DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Matematikk - mitt liv?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [30 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Når man sitter bak kassa kan man enten bruke kassa-apparatet til å regne ut hvor mye man skal gi tilbake når man ikke klarer regne det ut selv i hodet, og ellers bare bruke hoderegning.

Eller man kan konsekvent bruke kassa-apparatet til å dobbeltskjekke utregninga uansett hver eneste gang.

Jeg brukte alltid sistnevnte strategi og hadde stort sett 0 i diff i kassa etter endt arbeidsdag, selv etter over 300 kunder. Andre som til stadighet brukte hoderegning, hadde mye oftere diff.

Det spiller ingen rolle hvor god du er i hoderegning - det er notorisk mindre pålitelig enn å bruke regnemaskin, sett over tid, når det gjelder folk flest. Har du et verktøy som med stor pålitelighet, bare du taster inn talla riktig, alltid vil gi deg riktig svar, så bruk det. Når noen kommer med en full-lasta handlevogn med varer kan det selvfølgelig være veldig fristende å titte på vogna og si "tja, det der ser vel ut som ca 1000 kroner, gjør det ikke?" Men istedet tar man faktisk og bruker kassa til å legge sammen summen av prisene på alle varene. Noe annet ville være idiotisk, og i praksis er det like unyttig å ikke bruke kassa til å i det minste dobbeltskjekke at man har hoderegnet seg fram til riktig sum man skal gi tilbake til kunden.

Jeg er selv ingen sinke i den typen hoderegning man kan ha bruk for når man jobber i butikk. Men så fort at iløpet av 300 utregninger var det alltid best å la kassa gjøre jobben.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 00:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
knuta
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004
Glahn skrev:
Når man sitter bak kassa kan man enten bruke kassa-apparatet til å regne ut hvor mye man skal gi tilbake når man ikke klarer regne det ut selv i hodet, og ellers bare bruke hoderegning.

Eller man kan konsekvent bruke kassa-apparatet til å dobbeltskjekke utregninga uansett hver eneste gang.

Da må du jo fremdeles legge sammen alle sedlene og myntene i hodet, så du får beløpet du skal gi tilbake. Som Spiralis har sagt en del ganger, trikset er å "telle opp". Dette var noe av det første jeg lærte da jeg stod i kasse for en del år siden, og det var det son gjorde at jeg kunne gjøre den jobben, elendig i hoderegning som jeg er.

Det fungerer som følger: Du har et beløp på kassen som kunden skal betale. Kunden betaler med en stor seddel. La oss si summen er 176,50 og han betaler med en tohundrelapp.

Du starter med 176,50 i hodet ditt.
    Så tar du en femtiøring ut av kassen og legger det til tallet du har. Nå har du 177,- i hodet.
    Så tar du tre kronestukker ut av kassen og legger det til tallet du har. Nå har du 180,- i hodet.
    Så tar du en tjuekroning ut av kassen, og legger det til tallet du har. Vips, du er oppe i 200, og det er korrekt veksel i hånden din.

Ved å gjøre det på denne måten bruker man akkurat like avansert matematikk som når man plukker ut myntene etter å ha fått kassen til å regne differansen. Minuset er at man ikke aner hvor mye kunden får i retur, så kunden må kunne tilsvarende triks for å kunne sjekke at han/hun fikk korrekt beløp tilbake.

For ordens skyld bør jeg nok nevne at mitt kasseapparat ikke hadde mulighet for å regne ut hvor mye man skulle gi tilbake, så jeg var pent nødt til å regne selv ;-)

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 01:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
knuta
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004
Re: Matematikk - mitt liv?

Tristan_Tiltold skrev:
Det har seg slik at jeg strøk i matte i år på allmenn GK og det suger..

Kjipt :-|

Tristan_Tiltold skrev:
poenget er at jeg har tre 6ere og endel femmere og allikevel må bytte skole neste år og bli flytta fra alle venner og alt og alle jeg har blitt kjent med dette året fordi 8 elever som stryker i et eller flere fag må bli flyttet pga manglende plasser og at elever som drar til utlandet skal være sikret plass når de kommer tilbake.
En god kompis av meg står i alle fag men har et karakter snitt på 2,3 og jeg har et på 4,8. er det ikke noe feil når jeg blir flyttet med over dobbelt så høyt snitt og stryk i et fag? jeg bare lurer..

Merkelig policy. Men det er skolens valg i så fall, ikke det norske skolesystemet (med mindre det har dukket opp en sær reform nå nylig).

Tristan_Tiltold skrev:
Fordi,hovedpoenget kommer nå,er norge så firkanta at om man stryker i et fag som matematikk så er man fullstendig låst i mulighetene til å få en utdannelse? er det ikke mulig å få generell studiekompetanse uten å stå i matte?

Nei. Man kan ikke få generell studiekompetanse uten å stå i norsk heller. Eller to fremmedspråk. Eller naturfag. Eller noen av de andre fagene. Det er sånn det fungerer. Og jeg er helt enig i at mer burde være valgfritt, men slik er det ikke for øyeblikket.

Tristan_Tiltold skrev:
jeg har tenkt å bli bibliotekar og jeg kommer aldri til å trenge matematikk igjen i mitt liv.. det eneste jeg trenger matematikk til er for å stå i nettopp matematikk på skolen som egentlig ikke lærer meg annet enn hvordan jeg skal regne ut volumet av en sylinder jeg ikke trenger og potensen i et algebra stykke høydelt med et gyllent snitt..

Trist, men sånn er det nå. Det spørs om jeg får så mye bruk for kunnskapene mine i diktanalyse, dialektprøver, sidemål, fotosyntese, det engelske/amerikanske skolesystemet, eldre historie, norsk litteraturhistorie, forskjellen på buddhismen og hinduismen, ulike kategorier jordarter, tredelingen av makt, "normer og sanksjoner", volleyballregler, anaerobt og aerobt arbeid, biotoper og alt det andre rare jeg lærte om på videregående når jeg jobber som sivilingeniør en gang i fremtiden. Men det kan jo faktisk hende en del av det blir litt nyttig også. Alt jeg nevnte lærte jeg i obligatoriske fag på videregående. Hvorfor skal matte være annerledes? Er det virkelig så mye mindre nyttig? Det tror ikke jeg.

Tristan_Tiltold skrev:
slike ting bryr meg rett opp i ræva og til venstre og hva er vitsen med et fag man ikke skal ha videre som bare hemmer deg og er der for å være der?... jeg bare lurer..

Jeg tror ikke den holdningen akkurat hjalp deg å stå i faget. Av og til må man bare akseptere at verden er teit og at man ikke får gjort noe med det i overskuelig fremtid. Da trøster man seg gjerne med at det blir bedre når man kommer lenger opp i systemet og kan velge mer selv. Jeg er på andre året på universitetet nå, og trøster meg fremdeles med det av og til ;-)

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 02:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Joda, men å legge sammen verdien av sedler og mynter var alltid en enkel opptelling i forhold.

Når du skal legge sammen slik du sier der, så starter du med 176,50, og legger så på bit for bit til du når 200. (Forøvrig blir du jo nødt til å regne deg frem til hvor mye du skal legge til for å nå nøyaktig 200, og ikke noe litt over eller litt under, og her tror jeg det kan være fort gjort å gjøre feil i farta.) Poenget er at du begynner med det minste tallet (50-øringen), og jobber deg så oppover.

Har du ei kasse som har regna ut for deg hvor mye du skal gi tilbake - 23,50 - tar du ganske enkelt en 20kroning ut av kassa, tre kronestykker, og en 50øring. Du trenger knapt legge sammen engang, men bare leser 23,50 fra venstre mot høyre istedetfor omvendt Wink

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 07:38
turin
Främling
Främling

Ble Medlem: 30 Apr 2004
spiralis skrev:

De fleste bør vel forstå pluss, minus multiplikasjon og divisjon etter skolegangen, hvor mye mer trenger man egentlig forstå?

Problemet er at de færreste vet hva de skal bli her i livet, og hvilken kunnskap de vil få bruk for, når de går ut fra grunnskolen. "De fleste" kunne sikkert like gjerne droppet ungdomsskolen og begynt direkte i arbeid. Men på det tidspunktet er det vanskelig å vite om man tilhører "de fleste" eller ikke. Selv de som vet hva de skal bli, vet ofte lite om hvilken kunnskap de egentlig trenger. Og mange blir overrasket når de finner ut at matematikk slett ikke var bortkastet likevel. Smile

Sitat:

Hoderegning pugging? Har vel null med pugging å gjøre (rent bortsett fra den gangetabellen). Og det du sier med øving, det er jeg enig i. Den ENESTE måten å bli flink i matte er å regne, regne og regne litt til.

Det er forskjell på å trene på en teknisk ferdighet (f.eks. hoderegning), og på å regne matteoppgaver for å få en dypere forståelse av de bakenforliggende ideene. Det er mulig å regne og regne uten å forstå så mye, selv om man etter hvert kommer raskere fram til svarene...

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 09:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Til trådstarter:
Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet en søknad/anke til skolen. Og om det ikke hjelper, tatt det lengre opp i systemet. Dette er noe du ikke burde akseptere så lett. Og det skader ikke å prøve seg om du virkelig vil gå på den skolen. Men du må nok gjennomføre matten, og det er snakk om 5 timer i uken i ett år. Så kan du velge bort matte, selv med liten forståelse og interesse for matte skal det la seg gjøre å få en grei karakter i faget med litt innsats.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 08:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
dybvik
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Jeg har opplevd det opptil flere ganger, at jeg skal betale feks 152,50 eller noe. Så betaler jeg med 200 kr, og dama slår inn på kasseapparatet sitt og får vite at hun skal betale meg tilbake 47,50. Så oppdager jeg at jeg visst har 2,50 i småpenger. Som da vil si at jeg kan få tilbake en 50-lapp i steden for masse småmynter. Men det klarer damen i kassen ikke å regne seg fram til etter at kassen har gitt svaret 47,50..

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
dybvik skrev:
Jeg har opplevd det opptil flere ganger, at jeg skal betale feks 152,50 eller noe. Så betaler jeg med 200 kr, og dama slår inn på kasseapparatet sitt og får vite at hun skal betale meg tilbake 47,50. Så oppdager jeg at jeg visst har 2,50 i småpenger. Som da vil si at jeg kan få tilbake en 50-lapp i steden for masse småmynter. Men det klarer damen i kassen ikke å regne seg fram til etter at kassen har gitt svaret 47,50..

dette kalles kassasyndromet, om man er vant med å få svarene tar det litt tid å få hjernen i sving igjen. Skjedde meg ganske ofte når jeg jobbet, alltid like morsomt...

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Akkurat det der er noe jeg fort ble ekstremt vant til. At 7,50 + 2,50 = 10, og diverse andre regnestykker man ofte støter på når man sitter bak kassa. Ofte skjønte kunden knapt hvorfor jeg spurte om vedkommende kanskje hadde et kronestykke også, i tillegg til seddelen. Men de skjønte det fort da de slapp å få tilbake en haug med mynt.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 00:08
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Uff, *bli skremt*
Innimellom har det seg slik at hjernen min stopper opp. jeg må telle på fingrene når jeg ganger. Jeg har ikke peil på prosentregning lenger.
Jeg mente å huske at jeg var flinnk i geometri og prosentregning, men det viser seg at jeg derog da kunne det så godt utenat at jeg husket det når jeg trengte det bare for at det skal bli glemt når jeg ikke har bruk for det som da endte opp med å bli litt tidligere enn jeg trodde. Ettersom jeg endte opp med å slutte med 3mx for jeg hadde ikke peil. Det var uansett de to eneste tingene jeg husket av *kremte* mer avansert matte på vgs.
Og nei: B modulen i 1.klasse matte er IKKE lett. Ikke for meg.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 23:06
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [30 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet