DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Lever folk i en illusjon?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [69 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Venner kunne blitt akkurat som penger, om folk hadde endret syn... hadde vĂŠrt en mye bedre verden det...!!!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Vel, jeg vil tro at det ikke lar seg gjĂžre Ă„ sammenligne penger og venner...penger er et verktĂžy og mennesker er selvstendige individer...

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Enig med QIQrrr pÄ det der. Hvis mine venner hadde vÊrt penger, hadde de mistet sin verdi. Hvis de ikke hadde vÊrt vennene mine fordi de Þnsket det, og var glad i meg, kunne det vÊrt det samme.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Graulerer med de 3000, Veronica Wink

Kunne det vÊrt det samme? Tror ikke det! Hvorfor tror du folk som trenger det i det hele tatt setter pris pÄ en stÞttekontakt? Man tar hva man fÄr.

Og hvis INGEN hadde fÄtt opplevet "ekte" vennskap, sÄ hadde det faktisk latt seg gjÞre Ä fordele venner pÄ statsbudsjettet, mener jeg. For da hadde man ikke vÊrt avhengig av at det var "ekte" lenger.

Tror ikke folk hadde blitt noe mindre lykkelige av den grunn. Tvert imot. Tror folket samlet sett ville blitt mye lykkeligere.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:27
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

StÞttekontakter fÄr jo betalt for Ä vÊre din "venn"...hm, og endel "venner" er utvilsomt venner siden en har penger, jeg skjÞnner hva du mener MacGyver, men ekte venner er dine venner fordi man har felles utbytte av kontakten pÄ en eller annen mÄte og det trenger nÞdvendigvis ikke vÊre et Þkonomisk aspekt inne i bildet selv om man ikke er noens venn uten at en har noe igjen for det pÄ en eller annen mÄte. Egoisme? Utvilsomt... En positiv rasjonell egoisme...vinn-vinn...

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:33
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Det er sant, man tar det man fÄr. Men nÄr man har mettet det verste med de fÞrste brÞdsmulene, begynner man Ä Þnske mer. Den spesielle, gode fÞlelsen som kommer med et skikkelig vennskap, tviler jeg sterkt pÄ kan la seg erstatte av et "velferdsvennskap," for Ä finne opp et ord for anledningen.

Det er en interessant, filosofisk tanke, men har ingen grobunn i virkeligheten.

Og hvorfor skulle man egentlig hatt "velferdsvennskap"? Hvis man ikke gidder Ä legge noe arbeid i Ä prÞve Ä skaffe venner selv, kan man ikke da egentlig bare ha det sÄ godt? Man har stÞttekontakter. Kan ikke folk som ikke gidder jobbe for vennskap, vÊre fornÞyd med disse?

Jeg mener vennskap er et privilegium; noe man gjÞr seg fortjent til. Det er ikke en rettighet. Ingen har "krav" pÄ venner. Det kunne kanskje vÊrt fint om det var slik, men sÄ var det tilbake til virkeligheten, da.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Grunnen til at folk ikke fÄr venner er at de ikke klarer det, da vetu, ikke at de ikke gidder. Akkurat som med trygd, det, det er ikke noe GØY Ä motta trygd, men likevel sÄ mÄ de, fordi de klarer ikke skaffe penger selv.

MÄ vi forholde oss til virkeligheten? Tenk om historiens reformatÞrer hadde tenkt sÄnn du! Tenk om de hadde tenkt som sÄ at det ikke gikk av! Ja da hadde vi gÄtt rundt i et helvete av slit og vold!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:53
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mellommenneskelige relasjoner bygger pÄ fÞlelser og "kjemi" og fordrer helt andre mekanismer enn det vi bygger vÄr verdensanskuelse pÄ. Imidlertid vil jeg driste meg til fÞlgende pÄstand: KjÊrlighet til et mennske er ikke kjÊrligheten til annet enn den fÞlelsen det andre mennesket gir deg. Altruisten vil at du skal fÞle slik kjÊrlighet til alle mennesker uavhengig av hvilke fÞlelser disse "alle" mÄtte gi deg og her er vi inne pÄ det som Veronica var inne pÄ tidligere:

Veronica skrev:
Hm, nei, jeg kan ikke si jeg gjÞr det. Tiden jeg bruker pÄ Ä tenke pÄ andre mennesker, gÄr til de menneskene jeg bryr meg om, altsÄ min familie og mine venner. Mine venner gir meg mye. AltsÄ tenker jeg ikke stort pÄ de som ikke gir noe.

Rasjonell egoisme...

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:58
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Dette kan vĂŠre et noe bombastisk utsagn, men jeg mener like fullt det kan vĂŠre noe i det: Hvis jeg klarer Ă„ fĂ„ venner, kan hvem som helst. Hvis man virkelig vil. FĂžr eller siden. Å si at "jeg vil aldri vĂŠre i stand til Ă„ fĂ„ en eneste venn" i sĂ„ ung alder, er litt vel pessimistisk, mener jeg.

Ja, man mÄ forholde seg til virkeligheten hvis det man har i tankene virkelig er pÄtenkt som mer enn bare dagdrÞmmeri. Historiens reformasjoner har handlet om Ä vende pÄ folks syn og oppfatninger, religion og tro. Det du snakker om, er Ä forandre pÄ fundamentale fÞlelser i mennesket. Jeg ser det som to litt forskjellige saker.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:04
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Folk flest er ikke noe glad i bytteteori, og protesterer mot det... men likevel sier de at vennskap handler om Ä gi og Ä fÄ... skjÞnner ikke det jeg, hvordan de egentlig kan tenke sÄnn! De er vel ikke dumme av den grunn?

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:05
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
Dette kan vĂŠre et noe bombastisk utsagn, men jeg mener like fullt det kan vĂŠre noe i det: Hvis jeg klarer Ă„ fĂ„ venner, kan hvem som helst. Hvis man virkelig vil. FĂžr eller siden. Å si at "jeg vil aldri vĂŠre i stand til Ă„ fĂ„ en eneste venn" i sĂ„ ung alder, er litt vel pessimistisk, mener jeg.

Ja, man mÄ forholde seg til virkeligheten hvis det man har i tankene virkelig er pÄtenkt som mer enn bare dagdrÞmmeri. Historiens reformasjoner har handlet om Ä vende pÄ folks syn og oppfatninger, religion og tro. Det du snakker om, er Ä forandre pÄ fundamentale fÞlelser i mennesket. Jeg ser det som to litt forskjellige saker.

Jeg vil ikke tro det er sÄ forskjellig... De fundamentale fÞlelsene du referer til er pÄ ingen mÄte noe absolutt... det er tillÊrt...

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:06
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Hvilken bytteteori? Hvilke protester? Utdyp!

MacGyver skrev:
De fundamentale fÞlelsene du referer til er pÄ ingen mÄte noe absolutt... det er tillÊrt...
Her er vi ganske enkelt ikke enige. Jeg tror ikke de kjemiske og sjelelige fĂžlelsene som frambringer vennskap er tillĂŠrt. Jeg tror de er fundamentale og absolutte.

Og hvis nÄ denne vennskapsfÞlelsen hadde vÊrt tillÊrt; burde man ikke da kunne "avlÊre" seg den? Og dermed ha det helt fint uten venner?

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
Hvilken bytteteori? Hvilke protester? Utdyp!

Dette var et svar pÄ innlegget til QIQrrr der han skriver at det dreier seg om rasjonell egoisme.

Bytteteori er en akademisk teori som sammenlikner vennskap med Ăžkonomiske byttesystemer - og forklarer da ting som moral utifra dette.

Men folk liker ikke Ä hÞre om bytteteori (jfr tidligere debatter pÄ dette forumet, som jeg ikke husker navnet pÄ), det tar jo ikke hensyn til at folk blir glade i hverandre.

Det jeg ikke skjĂžnner, er hvordan de kan forkaste bytteteori, og samtidig mene at vennskap er noe som dreier seg om Ă„ gi og Ă„ ta - det er jo det som er bytteteoriens kjerne!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:12
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
Og hvis nÄ denne vennskapsfÞlelsen hadde vÊrt tillÊrt; burde man ikke da kunne "avlÊre" seg den? Og dermed ha det helt fint uten venner?

Vi kunne jo avlÊrt oss til Ä klare oss helt uten penger og. Men det er vanskelig. Og hva er vitsen, nÄr det likevel er penger nok til alle.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:16
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

SÄ bytteteorien gÄr ut pÄ at man har venner fordi man fÄr noe ut av det, og gir noe tilbake?

Det har jeg ingen protester mot. Det er jo det jeg har sagt en stund; det er jo ikke noe poeng i Ä vÊre venn med noen som ikke beriker ens liv pÄ noen som helst mÄte. Man streber jo etter Ä vÊre lykkelig.

Slik sett ser jeg bytteteorien svÊrt kompatibel med at vennskap handler om Ä gi og fÄ. Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:18
Sist endret av Veronica den Fre 12 Nov 2004, 16:21, endret 1 gang
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Igjen: Penger er ikke det samme som mennesker! Penger er skapt for Ă„ fungere som byttemateriale. Kan ikke sammenliknes med vennskap i det hele tatt.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:20
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

MacGyver skrev:
Folk flest er ikke noe glad i bytteteori, og protesterer mot det... men likevel sier de at vennskap handler om Ä gi og Ä fÄ... skjÞnner ikke det jeg, hvordan de egentlig kan tenke sÄnn! De er vel ikke dumme av den grunn?

Det handler vel mer om at man er seg selv og "gir" seg selv. Det er i sÄ fall nok hvis den potensielle venn fÞler at dette er av tilstrekkelig verdi for Ä kunne gi/utlevere sitt sanne jeg til deg. I sÄ mÄte er det ikke snakk om Ä anstrenge seg pÄ noen som helst mÄte for noen av partene for at et vennskap skal etableres. Man hÞrer ofte at man mÄ gi og ta relatert til vennskap og parforhold, men dypest sett handler det vel bare om Ä vÊre Êrlig i forhold til den man egentlig er samt tÞrre vise sitt sanne jeg.

Jeg har inntrykk av at kvinner er bedre skikket til de subjektive mellommenneskelige relasjoner, mens menns styrke ligger pÄ det objektive individuelle plan, dette mener jeg stÞttes biologisk ved adferdsobservasjon. Jeg har en teori som gÄr ut pÄ at likestilling skaper splid siden kvinner er mer altruistiske og menn mer individualistiske i henholdsvis den subjektive og objektive sfÊre, noe som er bra og noe som ikke bÞr pÄtvinges og kombineres gjennom eksempelvis kvinnekamp. I henhold til nevnte teori er menn motessensen til kvinnen. Enhver tilnÊrming mellom det subjektive og objektive vil vÊre destruktivt hvis det anvendes i feil "verden". Det er vanskelig Ä forklare, men jeg vil eventuelt forsÞke Ä synliggjÞre dette nÊrmere ved en senere anledning. Poenget er at i min virkelighet bÞr kvinner vÊre kvinner, og menn bÞr vÊre menn. Vi er avhengig av at sÄ er tilfelle, noe jeg observer i min personlige relasjon til det motsatte kjÞnn og som til alt hell medfÞrer at konflikter er sÄ godt som ikke-eksisterende. NÄ ble dette litt utenom tema, men vi kan godt etablere en egen trÄd senere hvor dette kan drÞftes.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:21
Sist endret av QIQrrr den Fre 12 Nov 2004, 16:24, endret 1 gang
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
SÄ bytteteorien gÄr ut pÄ at man har venner fordi man fÄr noe ut av det, og gir noe tilbake?

Det har jeg ingen protester mot. Det er jo det jeg har sagt en stund; det er jo ikke noe poeng i Ä vÊre venn med noen som ikke beriker ens liv pÄ noen som helst mÄte. Man streber jo etter Ä vÊre lykkelig.

Slik sett ser jeg bytteteorien svÊrt kompatibel med at vennskap handler om Ä gi og fÄ. Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med.

Jo, egentlig sÄ gjÞr det det, da det er tjeneste du er glad i, ikke mennesket.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:21
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

MacGyver skrev:

Hvis du bytter ut ordet "tjeneste" med ordet fÞlelse (berikende fÞlelse) sÄ er jeg enig med deg. Her ligger ogsÄ verdien. Verdi er ikke synonymt med penger, det er en generell misforstÄelse.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:27
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

MacGyver skrev:

Veronica skrev:
Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med.

Som jeg sa.

Det finnes da "vennskap" som ikke har noe annet for seg enn utvekslinger av tjenester. Folk som henger sammen utelukkende fordi de har nytte av hverandre.

Men det som gjÞr skikkelig vennskap til ekte vare, er at man faktisk blir glad i mennesket. NÄr det er snakk om Ä gi og ta i et vennskap, innebÊrer det ikke nÞdvendigvis kun gjenstander eller fysiske tjenester, som Ä lÄne penger, hjelpe til med flytting, o.l. Det kan rett og slett bare vÊre det at man er villig til Ä lytte til det den andre har Ä si; at man verdsetter hverandres egenskaper og evner. At man blir glad i en person fordi vedkommende er som han/hun er.

Som QIQrrr sa, det er fĂžlelser som er stikkordet i vennskap. Ikke kynisk utveksling av tjenester.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:28
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [69 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet