DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Om å gjøre det rette
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [41 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
Veronica skrev:
Jeg synes det er mye mer rasjonelt å gjøre det som gagner meg uten at det får fatale følger for andre, enn å gjøre det som gagner meg totalt uten hensyn. Det er irrasjonelt, det!

Det tar an på hvilket perspektiv du ser det fra. Si du har to personer, person A og person B. Disse to personene konkurrerer om en toppjobb, og det er den eneste toppjobben de har blitt tilbudt på lang tid. Person A ligger an til å få denne jobben. Si så at person B har en mulighet til å drepe person A, i en situasjon hvor man vet at han ikke vil bli tatt for det. Er det da rasjonelt å drepe ham? Det er ikke en rasjonell handling for person A, og det er ikke en rasjonell handling for samfunnet som helhet, da person A ville ha gjort en bedre jobb enn person B, men er det virkelig irrasjonelt for person B? Jeg vil hevde at det ikke er det, person B taper jo stort på at person A får fortsette å leve, og hvis person B er egoist, hvilket betyr at han setter seg selv høyest, så er det ikke tvil om hva han burde gjøre!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 22:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Grunnen til at synet på mennesket som et rasjonelt egoistisk vesen er rett, er at slike situasjoner som du beskriver ikke finnes i virkeligheten... et rasjonelt menneske utelukker aldri å bli tatt for noe eller gjøre noe ulovlig.

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 23:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
PeeWee skrev:
men er det virkelig irrasjonelt for person B? Jeg vil hevde at det ikke er det, person B taper jo stort på at person A får fortsette å leve, og hvis person B er egoist, hvilket betyr at han setter seg selv høyest, så er det ikke tvil om hva han burde gjøre!
Du glemmer en ting i alle disse drapsligningene dine.. egoist eller ikke, de fleste mennesker har samvittighet og medmenneskelighet innebygget i seg.
Noe som direkte fører til at normale oppegående mennesker ikke ville finne drapsløsningen rasjonell, vi(de friske av oss) klarer ikke være så kyniske.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 23:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
PeeWee skrev:
QIQrrr skrev:
Du kan da ikke i fullt alvor mene at min definisjon av "rasjonell egoisme" er noe annet enn det jeg faktisk legger i begrepet selv???

Rasjonell egoisme er ikke et begrep på egenhånd, men et begrep som er sammensatt av to delbegrep, rasjonell og egoisme. For at noe så kan kalles rasjonell egoisme, så burde det jo være en egoisme som er rasjonell. Noe etikken til Ayn rand ikke er.

Sitat:
I såfall har du endel å forklare...det ligger nemlig en forutsetning til grunn for å kunne påberope seg "rasjonell egoisme" og den forutsetningen er implementert i selve begrepet. Hvorvidt du ikke liker filosofen Ayn Rand er følgelig knekkende likegyldig da det ikke er min oppgave å overbevise deg og ditt korumperte sinn om filosofiens fortreffelighet, noe jeg forøvrig ser på som en håpløs oppgave da du mest sannsynlig lider av sykdommen kollektiv tankefeil...i all vennskapelighet Very Happy

Joda, men jeg på min side er overbevist om at du ikke tror på objektivismen selv engang. Du støtter den ideologien fordi den passer dine særinteresser. Når man ser hvor stusselige dine forsøk på å forsvare den filosofien tross alt er, samtidig som du ikke fremstår som mindre intelligent, så er den mest sannsynlige konklusjonen at du egentlig ikke tror på den moralen selv.

Min gode mann, jeg er liberalist i sjelen, et fritt tenkende menneske med sterk individuell legning. Objektivismens grunnteser summerer opp den jeg er, den jeg alltid har vært og som jeg tror jeg kommer til å forbli. I tanke, sinn og handling har jeg til gode å finne noe som så tilnærmelsesvis dekker min livsfilosofi inntil 100%.

Med dette anser jeg min redegjørelse for avsluttet, videre kverulativ opptreden fra din side vil ikke bli besvart i denne tråden. Jeg ønsker deg lykke til med begrepsteorien din og lurer avslutningsvis på følgende; har du lest Atlas Shrugged siden du uttaler deg så bastant om Ayn Rand?

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 00:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Nå kan dette å ikke gå rundt og drepe folk, og annen grunnleggende moral rasjonaliseres ved å referere til den gyldne regel.
'Jeg er ikke slem med andre fordi jeg ikke vil at andre skal være slemme med meg.' Det er jo rasjonelt at, for at folk skal være snille med meg må jeg og være snill. Det er bare det at enkelte tar andres handlinger og moral for gitt, noe som på kort sikt, individuelt kan være rasjonelt.

Et rasjonelt menneske utelukker aldri å bli tatt, derimot er det helt vanlig å vurdere sansynligheten for å bli tatt. Det er en mengde forbrytelser man kan begå og rasjonelt gå ut fra at man ikke vil bli straffet, eller man kan ta utgangspunkt i at gevinsten er verdt den eventuelle straffen.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 02:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Du glemmer en ting i alle disse drapsligningene dine.. egoist eller ikke, de fleste mennesker har samvittighet og medmenneskelighet innebygget i seg.
Noe som direkte fører til at normale oppegående mennesker ikke ville finne drapsløsningen rasjonell, vi(de friske av oss) klarer ikke være så kyniske.

Selvfølgelig har det noe å si, men tar man hensyn til slike sentimentale følelser, så er man vel verken særlig egoistisk eller særlig rasjonell. Å være rasjonell egoist betyr å tenke på sin egne interesser fremfor alt annet. Hvis man tar slike hensyn, så er man jo bundet opp av irrasjonelle følelser.

Det avhenger jo av hvem det er, kunne ikke tenkt meg å drept et vanlig menneske uten videre, men ville ikke ha dårlig samvittighet for å ha avlivet en objektivist.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 12:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Min gode mann, jeg er liberalist i sjelen, et fritt tenkende menneske med sterk individuell legning.

Vel, men dette innrømmer du jo egentlig at du ikke har særlig mange rasjonelle argumenter for objektivismen, men at du bare "føler for den". Dessuten, fri kapitalisme har ikke nødvendigvis noe med individualisme å gjøre. Det er jo slik at i et samfunn med arbeidsdeling, så er ens muligheter bestemt av valgene til andre individer. Dette betyr at fri kapitalisme heller enn å gjøre mennesker uavhengige, heller vil gjøre mange grupper enda mer avhengige av andre personers valg og i enda større grad offer for andre individers makt, men disse gir jo du uansett faen i for de tilhører jo ikke Ayn Rand sine supermennesker.

Dessuten, det å "klare seg selv" har ingen sammenheng med å "tenke selv". Faktisk, så kan disse være i selvmostigelse med hverandre, da man i et samfunn der man "klarer seg selv" i stor grad må tekkes andre, og derfor presses til å konformere i frykt for at andre ikke skal ønske å "handle med deg". Dette ser man jo både i den japanske og amerikanske middelklassen.

Sitat:
Objektivismens grunnteser summerer opp den jeg er, den jeg alltid har vært og som jeg tror jeg kommer til å forbli. I tanke, sinn og handling har jeg til gode å finne noe som så tilnærmelsesvis dekker min livsfilosofi inntil 100%.

Problemet er da bare at samfunnets regler er noe som i praksis påtvinges andre. Når du støtter en politikk som til de grader støtter utslettelsen og underkastelsen av andre mennesker, kan man jo spørre seg hvorfor de ikke heller skal forsøke å kverke de med dine meninger? Hvis man er arbeidsledig eller lavtlønnet, så har man jo faktisk ingenting å tape på å bli kriminell eller drepe noen i et objektivistisk samfunn. Man får en situasjon som man delvis har i flyktningleirene i Israel/Palestina, at mange får det så jævlig at de rett og slett ikke har noenting å tape på å sprenge seg selv i lufta. Et slikt samfunn er det noe galt med mener jeg, når man får en situasjon hvor en god del faktisk taper på at staten og/eller lovene er der, og ville ha hatt det mye bedre under et komplett anarki.

Sitat:
Med dette anser jeg min redegjørelse for avsluttet, videre kverulativ opptreden fra din side vil ikke bli besvart i denne tråden. Jeg ønsker deg lykke til med begrepsteorien din og lurer avslutningsvis på følgende; har du lest Atlas Shrugged siden du uttaler deg så bastant om Ayn Rand?

Jada, jeg kjenner den boken. En lang utgreinig om hvorfor oss vanlige "middelmådigheter" er en haug av onde og udugelige(et ord Ayn rand bruker rimelig hyppig om de hun ikke liker) som bare ønsker å ødelegge for "enerne".

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 12:18
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
PeeWee skrev:
Si så at person B har en mulighet til å drepe person A, i en situasjon hvor man vet at han ikke vil bli tatt for det. Er det da rasjonelt å drepe ham?

Ikke på noen måte. Rasjonelle mennesker dreper ikke andre for egen vinning, da dette er et fryktelig drastisk sted å ta. Rasjonell egoisme må ikke forveksles med "egoisme for enhver pris."

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 14:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det skrives mye rart om å gjøre det riktige. Ghandi var tydeligvis en selvopptatt dott og å tro at man har moral og ønsker om å opptre moralsk er å sammenligne med å benekte menneskets opphav. Rajonell egoisme er etter sigende det store...

I alt i alt finner jeg lite rasjonell bevisførsel. Det er ingenting sagt som sannsynliggjør at Ghandi ikke var en knakanes kjekk kar som kjempet for sin overbevisning fordi han mente det var det riktige. Tomme sammenligninger med fundamentalistiske kristne kvalifiserer mer som dårlig debatteknikk enn bevis for at moral ikke eksisterer. Og det at rasjonel egoisme kan forklare menneskers handlinger vil ikke si at den gjør det, det vil bare si at man kan strekke rasjonalitet og egeninteresser langt.

Forøvrig vil ikke det at man kan forklare moral ut fra rasjonale egeninteresser nødvendigvis si at man kan trekke det til det objektivistisk standpunkt om rasjonale egoisme er det eneste riktige.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 14:33
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mennesket er og har alltid vært rasjonelt egoistisk, det jeg lurer på, er om det virkelig går an å ikke være klar over det...

Rasjonell egoisme forutsetter en viss kalkulasjon, og dette er ikke jeg meg bevisst, og det er jeg sikker på at gjelder for de fleste...

Kan man tenkte rasjonelt gjennom en ting uten å være klar over det?

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 16:47
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det har nok alltid vært rasjonelle og egoistiske trekk ved mennesket ja, men det vil jo ikke si at alle menneskets handlinger er rasjonelt egoistiske, ei heller kun alle de positive og igjen ikke at rasjonalitet er absolutt.

Man har instinkter som utfører sine egne rasjonelle valg for deg, redsel er i aller høyeste grad rasjonelt. Og man kan utføre rasjonelle øyeblikkshandlinger, eksempelvis å trekke hånda bort fra varme overflater. Men jeg tviler på at man kan tenke rasjonelt uten å være klar over det (med mindre man ikke er klar over ordet rasjonells betydning Rolling Eyes).

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 16:57
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Er det mulig å gjøre det rette fordi en tjener på det, og ikke fordi en har en personlig overbevisning om det, uten å være klar over det?

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 17:02
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Terning skrev:

Kan man tenkte rasjonelt gjennom en ting uten å være klar over det?

Det tror jeg da. Jeg har blitt anklaget et par ganger for å tenke rasjonelt, i situasjoner hvor jeg selv ikke har vært klar over det.

"Du må da ikke tenke så rasjonelt, Vero."
"Hæ, gjør jeg det?"
"Jepp."
"Dæven, det fikk jeg ikke med meg."

Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 17:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Terning skrev:
Er det mulig å gjøre det rette fordi en tjener på det, og ikke fordi en har en personlig overbevisning om det, uten å være klar over det?

Det skulle jeg mene. Det er utrolig hva mennesker får seg til å gjøre ubevisst. Jeg er dessuten under den oppfatning at det er svært lite som ikke er mulig, særlig når det gjelder den menneskelge psyke.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 17:10
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det tror jeg og Veronica.

Men det blir ikke det samme som i økonomien, for der vet man jo hva man ønsker å oppnå... det er vanlig å bringe økonomi inni bildet som en parallell.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 17:37
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:

Om man gjør det rette fordi man tjener på det er man per definisjon klar over at man tjener på det.

Er det mulig å gjøre noe man tro er av personlig overbevisning, mens man egentlig gjør det for å tjene på det?

Da har man enten ikke gjort en rasjonell overveining, eller så har man lurt seg selv. Hvis man tror man gjør noe av en årsak, må det da være overbevisningen om at denne årsaken er riktig som er motivet.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 17:42
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det kan jo være at man tror man gjør det rette fordi det er det rette, men at man i virkeligheten gjør det fordi du tjener på det.

Man har kanskje "lurt seg selv", men det tror jeg er temmelig vanlig.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 18:45
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg er, til egen kjennskap, ikke i stand til å lure meg selv uten å være klar over det. Jeg stiller og spørsmålstegn til hvorvidt problemstillingen er relevant, det er jo en utmerket rasjonell årsak at man gjør noe fordi det er det man oppfatter som det riktige.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 19:21
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det var Freud og Marx som forklarte oss at de tilsynelatende grunnene ikke nødvendigvis ikke er reele.

Jeg tror på det... har du aldri opplevd "når jeg tenker tilbake på det, så var det egentlig det jeg ville".

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 19:59
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Freud og Marx er to karer som tok feil i ganske mye... Men kom gjerne med linker til disse forklaringene hvis du har noen.

Jeg kan ikke komme på noen gang å ha tenkt tilbake på den måten, men det er kanskje bare meg. Cool

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 20:49
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [41 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet