DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Hvor i all verden har Dørum&co. hodet?!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [67 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Sjiiises! Her snur man ryggen til noen få sekunder.
Ærlig talt, slutt med tøvet ellers må denne tråden også stenges.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 02:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
maria skrev:

Jeg synes det blir for dumt å ta hensyn til overgriper når vedkommede har ødelagt ett eller flere liv. Sperr dem inne på livstid, de fortjener ikke bedre.
Latterlige kommentarer a la "alle kan gjøre feil", "bekjenn dine synder, så tilgir gud" osv har ingenting med saken å gjøre. Spør ofrene om det hjelper dem hvis gjerningsmannen angrer!

Man gjør ikke ting ved et uhell (bortsett fra å trykke på feil tast ved uhell, men det får ikke konsekvenser for andre enn deg selv) , vi har et valg i alle situasjoner! De som raner en bensinstasjon, voldtar et barn eller en gammel dame, setter fyr på skolen sin eller fjerner farskilt gjør et bevisst valg og bør straffes for det.

At vi ikke har råd til å bygge ut fengsler osv? Tøv! Det er da et valg det også. Hvem har bestemt at fanger skal ha tv på rommet, pc, lønn, hobbyrom, treningsrom, utdanning, enerom osv? Hva slags straff er det? Det er rene ferien (for enkelte). Det koster mer penger å opprettholde dette enn det ville kostet å bygge ut fengslene.

Sosial kontakt? Jada, med flere på rommene går det av seg selv. Mat? Selvfølgelig skal de få mat, men hvorfor skal de ha en meny å velge fra? (Man tar så klart hensyn om noen er allergisk.)

Om alle som begikk en kriminell handling satt bak lås og slå i minst 10 år, så ville det virket langt mer avskrekkende på barn og unge enn å knapt registrere at man får en bot og kanskje et par måneder i fengsel.

Noen som vet hvor mange % av de som begår en kriminell handling som har vært straffet før?

*Klappe høyt*

QIQrrr skrev:
La de kriminelle betale sin egen soning gjennom eksempelvis straffearbeid.

Forøvrig er strafferammene alt for lave og soningsforholdene alt for gode.

Meget meget enig med begge.

terning skrev:

Og kastrering? Det er jo vanvittig!!! Pedofile kan vel ikke noe for at de har andre seksuelle preferanser enn andre!!!
Hva så?! Om de ikke kan noe for det, kan de fortsatt forstå at det er galt, og derfor avstå fra å utøve sine lyster.
Kastrering vanvittig?! Og å ødelegge NI små BARNs liv, som en gjorde, se første post, det er ikke vanvittig?!
Kapp og kutt med hjertens lyst, sier nå jeg.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 08:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det er selvsagt vanvittig å ødelegge ni barns liv!

Har aldri sagt noe annet. Det er en fryktelig, fryktelig forbrytelse.

Men jeg mener det også er en forbrytelse å straffe (en har ingen rett på hevn), og at denne da må være minst mulig, altså mest mulig human.

Dette er også det mest effektive for et samfunns moral, sett på lang sikt.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 10:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Terning skrev:
Men jeg mener det også er en forbrytelse å straffe (en har ingen rett på hevn), og at denne da må være minst mulig, altså mest mulig human.

Jasså? Der er jeg uenig.
Straffen skal være minst mulig - fordi? Mest human - for hvem? Jeg vil heller bure dem inne, enn å kastrere å slippe løs. Da kan de jo fortsette der de slapp.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 14:08
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er da ikke sånn at det er humant mot ofrene å kastrere overgriperen. En kan fint være humane mot begge parter.

En trenger ikke ta parti med noen av partene, sånn ser jeg på konfliktsituasjoner.

Domstolene i Norge har heldigvis forstått dette.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 14:40
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Terning skrev:
Det er da ikke sånn at det er humant mot ofrene å kastrere overgriperen. En kan fint være humane mot begge parter.

Så en inhuman handling skal møtes med humanisme? Dette er jeg dypt uenig med deg i den tid dette er å undergrave det individuelle ansvar for egne handlinger, noe som igjen avler mer inhumanitet hvor uskyldige rammes samtidig som det lempes på konsekvensene av overgripers handlinger. Du mener muligens godt, men motivasjonen for ditt prinsipp avstedkommer den stikk motsatte virkning av det du ønsker. Du er ikke alene om å tenke slik, dessverre.

Terning skrev:
En trenger ikke ta parti med noen av partene, sånn ser jeg på konfliktsituasjoner.

Konfliktsituasjoner? Det er ikke slik at en voldtekt er å anse som noe objektivt motsetningsforhold mellom to parter. Hvis man ikke evner å skille ut umoralen i en voldtektshandling så...ja ting taler vel egentlig for seg selv i så henseende...

Terning skrev:
Domstolene i Norge har heldigvis forstått dette.

Forstått hva?

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 15:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Terning skrev:

Selvfølgelig tar man parti med offeret. Hva som drev gjerningsmannen til å gjøre det h*n gjorde er uten betydning. H*n har likevel et valg og kan velge å ikke begå ugjerningen.

Om jeg skulle få lyst til å være drittsekk og knuse ruter, rane, drepe osv pga det jeg har opplevd før, ville det likevel vært MIN feil at jeg gjorde det. Ellers kan man jo komme unna hva det skal være.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 15:30
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Pedofile er også ofre. Ofre for et hensynsløst samfunn. Det er samfunnets skyld at de er blitt syke.

Har snakket med noen sosialister den tiden jeg har levet. Som på tross av deres syn mener pedofile bør brenne i helvete. Skjønner ikke åssen det går an å være så ulogisk jeg.

Det er vel kanskje litt ulogisk av meg å si det, men jeg mener det bare er jeg og noen andre som er logiske.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 16:51
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Pedofile er også ofre. Ofre for et hensynsløst samfunn. Det er samfunnets skyld at de er blitt syke.

På hvilken måte er samfunnet skyld i dette?

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 17:37
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg vet ikke jeg, men kan tenke meg at det har noe med forhold i barndommen å gjøre. Jeg er ingen psykolog.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 18:00
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hehe, dette er ironisk ment regner jeg med?

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 18:11
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

ICD-10, som er diagnosesystemet som brukes i Europa innen psykiatri, har en diagnosegruppe som heter "F65 Forstyrrelser i seksuelle objektvalg" - under denne gruppen finner du blant annet pedofili.

http://www.odont.uio.no/allmennodontologi-voksen/ICD10SOK/icd10.htm

Jeg syns egentlig det er en selvfølge at pedofili er en psykisk lidelse (fordi det er en abnornalitet som er til problem for deg og eventuelt også andre mennesker). Men her kan du altså også se at psykiatrien i Europa har tatt opp pedofili som en lidelse.

Jeg er sikker på at det finnes enkelte mennesker som søker hjelp for dette. Langt flere enn de som forgriper seg på mindreårige.

InnleggSkrevet: Tor 06 Jan 2005, 18:55
toth42
Cowboy
Cowboy

Terning skrev:
Jeg er sikker på at det finnes enkelte mennesker som søker hjelp for dette. Langt flere enn de som forgriper seg på mindreårige.

Tror du det er flere pedofile som søker hjelp enn som utøver sin legning? høres meget tvilsomt ut..

Anyway,
Du sier pedofili er en lidelese. Ok, kan gjerne kalles det for meg. Den kan gjerne komme av alt mulig fælt i barndommen, skolen eller whatever.

Det øyeblikket et voksent menneske tvinger et lite barn til seksuelle handlinger, mister jeg all sympati, medfølelese, kjærlighet og alt annet av gode følelser øyeblikkelig. Regardless.
At folk kan unnskylde og synes synd på pedofile bekymrer meg kraftig.

InnleggSkrevet: Fre 07 Jan 2005, 09:15
maria
l33t
l33t

ønskemestern skrev:
Det øyeblikket et voksent menneske tvinger et lite barn til seksuelle handlinger, mister jeg all sympati, medfølelese, kjærlighet og alt annet av gode følelser øyeblikkelig. Regardless.
At folk kan unnskylde og synes synd på pedofile bekymrer meg kraftig.

*nikke*

InnleggSkrevet: Fre 07 Jan 2005, 12:46
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
QIQrrr skrev:
Hva mener du er passende straff for slike ting?

kappe av tissen til !! ja ja! *klappe i hendene*

InnleggSkrevet: Fre 07 Jan 2005, 16:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
aniraC skrev:
QIQrrr skrev:

Hva med kvinnelige pedofile? Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Fre 07 Jan 2005, 21:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Zatharee skrev:
aniraC skrev:
QIQrrr skrev:

Hva med kvinnelige pedofile? Rolling Eyes

Godt poeng, de finnes de og. Holder meg til "fengsel resten av livet". Det er i det minste likt for alle.

InnleggSkrevet: Lør 08 Jan 2005, 01:00
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Enig med trening i at det er synd på pedofile. Det er slemt det de gjør, og jeg synes at de burde få psykisk behandling i tillegg til straff (ikke kastrering, for det kan godt hende de kan bli kvitt "lidelsen"). Jeg tror også at det er mange som går til behandling istedetfor overgrep.

Men, jo, det ER synd på pedofile, fordi all slags "røverhistorier" fra religion og mytologi tilsier dette. Pandora og krukken, Eva og eplet, og lignende historier dere sikkert er kjent med (begge eksempler er av kvinner, men det anser jeg som at er grunnet mannsdominerte samfunn ved mytenes oppstandelse, det gjeøder nok for menn også). mennesket blir utsatt for en fristelse, og det er bare et tidspørsmål før vedkommende gir etter, med eller uten hjelp fra andre (enda en skummel ting er jo at etter å først ha gjort det en gang har man gjerne kommet over den største terskelen, og de neste gangene går lettere). Derfor bør overgripende pedofile klandres, fordi de visste at det de gjorde var galt, men det er fortsatt synd på dem, fordi de kan egentlig ikke noe for det, annet enn å ikke gå til behandling.

InnleggSkrevet: Lør 08 Jan 2005, 22:58
maria
l33t
l33t

fungi skrev:
Enig med trening i at det er synd på pedofile. Det er slemt det de gjør, og jeg synes at de burde få psykisk behandling i tillegg til straff (ikke kastrering, for det kan godt hende de kan bli kvitt "lidelsen"). Jeg tror også at det er mange som går til behandling istedetfor overgrep.

Men, jo, det ER synd på pedofile, fordi all slags "røverhistorier" fra religion og mytologi tilsier dette. Pandora og krukken, Eva og eplet, og lignende historier dere sikkert er kjent med (begge eksempler er av kvinner, men det anser jeg som at er grunnet mannsdominerte samfunn ved mytenes oppstandelse, det gjeøder nok for menn også). mennesket blir utsatt for en fristelse, og det er bare et tidspørsmål før vedkommende gir etter, med eller uten hjelp fra andre (enda en skummel ting er jo at etter å først ha gjort det en gang har man gjerne kommet over den største terskelen, og de neste gangene går lettere). Derfor bør overgripende pedofile klandres, fordi de visste at det de gjorde var galt, men det er fortsatt synd på dem, fordi de kan egentlig ikke noe for det, annet enn å ikke gå til behandling.

Ville DU gått i terapi dersom du ikke mente du hadde et problem? Hmm... nei? Akkurat.

Jeg foreslår at du leser "Hellig blod, hellig gral" før du uttaler deg om hva som knyttes til Eva og eplet. Very Happy

For det andre må du gjerne komme med eksempler på pedofile (som har forgrepet seg på barn og blitt dømt) som har valgt terapi og ikke gjentatt ugjerningen. Finner du én er du god!

InnleggSkrevet: Søn 09 Jan 2005, 00:58
toth42
Cowboy
Cowboy

fungi skrev:
for det kan godt hende de kan bli kvitt "lidelsen".

For denne uttalelsen kreves eksempler/bevis. Jeg har aldri hørt om det.

Det dere som sier det er synd på dem må skjønne, er at selv om pedofile oppfatter at samfunnet mener det er galt å ha lyster som de har, så føles det allikevel like naturlig for dem å være tiltrukket til 6-åringer som det føles for oss å være tiltrukket til jevnaldrende! Og det er nettopp det som gjør dem så enormt farlige.

InnleggSkrevet: Søn 09 Jan 2005, 03:08
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [67 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet