DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
VIL SLÅ!!!!
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
er du for inblanding i konflikten, det er akseptabelt men pÄ vilken mÄte. en ting er sikkert, og et er at det ikke nytter Ä sende inn de amerikanske cowboyene, de er alt for partiske til israel, vi kunne jo sende inn fn eller nato styrker men nÄ er begge disse instansene ogsÄ sterkt bundet til usa. problemet ligger som jeg prÞver Ä si i mangelen pÄ en upartisk instanssom kan lÞse dette problemet.

de eneste jeg kan komme pÄ som ikke er korupert av usa er oss her inne. hva sier dere, skal vi sende in de samlede gales fredsstyrker?

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Sűn 02 Mai 2004, 11:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det ble sagt at palestinerene fikk mye av landet sitte tatt fra seg og prÞvde Ä gjenerobre det med krig. Jeg vil bare tilfÞye at etter den andre verdenskrig, fikk Israel en del av landet tilbake, de skrev under pÄ en avtale om bare Ä bo i disse omrÄdene, samme natten som de gjore det inntok de mer enn det avtalen sa.

Israel er en militÊrmakt, Palestina er ikke det. Palestina har nesten ikke annet forsvar en selvmordsbomberene, de forsvarer det landet de har igjen. Jeg vil tro vi ogsÄ hadde reagert pÄ samme mÄte som de gjÞr.

InnleggSkrevet: Sűn 02 Mai 2004, 12:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004
kris_ter skrev:
MÄ jo si at dem virkelig brenner for saken sin nÄr dem tar til selvmord!

mye av grunnen til at de tar selvmord, eller blir selvmordsbombere er fordi de blir opfordret av islamske fundamentalister som sier at hvis de ofrer seg i hellig krig (jihad), som dette pÄ en mÄte er, kommer de garantert til paradis. i islam er du nemlig ikke garantert Ä komme til paradis uansett hvor god muslim/menneske du er, kun hvis du dÞr i jihad eller som martyr. det stÄr faksitk i koranen, har lest det selv...

InnleggSkrevet: Sűn 02 Mai 2004, 19:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

glemte en liten del til... i tillegg til at selvmordsbomberne blir lovet evig liv i paradis, gir ogsÄ den palestinske stat massemasse penger til selvmordsbombernes familier.... det sier vel litt?

jeg stÞtter absolutt ikke krig, ikke pÄ noen mÄte, men jeg skjÞnner pÄ en mÄte israels handlemÄte! det skjer mye mer der nede enn det vi fÄr vite gjennom nyhetene som har en tendens til Ä vÊre veldig venstrevridde. som regel fÄr vi vite flere negatie ting som gjelder israel enn palestinerne. Der er sjeldent vi fÄr vite at palestinerne har mye av skylden i kampene som pÄgÄr.

InnleggSkrevet: Sűn 02 Mai 2004, 19:14
Ronja

Jeg vet en del mer enn det som stÄr i avisen, jeg forstÄr ikke Israel, de fikk landt tilbake, land til Ä klare seg. De vil bare ha mer, Palestina har ikke forsvar. De har ikke militÊr makt, derfor blir situvasjonen slik som den blir.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 07:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
desmodus skrev:
Der er sjeldent vi fÄr vite at palestinerne har mye av skylden i kampene som pÄgÄr.
Spiller forsÄvidt ingen rolle, da det udiskutabelt er Israel som har gjort den prinsipielle blemma her for Ärevis siden, og aldri rettet det opp.
Dette er grunnen til alle stridighetene, spiller forsÄvidt ingen rolle hvem som skyter fÞrst hver uke nÄ..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:03
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
60% av partimedlemmene til Sharon stemte imot en tilbaketrekkning fra de okkuperte omrÄdene. NÄ fÄr vi vente Ä se hva resten av israelerne mener...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

vel, jeg stĂžtter heller ikke at Israel har tatt mer enn de egentlig fikk tildelt, men det er heller ikke rett av palestinerne Ă„ sende ut selvmordsbomberne. Det er ikke rettferdig krigfĂžring det heller...

Palestinerne hadde forresten helt i begynnelsen like rettigheter med jÞdene i Israel, men godtok et ikke. forstÄ det den som vil...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:00
Ronja

Ja, mener du at det er rettferdig krigfĂžring fra Israels sin side?

De angriper ett totalt forsvarslĂžs land og driver familier bort fra hjemmene deres.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:02
Ronja

desmodus skrev:
Palestinerne hadde forresten helt i begynnelsen like rettigheter med jÞdene i Israel, men godtok et ikke. forstÄ det den som vil...

ForstÄ den som vil? Jeg vil gjerne se de fakta du baserer dette pÄ! Og en dyperer forklaring.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:04
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Slik tror jeg palestinerne fĂžlte det i 1948. (Legg merke til at jeg TROR det, jeg vet ikke!!! Ja, jeg er lei flisespikkere...)

Staten Israel blir opprettet pÄ palestinsk omrÄde og palestinere og israelere har de samme rettighetene et sted hvor palestinerne har vÊrt sjefer i et par tusen Är. SelvfÞlgelig godtar ikke palestinerne dette. (Og, ja... Britene "eide" palestina pÄ den tiden, men jeg vet fra historiebÞkene at palestinerne ikke godtok det heller...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nei jeg stÞtter ikke israels krigfÞring, men jeg har en viss forstÄelse for den. Jeg skjÞnner den, men jeg godtar den ikke! jeg skjÞnner at de angriper sivile, fordi mange av dem er familier til selvordsbombere, men jeg stÞtter det ikke.

jeg husker ikke helt hvor jeg leste det om at palestinerne hadde mulighet til Ă„ bo i Israel, men jeg tror det var www.debkafile.com, hvis ikke kan jeg prĂžve Ă„ finne det...!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:09
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Ronja skrev:
Jeg vil bare tilfÞye at etter den andre verdenskrig, fikk Israel en del av landet tilbake, de skrev under pÄ en avtale om bare Ä bo i disse omrÄdene, samme natten som de gjore det inntok de mer enn det avtalen sa.
Du pÄstÄr at du vet mer enn det som stÄr i avisene, spÞrsmÄlet blir hvor du henter denne informasjonen fra siden det virker som du ikke har fÄtt med deg at denne krigen var en forsvarskrig. Israel ble angrepet av samtlige arabiske land i omrÄdet den dagen britene trakk seg ut, og hadde mest sannsynlig blitt massakrert av en overlegen fiende om de ikke mot alle odds hadde klart Ä smugle inn vÄpen fra private, jÞdiske givere i USA, tiltross for at britene gjorde alle forsÞk pÄ Ä stoppe dette.

Selv om det fremdeles var en overlegen fiende klarte jÞdene Ä slÄ tilbake samtlige land som angrep (Egypt, Jordan, Syria, Palestina, Libanon). De stoppet ikke fÞr de var inne pÄ fiendens land. Sinai, gaza, vestbredden, golanhÞyden etc. Enkelte av disse omrÄdene valgte de Ä beholde av strategiske grunner, bl.a. kunne artilleri pÄ golanhÞyden treffe hvor som helst i hele Israel. Sinai har blitt gitt tilbake til Egypt ved senere fredsforhandlinger (som forÞvrig gjorde at Egypt ble fordÞmt av hele den arabiske verden). Vestbredden og gazastripen er omrÄder som fremdeles er okkupert i dag og stridens harde kjerne.

Selv om jeg pÄ ingen mÄte stÞtter en okkupasjon av disse omrÄdene i dag, har de strengt tatt hatt rett i henhold til internasjonal lov Ä erobre omrÄder fra en angripende part. jf. de alliertes deling av Tyskland etter ww2. SÄ lenge myndighetene i Palestina ikke viser noen vilje til Ä gjÞre noe med terrorproblemet selv, har Israel som et demokrati et ansvar ovenfor sin egen befolkning Ä ta de skritt de mener er nÞdvendige for Ä forhindre dette. jf. USAs invasjon av Afghanistan fordi de nektet Ä utlevere Bin Laden...

ForĂžvrig er den manglende stĂžtten til Sharon om Ă„ trekke ut nybyggerne svĂŠrt synd, da dette bare bidrar til Ă„ forverre situasjonen...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
et sted hvor palestinerne har vÊrt sjefer i et par tusen Är. SelvfÞlgelig godtar ikke palestinerne dette.
Palestina har aldri vÊrt noe selvstendig land. FÞr Britene overtok omrÄdet etter ww1 hadde hele dette omrÄdet vÊrt under Osmansk overherredÞmme i over 1000 Är(et rike med sete i nÄvÊrende Konstantinopel).

Tro det eller ei, men dagens situasjon er omtrent det nÊrmeste Palestina har vÊrt til Ä vÊre en uavhengig, selvstendig nasjon noensinne. Bare de kunne fÄ slutt pÄ terroraksjonene, sÄ Israel ikke lenger har noen gyldig grunn til Ä okkupere disse omrÄdene.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:53
Ronja

NÄr har Israel i det hele tatt hatt noen gyldig grunn?

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:55
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Niconogood skrev:
Tittan skrev:
et sted hvor palestinerne har vÊrt sjefer i et par tusen Är. SelvfÞlgelig godtar ikke palestinerne dette.
Palestina har aldri vĂŠrt noe selvstendig land.

Sier ikke at de har et eget land, men at de har vÊrt sjefer over seg selv. Levd i stammer og stort sett overlevd pÄ den mÄten...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:56
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Det interessante er for meg ikke hvem som har rett eller hvem sin skyld alt er.
Det foreligger en avtale, en ingen av partene har overholdt.
Noen mÄ ta det fÞrste steget.
At tilbaketrekning mĂžter motstand er fryktelig synd.
Det kunne vÊrt begynnelsen pÄ et slikt steg.

Av nyhetssendingene ser jeg noe som uroer meg:
Israelere flytter inn i okkupert land med planer om Ă„ bli vĂŠrende der.
De fÞler at de har krav pÄ dette landet. De vil ikke trekke seg ut uten
kamp. Kan det bli fred av sÄnt?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
NÄr har Israel i det hele tatt hatt noen gyldig grunn?
Gyldig grunn til hva? Les innleggene. Jeg nevnte en rekke ulike eksempler som jeg begrunnet med tilsvarende analogier.

theJack skrev:
Noen mÄ ta det fÞrste steget.
At tilbaketrekning mĂžter motstand er fryktelig synd.
Det kunne vÊrt begynnelsen pÄ et slikt steg.
Israel trakk seg strengt tatt helt ut av de okkuperte omrÄdene etter press fra USA i 2000. Dette resulterte i at terroraksjonene nesten doblet seg i denne perioden, som en fÞlge av at de hadde stÞrre frihet til Ä organisere seg og handle. Myndighetene i Palestina viste overhodet ingen vilje til Ä gjÞre noe med dette, og det endte som de fleste vet med at Israel bestemte seg for Ä gÄ inn igjen for Ä selv slÄ ned pÄ personene bak terroren.

Det er selvsagt viktig at noen tar det fÞrste skrittet, men da er det ogsÄ viktig at den andre parten fÞlger opp med ogsÄ Ä ta et skritt.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:58
Ronja

Jeg mente, hadde Israel opprinnelig noen gyldig grunn? Til Ä tvinge Palestina til Ä gi fra seg omrÄdene, noe resten av verden hjalp dem til.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 13:51
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
NÄr jeg i fÞlgende innlegg refererer til palestinere og israelere vil jeg bare at det skal vÊre hevet over enhver tvil at jeg ikke mener alle sÄdane.
"Palestinerne" betyr f.eks. gjerne bare de som deltar i/organiserer selvmordsaksjoner.

Det er mulig det stemmer at palestinerne fikk det de krevde, og misbrukte muligheten til Ä oppnÄ fred. Det var i sÄ fall fryktelig dumt av dem, og leit for bÄde deres venner og deres fiender.

I den nÄvÊrende situasjonen betyr det lite. Det som er viktig er hva som skjer, og hva som kan gjÞres med det. Kanskje det ikke holder Ä ta det fÞrste steget alene, men jeg tror fortsatt det er nÞdvendig. Og jeg tror Israel blir nÞdt til Ä gjÞre det igjen, hvis det skal bli fred noen gang.
Utifra tidligere innlegg ser det ut til at all drepingen har en begrensende effekt overfor terroristene. Det kan sÄ vÊre, men hvis krigen hele veien skal fÞres videre vil landene vÊre bundet i strid med hverandre langt inn i uviss fremtid. Kommunikasjon og fredssamtaler ser ut til Ä mislykkes pÄ det kraftigste. Hva med respekt? Folkene imellom? Hvis det finnes en mÄte Ä bygge opp respekt mellom de to partene, er det kanskje mulig Ä oppnÄ fred uten tvang fra andre land.
NÄ brukes faktisk makt mot partene, bare ikke militÊr makt. Jeg mener argumenter mot maktmisbruk ikke gir grunn til Ä unnlate Ä tvinge krigen til endes. Vi aksepterer vÄr makt til Ä gjennomfÞre "sanksjoner": bÞter, toll, handelsstans... Denne makten er vel sÄ reell som kuler og krutt. Om enn ikke fullt sÄ destruktiv. Hvis militÊr styrke fÞrst skall benyttes, er dette kanskje den rette situasjonen. Men jeg hÄper virkelig det kan lÞses annerledes. Det bare virker sÄ hÄplÞst -israelerne er tilbake pÄ krigsstien for fullt, og palestinerne er ute av kontroll.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 16:20
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet