DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Anarkismen er

Idéell
7%
 7%  [ 2 ]
Et godt utganspunkt
7%
 7%  [ 2 ]
En drĂžm om noe som ikke egentlig kan fungere
64%
 64%  [ 18 ]
En katastrofe
21%
 21%  [ 6 ]

Antall stemmer : 28

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Anarkiet - idéelt eller katastrofe?
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 7 [136 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Av Innlegg
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Niconogood skrev:
PeeWee:
Siden det virker som du ikke har lest hele trÄden, hadde det kanskje vÊrt en ide Ä la cestmoi2403 fÄ lov Ä svare selv.
Utgangspunktet var som fĂžlger:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
NÄ har det seg slik at du baserer deg pÄ det praktiske. Derimot klarer du ikke knuse anarkismen som ideologi, fordi den er overlegen alle andre ideologier. Nettopp fordi den baserer seg pÄ det naturlige.

Du sier jo rett ut selv at steinaldersamfunnet er idealet. AltsÄ at anarkismen ikke kan fungere i et moderne samfunn. Selv skjÞnner jeg ikke Ä poenget med Ä ha en ideologi du selv innrÞmmer aldri ville fungert i praksis.

Alternativt kunne du jo vĂŠre ĂŠrlig mot deg selv, og leve denne ideologien ut. Flytt ut i en jordhytte i nordmarka, spis bĂŠr og rĂžtter, og opplev hvor vidunderlig anarkismen er i praksis. Det er ingen som tvinger deg til Ă„ vĂŠre en del av dette forferdelige sosialdemokratiske velferdshelvetet vi kaller Norge.

Som sagt hvis du synes denne ideologien er sÄ overlegen og fantastisk er det kanskje pÄ tide Ä gjÞre noe med dette. Slutt Ä sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonÊrt fjas og du nÄr alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt pÄ gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med Ä grave etter spiselige rÞtter i skogen.

Selvsagt vil den funke, det gjelder bare Ă„ de-teknologisere hele verden fĂžrst. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til Ă„ flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til Ă„ falle sammen, bare vent Ă„ se...

Som sagt hvis du synes denne ideologien er sÄ overlegen og fantastisk er det kanskje pÄ tide Ä gjÞre noe med dette. Slutt Ä sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonÊrt fjas og du nÄr alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt pÄ gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med Ä grave etter spiselige rÞtter i skogen.

Selvsagt vil den funke, det gjelder bare Ă„ de-teknologisere hele verden fĂžrst. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til Ă„ flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til Ă„ falle sammen, bare vent Ă„ se...
Norge var forĂžvrig ikke en sĂŠrlig koselig plass i steinalderen
KjĂŠre vene!
Du vet like godt som meg at det ikke levde mennesker her under steinalderen, isen gjorde det umulig!!! Eller er du virkelig sÄ lite opplyst, selv i samfunnet som tvinger pÄ deg alskens ubrukelig informasjon.

PeeWee skrev:
Dette var aldri snakk om spesifikt norske forhold, men globale forhold.
Jo, hvis du hadde sett utgangspunktet for trÄden ville du forhÄpentligvis skjÞnt at det er Norge vi snakker om her.

Sitat:
Den brukes da sannelig om tiden fÞr den tid ogsÄ. Kanskje du kan gjÞre rede for hva man kaller tiden fÞr steinalderen nÄr det gjelder mennesket?
Det er riktig at steinalderen foregikk pÄ ulike tidspunkt ulike steder i verden, men her snakker vi altsÄ om Norge. Norge var under istiden dekket med is. Grunnen til at vi bruker istiden som en grei definisjon pÄ nÄr steinalderen startet i Norge er at det ikke bodde mennesker her fÞr isen trakk seg tilbake. Noe som skjedde for ca. 10 500 Är siden. Dette markerte altsÄ begynnelsen pÄ steinalderen i Norge.

Her har jeg missforstÄtt, og jeg tar pÄ meg all skyld, jeg mente som PeeWee her forteller om, de globale forholdene, og ikke Norge generelt, men nÄ ser jeg at du skrev Norge.

Niconogood skrev:
PeeWee skrev:
Det var levealderen under det tidlige jordbruksamfunnet. Levealderen under jegersamfunnet ser ut til Ă„ ha vĂŠrt betydelig hĂžyere enn det. PĂ„ den tiden var jo arbeidet mindre hardt, man hadde mer variert kost og man hadde ikke like stor kontakt med husdyr, noe som fĂžrte til fĂŠrre sykdommer.
Kan du vise til noen kilder for dette, eller er det bare noe du tror? Alle kildene jeg har sett estimerer gj.snittsalderen i jeger/samler samfunnene i Norge i tidlig steinalder til ca. 30 Är.

Kan jeg fÄ be om kildene der du "motbeviser" dette?

Cestmoi2403 skrev:
PeeWee skrev:
Niconogood skrev:
Men hvis du fremdeles er en oppriktig tilhenger av anarkisme og naturens rett, kan du jo alltids prÞve Ä sÞke politisk asyl hos en liten jungelstamme i Afrika eller Amazonas, istedenfor Ä poste idiotiske innlegg pÄ forumet med den teknologien du Äpenbart forakter sÄ mye.
Man har jo et behov for Ă„ ha det man er vant til vet du. Poenget er jo at folk som lever i disse samfunnene ikke aner hva en moderne livsstil er for noe.
Hvis vi har behov for Ă„ ha det vi er vant til, hvorfor sitter dere da her og promoterer et "tilbake til steinalderen", anarkistisk samfunn? At disse menneskene ikke har kjennskap til moderne bekvemmeligheter er vel knapt noe argument for anarkisme.

Hvis jeg og PeeWee kaster oss ned i jungelen i Afrika, eller Amazonas, sÄ betyr det ikke at hele menneskeheten lever i samsvar med naturen for det. Det er dette som er mÄlet, jeg Þnsker det beste for alle, og det er et anarkistisk samfunn, nettopp fordi det er det naturlige samfunn. Da velger jeg heller Ä sitte her og plage dere helt til dere innser sannheten.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Vis du vil fÄ oss til Ä like anarkismen, sÄ heller gi gode grunner til det enn Ä plage..

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
PeeWee:
Siden det virker som du ikke har lest hele trÄden, hadde det kanskje vÊrt en ide Ä la cestmoi2403 fÄ lov Ä svare selv.
Utgangspunktet var som fĂžlger:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
NÄ har det seg slik at du baserer deg pÄ det praktiske. Derimot klarer du ikke knuse anarkismen som ideologi, fordi den er overlegen alle andre ideologier. Nettopp fordi den baserer seg pÄ det naturlige.

Du sier jo rett ut selv at steinaldersamfunnet er idealet. AltsÄ at anarkismen ikke kan fungere i et moderne samfunn. Selv skjÞnner jeg ikke Ä poenget med Ä ha en ideologi du selv innrÞmmer aldri ville fungert i praksis.

Alternativt kunne du jo vĂŠre ĂŠrlig mot deg selv, og leve denne ideologien ut. Flytt ut i en jordhytte i nordmarka, spis bĂŠr og rĂžtter, og opplev hvor vidunderlig anarkismen er i praksis. Det er ingen som tvinger deg til Ă„ vĂŠre en del av dette forferdelige sosialdemokratiske velferdshelvetet vi kaller Norge.

Norge var forĂžvrig ikke en sĂŠrlig koselig plass i steinalderen
KjĂŠre vene!
Du vet like godt som meg at det ikke levde mennesker her under steinalderen, isen gjorde det umulig!!! Eller er du virkelig sÄ lite opplyst, selv i samfunnet som tvinger pÄ deg alskens ubrukelig informasjon.

PeeWee skrev:
Dette var aldri snakk om spesifikt norske forhold, men globale forhold.
Jo, hvis du hadde sett utgangspunktet for trÄden ville du forhÄpentligvis skjÞnt at det er Norge vi snakker om her.

Sitat:
Den brukes da sannelig om tiden fÞr den tid ogsÄ. Kanskje du kan gjÞre rede for hva man kaller tiden fÞr steinalderen nÄr det gjelder mennesket?
Det er riktig at steinalderen foregikk pÄ ulike tidspunkt ulike steder i verden, men her snakker vi altsÄ om Norge. Norge var under istiden dekket med is. Grunnen til at vi bruker istiden som en grei definisjon pÄ nÄr steinalderen startet i Norge er at det ikke bodde mennesker her fÞr isen trakk seg tilbake. Noe som skjedde for ca. 10 500 Är siden. Dette markerte altsÄ begynnelsen pÄ steinalderen i Norge.

Her har jeg missforstÄtt, og jeg tar pÄ meg all skyld, jeg mente som PeeWee her forteller om, de globale forholdene, og ikke Norge generelt, men nÄ ser jeg at du skrev Norge.
Utgangspunktet var snarer at det er mange "anarkistiske" stammesamfunn som fremdeles eksisterer i dag. Da jeg foreslo at du kunne flytte ned hit for Ä leve ut ideologien din sa du at du ikke ville flytte, men ville ha din rett til Ä leve ut ideologien din her. Jeg gÄr ut ifra at du da mener i Norge. Jeg skjÞnner selvfÞlgelig at dere vil ha anarkisme i hele verden. Men denne delen av trÄden gjaldt et konkret forslag om at Cestmoi2403 skulle leve ut sin anarkistiske drÞm i en jordhytte i Nordmarka. Nordmarka er som de fleste vet i Norge. For alle uinnvidde er det altsÄ Norge og ikke globale forhold akkurat denne delen handlet om.

Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
PeeWee skrev:
Det var levealderen under det tidlige jordbruksamfunnet. Levealderen under jegersamfunnet ser ut til Ă„ ha vĂŠrt betydelig hĂžyere enn det. PĂ„ den tiden var jo arbeidet mindre hardt, man hadde mer variert kost og man hadde ikke like stor kontakt med husdyr, noe som fĂžrte til fĂŠrre sykdommer.
Kan du vise til noen kilder for dette, eller er det bare noe du tror? Alle kildene jeg har sett estimerer gj.snittsalderen i jeger/samler samfunnene i Norge i tidlig steinalder til ca. 30 Är.

Kan jeg fÄ be om kildene der du "motbeviser" dette?

Motbeviser hva da? At steinaldermannen ikke ikke ble sÄ mye mer enn 30 Är? VÊrsÄgod:
Sitat:
Sitat:
Dersom folk i eldre steinalder ikke ble rammet av dÞdelige sykdommer eller skader, kunne de nok bli bÄde 50 og 60 Är, men det vanlige var nok likevel at de ikke ble eldre enn 31.5 Är i gjennomsnitt.

Sitat:
Steinalder-menneskene sÄ ut omtrent som oss, men hadde grovere trekk.
En typisk steinalder-mann
De bodde i huler eller skinntelt, var kledt i myke skinnklÊr og spiste bÄde bÊr, nÞtter, kjÞtt og fisk. Gjennomsnittlig levelalder var ikke mer enn 30 Är, og dÞdsÄrsakene var mange. Ikke sjelden oppsto det stridigheter mellom ulike grupper, og enkelte skjelettfunn tyder pÄ at kannibalisme kan ha forekommet.

http://www.gamlenaboar.uib.no/b_e_stein3_1_3.htm
http://www.steinalder.no/index.htm
http://www.nrk.no/underholdning/2500783.html

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:
PeeWee skrev:
Niconogood skrev:
Men hvis du fremdeles er en oppriktig tilhenger av anarkisme og naturens rett, kan du jo alltids prÞve Ä sÞke politisk asyl hos en liten jungelstamme i Afrika eller Amazonas, istedenfor Ä poste idiotiske innlegg pÄ forumet med den teknologien du Äpenbart forakter sÄ mye.
Man har jo et behov for Ă„ ha det man er vant til vet du. Poenget er jo at folk som lever i disse samfunnene ikke aner hva en moderne livsstil er for noe.
Hvis vi har behov for Ă„ ha det vi er vant til, hvorfor sitter dere da her og promoterer et "tilbake til steinalderen", anarkistisk samfunn? At disse menneskene ikke har kjennskap til moderne bekvemmeligheter er vel knapt noe argument for anarkisme.

Hvis jeg og PeeWee kaster oss ned i jungelen i Afrika, eller Amazonas, sÄ betyr det ikke at hele menneskeheten lever i samsvar med naturen for det. Det er dette som er mÄlet, jeg Þnsker det beste for alle, og det er et anarkistisk samfunn, nettopp fordi det er det naturlige samfunn. Da velger jeg heller Ä sitte her og plage dere helt til dere innser sannheten.
Hvor oppriktig snilt det enn er av deg Ă„ Ăžnske det beste for alle, er det ikke nĂždvendigvis at det beste for deg er det beste for alle. At du og PeeWee flytter til jungelen i Afrika vil forĂžvrig uten tvil vĂŠre en god begynnelse...

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
skal vi etterhvert slutte med vitenskapen og teknologi?
Kanskje vi med tiden pga vitenskap kan bo pÄ en anen planet.

Nei, jeg vil leve lenge og spille pÄ en datamaskin og ikke vÊre redd fÄr Ä bli drept av dyr.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 13:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Anarkismen skal jo visstnok apellere til det naturlig gode for alle mennesker...

Ganske pÄfallende hvordan sÄ mange er sÄ grunnleggende uenige om hva som er naturlig, bÄde individer seg imellom, og kulturer seg imellom Wink

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 23:47
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Sitat:
Cestmoi2403

IfÞlge naturen var det dere gjorde helt greit, det var dog ogsÄ helt greit at han mannen kjeftet ut moren din. Jeg synes faktisk han handlet litt mildt, hadde det vÊrt meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, sÄ er jeg sikker pÄ at viruset er utryddet.

Anarki? Rolling Eyes
MÄtte bare.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 08:47
Ronja

Det har du rett i, har ikke tenkt sÄ mye pÄ det fÞr! Hva som er naturlig er jo da ikke sÄ lett Ä vite ettersom alle er oppdratt forskellig.

Da man kan bruke det som unnskylding for Ă„ gjĂžre hva man vil.

Dermed, en voldtektsmann mente at det var hans rett til Ă„ voldta, det samme med en pedofil. Virker jo som om anarkismen er ideelt for slike som disse.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 08:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

mattestykke skrev:
Sitat:
Cestmoi2403

IfÞlge naturen var det dere gjorde helt greit, det var dog ogsÄ helt greit at han mannen kjeftet ut moren din. Jeg synes faktisk han handlet litt mildt, hadde det vÊrt meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, sÄ er jeg sikker pÄ at viruset er utryddet.

Anarki? Rolling Eyes
MÄtte bare.

Cestmoi2403: Vis du mener dette er riktig, kan man ogsÄ drepe helt uskyldige mennesker, fordi noen i familien har gjort noe galt, straffe mange for noe en har gjort?

Rett Ă„ slett bare drepe som man Ăžnsker?

Jeg klarer ikke Ä se pÄ det som positivt..

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 08:50
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

For Ä vÊre helt Êrlig er jeg ikke lenger sikker pÄ om anarkisten vÄr mener det han sier, eller om det bare er utsagn som slenges ut for Ä kverulere og provosere. Det er etterhvert utrolig vanskelig Ä ta mye av dette alvorlig. Delvis pÄ grunn av innholdet i det som blir sagt, men ogsÄ mÄten det blir sagt pÄ - ref trÄden som utsagnet om Ä drepe mÞdre og barn er sakset fra.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 11:45
Ronja

Grunnen er jo Ä plage oss til Ä innse sannheten, stÄr lengre oppe.

"Sannheten" er fantasi og meninger. Jeg har i det hele tatt ikke fÄtt noen mer grunn for anarkismen nÄ enn fÞr, det har heller gÄtt motsatt vei.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:00
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ronja skrev:
Grunnen er jo Ä plage oss til Ä innse sannheten, stÄr lengre oppe.

Jeg er virkelig ikke sikker pÄ om jeg kan ta det alvorlig lenger, om jeg skal tro pÄ det. Og det er veldig kjedelig, nÄr ting blir slik - at man rett og slett ikke lenger klarer Ä stole pÄ at folk ikke driver med slike spill.

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:03
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Les og lĂŠr: http://web.ask.com/web?q=what+is+anarchy%3F&o=0&qsrc=0

Her finner dere steder som tar opp anarki pÄ en bedre mÄte enn enkelte pÄ dette forumet klarer.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
jeg vil ikke tilbakevise en ideologi fÞr jeg har lÊrt mer om den, men det du driver med nÄ cestmoi er ikke opplysning av andre, du vil ha det beste for hele vÊrden, etter din mening er det anarki. men en ting kan jeg si sikkert, og det er at jeg ikke akkuratt fÄr lyst til Ä lÊre meg noe om anarkismen pÄ den mÄte du framlegger det nÄ

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 14:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
anarkismen er min yndling etter kommunismen. men mest av alt mener jeg at menneskene bĂžr dĂž ut.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 13:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ronja

meine hĂŒter skrev:
anarkismen er min yndling etter kommunismen. men mest av alt mener jeg at menneskene bĂžr dĂž ut.

Hvorfor mener du menneskene bĂžr dĂž ut?

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:17
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

http://dsgf.no/xmb/viewtopic.php?t=1778

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 15:08
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
meine hĂŒter er ikke god, hun lider av nevroser, tvangstanker og selvforakt...hĂ„per hun blir bedre pĂ„ sikt Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:03
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
meine hĂŒter er ikke god, hun lider av nevroser, tvangstanker og selvforakt...hĂ„per hun blir bedre pĂ„ sikt Very Happy

PÄ mange mÄter er det bedre at person A har selvforakt, enn at person A har forakt for gruppe B.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
menneskene holder pÄ Ä dÞ ut og vi greier det selv. men det tar tid.
so stay tuned...

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 11:31
Ronja

Denne trÄden er jo ogsÄ helt ute pÄ jorde, HER hadde det vel kansje vÊrt lurt at noen hadde grepet litt inn!

InnleggSkrevet: Lűr 15 Mai 2004, 12:32
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 7 [136 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet