DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Er universet evig?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Kaipa
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Holder meg til mindre teorier om at jorden fortsatt er flat jeg Freakish

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 12:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Kaipa skrev:
Holder meg til mindre teorier om at jorden fortsatt er flat jeg Freakish

Men det er jo bevist at den ikke er?

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 13:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Det er ikke bevist at jorden er rund. Dette er bare en generelt anerkjent oppfatining. Problemet med å bevise at jorden er rund er at du aldri får hele kula inn på et bilde ( eller inn i et synsfelt ). Da er det kanskje ikke bevist at kuler eksisterer heller. Ettersom man aldri ser hele.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 16:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
theJack skrev:
Det er ikke bevist at jorden er rund. Dette er bare en generelt anerkjent oppfatining. Problemet med å bevise at jorden er rund er at du aldri får hele kula inn på et bilde ( eller inn i et synsfelt ). Da er det kanskje ikke bevist at kuler eksisterer heller. Ettersom man aldri ser hele.

Sorry, men det har faktisk vært folk på månen og tatt bilder av planeten - den er særdeles rund. Det er også litt vanskelig for satellitter, romstasjoner og bemannede romfartøyer å gå i bane rundt jorda om den ikke er rund. Så den flathetsteorien tror jeg vi kan glemme.

InnleggSkrevet: Tor 01 Jul 2004, 21:04
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
theJack skrev:
Alt som eksisterer er avgrenset.

Dette er vel ikke en saerlig anerkjent oppfatning. Det var jo litt av poenget med Newton og senere Einstein og den moderne matematikken. Ingenting er avgrenset. Du kan umulig definere et bord paa grunnlag av fysiske egenskaper fordi molekyler som kan sies aa tilhoere eller ha tilhoert bordet eksisterer langt utenfor det som vi metafysisk sett definerer som bord. Er et bord samlingen av alle slike molekyler? Nei,, et bord er en mental konstruksjon og er bare avgrenset i vaar metafysiske verden.

Dermed er det eneste fysisk definerbare i det fysiske universet de elementaere partiklene (og deduksjoner basert paa disse partiklenes egenskaper). Ingenting annet. Universet er simpelthen samlingen av alle partikler som eksisterer.

InnleggSkrevet: Tor 01 Jul 2004, 21:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

theJack skrev:

1. Under en maaneformoerkelse kan du se skyggen av (deler) av jorden paa maanense overflate; skyggen er alltid en del av en sirkel. For at dette skal kunne skje ved hver maaneformoerkelse og fra alle forskjellige vinkler, maa noedvendigvis jorden vaere rund.

2. Et skip forsvinner over horisonten lenge foer den ville forsvinne i et dimensjonsloest punkt, noe som ville vaert tilfelle om jorden var flat.

3. Erathostenes anslo jordens omkrets (til ca. 500.000km) ved aa sammenligne middagsskyggen mellom Aswan ved Nilen og Alexandria, og dermed regne ut omkretsen ved aa bruke avstanden mellom Aswan og Alexandria.

4. Et siste bevis er stjernehimmelen. Forskjellige stjernebilder dukker opp fra forskjellige posisjoner paa kloden. Du kan f.eks. maale din lengdegrad ved aa maale avstanden mellom Nordstjernen og horisonten. Nordstjernen er ikke en gang synlig ved ekvator. Hvordan kan dette ha seg dersom jorden ikke er rund?

At man aldri kan faa hele jorden i samme synsvinkel er et ganske svakt argument, og er ingen hindring i det aa bevise at jorden er rund. Einstein kan f.eks. bevise at masse utvider seg i oekende hastighet, uten selv aa ha utsatt seg selv for naer-lyshastighet.

InnleggSkrevet: Lør 03 Jul 2004, 18:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
metaxa skrev:
theJack skrev:

1. Under en maaneformoerkelse kan du se skyggen av (deler) av jorden paa maanense overflate; skyggen er alltid en del av en sirkel. For at dette skal kunne skje ved hver maaneformoerkelse og fra alle forskjellige vinkler, maa noedvendigvis jorden vaere rund.

2. Et skip forsvinner over horisonten lenge foer den ville forsvinne i et dimensjonsloest punkt, noe som ville vaert tilfelle om jorden var flat.

3. Erathostenes anslo jordens omkrets (til ca. 500.000km) ved aa sammenligne middagsskyggen mellom Aswan ved Nilen og Alexandria, og dermed regne ut omkretsen ved aa bruke avstanden mellom Aswan og Alexandria.

4. Et siste bevis er stjernehimmelen. Forskjellige stjernebilder dukker opp fra forskjellige posisjoner paa kloden. Du kan f.eks. maale din lengdegrad ved aa maale avstanden mellom Nordstjernen og horisonten. Nordstjernen er ikke en gang synlig ved ekvator. Hvordan kan dette ha seg dersom jorden ikke er rund?

At man aldri kan faa hele jorden i samme synsvinkel er et ganske svakt argument, og er ingen hindring i det aa bevise at jorden er rund. Einstein kan f.eks. bevise at masse utvider seg i oekende hastighet, uten selv aa ha utsatt seg selv for naer-lyshastighet.

kan ha noe med at jorden snurrer rundt og rundt og rundt

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Man 02 Aug 2004, 06:08
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

hæ? om du svarer på noe spesifikt i et innlegg kan det lønne seg å sitere kun det du svarer på, eller så er det ikke så mye mening i det du sier Smile

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:18
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Nei ikke hvis man må ha ting inn med teskje...

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:55
Sist endret av QIQrrr den Man 09 Aug 2004, 23:14, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Nei ikke hvis man må ha ting inn med t-skje...

t-skje?

du mener kanskje teskje?

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 23:11
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja selvfølgelig mente jeg teskje.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 23:15
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Ja selvfølgelig mente jeg teskje.

Ja, jeg måtte jo hadde det inn med noe jeg visste hva var.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 23:18
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja hvis ikke kunne det lett ha oppstått misforståelser som igjen kunne ledet til uenighet Very Happy

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 23:54
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Er det så vanskelig å forestille seg at noe ikke har en slutt?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Lør 14 Aug 2004, 21:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Konseptet uendelighet har vært anerkjent ganske lenge i matematikken, så jeg vet ikke helt hvorfor det tar så langt tid å synke inn i folks hoder.

Jeg har ingen vanskeligheter med å forestille meg at noe ikke har en slutt.

InnleggSkrevet: Lør 14 Aug 2004, 21:55
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Det er veldig lett å si / tenke ordene.

En oppgave til dere som føler at slikt er enkelt.

Dann dere et blide i hodet -av universet.
Prøv å fange hele universet i et bilde.

Det uendelige ligger ikke innenfor mitt bilde.

At det er uendelig. Ikke noe problem.

Forstå det uendelige? Nei. Men det er det eneste som gir mening. For det er alltid noe bak veggen.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 17 Aug 2004, 14:19
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

eh ja. det der er vel en selvmotsigelse. hvordan kan det gi mening om du ikke forstaar deT?

Hvordan skal man kunne fange hele universet i et bilde om universet er uendelig? Det følger jo fra definisjonen at det ikke er mulig. Det betyr ikke at man ikke kan forstå hva det innebærer at universet er uendelig.

Du kan heller ikke danne deg et bilde i hodet av hele jordkloden samtidig. Du må snu og vende på den, men du kan aldri forestille deg hele kloden på en gang, i et bilde som du sier. Det betyr jo ikke at jeg ikke kan forstå at jorden har en overflate som jeg ikke kan se hele av på en gang.

InnleggSkrevet: Tir 17 Aug 2004, 17:10
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg begynner å trekke underlige paralleller til religion, og for eksempel kristendommens dogme om tre-enigheten, eller at gud er god og at alt er hans vilje, samtidig som at mange mennesker lider seg gjennom livet.

Man bare kan ikke forstå det - må bare ha tro. Så er spørsmålet om man er noe særlig fornøyd med det, da... Selv har jeg aldri klart å akspetere slike selvmotsigelser. Men når det gjelder universets mulige uendelighet er jeg såre klar over at menneskesinnet er avhengig av tid og rom for å kunne forstå ting særlig godt, og at universet kanskje derfor er utenfor fatte-evne.

InnleggSkrevet: Tir 17 Aug 2004, 17:39
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet