DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

reagerte han duden rett?

nei...herregud, hvem er barnslig?
52%
 52%  [ 9 ]
ja!
47%
 47%  [ 8 ]

Antall stemmer : 17

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
tĂžye fartsgrensene vs vannballonger
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
OgsÄ er det igang igjen...festlig...

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 17:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
0nskemestern skrev:
AltsÄ, dette gÄr pÄ samme prinsippet med folk som kjÞrer foran (f.eks)meg, og hogger i bremsene for Ä si fra at de ikke liker kjÞringen min. samme med folk som tuter og herjer nÄr noen kjÞrer forbi, eller kjÞrer ut av et kryss i ei litt trang luke.
Slike reaksjoner er ikke annet enn faremomenter.
Poenget mitt er, at det er ingen som har rett til Ă„ leke trafikkpoliti uten Ă„ vĂŠre det, desverre gjĂžr alt for mange dette, og det er livsfarlig!

eks.:
Jeg kjÞrte inn i en rundkjÞring pÄ moped for noen Är siden, og bilisten foran meg likte av en eller annen grunn ikke mÄten jeg gjorde det pÄ.
Et par kilometer lenger borte, hvor det er fjell pÄ hÞyresiden og midtrabatt pÄ venstre siden, bestemte bilisten seg for Ä leke politi. vi kjÞrte vel rundt 70 begge 2, og jeg lÄ 2-3 sekunder bak ham.
bremsene pÄ kina-scootern min var ikke sÄ altfor gode, og forhjulet vinglet endel dersom man hogger inn forbremsa(hvilket jo er den eneste effektive nÞdoppbremsing pÄ tohjulinger).
Bilisten bestemte seg for Ä hogge inn bremsen for Ä si ifra at han ikke likte meg, og jeg fikk store problemer. alle bremser ble trykket inn, og alle bÞnner steg oppover(banneord fremover, men det er en annen sak). Bilisten slapp bremsen igjen etter noen meter, og jeg klarte som ved et mirakel Ä unngÄ en brÄ dÞd. jeg tror ikke jeg juger nÄr jeg sier forskjermen min var maks 5cm fra hans stÞtfanger pÄ det nÊrmeste.
Selv om jeg hadde skralt utstyr, og det er mitt ansvar, er jo fortsatt slike 'politileker' livsfarlige! Gamlingen min havnet midt i en kjedekollisjon av samme grunn, bil1 brÄbremset bil2(han far) klarte med nÞd Ä bremse, men bil3 braket rett i hekken pÄ 2 som gikk videre inn i 1. bil1 fÄr ingen skyld, da den som kommer bakfra alltid har ansvaret.
rettferdig? nei. livsfarlig? ja.

Fordi du visste at bremsene dine ikke var sÄ veldig gode burde du holdt en stÞrre avstand til bilen foran deg enn du gjorde. Og Ä bremse litt uventet for Ä gi beskjed til den som kjÞrer bak deg om at h*n kjÞrer for nÊrt er ikke Ä leke politi.. det som skjer nÄr en person kjÞrer "helt oppi rÊven pÄ deg" (som vi sier i Bergen) det er som regel at du ubevisst gasser litt opp.. og det er da absolutt ikke noe bra.. det er dessuten skummelt Ä kjÞre nÄr bilen/mopeden bak ikke holder avstand.. hva om man virkelig mÄ bremse opp plutselig.. da vil bilen bak kjÞre rett inn i bilen din, og det er alt annet enn behagelig.

Og nÄr det gjelder Ä kaste vannballonger pÄ biler i fart er dette ikke videre smart, og mer trafikkfarlig enn Ä kjÞre i 70 i 50 sone (selv om jeg mener det ogsÄ er totalt galt! Fartsgrensene er til for Ä holdes!)

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man trenger jo heller ikke bremse sÄ voldsomt - bare trykke litt pÄ bremsen sÄ bremselysa gÄr pÄ. Signal i seg selv, det. FÄ ting er sÄ irriterende og distraherende enn folk som ligger altfor tett opp i baken pÄ bilen. Spesielt endel av tungtrafikken - noen av de sjÄfÞrene er rent kriminelle.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Jeg har hÞrt fra en trailersjÄfÞr at grunnen til at de ofte har lite mellomrom til bilen foran er at de har sÄ god oversikt, og det kan sÄ vÊre, jeg har jo sett hvor mye bedre oversikt man har selv i en caravelle.. MEN det de ser ut til Ä glemme er at det tar lengre tid Ä stoppe et vogntog enn en personbil.. og nÄr man i tillegg leser om hvor dÄrlige bremser det er i vogntogene pÄ norske veier, da har vi god grunn til Ä Êre smÄnervÞs nÄr vi kjÞrer med et vogntog tett bak oss!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Hmm

PÄ barneskolen hadde jeg og noen kamerater det ganske morro med Ä stÄ pÄ hver vÄr side av veien og late som om vi holdt et tau eller en kabel pÄ tvers av veibanen(vi holdt ingenting, bare "trakk" i hver vÄr retning). Noen biler bremset som gale og noen sjÄfÞrer stoppet og lÞp etter oss. Det var gÞy helt til en motorsyklist bremset og la seg sidelengs for Ä prÞve Ä komme under "tauet". Det var fÞrst da vi oppdaget og forsto at det kunne vÊre farlig. Jeg gremmes den dag i dag..

Dette var egentlig en viderefÞring av "mobbeofferleken" der vi latet som om en av oss ble mobbet og slÄttned av resten av gjengen. Det ble brÄtt satt stopper for en gang vi fikk en til Ä krabbe inn i en presenning(og pÄ usynlig vis komme seg ut av den igjen) mens vi sto med kjepper og slo lÞs pÄ den. Noen hadde ringt etter politiet og det havnet i avisene dagen etterpÄ..

Kasting av ballonger pÄ biler ligger i samme gaten og er bÄde barnslig og utrolig farlig. La politiet ta seg av fartssyndere, de har i det minste litt trening i det og vet hvordan de skal gjÞre det mest mulig trafikksikkert.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Enig - politiets fartskontroller er veldig greie slik. Bare synd at de sÄ sjelden er i 50soner i nÊrheten av tettbygd strÞk. Blir direkte irritert nÄr jeg ser dem har fartskontroll pÄ 4-felts motorvei med 100sone. Om man kjÞrer i 130 der kjÞrer man jo ikke i mer enn veien er bygget for.

Og trailersjÄfÞrer... Bobla mi veier 820 kg. Et vogntog X antall tonn. Hvem blir mos hvis jeg mÄ brÄbremse, og vogntoget ligger for tett bak meg?

Hvis folk var litt mer hensynsfulle kunne mye vÊrt unngÄtt. Og det er greit om man kan vÊre rimelig sikker pÄ at det ikke plutselig kommer til Ä lande vannballonger pÄ bilen ogsÄ Wink

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:24
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Selv om folk mener de har rett, er det en fordel at de fĂžlger loven.
Dette er nok ingen universell sannhet, men en brukbar idé. Loven gir gode retningslinjer og dermed sikkerhet. At en selv fÞler en vet sÄ mye bedre kan fort slÄ galt ut. Det skal sÄ lite til fÞr man oppdager at man tar feil.

Jeg ser det for meg:
Det der kommer jo ikke til Ă„ skje meg, for jeg er jo... / kan jo...

Kort tid senere:
Faen!

Det Ä legge seg tett opp i den foran fordi man har oversikt virker jo direkte irrasjonellt. Hva tjener man pÄ det? 2 meter? Du kan jo ikke kjÞre noe fortere. Øker faren? Ja. Tillater loven det? Nei. Blir det da en bedreviteravgjÞrelse fra en som tror loven kun gjelder folk som ikke bestod fÞrerprÞven med svÊrt god margin? Det er hva jeg tenker. Selv om folk mener de har kontroll, har de bare kontroll sÄ lenge det de forventer skjer. Det gjelder ogsÄ vannballonger.
Og bare for Ä ha sagt det: Ikke kast noe som helst fra fjerde etasje. Selv smÄting kan vÊre livsfarlige. Personlig har jeg bare sett en ganske anselig bulk i et panser (forÄrsaket av -ja: en vannballong fra 4. etasje), men jeg kan tenke meg hva en potteplante ville gjort med et menneske.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Cestmoi2403 skrev:
Glahn skrev:
OK, moderator?
Noen?

SÄ du skriker pÄ moderator med en gang du ikke vet hva du skal si?

Mitt innlegg var det forÞvrig mer verdi i, nettopp fordi det er basert pÄ naturen.

Du klarer tydeligvis ikke Ä holde deg til trÄden. Skjerp deg! Innlegg som dette hÞrer KUN hjemme i egne naturfilosofiske trÄder under - ja nettopp - filosofi.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 19:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Glahn skrev:
Nei, jeg peker moderator i retning denne trÄden nÄr noen Äpenbart har glemt folkeskikken sin idag.

Jeg trodde virkelig vi hadde vÊrt gjennom diskusjonen om hva som er god opptreden pÄ forum, og hva som ikke er det, fÞr. Mange ganger.

Moderne sentimentalisme, dette viser hvor lite du er for det naturlige (altsÄ, sannheten).

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 22:50
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Glahn skrev:
OK, moderator?
Noen?

SÄ du skriker pÄ moderator med en gang du ikke vet hva du skal si?

Mitt innlegg var det forÞvrig mer verdi i, nettopp fordi det er basert pÄ naturen.

Hva eff har naturen med det Ä slippe en vannballong pÄ en bil Ä gjÞre?

Les innlegget mitt.

Sitat:
Hvordan kan du pÄstÄ det er rasjonelt og "i fÞlge naturen" Ä stoppe bilen, drepe to barn/ungdommer, for sÄ Ä kjÞre til butikken og drepe mora til det ene av de tidligere ofrene dine?

Er det nÄ jeg skal rope pÄ moderator? Hjelp moderator, han ljuger og legger til meg falske pÄstander!
Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt Ă„ gjĂžre dette? Hvilket fjols tar du meg for Ă„ vĂŠre!?!?!? (Ikke svar...)
Jeg ville aldri funnet pÄ Ä sagt noe slikt, jeg bare sier at det er naturlig, IKKE rasjonelt. Dette er to forskjellige begreper.

Sitat:
Dette er grunnen til at Glahn "skriker pÄ moderator", men du skjÞnner det ikke fordi "naturen alltid har rett" og i ditt hode betyr det at "Cestmoi har alltid rett". Det er sÄ FEIL som du kan fÄ det!

Og nÄr hoppet du inn i sentralsystemet i hjernen min?

Sitat:
Mitt forslag til deg er: Slutt Ă„ skrive innlegg en stund, mens du heller setter deg ned og leser seriĂžse bĂžker om folkeskikk, politikk, samfunnsfag OG naturfilosofi. SĂ„ kan du komme tilbake og "spre din visdom"...

Usaklig, men jeg kan vel ikke si annet enn at du fÄr gjÞre det samme.[/b]

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 22:56
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
meine hĂŒter skrev:
(...) men poenget var egentlig hvorfor man ser pÄ andres feil fÞr sine egne.

Hvis det var poenget, kunne du jo godt bare ha skrevet det som tema, og ikke kommet med et sÄ subjektivt eksempel. Da hadde nok flere diskutert nettopp det. Wink

NÄr det gjelder gitte sak, synes jeg begge deler (bÄde vannballongkastingen og mammakjeftingen) var unÞdvendig og teit.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 02:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Cestmoi2403 skrev:

Sitat:
Hvordan kan du pÄstÄ det er rasjonelt og "i fÞlge naturen" Ä stoppe bilen, drepe to barn/ungdommer, for sÄ Ä kjÞre til butikken og drepe mora til det ene av de tidligere ofrene dine?

Er det nÄ jeg skal rope pÄ moderator? Hjelp moderator, han ljuger og legger til meg falske pÄstander!
Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt Ă„ gjĂžre dette?

Her har du svaret ditt:
Cestmoi2403 skrev:
(...) hadde det vÊrt meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, sÄ er jeg sikker pÄ at viruset er utryddet.

Og nÄ hÄper jeg det blir en slutt pÄ dette unÞdvendige og irrasjonelle "jeg har rett og jeg er smartere enn deg, sÄh!"-gnÄlet. Mad

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 02:05
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Cestmoi2403, hold kjeft, og pell deg over pÄ filosofi! du er i veien for den saklige diskusjonen her.

Aurora skrev:

Fordi du visste at bremsene dine ikke var sÄ veldig gode burde du holdt en stÞrre avstand til bilen foran deg enn du gjorde. Og Ä bremse litt uventet for Ä gi beskjed til den som kjÞrer bak deg om at h*n kjÞrer for nÊrt er ikke Ä leke politi.. det som skjer nÄr en person kjÞrer "helt oppi rÊven pÄ deg" (som vi sier i Bergen) det er som regel at du ubevisst gasser litt opp.. og det er da absolutt ikke noe bra.. det er dessuten skummelt Ä kjÞre nÄr bilen/mopeden bak ikke holder avstand.. hva om man virkelig mÄ bremse opp plutselig.. da vil bilen bak kjÞre rett inn i bilen din, og det er alt annet enn behagelig.

Og nÄr det gjelder Ä kaste vannballonger pÄ biler i fart er dette ikke videre smart, og mer trafikkfarlig enn Ä kjÞre i 70 i 50 sone (selv om jeg mener det ogsÄ er totalt galt! Fartsgrensene er til for Ä holdes!)

Du misforsto meg nok litt.. jeg lÄ ikke i rÊva pÄ bilen i det hele tatt, langt ifra. vet hvor irriterende det er..
men nei, han bremset(ja, brÄbremset) for Ä "straffe" meg for noe jeg angivelig hadde gjort galt i den rundkjÞringa ei halv mil tilbake.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 08:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Cestmoi, jeg vet ikke om jeg skal le eller grÄte...

Men ja, man har veldig lett for - i trafikken, men ogsÄ andre steder - Ä fÞrst og fremst se andres feil, og ikke ens egne. Ganske typisk Ä reagere feil pÄ andres feil, slik for eksempel den sjÄfÞren reagerte.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 11:42
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Tittan skrev:
Det som er problemet her er hva som kunne ha skjedd. NÄr man kjÞrer i 70 kilometer i timen og plutselig blir skremt (av en vanballong som klasker ned i bilen) kan man reagere pÄ en slik mÄte at man koliderer med en mÞtende bil eller noe langs veikanten.
Det Ä forstyrre en sjÄfÞr pÄ denne mÄten kan altsÄ vÊre veldig skummelt for eventuelle fotgjengere i nÊrheten, og for bilister i motgÄende kjÞrebane.

enig..
tanken er jo god, men straffen funker litt dÄrlig i praksis.
en sjÄfÞr som skvetter i en fart av 70km/t kan fort bil farlig, om ikke for dere, sÄ for andre og sjÄfÞren selv.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 14:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Som sagt - vi har vel egentlig en kjede av feil reaksjoner pÄ andres feil her Wink Men nÄr alt kommer til alt - hadde bare sjÄfÞren holdt seg til reglene ville ikke noe skjedd. Hvis man bare oppfÞrer seg noenlunde hyggelig til Ä begynne med...

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 18:18
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Cestmoi2403 skrev:

Sitat:

Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt Ă„ gjĂžre dette?

Her har du svaret ditt:
Cestmoi2403 skrev:
(...) hadde det vÊrt meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, sÄ er jeg sikker pÄ at viruset er utryddet.

Og nÄ hÄper jeg det blir en slutt pÄ dette unÞdvendige og irrasjonelle "jeg har rett og jeg er smartere enn deg, sÄh!"-gnÄlet. Mad

Hjelpe og trĂžste. Jeg vil gjerne fremdeles vite HVOR jeg sa at det var rasjonelt?????????

InnleggSkrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:56
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Cestmoi2403 skrev:

Cestmoi2403 skrev:

Hjelpe og trĂžste. Jeg vil gjerne fremdeles vite HVOR jeg sa at det var rasjonelt?

Hvis du ikke kan stÄ for at dine egne meninger er rasjonelle, bÞr du gi en advarsel om det, evt. holde de irrasjonelle meningene for deg selv. Hvis du etter ovennevnte sitat hadde lagt til "men det hadde vÊrt en irrasjonell handling, sÄ ikke ta det seriÞst," hadde man kanskje ikke gjort det og tolket det pÄ den mÄten.

Men dette er flisespikking og kommunikasjonvrÞvvel. NÄ setter jeg en verbal strek og hÄper du gjÞr det samme, slik at diskusjonen kan fortsett pÄ tema. Takk.

InnleggSkrevet: Lűr 15 Mai 2004, 15:10
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet