|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Også er det igang igjen...festlig...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 17:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
| 0nskemestern skrev: | Altså, dette går på samme prinsippet med folk som kjører foran (f.eks)meg, og hogger i bremsene for å si fra at de ikke liker kjøringen min. samme med folk som tuter og herjer når noen kjører forbi, eller kjører ut av et kryss i ei litt trang luke.
Slike reaksjoner er ikke annet enn faremomenter.
Poenget mitt er, at det er ingen som har rett til å leke trafikkpoliti uten å være det, desverre gjør alt for mange dette, og det er livsfarlig!
eks.:
Jeg kjørte inn i en rundkjøring på moped for noen år siden, og bilisten foran meg likte av en eller annen grunn ikke måten jeg gjorde det på.
Et par kilometer lenger borte, hvor det er fjell på høyresiden og midtrabatt på venstre siden, bestemte bilisten seg for å leke politi. vi kjørte vel rundt 70 begge 2, og jeg lå 2-3 sekunder bak ham.
bremsene på kina-scootern min var ikke så altfor gode, og forhjulet vinglet endel dersom man hogger inn forbremsa(hvilket jo er den eneste effektive nødoppbremsing på tohjulinger).
Bilisten bestemte seg for å hogge inn bremsen for å si ifra at han ikke likte meg, og jeg fikk store problemer. alle bremser ble trykket inn, og alle bønner steg oppover(banneord fremover, men det er en annen sak). Bilisten slapp bremsen igjen etter noen meter, og jeg klarte som ved et mirakel å unngå en brå død. jeg tror ikke jeg juger når jeg sier forskjermen min var maks 5cm fra hans støtfanger på det nærmeste.
Selv om jeg hadde skralt utstyr, og det er mitt ansvar, er jo fortsatt slike 'politileker' livsfarlige! Gamlingen min havnet midt i en kjedekollisjon av samme grunn, bil1 bråbremset bil2(han far) klarte med nød å bremse, men bil3 braket rett i hekken på 2 som gikk videre inn i 1. bil1 får ingen skyld, da den som kommer bakfra alltid har ansvaret.
rettferdig? nei. livsfarlig? ja. |
Fordi du visste at bremsene dine ikke var så veldig gode burde du holdt en større avstand til bilen foran deg enn du gjorde. Og å bremse litt uventet for å gi beskjed til den som kjører bak deg om at h*n kjører for nært er ikke å leke politi.. det som skjer når en person kjører "helt oppi ræven på deg" (som vi sier i Bergen) det er som regel at du ubevisst gasser litt opp.. og det er da absolutt ikke noe bra.. det er dessuten skummelt å kjøre når bilen/mopeden bak ikke holder avstand.. hva om man virkelig må bremse opp plutselig.. da vil bilen bak kjøre rett inn i bilen din, og det er alt annet enn behagelig.
Og når det gjelder å kaste vannballonger på biler i fart er dette ikke videre smart, og mer trafikkfarlig enn å kjøre i 70 i 50 sone (selv om jeg mener det også er totalt galt! Fartsgrensene er til for å holdes!)
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Man trenger jo heller ikke bremse så voldsomt - bare trykke litt på bremsen så bremselysa går på. Signal i seg selv, det. Få ting er så irriterende og distraherende enn folk som ligger altfor tett opp i baken på bilen. Spesielt endel av tungtrafikken - noen av de sjåførene er rent kriminelle.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Jeg har hørt fra en trailersjåfør at grunnen til at de ofte har lite mellomrom til bilen foran er at de har så god oversikt, og det kan så være, jeg har jo sett hvor mye bedre oversikt man har selv i en caravelle.. MEN det de ser ut til å glemme er at det tar lengre tid å stoppe et vogntog enn en personbil.. og når man i tillegg leser om hvor dårlige bremser det er i vogntogene på norske veier, da har vi god grunn til å ære smånervøs når vi kjører med et vogntog tett bak oss!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Hmm
På barneskolen hadde jeg og noen kamerater det ganske morro med å stå på hver vår side av veien og late som om vi holdt et tau eller en kabel på tvers av veibanen(vi holdt ingenting, bare "trakk" i hver vår retning). Noen biler bremset som gale og noen sjåfører stoppet og løp etter oss. Det var gøy helt til en motorsyklist bremset og la seg sidelengs for å prøve å komme under "tauet". Det var først da vi oppdaget og forsto at det kunne være farlig. Jeg gremmes den dag i dag..
Dette var egentlig en videreføring av "mobbeofferleken" der vi latet som om en av oss ble mobbet og slåttned av resten av gjengen. Det ble brått satt stopper for en gang vi fikk en til å krabbe inn i en presenning(og på usynlig vis komme seg ut av den igjen) mens vi sto med kjepper og slo løs på den. Noen hadde ringt etter politiet og det havnet i avisene dagen etterpå..
Kasting av ballonger på biler ligger i samme gaten og er både barnslig og utrolig farlig. La politiet ta seg av fartssyndere, de har i det minste litt trening i det og vet hvordan de skal gjøre det mest mulig trafikksikkert.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Enig - politiets fartskontroller er veldig greie slik. Bare synd at de så sjelden er i 50soner i nærheten av tettbygd strøk. Blir direkte irritert når jeg ser dem har fartskontroll på 4-felts motorvei med 100sone. Om man kjører i 130 der kjører man jo ikke i mer enn veien er bygget for.
Og trailersjåfører... Bobla mi veier 820 kg. Et vogntog X antall tonn. Hvem blir mos hvis jeg må bråbremse, og vogntoget ligger for tett bak meg?
Hvis folk var litt mer hensynsfulle kunne mye vært unngått. Og det er greit om man kan være rimelig sikker på at det ikke plutselig kommer til å lande vannballonger på bilen også 
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Selv om folk mener de har rett, er det en fordel at de følger loven.
Dette er nok ingen universell sannhet, men en brukbar idé. Loven gir gode retningslinjer og dermed sikkerhet. At en selv føler en vet så mye bedre kan fort slå galt ut. Det skal så lite til før man oppdager at man tar feil.
Jeg ser det for meg:
Det der kommer jo ikke til å skje meg, for jeg er jo... / kan jo...
Kort tid senere:
Faen!
Det å legge seg tett opp i den foran fordi man har oversikt virker jo direkte irrasjonellt. Hva tjener man på det? 2 meter? Du kan jo ikke kjøre noe fortere. Øker faren? Ja. Tillater loven det? Nei. Blir det da en bedreviteravgjørelse fra en som tror loven kun gjelder folk som ikke bestod førerprøven med svært god margin? Det er hva jeg tenker. Selv om folk mener de har kontroll, har de bare kontroll så lenge det de forventer skjer. Det gjelder også vannballonger.
Og bare for å ha sagt det: Ikke kast noe som helst fra fjerde etasje. Selv småting kan være livsfarlige. Personlig har jeg bare sett en ganske anselig bulk i et panser (forårsaket av -ja: en vannballong fra 4. etasje), men jeg kan tenke meg hva en potteplante ville gjort med et menneske.
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 18:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
| Cestmoi2403 skrev: | | Glahn skrev: | OK, moderator?
Noen? |
Så du skriker på moderator med en gang du ikke vet hva du skal si?
Mitt innlegg var det forøvrig mer verdi i, nettopp fordi det er basert på naturen. |
Du klarer tydeligvis ikke å holde deg til tråden. Skjerp deg! Innlegg som dette hører KUN hjemme i egne naturfilosofiske tråder under - ja nettopp - filosofi.
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 19:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004 Innlegg: 129
|
| Glahn skrev: | Nei, jeg peker moderator i retning denne tråden når noen åpenbart har glemt folkeskikken sin idag.
Jeg trodde virkelig vi hadde vært gjennom diskusjonen om hva som er god opptreden på forum, og hva som ikke er det, før. Mange ganger. |
Moderne sentimentalisme, dette viser hvor lite du er for det naturlige (altså, sannheten).
|
_________________ Naturens rett!!!!! Anarkisme, nå!
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 22:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
| Tittan skrev: | | Cestmoi2403 skrev: | | Glahn skrev: | OK, moderator?
Noen? |
Så du skriker på moderator med en gang du ikke vet hva du skal si?
Mitt innlegg var det forøvrig mer verdi i, nettopp fordi det er basert på naturen. |
Hva eff har naturen med det å slippe en vannballong på en bil å gjøre? |
Les innlegget mitt.
| Sitat: | | Hvordan kan du påstå det er rasjonelt og "i følge naturen" å stoppe bilen, drepe to barn/ungdommer, for så å kjøre til butikken og drepe mora til det ene av de tidligere ofrene dine? |
Er det nå jeg skal rope på moderator? Hjelp moderator, han ljuger og legger til meg falske påstander!
Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt å gjøre dette? Hvilket fjols tar du meg for å være!?!?!? (Ikke svar...)
Jeg ville aldri funnet på å sagt noe slikt, jeg bare sier at det er naturlig, IKKE rasjonelt. Dette er to forskjellige begreper.
| Sitat: | | Dette er grunnen til at Glahn "skriker på moderator", men du skjønner det ikke fordi "naturen alltid har rett" og i ditt hode betyr det at "Cestmoi har alltid rett". Det er så FEIL som du kan få det! |
Og når hoppet du inn i sentralsystemet i hjernen min?
| Sitat: | | Mitt forslag til deg er: Slutt å skrive innlegg en stund, mens du heller setter deg ned og leser seriøse bøker om folkeskikk, politikk, samfunnsfag OG naturfilosofi. Så kan du komme tilbake og "spre din visdom"... |
Usaklig, men jeg kan vel ikke si annet enn at du får gjøre det samme.[/b]
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 22:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| meine hüter skrev: | | (...) men poenget var egentlig hvorfor man ser på andres feil før sine egne. |
Hvis det var poenget, kunne du jo godt bare ha skrevet det som tema, og ikke kommet med et så subjektivt eksempel. Da hadde nok flere diskutert nettopp det.
Når det gjelder gitte sak, synes jeg begge deler (både vannballongkastingen og mammakjeftingen) var unødvendig og teit.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 02:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Cestmoi2403 skrev: |
| Sitat: | | Hvordan kan du påstå det er rasjonelt og "i følge naturen" å stoppe bilen, drepe to barn/ungdommer, for så å kjøre til butikken og drepe mora til det ene av de tidligere ofrene dine? |
Er det nå jeg skal rope på moderator? Hjelp moderator, han ljuger og legger til meg falske påstander!
Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt å gjøre dette?
|
Her har du svaret ditt:
| Cestmoi2403 skrev: | | (...) hadde det vært meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, så er jeg sikker på at viruset er utryddet. |
Og nå håper jeg det blir en slutt på dette unødvendige og irrasjonelle "jeg har rett og jeg er smartere enn deg, såh!"-gnålet. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 02:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Cestmoi2403, hold kjeft, og pell deg over på filosofi! du er i veien for den saklige diskusjonen her.
| Aurora skrev: |
Fordi du visste at bremsene dine ikke var så veldig gode burde du holdt en større avstand til bilen foran deg enn du gjorde. Og å bremse litt uventet for å gi beskjed til den som kjører bak deg om at h*n kjører for nært er ikke å leke politi.. det som skjer når en person kjører "helt oppi ræven på deg" (som vi sier i Bergen) det er som regel at du ubevisst gasser litt opp.. og det er da absolutt ikke noe bra.. det er dessuten skummelt å kjøre når bilen/mopeden bak ikke holder avstand.. hva om man virkelig må bremse opp plutselig.. da vil bilen bak kjøre rett inn i bilen din, og det er alt annet enn behagelig.
Og når det gjelder å kaste vannballonger på biler i fart er dette ikke videre smart, og mer trafikkfarlig enn å kjøre i 70 i 50 sone (selv om jeg mener det også er totalt galt! Fartsgrensene er til for å holdes!) |
Du misforsto meg nok litt.. jeg lå ikke i ræva på bilen i det hele tatt, langt ifra. vet hvor irriterende det er..
men nei, han bremset(ja, bråbremset) for å "straffe" meg for noe jeg angivelig hadde gjort galt i den rundkjøringa ei halv mil tilbake.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 08:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Cestmoi, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...
Men ja, man har veldig lett for - i trafikken, men også andre steder - å først og fremst se andres feil, og ikke ens egne. Ganske typisk å reagere feil på andres feil, slik for eksempel den sjåføren reagerte.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 11:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BlueNova
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003 Innlegg: 612 Bosted: altfor nær drammen
|
| Tittan skrev: | Det som er problemet her er hva som kunne ha skjedd. Når man kjører i 70 kilometer i timen og plutselig blir skremt (av en vanballong som klasker ned i bilen) kan man reagere på en slik måte at man koliderer med en møtende bil eller noe langs veikanten.
Det å forstyrre en sjåfør på denne måten kan altså være veldig skummelt for eventuelle fotgjengere i nærheten, og for bilister i motgående kjørebane.
|
enig..
tanken er jo god, men straffen funker litt dårlig i praksis.
en sjåfør som skvetter i en fart av 70km/t kan fort bil farlig, om ikke for dere, så for andre og sjåføren selv.
|
_________________ la mayyitan qadirun yatabaqa sarmadi
fa itha yaji ash-shuthath al-mautu qad yantahi
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 14:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Som sagt - vi har vel egentlig en kjede av feil reaksjoner på andres feil her Men når alt kommer til alt - hadde bare sjåføren holdt seg til reglene ville ikke noe skjedd. Hvis man bare oppfører seg noenlunde hyggelig til å begynne med...
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 18:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
| Veronica skrev: | | Cestmoi2403 skrev: |
Jeg vil gjerne vite hvor jeg sa at det var rasjonelt å gjøre dette?
|
Her har du svaret ditt:
| Cestmoi2403 skrev: | | (...) hadde det vært meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, så er jeg sikker på at viruset er utryddet. |
Og nå håper jeg det blir en slutt på dette unødvendige og irrasjonelle "jeg har rett og jeg er smartere enn deg, såh!"-gnålet.  |
Hjelpe og trøste. Jeg vil gjerne fremdeles vite HVOR jeg sa at det var rasjonelt?????????
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Cestmoi2403 skrev: |
Hjelpe og trøste. Jeg vil gjerne fremdeles vite HVOR jeg sa at det var rasjonelt? |
Hvis du ikke kan stå for at dine egne meninger er rasjonelle, bør du gi en advarsel om det, evt. holde de irrasjonelle meningene for deg selv. Hvis du etter ovennevnte sitat hadde lagt til "men det hadde vært en irrasjonell handling, så ikke ta det seriøst," hadde man kanskje ikke gjort det og tolket det på den måten.
Men dette er flisespikking og kommunikasjonvrøvvel. Nå setter jeg en verbal strek og håper du gjør det samme, slik at diskusjonen kan fortsett på tema. Takk.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 15:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |