Deprecated: Implicit conversion from float 253514.00000000003 to int loses precision in /home/clients/d916b5fe1abb4c0bcbbf74b1fae9c043/sites/dsgf.no/forum/includes/bbcode.php on line 285
DSGF.no :: Vis Temaet - Hvem/hva skapte gud?
DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Hvem/hva skapte gud?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva har Darwin med the big bang Ă„ gjĂžre?

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 01:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Ronja skrev:
Glahn skrev:
RekkefÞlgen pÄ hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett pÄ. MÄten bÄde skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt pÄ utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

Men kan etter min mening ikke bli riktig etter bibelen, men det kommer da ann pÄ tolkningen til hver enkelt. I fÞlge den gamle Lutherske protestantiske lÊre, dvs. bibelen uforfalsket eller uten endringer i nyere tid, da vil jeg si det ikke i det hele tatt stemmer med Big Bang..

Rettet det nÄ, jeg blandet litt, tenkte pÄ menneskenes utvikling!

Tilbake til tema: Jeg mener/pÄstÄr at skapelsesberetningen og big bang ikke harmonerer.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 01:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Glahn skrev:
Big bang sier mye om hvordan universet ble skapt, men fint lite om the survival of the species.

RekkefÞlgen pÄ hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett pÄ. MÄten bÄde skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt pÄ utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

Big bang var ikke 'kort' tid. Det man ser pÄ som 'Big Bang' skjedde fÞrst utrolig fort, sÄ saktere og saktere. Problemet er at man anser at tid ble skapt i big bang. Og det er litt vanskelig Ä sette ting inn i et tidsperspektiv nÄr 'tid' ikke nÞdvendigvis eksisterte.

I hvert fall, big bang tok ikke sju dager. Jeg greier dog og tolke skapelsesberretningen pÄ samme mÄte som en del kristne. At de sju dagene ikke er faktiske sju dager, men sju forskjellige 'steg' i utviklingen.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 07:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Problemet med skapelsesberetningen i forhold til Big Bang er det rekkefÞlgen alt ble skapt pÄ.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 11:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Hum, tror ikke jeghelt husker hvilken rekkefÞlge alt ble skapt pÄ i skapelsesberetningen. Anyone?

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 14:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Gud skaper verden
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var Ăžde og tom, og mĂžrke lĂ„ over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud sĂ„ at lyset var godt, og han skilte lyset fra mĂžrket. 5 Gud kalte lyset dag, og mĂžrket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, fĂžrste dag.
6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. 8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.
9 Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg pÄ ett sted, sÄ det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. 10 Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav. Og Gud sÄ at det var godt.
11 Da sa Gud: «Jorden skal la grÞnne vekster gro fram, planter som setter frÞ, og trÊr som bÊrer alle slags frukt med frÞ i, pÄ jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grÞnne vekster, planter som setter frÞ, og trÊr som bÊrer frukt med frÞ i, hvert etter sitt slag. Og Gud sÄ at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.
14 Gud sa: «Det skal bli lys pÄ himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og vÊre merker som fastsetter hÞytider, dager og Är. 15 De skal skinne pÄ hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det stÞrste til Ä rÄde om dagen og det minste til Ä rÄde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem pÄ himmelhvelvingen til Ä lyse ut over jorden, 18 til Ä rÄde om dagen og natten og til Ä skille lyset fra mÞrket. Og Gud sÄ at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.
20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjÞdyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til Ä fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud sÄ at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal vÊre fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg pÄ jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.
24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gÄ fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet pÄ marken av alle slag. Og Gud sÄ at det var godt.
26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vÄrt bilde, som et avbilde av oss! De skal rÄde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av pÄ jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «VÊr fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal rÄde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av pÄ jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frÞ, sÄ mange som det finnes pÄ hele jorden, og alle trÊr som bÊrer frukt med frÞ i. De skal vÊre til fÞde for dere. 30 Og til alle dyr pÄ jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper pÄ jorden, alt som har livsÄnde i seg, gir jeg alle grÞnne planter til fÞde.» Og det ble slik. 31 Gud sÄ pÄ alt det han hadde gjort, og se, det var overmÄte godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 16:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Big bang er "kort tid" i den forstand at all materie ble skapt pÄ et Þyeblikk. Den har bare brukt lang tid etterpÄ pÄ Ä flytte pÄ seg, og endre form.

NÄr det gjelder den nÞyaktige rekkefÞlgen planeter og stjerner ble skapt, ser jeg ingen motsigelsesforhold, nÄr jeg tenker meg over. En planet kan godt ha kommet til (dvs at materie ble samlet slik at det dannet en planet) fÞr en stjerne kom til pÄ tilsvarende vis, og sÄ blitt fanget inn av den stjernens gravitasjonsfelt, eller hva? Tilsvarende med jorden og mÄnen.

Dette blir et tolkningsspÞrsmÄl - i fÞlge big bang ble all materie skapt pÄ et Þyeblikk. Selve planetene og stjernene og diverse andre himmel-legemer har sÄ blitt skapt ved at denne materien har organisert seg pÄ forskjellige vis. SÄvidt jeg vet sier ikke skapelsesberetningen noe om hvorvidt gud skapte all materie i universet pÄ en gang, eller om det ble skapt litt etter litt etterhvert som planeter og stjerner kom til.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 16:05
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Ăžnskemestern skrev:
26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vÄrt bilde, som et avbilde av oss! »

Antyder dette flere guder?

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 16:27
Ronja

M_Stuff skrev:
Ăžnskemestern skrev:

Med oss mener han treeningheten Gud Fader, SÞnn og HelligÄnd.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Sep 2004, 16:37
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
kanskje det ble foreslaatt paa en pokerkveld med kompisene.

InnleggSkrevet: Sűn 26 Sep 2004, 03:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Skapelsesberetningen i Bibelen er en lignelse, den kan tolkes dÞnn konservativt - 7 dager er 7 dager, og univerest er kun ca 7000 Är gammel - eller liberalt - 7 dager er et bilde pÄ utviklingen og universet kan godt vÊre mange milliarder Är gammel. Dette er en av de "lÊresetningene" kristne til stadighet krangler om, dessverre...

NÄr det gjelder "pratchettismen" - dere vet, Great A'Tuin som svÞmmer rundt i verdensrommet med fire elefanter pÄ ryggen, som igjen bÊrer en pannekakeflat verden pÄ sine rygger - sÄ er dette et gammelt hinduistisk verdensbilde!

Hva kom fÞrst av Gud og Universet? Dette er et spÞrsmÄl vi aldri kommer til Ä fÄ noe svar pÄ, sÄ det er egentlig irrellevant. Her er det kun hva du velger Ä tro pÄ som er viktig, og da ser jeg ikke noen grunn til Ä krangle. Diskutere er greit, men krangling blir dumt... (Heldigvis er dette en diskusjon Wink )

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 26 Sep 2004, 13:42
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Mennesket har alltid hatt en trang for noe Ä stÞtte seg til, og det er jo fint Ä ha en forklaring pÄ ymse ting. Skapelsen f.eks. SÄ det er nok ingen andre enn mennesket som har skapt Gud, nei..
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Sűn 26 Sep 2004, 16:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
NÄr det gjelder den nÞyaktige rekkefÞlgen planeter og stjerner ble skapt, ser jeg ingen motsigelsesforhold, nÄr jeg tenker meg over. En planet kan godt ha kommet til (dvs at materie ble samlet slik at det dannet en planet) fÞr en stjerne kom til pÄ tilsvarende vis, og sÄ blitt fanget inn av den stjernens gravitasjonsfelt, eller hva? Tilsvarende med jorden og mÄnen.

Etter hva vi vet (vitenskap) sÄ skapes stjernen fÞrst, fÞr restene som ikke ble stjernen samler seg til klumper kalt planeter og etter hvert kanskje mÄner.

Men dette er langt utenfor tema.

InnleggSkrevet: Sűn 26 Sep 2004, 21:59
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ja, det er vel standard-forlÞpet. Men planeter eller stÞrre himmel-legemer kan ogsÄ fanges inn av gravitasjonsfeltet til en stjerne, selv om det himmel-legemet i utgangspunktet ikke "hÞrte hjemme" i bane rundt den stjernen, vil jeg tro.

Men... skapelsesberetning... big bang... slenger meg nok pÄ de som mener at det bare er to forskjellige menneskeskapte teorier om hvordan verden kom til.

InnleggSkrevet: Sűn 26 Sep 2004, 23:57
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
JEG skapte GUD! (pÄ tre dager)

InnleggSkrevet: Tir 28 Sep 2004, 22:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
M_Stuff skrev:
Ăžnskemestern skrev:

Det er faktisk en mulighet. Ordet som ble oversatt som "Gud" er "Elohim" som egentlig er et flertallsord.

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 11:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
The zero
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 22 Sep 2004
Dj_Ista skrev:
M_Stuff skrev:
Ăžnskemestern skrev:

Det er faktisk en mulighet. Ordet som ble oversatt som "Gud" er "Elohim" som egentlig er et flertallsord.

TÞft, dette lille verset har egentlig veldig mye Ä se for vÄr oppfatning av bibelen Smile

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 17:08
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Gud finnes ikke...

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 23:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Dj_Ista skrev:
M_Stuff skrev:
Ăžnskemestern skrev:

En Gud, men tre guddomspersoner.

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 11:31
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Sitat:

Ronja skrev:

En Gud, men tre guddomspersoner.

Men hvordan er mennesket skapt i bildet av alle tre: Gud Fader, SÞnn og HelligÄnd?
Jeg har alltid forestilt meg Gud som et menneske som man aldri ser men som er rundt oss (det er sÄnn jeg tegnet Gud pÄ barneskolen, men da kunne han fly, og tittet gjerne fram fra en sky, og vanligvis sÄ jeg bare ansiktet hans), sÄ den delen er grei. Men den hellige Änd (den tegnet jeg bare som noen stjerner eller en skygge eller en flamme ellerno sÄnt)

Ok, jeg innrÞmmer at tegningene mine fra barneskolen kanskje ikke er det beste bakgrunnstoffet for en diskusjon, men sÄnn jeg tror pÄ ting sÄ er det det jeg mÄ ta utgangspunkt i, og da stiller jeg min tvil til at dette er god nok forlaring for meg personlig (tror jeg alltid kommer til Ä vÊre forvirret over dette temaet).

Kanskje det er uttrykket "guddomspersoner" jeg ikke fÄr til Ä stemme 100%

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 12:34
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet