|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
hadde vi ikke hatt gym på skolen så hadde jeg sett ut som moskva-marit Gymmen på skolen motiverer meg til å gymme til vanlig også.. men jeg syntes synd på de som har så dårlig selvbilde at de ikke tør å være med i gymmen, og stryker i det faget.. Jeg tror gym hadde vært mye mer artig om guttene hadde hatt sin gymtime, og jentene sin egen.. Tror flere elver hadde vært aktive da.. Men det er mitt synspunkt.. hrmf
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ballspill har jeg null talent for, men så lenge jeg slapp den evinnelige fotballen var jeg temmelig fornøyd. Selve måten gymfaget blir gjennomført på kunne nok vært gjort på en mye bedre måte, ja. Selv er jeg veldig glad i utholdenhetsidrett, så da passa det veldig bra at jeg på videregående fikk en gymlærer som syntes det var helt greit at jeg tok meg en løpetur på egenhånd istedetfor å gjøre noe annet. Pluss at jeg hadde selvdisiplin nok til å faktisk trene på egenhånd, og ikke bare småjogge bort til nærmeste kiosk og henge der resten av gymtimen.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 11:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
Før syns jeg gym var helt forferdelig. men det kan være fordi jeg gikk i en skikkelig idretts klasse, der ALLE bortsett fra meg var kjempe god form, og var kjempe god i det meste av idrett. Det var på en måte ikke så veldig morsomt.... nå syns jeg gym er kjempe morsomt, for nå er jeg i en klasse der ihvertfall noen er på mitt nivå. dessuten har vel jeg fått litt motivasjon til å trene på egenhånd også
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 18:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ronja skrev: |
I ungdomsskolen hadde stort sett fotball og andre ballspill. Jentene (som var i flertall) ønsket seg mer turn ol. Me neida, læreren likte fotball, så det ble MYE fotball. Guttene spilte rått og egoistisk, jentene ble bare gående rundt, for ingen fikk ballen. Ikke hjalp det om vi sa i fra heller. |
Å få noe ut av gymtimene forutsetter vel sannsynligvis å ha en gymlærer som gir variasjon slik at alle mer eller mindre får det de liker. Ũmin ungdomsskole var læreren besatt av jogging når det var utesesong, og kondisjons- og intervalltrening når det var innesesong. En og annen gang fikk vi spille fotball. Jeg tror jeg skrev falske gymfritak for minst halvparten av de gymtimene.
På videregående var jeg heldig og fikk en bra gymlærer, som ofte lot oss velge selv, og som så kuttet inn hvis det ble for ensformig slik at noen aldri eller sjeldent fikk ønsket sitt.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 15:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bikerkids_88
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004 Innlegg: 122 Bosted: bergen
|
aniraC skrev: | Jeg tror gym hadde vært mye mer artig om guttene hadde hatt sin gymtime, og jentene sin egen.. Tror flere elver hadde vært aktive da.. Men det er mitt synspunkt.. hrmf |
På den skolen jeg gikk på i 7. klasse, hadde alle guttene på trinnet gym sammen og alle jentene gym sammen(var bare ca. 60 stk tilsammen..)
dette resulterte i at de fleste deltok mer, pga. guttene fikk spille masse fotball o.l. og jentene fikk drive med turn o.l.
derfor synes jeg at dette ville vært ett smart tiltak i de fleste skoler, fordi da kunne fler fått gjøre noe de var intrisert i i gymmen...
|
Skrevet: Lør 26 Mar 2005, 20:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
aniraC skrev: | Jeg tror gym hadde vært mye mer artig om guttene hadde hatt sin gymtime, og jentene sin egen.. Tror flere elver hadde vært aktive da.. Men det er mitt synspunkt.. hrmf |
Jeg har gym sammen med bare jenter og det er ikke særlig gøyt. Blir for kjedelig og ensformig. Sikkert mange sm er mer aktiv men for meg funker det ikke særlig bra. Er ikke noe kjekt å bare være omringet av jenter i hver eneste gymtime. For blir samme kaklingen og maset hver gang. Sist gymtime hadde vi faktisk gutter med, siden vi skulle danse. Og en så gøy gymtime har ikke jeg hatt på leeenge.
Er jo greit å bare ha jenter i gymmen også da, er ikke like hard hendte som guttene, men blir ikke det samme syntes jeg. Men jeg er jo også bare omringet av jenter ellers i alle andre fag på skolen da, og det er ganske irriterende til tider... Men men...det jeg ville fremtil her var at det kan være greit å bare være jenter i gymtimen, men ikke hele tiden.
|
Skrevet: Lør 26 Mar 2005, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
Jenter er for pinglete når det gjelder sport. (og når jeg sier jenter, så mener jeg mange av de, ikke alle). Derfor er det fryktelig kjedelig om man bare har gym med jenter. Er en grunn til at jentefotball ikke er like moro som guttefotball
For det andre er det så mange jenter som tar det ille opp om jeg tar av litt, og kanskje er litt hardhendt. Det er ikke noe gøy.
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Lør 26 Mar 2005, 23:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
greit, det finnes folk som ikke er aktive, men det finnes også folk som ikke "får lov" til å være aktive, de gis ikke muligheten til det. Jeg, for min dedl, prøver så godt som mulig å være med, karakteren min går ikke opp av den grunn.
Er ganske sjenert av meg, og snakker egentlig ganske lavt, men prøver så godt jeg kan å være med. Synes derfor det er urettferdig at det bare dømmes etter fysisk form ol. og ikke etter hvor hardt man prøver... (Var det ikke noe før som het "flid" altså en karakter som ble satt på grunnlag av personlig innsats?)
hvis noen forstår hva jeg mener.. 
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stående stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham 
Skrevet: Tir 29 Mar 2005, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
ojsann, la det visst inn to ganger.. 
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stående stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham 
Skrevet: Tir 29 Mar 2005, 12:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Til min store forskrekkelse, stemte jeg et soleklart ja på denne pollen. har aldri vært glad i gymfaget, men mener likevel at det er en nødvendighet mer nå enn noen gang. Barn/unge sitter på stumpen hele dagen, de trenger å bli dratt opp og rundt innimellom. Men det bør fokuseres mer på innholdet i gymtimene - motivasjon, mestring-det å få med seg alle. Trening skal være lystbetont!
|
Skrevet: Tir 29 Mar 2005, 20:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
jeg syntes det er dumt at vi har gym teori jeg.
drit i teorien og heller la elevene være fysiske. 2 timer i uken er altfor lite!
og jeg er enig i ROnja når hun sier det blir for mye guttegym.. det er jo KUN fotball og innebandy jo!
hva med litt aerobic og sånn jenter driver med?
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 16:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

|
Teori i gymmen er jo bare idiotisk, hvem trenger å vite hvor stor en fotball bane er og kunne regler i vollyball. Jeg og de jeg går i klasse med har iallefall ingenbruk for det. Også bruke gymtimer på å ha gym-prøve, hva er vitsen med det da?? Ja kan kanskje forbedre karakteren i gym da, men ellers ingen vits med det.
Vi har en plan for hvert halv år der det står hva vi skal ha, og det er GANSKE mye fotball og slike ting. Vi hadde turn en gang, men bare en gang. Alltid gutte ting vi må gjøre, men vi har jo bare en gutt i gymmen, så hvorfor ikke ha mer jente ting da, sånne ting man ikke trenger å være store og sterke i for å skremme motstanderen.
Jeg hadde faktisk heller løp rundt i en gymsal i 2 timer enn å spilt fotball, for jeg HATER fotball og slikt, å jeg er elendig i det.
Og nå skal vi begynne med ute gym, og det eneste vi kan gjøre ute er å spille fotball, eller slå ball også løpe. Og det er også det eneste som står oppført på gymplanen min.
Det skulle vært mer jente aktiviteter i gymmen og flere gym timer i uken.
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Lør 02 Apr 2005, 13:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

|
Teori i gymmen er jo bare idiotisk, hvem trenger å vite hvor stor en fotball bane er og kunne regler i vollyball. Jeg og de jeg går i klasse med har iallefall ingenbruk for det. Også bruke gymtimer på å ha gym-prøve, hva er vitsen med det da?? Ja kan kanskje forbedre karakteren i gym da, men ellers ingen vits med det.
Vi har en plan for hvert halv år der det står hva vi skal ha, og det er GANSKE mye fotball og slike ting. Vi hadde turn en gang, men bare en gang. Alltid gutte ting vi må gjøre, men vi har jo bare en gutt i gymmen, så hvorfor ikke ha mer jente ting da, sånne ting man ikke trenger å være store og sterke i for å skremme motstanderen.
Jeg hadde faktisk heller løp rundt i en gymsal i 2 timer enn å spilt fotball, for jeg HATER fotball og slikt, å jeg er elendig i det.
Og nå skal vi begynne med ute gym, og det eneste vi kan gjøre ute er å spille fotball, eller slå ball også løpe. Og det er også det eneste som står oppført på gymplanen min.
Det skulle vært mer jente aktiviteter i gymmen og flere gym timer i uken.
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Lør 02 Apr 2005, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Problemet med gym slik det blir gjennomført i skolen er det jeg selv opplevde som ballspillterroren. Er du ikke glad i ballspill sliter du virkelig i gym, med mindre du har en gymlærer som er åpen for litt andre ting også. Desverre tror jeg dette er en sjeldenhet.
Hvorvidt teorien hører hjemme i gym, eller burde være i et annet fag er nå en ting. Men teori om kroppen, hvordan den fungerer, hva den er skapt for, grunnleggende kunnskap om skader man kan få, hvordan lindre dem, er slettes ingen dum ting. Det er greit å vite hvoran man selv er bygget opp, og hva en kan forvente å klare å gjøre med litt trening.
|
Skrevet: Søn 03 Apr 2005, 21:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Problemet med aktiviteter som f.eks. turn er at det lett blir til at en eller to gjør noe om gangen mens resten bare står der og ser på. På videregående hadde vi ballspill ca. to ganger i løpet av året, det var de to gangene (sett bort fra Cooper-testen) man faktisk ble litt sliten i løpet av gymmen. Hadde vært greit om man kunne variere aktivitetene litt eller iallfall ha mer enn ett alternativ. Det er dessuten alt for mange som tror de må være eksperter for å kunne delta i ting.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 04 Apr 2005, 00:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Skumfidus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Jun 2004 Innlegg: 246 Bosted: Bergen
|
sharee skrev: | Problemet med aktiviteter som f.eks. turn er at det lett blir til at en eller to gjør noe om gangen mens resten bare står der og ser på. På videregående hadde vi ballspill ca. to ganger i løpet av året, det var de to gangene (sett bort fra Cooper-testen) man faktisk ble litt sliten i løpet av gymmen. Hadde vært greit om man kunne variere aktivitetene litt eller iallfall ha mer enn ett alternativ. |
Åååi! tror ikje eg kunne vært mer enig!
Eg e omtrent aldri sliten etter de der gymtimene.
HAn gymlærern som vi har utrolig strenge krav i gymmen.
Vi må løpe fire runder på coopertesten for å få 2'er (=ståkarakter), og guttene må løpe 5 runder for 2'ern.
...også går karakterene oppover for hver runde (til 6'ern...)
Gjett om dette er motiverende! Nesten ingen hadde coopertesten i høst, og nå skal vi snart ha den igjen.
De fleste føler at de omtrent har strøket allerede...
Klarer å løpe 4runder, da, men en 2'er er ikke spesielt mye...
|
Skrevet: Lør 14 Mai 2005, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
4 runder = 1600 meter... på 12 minutter... Må bare unnskylde meg, men for normalt friske folk burde det være enkelt. Særdeles enkelt.
|
Skrevet: Man 16 Mai 2005, 00:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Glahn skrev: | 4 runder = 1600 meter... på 12 minutter... Må bare unnskylde meg, men for normalt friske folk burde det være enkelt. Særdeles enkelt. |
Ikke fullt så enkelt når man blir satt til å løpe med slitt sene i ankelen og om man ikke løper så stryker man i hele gymfaget.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 16 Mai 2005, 15:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Da er man heller ikke normalt frisk. Er man skada så er man skada, har man andre fysiske problemer så har man det. Men folk flest, og særlig ungdom, bør lett kunne bestå på en Cooper-test. Klarer de ikke det er de i verre form enn ganske mange 50åringer, og det er bekymringsverdig.
|
Skrevet: Man 16 Mai 2005, 18:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bikerkids_88
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004 Innlegg: 122 Bosted: bergen
|
vår gymlærer er helt dust i hodet, for i 90% av gymtimene, så setter han oss til å gjøre noe, åsså går han å kommer tilbake på slutten... så han setter karakter på cooper-testen og gymprøver(som vi faktisk bare har 1 av per. semester) så hvis man vil ha 5'er i gym, så MÅ man løpe minst 8 runder på cooper-testen uansett hvor dårlig dag man har... og da er man bare inne på vurderings listen til 5'er... skader er bare gyldige hvis man har lege-erklæring noe som er vanskelig hvis det bare er småskader... så da avhenger hele semesteret på den lille dagen + gymprøven....
teit system...
|
Skrevet: Tir 17 Mai 2005, 01:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |