|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg lever bra uten dagbla og vg, jeg. aftenposten er ogsÄ bare trash. at avisene streiker ser jeg pÄ som deilig avveksling fra all den dritten.
for noen dager siden gikk transportarbeiderene ut til avisene med en helsides reklame som forklarte at de ikke ville skade en tredjepart.
|
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nei, man vil ikke skade noen tredjepart, men man gjÞr det jo som regel allikevel i slike tilfeller. Og nÄr arbeidsgiverne ikke vil gi dispensasjoner sÄ gjÞr de jo selvfÞlgelig det med vitende og vilje fordi en streik som rammer de virkelig sÄrbare tredjepartene (for Ä si det slik), ikke fÄr lov av myndighetene til Ä vare sÊrlig lenge.
ForÞvrig er det ikke sÄ enkelt at man bare bestemmer sin egen lÞnn, nei. De aller fleste av oss er nÞdt til Ä vÊre arbeidstakere og ikke arbeidsgivere. Og siden man nÄ en gang ikke lever i en verden hvor man selv er det eneste mennesket som eksisterer, sÄ mÄ man forholde seg til andre ogsÄ nÄr det gjelder hvor mye man skal ha i lÞnn. Og selv en arbeidsgiver fÄr sin inntekt delvis bestemt av hvor mye bedriften man eier klarer Ä produsere og selge. Det er ikke bare opp til en selv.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Aurora skrev: | Du kan umulig ha forstÄtt hva transportarbeiderstreiken gÄr ut pÄ.. de transportarbeiderne som er fagorganisert Þnsker ikke Ä dra lasset for de som ikke organiserer seg. Det er de fagorganiserte som forhandler frem tariffen, og hvorfor i alle dager skal de uorganiserte ogsÄ fÄ alle tilleggene som de organiserte fÄr? Slik jeg ser det Þnsker ikke arbeidsgiversiden Ä gi etter for dette fordi de helst ikke vil at flest mulig skal organisere seg, jo flere som er organiserte, jo sterkere stiller de i forhandlinger. | Transportarbeiderstreiken var snarere brukt som utgangspunkt for et generelt innlegg i henhold til streik i dagens Norge. Det er forÞvrig likefullt snakk om en lÞnnsÞkning, og transportarbeiderstreiken er uten tvil den som gir stÞrst ringvirkninger.
At de vil ha det kun for organiserte gjĂžr det bare enda verre. Hva skjedde med lik lĂžnn for likt arbeid? Skulle dette skje ville selvfĂžlgelig alle blitt organisert, noe som ville skape en meget sterk fagorganisasjon.
En svÊrt sterk fagorganisasjon er igjen den beste garanti et land kan fÄ for en heftig inflasjon, fulgt av et svekket nÊringsliv og i neste instans hÞy arbeidsledighet.
Ellers var innlegget ment Ä pÄpeke mennesker som velger et yrke de vet gir lav lÞnn, for sÄ Ä bruke resten av sin yrkesaktive alder til Ä gÄ rundt Ä klage pÄ at lÞnnen er for lav.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 12:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Streiking indikerer for meg at noe har gÄtt galt. Enten er lÞnnen for lav, eller grÄdigheten for stor. Eller, som i transportarbeidernes tilfelle, sÄ kan det hende at verden oppfattes som urettferdig. I forhold til andre.
Det er jo faktisk medlemmene som drar en stor del av lasset, sÄ jeg forstÄr at de gremmes. Allikevel tror jeg egentlig ikke dette er veien Ä gÄ. Det er trolig ikke noe enklere, men mye rettferdigere, Ä ta bort fordelene for de som ikke organiserer seg -er det ikke? Uorganiserte arbeidere fÄr ikke den avtalte tariffen. En klar fordel ved medlemsskap er at organisasjonen stÄr bak deg, og stÞtter deg nÄr du fÄr problemer. Er du ikke medlem, stÄr du faktisk alene i vanskelige situasjoner.
Streiker som har store ringvirkninger og gjÞr stor skade mÄ selvfÞlgelig ta slutt. At staten da griper inn har jeg ingenting imot. Men jeg lurer pÄ hvem som har fordel av det. Staten fastsetter en ny lÞnn, sÄ vidt jeg har forstÄtt. Hvor stor pleier denne lÞnna Ä vÊre i forhold til kravene -og opprinnelig lÞnn? Hvis dette hemmer virkningen av streiken er det mulig at enkelte viktige yrkesgrupper mister streikevÄpened. Nettopp fordi de er sÄ viktige. Det, som jeg ynder Ä si, lyder litt motsatt. Er det sÄnn?
|
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 13:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Morgenbladet er en fin avis...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 14:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
QIQrrr skrev: | Morgenbladet er en fin avis... |
Hva mener du? Hva har det med streiken Ă„ gjĂžre?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
arghh... leste et utrolig dÄrlig stykke sjornalistikk her igÄr...leggeer det ut her nÄr jeg kommer hjem eller noe...sÄ dÄrlig var det...hate sjornalisten...
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tja, hva med Ä legge det en annen plass, sÄ vi kan diskutere streiken. Som vanlig er vi pÄ vei utenom tema. Vi skal jo diskutere streiken ikke om enkelte aviser eller stykker er gode eller ikke. Vis jeg ikke tar helt feil. 
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
ok...streik er kult. vi fortjener det. aviser er dÄrlig . vi fortjener ike dÄrlige aviser.
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
meine hĂŒter skrev: | ok...streik er kult. vi fortjener det. aviser er dĂ„rlig . vi fortjener ike dĂ„rlige aviser. |
Javel? Kult?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:57 Sist endret av Ronja den Fre 14 Mai 2004, 09:59, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
ja! men det er jo morsomt Ä ikek fÄ det man trenger i butikken. sÄnn som i krigen. aviser er dÄrlige greier uansett. gjÞr ikke no om vi ikke fÄr det.
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg kan forstÄ at mange finner streik unÞdvendig, men det er faktisk et av de fÄ midlene arbeiderne har til Ä presse igjennom sine krav ovenfor arbeidsgiverne. journaliststreiken er et resultat av at eierne Þnsker Ä fÄ kontroll over journalistenes pensjon. noe som betyr at de kan kutte i den som de lyster uten noen form for forhandlinger.
stÄ pÄ krava
og til han dagens nĂŠringsliv mannen: vi veit hvor du bor
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 14:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
vi har alt for mye penger, alt for lang levealder, alt for mye inntelligens, alt for mye makt, alt for stort maktbehov, alt for mye menneskegreier. vi bĂžr dĂž ut.
sjornaliststreiken gjorde at pappa kjÞpte seoghÞr for tv-oversikten. men seodhÞr fÄr jo senket utgiftene sine fordi de er en avis!!! de burde streike
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 16:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Se&HÞr er ingen avis.. Det er det bare de som pÄstÄr.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 18:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
de sparer penger pÄ Ä vÊre godtatt avis. vÄre (ikke mine;) skattepenger
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
QIQrrr:
SÄ dette hadde vÊrt oppe i en trÄd som nÄ er lukket: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=1916.
MÄ si meg tildels enig med utgangspunktet. Du er den jeg har merket meg mest her pÄ forumet, har kommet med innlegg som i stedet for Ä legge frem saklig argumentasjon i stor grad fokuserer pÄ Ä kverulere og latterliggjÞre andres innlegg. Andre som CestmoiXXX og PeeWee har riktignok ogsÄ gjort dette, men de har ihvertfall gjort det i en kontekst og kommet med saklige argumentasjonsrekker innimellom: QIQrrr skrev: | -Hva om du selv tok ansvar for din egen velferd? Skremmende?
-Dere mÄ enten vÊre evneveike eller belemret med mangelfulle evner til Ä tenke selv...i rest my case!
-Hvis du tror det er sÄnn sÄ er det sikkert sÄnn i din virkelighet...kos deg der du er...
-Stakkars deg...hvis du tror det er sÄnn sÄ er det sÄnn
-Jeg synes oppriktig synd pÄ deg...jeg mener det... | Dette var det jeg plukket opp pÄ en enkelt trÄd. Kunne forÞvrig dratt frem en rekke andre eksempler. Synes det er en svÊrt ukonstruktiv "debatteknikk", noe det heller egentlig ikke er. Du kommer snarere med en vag pÄstand og slenger sÄ drit til alle som ikke er enige med deg uten Ä argumentere noe videre.
SĂ„:
QIQrrr skrev: | Sitat: | Du egner deg utvilsomt best som lÞnnsmotager, kanskje burde du stemme SV ved neste valg... Du er en de mange som kommer og gÄr i mitt firma, jeg synes oppriktig synd pÄ deg siden du aldri kommer til Ä evne Ä skape noe av reell verdi; med mindre du plutselig fÄr en aha-opplevelse og finner ut at det er du selv som skaper din egen skjebne... |
Sitat: | Mitt org. nr. er: 986166874 |
Sitat: | Sitat: | Terning skrev: |
To fanger sitter i hver sin celle, og politiet sier til hver av dem: "Hvis du tyster pÄ kameraten din og han ikke tyster pÄ deg, gÄr du fri og han fÄr 10 Ärs fengsel. Hvis ingen av dere tyster, fÄr dere begge ett Ärs fengsel. Hvis begge tyster, fÄr dere begge fem Ärs fengsel. Hvis han tyster og ikke du, gÄr han fri og du fÄr 10 Är. Akkurat det samme sier jeg ogsÄ til kameraten din."
Det er Äpenbart at det mest rasjonelle er Ä tyste. Du vil jo unngÄ 10 Är i fengsel. Dermed fÄr hver fange 5 Ärs fengsel, selv om de kunne klart seg med ett.
Dette viser hvor galt det gÄr i et liberalistisk samfunn, der alle kun tenker pÄ sin egennytte. Det er jo opplagt best Ä leve i et samfunn der en ofrer seg for fellesskapets beste!
Finnes det egentlig noe argument mot fangens dilemma? |
...matematisk sett ville ingen tystet (utfra en rasjonell vurdering) da den samlede straffen ville blitt to Är. |
Sitat: | Terning skrev: |
Alternativene vi har er Ă„ tyste, eller Ă„ ikke tyste.
Vi vil tyste, fordi vi hÄper at den andre ikke vil tyste (det er 50-50 sjanse for dette), og dermed slipper vi straff.
Vi vil ikke tyste, og dermed risikere 10 Ärs fengsel (det er 50-50 sjanse for dette).
Det ER mest rasjonelt Ă„ tyste! | Det er det overhodet ikke! |
Niconogood skrev: | Poenget er at det mest rasjonelle for begge ut fra egoistiske motiver er Ä tyste. SÄ forutsatt at begge er rasjonelle uten Ä ta hensyn til andre kontekster enn dette caset er dette den eneste logiske lÞsningen. Dette er elementÊr spillteori. Hvis det blir en repetetiv serie, si at det gjelder 3 uavhengige saker, der begge fÄr vite hva den andre valgte etter hver sak blir det straks mer komplisert. |
|
| Klarte ikke Ä dy meg for Ä stikke innom brÞnnÞysundregisteret Ä sjekke org.nr. ditt. Der var det riktig nok registert et firma opprettet i 2003 som bedriftsrÄdgivning. Jeg lurer derfor litt pÄ hva slags bedriftsrÄdgivning det egentlig er du foretar siden du Äpenbart ikke har kjennskap til elementÊr spillteori som statiske engangsspill og Nash-likevekt (ForÞvrig obligatorisk fÞrsteÄrspensum pÄ enhver handelshÞyskole)?
Oppsummert: Til Ä vÊre "30?" Är har du en ganske umoden og nedlatende mÄte Ä formulere deg pÄ, ihvertfall innenfor rammene av dette forumet. Noe som pÄ ingen mÄte skaper gode debatter.
Fatter forÞvrig ikke at jeg har kastet bort nesten 20 min. pÄ dette detektivarbeidet... 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:16 Sist endret av Niconogood den Lűr 15 Mai 2004, 12:26, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Her hadde det kansje vÊrt pÄ tide at noen stengte eller slettet en god del innlegg pÄ denne trÄden! Har jo ikke det minste noe med saken Ä gjÞre det som er kommet frem i de siste innleggene!
Journaliststreik trodde jeg var temaet! Men er jo helt umulig nÄr noen bare gÄr inn for Ä kaste dritt til andre! 
|
Skrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:24 Sist endret av Ronja den Lűr 15 Mai 2004, 12:29, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Hvis det er mitt innlegg du viser til, er dette snarere nettopp et forsÞk pÄ Ä pÄpeke forhold i resten av trÄden, og at drittslenging skaper svÊrt lite konstruktive debatter.
|
Skrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hele trÄden helt siden de fÞrste innleggende! Er jo helt uten mening, en eller annen gjÞr noe med dette her?
|
Skrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n