasjonalisme. Istedet for Ä vise til hva som konkret er galt med politikken du missliker, sÄ slenger du ut ord som "altruisme" og "kollektivisme", uten Ä vise hva som egentlig er galt med de fenomene. Dessuten, objektivismen er ikke den fullstendig egoisme, da ulike folk har ulike egoistiske interesser. Noen vinner pÄ objektivisme, noen vinner pÄ kommunisme og noen vinner pÄ sosialdemokrati. Egoisme er derfor ikke noe argument for et system fremfor et annet.

Hvis du leste artikkelen fra radikal.net sÄ hadde du skjÞnt sammenhengen.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:58
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
PeeWee skrev:

Nei jeg mener det seriĂžst.

Jeg tror ikke du mener det du sier. Jeg tror derimot du i din barndom har fÄtt skylden for mye du ikke har gjort, og derimot har det blitt en vane Ä forsvare deg til det ytterste. Selv om du egentlig ikke tror pÄ det du sier.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 20:48
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet