|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er noe med å tenke lenger enn bare et år framover.
Å ha kunnskap om kroppen din, og vite hvorfor den reagerer som den gjør, og hva som skjer med den, kan være ganske praktisk. Teori om hvordan man skal løfte tunge ting på riktig måte, for eksempel - noe så banalt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg kan helt fint se lenger en et år fremover, sel om jeg bare nevnte et år fremover. Om to-tre-fire år siden ser jeg heller ingen nytte.
Jeg vet hvordan jeg skal løfte tunge ting, men den boka i teori innebærer MYE mer enn det, og MYE som jeg ikke har interesse av eller trenger å vite. Dessuten, hvordan kroppen reagerer har vi nok om i naturfag.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men er det ikke utrolig mye i fryktelig mange fag på skolen man aldri synes at man får bruk for, da? Så kan det faktisk vise seg at man fikk bruk for det senere allikevel, eller at den kunnskapen i det minste gav en flere valgmuligheter senere i livet.
Skulle jeg fulgt den samme tankegangen ville det vært fantastisk mye gymteori, fysikk, biologi, matte, norsk, you name it, som jeg bare ville droppa fordi jeg ikke syntes jeg hadde noe bruk for det. Og det ville vært forferdelig dumt av meg, selv om jeg kanskje ikke ville skjønt det der og da.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg er fullt klar over at det er mye jeg lærer som jeg ikke har brukt for, men av alle disse er gymteori det mest unyttige av dem alle. Det er jo også det som er temaet her.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Gymteori det mest unyttige av dem alle?
Samme påstand kan vel like godt fremlegges om de fleste andre fag, avhengig av hvilken person som ytrer seg. Og som sagt er det ikke alltid man vet hva man kommer til å få bruk for eller ikke.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Men her skulle vi jo diskutere gym, ikke andre fag?
Jeg vet også at jeg KANSJE kan få brukt for noe av dette, men jeg prøver å forklare hvorfor jeg likevell ikke vil ha gymteori.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Og jeg forsøker å si at skal man bruke den typen argument så åpner man for at man kan fortsette på samme måte med andre fag også. Og at det vil være ganske villkårlig fra person til person hva man synes man burde kutte ut.
Og slik fungerer jo ganske enkelt ikke skolesystemet - man kan velge og velge bort noen fag, men så voldsomt mye valgfrihet har man ikke rett og slett fordi alle skal gjennom det samme systemet sånn noenlunde helskinna. Ikke at jeg nødvendigvis i prinsippet er enig med at det er slik det bør være, men det blir en annen sak.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
Personlig syns jeg gym er et fint avbrekk fra alle andre sitte-i-ro-og-høre-på fag. Men det forutsetter jo også at gymtimene er sånn noenlunde tilpasset ikke bare de mest atletiske. Gym timene skal være morsome og givende for alle.
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
For meg er det en vesentlig forskjell. Det jeg lærer i Matte, Historie, Samfunnskunnskap, Norsk (Nynorsk også for den saks skyld) og så videre anser jeg som givende kunnskap som virker personlighetsutviklende og utvider horisonten, mens Gymteori, biofysikk og andre slike uinteressante selvsagtheter bare opptar gode hjerneceller. Jeg tror forresten ikke så mye på det treningsstyret med velvære, sunn kropp og annet bullshit. Den avkoblingen du (Glahn) får av fysisk aktivitet, får jeg i mye større grad av å løse likninger. 
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 13:07 Sist endret av Oceanborn den Ons 12 Mai 2004, 11:59, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Poenget med gymteori? Det samme som med alle andre fag - å prøve å gi elever så mye allmenn kunnskap som mulig, fordi det er sjeldent en gjennomsnittlig 16-17-åring vet hva han/hun etter hvert kommer til å utdanne seg til. Hvem vet om man ikke plutselig en dag havner i en jobb hvor det kan være greit å ha litt gammel gymteori bak øret? Mot dette kan du sikkert argumentere med "men jeg VET hva jeg skal utdanne meg til, og at jeg aldri kommer til å få bruk for det." Til en slik påstand kan jeg bare si: Verden og skolesystemet kretser ikke rundt bare deg, lille venn.
Dessuten, som Glahn har påpekt mange ganger, er det praktisk å ha elementær kjennskap til hvordan kroppen fungerer. Jeg hadde selv både naturfag og biologi på videregående, og det var ikke akkurat så mye ernæring og fysiologi der. Å vite hvordan hjertet pumper blodet, gir ikke samme praktiske nytteverdi som å vite hvordan man regner ut pulsen sin og hva den burde ligge på (for å ta et tilfeldig eksempel).
I tillegg kan man jo huske på at skolen ikke er spesialtilpasset hver enkelt elev; det vil alltid være noen som liker de fagene som andre misliker, og det vil alltid være noen som drar nytte av det som andre ikke drar nytte av. Det gjelder å tenke litt utover seg selv en gang i blant.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 17:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
martefine
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003 Innlegg: 2283 Bosted: Mongoland
|
Gymteori er egentlig ganske bra syntes da jeg... Det er jo så simpelt at selv jeg klarer å redde karakteren i gym uten sælig bevegelse resten av året..
|
_________________ Skal du bare lese en bok i år,
må du ta deg sammen
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 07:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

|
Veronica skrev: | Poenget med gymteori? Det samme som med alle andre fag - å prøve å gi elever så mye allmenn kunnskap som mulig, fordi det er sjeldent en gjennomsnittlig 16-17-åring vet hva han/hun etter hvert kommer til å utdanne seg til. Hvem vet om man ikke plutselig en dag havner i en jobb hvor det kan være greit å ha litt gammel gymteori bak øret? Mot dette kan du sikkert argumentere med "men jeg VET hva jeg skal utdanne meg til, og at jeg aldri kommer til å få bruk for det." Til en slik påstand kan jeg bare si: Verden og skolesystemet kretser ikke rundt bare deg, lille venn. | Joda, å se hvordan musklene fungerer har jeg ingenting imot (selv om jeg synes det er lite spennende). Poenget er at gymboka mi hele tiden skal profetere om hvor bra det er å være i fysisk aktivitet, hvor glad det gjør deg og hvordan det skal hjelpe meg mot alle problemene jeg etter deres beregninger skal ha. Kort sagt: Fysisk aktivitet skal gi innhold til livet mitt, som de åpenbart tror er helt meningsløst og trøytt. Jeg gidder søren ikke bare sitte og ta imot all den dritten som en annen idiot.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 12:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Oceanborn skrev: | Veronica skrev: | Poenget med gymteori? Det samme som med alle andre fag - å prøve å gi elever så mye allmenn kunnskap som mulig, fordi det er sjeldent en gjennomsnittlig 16-17-åring vet hva han/hun etter hvert kommer til å utdanne seg til. Hvem vet om man ikke plutselig en dag havner i en jobb hvor det kan være greit å ha litt gammel gymteori bak øret? Mot dette kan du sikkert argumentere med "men jeg VET hva jeg skal utdanne meg til, og at jeg aldri kommer til å få bruk for det." Til en slik påstand kan jeg bare si: Verden og skolesystemet kretser ikke rundt bare deg, lille venn. | Joda, å se hvordan musklene fungerer har jeg ingenting imot (selv om jeg synes det er lite spennende). Poenget er at gymboka mi hele tiden skal profetere om hvor bra det er å være i fysisk aktivitet, hvor glad det gjør deg og hvordan det skal hjelpe meg mot alle problemene jeg etter deres beregninger skal ha. Kort sagt: Fysisk aktivitet skal gi innhold til livet mitt, som de åpenbart tror er helt meningsløst og trøytt. Jeg gidder søren ikke bare sitte og ta imot all den dritten som en annen idiot. |
Prpaganda, sier jeg dere! PROPAGANDA!!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 12:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
alt er propaganda, bare at noe er bedre skjult. historiebøkene er gjennomsyret amerikavennelige kommunisthatske fordummende greier. men elllers...
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 13:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
No har jeg ikke lest de andre innleggene her, så ikke skyt for meg for gjenta noe andre har skrevet...
Ettersom gym er et obligatorisk fag så har de gjort teori som en del av faget. Dette for at de som ikke har fysikk/evne til å utøve en god karakter skal få sjansen via teorien.
Jeg syntes også teorien var skikkelig trist, men jeg lærte da noe om min egen kropp.
MEN jeg skulle gjerne ha sett at man ikke tregte å ha prøve i faget. Gym er gym. Man skal ikke sitte bak en pult å lese, man skal ut å løpe++.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Oceanborn skrev: | Poenget er at gymboka mi hele tiden skal profetere om hvor bra det er å være i fysisk aktivitet, hvor glad det gjør deg og hvordan det skal hjelpe meg mot alle problemene jeg etter deres beregninger skal ha. Kort sagt: Fysisk aktivitet skal gi innhold til livet mitt, som de åpenbart tror er helt meningsløst og trøytt. |
Fysisk aktivitet ER bra, og i de fleste tilfeller gjør det en person i bedre humør.
Ærlig talt, så tviler jeg sterkt på at de som skrev boka tror elevers liv er meningsløse og trøtte, og at fysisk aktivitet hjelper mot alle problemer. Jeg tror nok kanskje du her leser litt av det du ønsker å lese mellom linjene, slik at du kan "ta igjen" på boka fordi du må lese den. Altså at du rett og slett velger å tolke det til noe du kan hakke og klage på. (Slik som jeg gjorde med matteboka mi.)
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Skal tro om ikke Vero har litt rett, ja
Pluss at... det er vanskelig å vite hvordan det er å være i god form før man faktisk er det. Det å være i dårlig form derimot, husker jeg meget godt hvordan var - frister ikke til gjentagelse.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

|
Nå er jeg en gutt med en atletisk kropp og med mange års fotballtrening og fysiske utskeielser på samvittigheten, så jeg har alltid vært i god fysisk form, overlagt eller ei. Men å bygge hele sin lykke, velvære og selvtillit på noe så overfladisk som fysisk form ligger under min verdighet. Derfor kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i verdigrunnlaget boka er skrevet på, og siden jeg ikke opererer med slik tanker som den gjør, er det frustrerende og provoserende å måtte kunne alt som står der. Veronica skrev: | Jeg tror nok kanskje du her leser litt av det du ønsker å lese mellom linjene, slik at du kan "ta igjen" på boka fordi du må lese den. Altså at du rett og slett velger å tolke det til noe du kan hakke og klage på. (Slik som jeg gjorde med matteboka mi.) | Å lese bøker og tilegne meg kunnskap er vanligvis noe jeg gjør med glede, men innholdet i denne boka vekker bare avsky...
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |