|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: Kragerø
|
| Jos skrev: | Most Premature Baby
James Elgin Gill was born to Brenda and James Gill on May 20, 1987, in Ottawa, Ontario, Canada. He was 128 days premature, and weighed just 624 g. James' parents were told he had no chance of survival. Much of his body was still developing, including his skin, hands, ears, and feet. James' eyes were still fused shut.
(fra http://www.guinnessworldrecords.com/ )
Så dermed er foreløpig grensa på 5 måneder.
Personlig syns jeg det er sent å ta abort da, men vil med dette åpne for debatt. Når begynner et menneskeliv? Ved fødselen, samleiet, eller et sted i mellom? |
I løpet av 5. måned begynner fosteret å bli mer aktivt (sparke, bevege på seg, få egen døgnrytme osv.)...
Jeg vil vel kanskje påstå at et liv begynner når et foster utvikler hjerte, hjerne og sanser.
|
_________________ blipp.
Skrevet: Søn 24 Okt 2004, 12:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tror vi egentlig kan skjære det ned til å være når fosteret utvikler en hjerne med evne til noe mer enn bare helt basale ting som å kontrollere hjerteslag og slikt.
Man kan godt være praktisk talt hjernedød, men hjertet kan fortsette å slå. Man kan godt ha mistet alle sansene sine, men fremdeles være istand til å tenke.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 10:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
3 mnd er grensen ass.. mere enn det er jo fælt..
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 10:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| aniraC skrev: | | 3 mnd er grensen ass.. mere enn det er jo fælt.. |
Ja, det lønner seg å være på sikre siden - bare fordi et foster ikke kan uttrykke tanker eller en form for bevissthet, betyr jo ikke det at det ikke har tanker/bevisshet.
|
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 14:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Abort er greit, men jeg syntes egentlig at det burde være fri prevensjon og heller betale litt for abort, ikke slik at man må ta opp lån etc, men prevensjon er ganske dyrt med mindre man er mellom 16 og 20 og bruker p-piller. Det kunne kanskje vert en liten egenandel i året eller noe på prevensjon, slik at tilbudet ikke blir misbrukt, og man må jo få resept av lege osv for og få p-piller. Dessuten syntes jeg altfor mange slurver med og bruke prevensjon og tar alt for lettvint på det. og noen tror på det når gutten sier at "du blir jo ikke gravid..." det er for mange naive mennesker her i verden. når det er sagt syntes jeg ikke abort skal forbys, jeg syntes selv at man skal kunne bestemme hva man vil gjøre med sin egen kropp. Derfor mener jeg og at Abort til syvende og siste er jentas valg. gutten kan få komme med en mening, men det bør være jenta som tar beslutningen om hva hun vil gjøre med sin egen kropp. ikke leger ikke KRF eller noe slikt.. blir abort forbudt da er det faktisk ikke et fritt land lenger vil jeg si.. og som noen har nevnt tidligere, det vil komme alternative metoder som ikke er bra for noen, og tabuer som har vert forbundet til temaet vil få gro bunn.
Jeg har akdri tatt abort selv, men kan forstå at noen velger denne utveien, og hvis jeg ble gravid, hvem vet om jeg ville velge den selv..?!
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 10:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cyan_26
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Okt 2004 Innlegg: 183 Bosted: Bislett
|
Hvis abort skulle blitt forbudt i noen form som helst så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort, jeg hadde blitt så sinnsykt provosert!
Man skal selv få bestemme over sin egen kropp, innenfor rimelighetens grenser og det er det fastsatt i Norge, fri abort inntill 12 mnd, etter det kan man få abort inntill 18 uke, men da må man opp i en nemd bestående av en lege fra sykehuset du gjør det ved, og en utenforstående lege.
De skal da bestemme om du har grunnlag til å fortsatt få ta en abort. Nå vet jeg ikke helt når de eventuelt bestemmer at man må gjennomføre svagngerskapet, hva som er rimelig grunnlag for å ta abort, men jeg kan tenke meg at hvis man ikke kan gi barnet et verdig liv, enten ved å ikke ha mulighet eller ønske om å ha det, skulle man få ta abort.
Jeg har tatt en abort, og det er det jævligste jeg har vært med på, det burde være et mye bedre oppleg i etterkant for de som har gjort det, det kunne nok forebygget at det ikke kommer til å skje igjen.
Jeg vet at det aldri skal skje med meg, aldri aldri!!
Men tanken på at noen skulle kunne nekte meg å gjøre det er bare utenkelig...
|
_________________ Cogito ergo doleo
Skrevet: Fre 26 Nov 2004, 21:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
jeg har også selv gjort det, men på den tiden så jeg ikke en annen utvei.. jeg? ung? et barn? aldri i livet.. barnet ville hatt det jegerdumjeg.. Jeg hadde brukt opp pengene og ikke hatt penger til barnestuff.. jeg var absolutt ikke klar til å få unge på den tiden.. er ikke klar nå, men hvis jeg nå hadde blitt gravid hadde jeg beholdt det.
Jeg er enig i at de kanskje bør følge opp litt mer.. Mulighet for å prate med psykolog eller noe lignende..gratis altså
|
Skrevet: Lør 27 Nov 2004, 19:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
jeg får et inntrykk av at folk tror det bare er uansvarlige tøs som tar abort. Men alle mennesker har følelser, og jeg er er sikkerpå at om man er skikkelig uansvarlig osv så er det uansett ikkelett, og man prøver litt hardere og være forsiktig etter en abort tror jeg. hvis man bruker det som nød prevensjon så er man jo dum,men de aller aller færreste syntes en abort er det beste som har skjedd dem. Selv har jeg aldri hatt en
|
Skrevet: Søn 28 Nov 2004, 11:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
| Coralin skrev: | | men prevensjon er ganske dyrt med mindre man er mellom 16 og 20 og bruker p-piller. |
Dyrt??? Jeg betaler ca 1000 kr i året for å ikke bli gravid.. jeg vil ikke si at det er dyrt.. Når man er over 20 så har man som regel råd til det.. og når man er under 16 så burde man ikke ha sex!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 13:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
| Aurora skrev: | | Coralin skrev: | | men prevensjon er ganske dyrt med mindre man er mellom 16 og 20 og bruker p-piller. |
Dyrt??? Jeg betaler ca 1000 kr i året for å ikke bli gravid.. jeg vil ikke si at det er dyrt.. Når man er over 20 så har man som regel råd til det.. og når man er under 16 så burde man ikke ha sex! |
har man ikke råd til prevansjon har man ikke råd til å ha barn.
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 13:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
P-piller koster kr. 2,50 om dagen.. det er få som ikke kan unnvære det om man absolutt ikke vil bli gravid.. og om man tenker slik at man må være to for å lage et barn, blir det kr. 1,25 per dag per person.. Har man ikke fast partner bør man bruke kondom, og jeg har vanskelig for å skjønne at en person uten fast partner og med så dårlig råd at vedkommende ikke har råd til prevansjon har råd til å dra til steder der man kan møte en man kan ha sex med (nok en gang, det er snakk om prioriteringer om man har lite penger..) men uansett, la oss si at en person som ikke har fast partner har sex i snitt to ganger i uken, en pakke med kondomer (rfsu profil), med 10 i hver pakke koster kr. 62,- på nettbutikken til kondomeriet. 62kr/10stk*2ganger/7dager= kr. 1,80 (/2 personer = 90 øre.)
Dessuten kan man jo bare la være å ha sex.. sex er ingen menneskerett, på lik linje med at abort ikke er det. Begge deler er en gode som vi burde ha vett nok til å ta vare på!
dessuten:
| aniraC skrev: | | men jeg kan skjønne par som får vite at barnet har problemer (f.eks. celebral parese e.l) vurderer abort.. det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer.. |
celebral parese er et meget dårlig eksempel, det er såpass stor forskjell på hvor rammet et barn med celebral parese er at selv om barnet har det trenger ikke det å bety at barnet får sterke ressursproblemer. Jeg har en venninne med celebral parese, og hun er akkurat like oppegående som deg og meg, hun bare går litt rart.. men jeg har også en tremenning med celebral parese, hun er totalt avhengig av andre, hun kan ikke snakke ikke gå, jeg aner ikke hvor mye kommunikasjonsmuligheter hun har.. men uansett, det er stor forskjell på de to. En nabo jeg hadde da jeg var liten hadde celebral parese, til tross for at han satt i rullestol. og såvidt jeg husker kunne han ikke prate så skrev han en barnebok før han fylte 20.. så det så!
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 14:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Kondomer er jo ikke akkurat gratis... og strengt tatt er det den eneste formen for beskyttelse som ikke bare er effektivt for å forhindre graviditet, men også smitte av kjønnssykdommer. For mange som ennå ikke er i et fast forhold, men allikevel har sex, er derfor kondomer den beste løsningen. Å dele ut gratis kondomer, eller ihvertfall sørge for at de koster mindre enn de gjør nå, er ikke å oppfordre til uansvarlig oppførsel - snarere tvert imot.
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 14:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
| Glahn skrev: | | Kondomer er jo ikke akkurat gratis... og strengt tatt er det den eneste formen for beskyttelse som ikke bare er effektivt for å forhindre graviditet, men også smitte av kjønnssykdommer. For mange som ennå ikke er i et fast forhold, men allikevel har sex, er derfor kondomer den beste løsningen. Å dele ut gratis kondomer, eller ihvertfall sørge for at de koster mindre enn de gjør nå, er ikke å oppfordre til uansvarlig oppførsel - snarere tvert imot. |
Kondomer er ikke gratis, og for å være helt ærlig synes jeg det er bra. Å dele ut gratis kondomer kan føre til at det blir større press på unge jenter om å ha sex. og kr. 6,20 for en kondom synes ikke jeg er en horribel pris..
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 14:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Gratis p-piller hadde vore fint. Det er det i Storbritannia sjølv om ein er over 20.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 16:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
| Norunn skrev: | | Gratis p-piller hadde vore fint. Det er det i Storbritannia sjølv om ein er over 20. |
P-piller er en flott ting uansett.. Føler ikke norge er et dumt land å bo i hva angår prevensjon og safe-sex ass..
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 16:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
| Aurora skrev: |
Dyrt??? Jeg betaler ca 1000 kr i året for å ikke bli gravid.. jeg vil ikke si at det er dyrt.. Når man er over 20 så har man som regel råd til det.. og når man er under 16 så burde man ikke ha sex! |
Vel selvfølgelig vil jeg bruke penger på det, men det finnse faktisk folk som studerer til de er langt inn i 20 årene, og med lån osv er det ikek veldig gunstig, ikke for alle anyway, jeg klarer meg nå, det er ikkedet,men er bedre at alle prevensjon er gratis enn at abort er det.. (ikke at abort skal være kjempe dyrt) men kanskje noen (de som tenker litt rart i blandt) bruker prevensjon som prevensjon istedet for abort som prevensjon? ikke at jeg tror mange gjør det.. men om man f.eks innfører en egenandelpå abort på tja si 100-200 kroner så ser ikke alle det som den lette utveien, men prevensjon som en lett utvei, ikke at alle ser på abort som en lett utvei.. men det finnes enkelte..og det finnes også enkelte som tror at de ikke blir gravide av og ha sex.. så informasjon hadde og vert fint, og bedre seksual undervisning på skolen
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 17:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg har aldri forstått følgende "logikk" - vi har kondomer tilgjengelig, derfor må vi har sex. For meg er slik tenking bare riv ruskende galt, og har man ikke skjønt det forstår jeg ikke hvorfor man begir seg ut på sengehalm-moro sammen med noen.
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 18:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
helsestasjonen i byen er det gratis kondom. alle kan gå inn å ta.. og man kan ta så mange man vil..
jeg kan ikke akkurat si at man blir presset til å ha sex når man får kondomer.. det hørtes jo bare helt snålt ut
jeg må også få legge til at jeg syntes det er et great tilbud å gi gratis kondomer. De unge begynner kanskje å tenke på hvor farlige disse sykdommene er og hvor dumt det er å få barn i ung alder. De tar det seriøst, det er jo en grunn til at de gis bort kondomer gratis liksom.
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 21:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
| Aurora skrev: |
| aniraC skrev: | | men jeg kan skjønne par som får vite at barnet har problemer (f.eks. celebral parese e.l) vurderer abort.. det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer.. |
celebral parese er et meget dårlig eksempel, det er såpass stor forskjell på hvor rammet et barn med celebral parese er at selv om barnet har det trenger ikke det å bety at barnet får sterke ressursproblemer. Jeg har en venninne med celebral parese, og hun er akkurat like oppegående som deg og meg, hun bare går litt rart.. men jeg har også en tremenning med celebral parese, hun er totalt avhengig av andre, hun kan ikke snakke ikke gå, jeg aner ikke hvor mye kommunikasjonsmuligheter hun har.. men uansett, det er stor forskjell på de to. En nabo jeg hadde da jeg var liten hadde celebral parese, til tross for at han satt i rullestol. og såvidt jeg husker kunne han ikke prate så skrev han en barnebok før han fylte 20.. så det så! |
men jeg forstår fortsatt at par som får vite at barnet deres har celebral parese (ikke oppegående) vurderer abort. og jeg skrev: det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer. (LES: Sterke ressursproblemer)
Jeg har selv en kusine som er hardt rammet av celebral parese. Tante måtte gå av jobben for å hjelpe hun og hun går til psykolog timer. Hun var absolutt ikke sterk nok til å ta vare på henne. Nå går kusinen min til slik dagssenter og der tror jeg at hun trives. Men hun merker veldig godt at hennes mor er sliten. Uffa..for en forfedelig tanke...
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 21:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
| aniraC skrev: | | Aurora skrev: |
celebral parese er et meget dårlig eksempel, det er såpass stor forskjell på hvor rammet et barn med celebral parese er at selv om barnet har det trenger ikke det å bety at barnet får sterke ressursproblemer. Jeg har en venninne med celebral parese, og hun er akkurat like oppegående som deg og meg, hun bare går litt rart.. men jeg har også en tremenning med celebral parese, hun er totalt avhengig av andre, hun kan ikke snakke ikke gå, jeg aner ikke hvor mye kommunikasjonsmuligheter hun har.. men uansett, det er stor forskjell på de to. En nabo jeg hadde da jeg var liten hadde celebral parese, til tross for at han satt i rullestol. og såvidt jeg husker kunne han ikke prate så skrev han en barnebok før han fylte 20.. så det så! |
men jeg forstår fortsatt at par som får vite at barnet deres har celebral parese (ikke oppegående) vurderer abort. og jeg skrev: det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer. (LES: Sterke ressursproblemer)
Jeg har selv en kusine som er hardt rammet av celebral parese. Tante måtte gå av jobben for å hjelpe hun og hun går til psykolog timer. Hun var absolutt ikke sterk nok til å ta vare på henne. Nå går kusinen min til slik dagssenter og der tror jeg at hun trives. Men hun merker veldig godt at hennes mor er sliten. Uffa..for en forfedelig tanke... |
Søskenbarnet MITT også .. hun har det ypperlig da.. Taleproblemer .. meget treg utvikling psykisk og store psykiske begrensninger.. men hu stråler som ei sol.. takket være tante's og onkel's innsats.. tror ikke for alt i verden de ville gjort om noe som helst
Men.. asså.. dette er et KOMPLEKS og Touchy tema da.. mange variabler her
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 22:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |