DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
finnes eller finnes ikke?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [26 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
student-stjørdal skrev:
Sitat:
Oi! Skulle nesten trodd at noen hadde bidratt med: "I think, therefore I am" til denne diskusjonen allerede, men det ble visst meg!

Det passet kanskje, siden den er feil. "I am". Dette er et axiom, prøv å motbevis den uten å selv bruke den. Og for å si "I think", må man først vite hva "I" er.

"I" må i så tilfelle være bevisthetsfølelsen, men å definere den blir særdeles vanskelig da denne følelsen er dynamisk og i stadig forandring. Kjerneproblematikken knyttet til dette er således av uløselig karakter og i seg selv en singularitet; (ref. singulær).

"Moderne" filosofi benytter seg i stor grad av slike singulære tankerekker og følgelig bidrar de til intet annet enn generell forvirring...synd, siden den objektive virkelighet er den eneste reelle virkelighet det menneskelige sinn evner å forstå. Følgelig kan man konkludere med at vårt intellekt er begrenset som en naturlig konsekvens av dette axiom.

Dette er min objektive påstand relatert til den, etter min mening; forkvaklede filosofi den kollektive verdensanskuelse er tuftet på. Dette kalles tankefeil.

InnleggSkrevet: Søn 08 Aug 2004, 13:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
student-stjørdal
Främling
Främling

Ble Medlem: 27 Jun 2004
Sitat:
"I" må i så tilfelle være bevisthetsfølelsen

Nei, dette er feil. Jeg lar deg selv få finne svar på denne.

InnleggSkrevet: Søn 08 Aug 2004, 16:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, da tipper jeg på at du mener ego?

InnleggSkrevet: Søn 08 Aug 2004, 17:06
fishsticksboy
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 31 Mai 2003
Hva om virkeligheten er noe helt annet enn det du tror?

F.eks: Egentlig er du en mental passient som sitter inne på isolat.
Alt dette du gjør å tenker og føler er bare i ditt eget hode.
Alle du kjenner og alt du vet eksister ikke.
Ingen vet hvem newton er og ikke har han levd heller osv.

Egentlig sitter i bare i et hjørne og stirrer i veggen dag etter dag.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 14:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror du skal ha tiltro til den virkeligheten du observerer...hvis du da ikke har ambisjoner om å havne i en situasjon hvor du blir sittende å stirre i veggen som mental pasient Very Happy

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 18:58
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Marilla_sila skrev:
Selv så enkle ting som farger! Seriøst: Det er mulig at fargen jeg har lært å kalle rød for andre ligner mer på fargen jeg ville kalt blå. Er ingen stor filosof, bare litt små snåle tanker av og til...

Vi er alt i alt biologiske vesener og vi delere 99.99999% av genmaterialet med hverandre. Sjansen for at vi oppfatter farger forskjellig, på den måten du antyder, er ekstremt liten. Like liten som at jeg skulle oppfatte som firkanter det du oppfatter som sirkler. Ekstremt liten. Grunnen til det er at vi er genetisk kodet til å tolke et visst frekvensområde av elektromagnetisk stråling som "blått" og tilnærmelsesvis runde ting som sirkler og kuler, framfor "rødt" og firkanter.

Jeg tipper du sikter til at folk har forskjellige opplevelser og minner knyttet til forskjellige farger. Det er fullt mulig. Men virkeligheten i fargen blå er beviselig den samme for alle mennesker, rent primitivt.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 20:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [26 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet