DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Nå har jeg sett dette også...
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
BagBiter skrev:
Sitat:
hehe mennesker er jo mer verdt enn dyr =)

Hvordan kan du mene noe sånt? Hva gjør at vi er mere verd?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 17:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
vi er øverst på næringskjeden Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 18:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
BagBiter skrev:
vi er øverst på næringskjeden Rolling Eyes

Ikke nødvendigvis om du stiller opp mot dyret på like vilkår.. dvs ubevæpna..

Du blir lett overgått både i hurtighet, styrke og utholdenhet og skal ikke se bort fra at du blir utkonkurrert i sluhet og..

Eneste vi kan være stolte over er IQ'en vår.. om vi har benytta den på en måte vi kan være stolte av da..

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 18:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

men det blir ikke like vilkår, vi har fått hjerne, mens de har fått andre egenskaper som hurtighet og skarpe klør. Vi skal vel også få lov til å bruke vår særegenskap slik som de..

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 18:23
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
BagBiter skrev:
wertoi skrev:
Fordi folk synes det er så fancy med ekte kenguruskinn.. Crying or Very sad

det er jo litt fancy da Very Happy

Det er jo nøyaktig det jeg sier... Razz
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 19:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004
sannepus skrev:
BagBiter skrev:
Sitat:
hehe mennesker er jo mer verdt enn dyr =)

Hvordan kan du mene noe sånt? Hva gjør at vi er mere verd?

1) mennesker står øverst på næringskjeden(som sagt).

2) forskjellen på mennesker og dyr er at mennesker har sjel.

det mener ihvertfall jeg...

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 20:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Jeg mener nå at dyr også har sjel.. Faktisk mener jeg at mennesker også er dyr, så det er egentlig ikke annet enn at fordi vi ikke forstår (de andre) dyrene på samme måte som vi forstår hverandre, trekker vi den slutning at de ikke har verken sjel eller personlighet.
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 20:37
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Mennesker er dyr. Jeg er ikke verdt noe mer enn hestene våre, eller kattene. (Føler jeg i alle fall)
Dyr har masse sjel(jeg har en egen definisjon på sjel, men funker i prinsippet på samme måte som den riktige sjel), de har personlighet osv.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 21:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Jeg er redd min holdning til dyr er full av selvmotsigelser. Eller er det tvil. Det er nok tvil, ja.

Har et dyr sjel? Nja. Har et menneske sjel? Hmm...
Med sjel vil jeg vel egentlig bare mene følelser, og et dyr sin glede, sorg og kjærlighet er så vidt jeg kan se ikke mindreverdig. De har sin egen verden rundt seg, og deres liv kan godt være like viktige for dem, som våre liv er for oss.

Forestill deg en guddommelig skapning slik:
Han har ikke noe kjerlighetsforhold til verden eller menneskene, det er bare en liten del av den verden han selv lever i.
Hans liv og sjel/sinn er langt mer avansert enn våres. Han kan se hvor simple og meningsløse livene våre er, hvordan glede bare er et signal som sendes igjennom oss på en måte vi ikke forstår selv. Alle tanker vi gjør kan han se på forhånd, fordi våre sinn er avskyelig enkle.

For ham er vi ingenting.
For vår egen del er vi intet mindre enn hele verden, og alt som betyr noe.

En dag får guddommen en beskjed:
"Du skal dø i dag"

Han ser ikke hvem som snakker, skjønner ikke. Han er redd.
"Hvorfor?" spør han ut i lufta.

Svaret overrasker ham:
"Jeg kan se hver tanke i ditt hode, bestemme dine følelser, følelser som er basert på verdiløse prinsipper. Ditt liv har ingen mening."

Han trodde virkelig han var selve livet og universet, og i det neste øyeblikket var han borte.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 10:14
Ennasus
l33t
l33t

De som sier at dyr ikke har sjel, har aldri selv fått kontakt med et dyr. Dyr er faktisk mye mer inteligente enn tidligere anntatt! (Her er det jo litt forskjell på type dyr).

Men jeg er da ikke en veganer heller.. Jeg synes ikke det er galt at vi mennesker benytter oss av dyrenes resurser på en konstruktiv måte! La oss si at denne kengeruen ble funnet død i veien (et veldig allminnelig fenomen i Australia), hvorfor ikke lage en pung av pungen denns..? MEN la oss si at disse pungene ble sinnsykt populære. Da gnir penge griske kapitalister seg i hendene, og det blir laget kengerufarmer der de må stå på rekke og rad i små bur, bare fordi pungen deres skal benyttes. Resten av dyret blir kastes bort.. Da har det gått for langt.

Dette var kanskje ikke en så sannsynelig situasjon, men jeg håper dere fattet påenget. Jeg kan være enig i at planter ikke har sjel, men dyr og planter er to vidt forskjellige ting! Et dyr burde ha like stor rett til å leve et fullverdig liv, akkurat som menneske. Være seg en oksekalv som skal bli biff, eller en kylling hvis fremtid er i frysedisken på rimi. De burde likevell få leve et mest mulig naturlig liv, så lenge det varer.

Slikt, og dagens kjøttindustri har fått meg til å slutte å spise kjøtt. Så kjøper jeg økologisk melk og egg.

Man skal huske at dyr er levende vesner med sjel, slik som oss. Å si at de ikke har sjel, blir det samme som at i gamledager mente mann at spebarn ikke hadde utviklet noen sjel enda. Og at psykisk utviklingshemmede heller ikke hadde sjel, så de ble stuet bort på instutisjoner.

Dette ble litt usammenhengende, men, men.. Jeg kunne også trukket den myyye lenger, men nå skal jeg spise litt.. Smile

P.S. neste gang du spiser en stor saftig kylling, kan du tenke på at den neppe var mer enn et par dager gammel.. Og hva har de foret den med for at den skal bli så stor..?

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 11:11
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Spis, drikk og vær glad.
Noen blir glade av å spise kjøtt, andre ikke.
Mer komplisert enn det orker jeg ikke å gjøre det.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 16:22
Ennasus
l33t
l33t

Få kreft, dø ung, havn i helvete for medvirkning til dyreplageri..?

Twisted Evil *hirrhirr*

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 17:22
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sannepus skrev:

Twisted Evil *hirrhirr*

Være kjernesunn og treningsnarkoman, ha alle grunner til å forvente svært høy levealder, samt være ateist og derfor ikke bekymre seg for helvete?

Ser ikke problemet, jeg Wink

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:09
Ennasus
l33t
l33t

Glahn skrev:
sannepus skrev:

Twisted Evil *hirrhirr*

Være kjernesunn og treningsnarkoman, ha alle grunner til å forvente svært høy levealder, samt være ateist og derfor ikke bekymre seg for helvete?

Ser ikke problemet, jeg Wink

Jeg siktet til hva de faktisk putter i f.eks. kyllingen for at den skal bli stor, og all annen uøkologisk mat.. Er ikke kristen jeg heller, det var bare for å trekke den liiiit langt Wink

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:42
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Dere som mener at dyr og mennesker er likestilte fordi begge har sjel, eller begge har følelser, hvor mye følelser må man ha for å bli klassifisert som likeverdig oss? Må man ha "menneskelignende følelser" eller holder det med basisfølelser som registrering av smerte og å kunne bruke sanser? I så fall kan en del planter også ha sjel. De kan i det minste defineres som "levende". Det er minst like mye manipulasjon i dyrking av frukt og grønt som med dyr. Helt siden menneskeheten oppstod har den manipulert omgivelsene, det er det talentet som har fått oss så langt som i dag. Kuer og griser overlever ikke alene lenger og høner flyr ikke lenger.

Og det med å likestille verdien av mennesker og dyr er høl i huet. Enhver dyrerase tenker først på seg selv og sine. Slik er vi også, det er helt naturlig. Ellers ville vi jo vært innebefattet med å male opp likene av mennesker til dyremat.

Jeg er imot dyremishandling men det betyr ikke at jeg synes det er feil å spise kjøtt fra dyr.

Phu.. måtte bare få det ut, jeg har hørt litt for mange dyrevernere preke om vegetar-veien osv, jeg er egentlig veldig gla i dyr. Bare de er snille og oppfører seg som en menneskelig person, for først da kan jeg forstå og verdsette dem. Hyklerisk, jeg? Naturens vilje..

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Jeg sier ikke at det er galt å spise dyr! Dyr spiser andre dyr også.. Men alt med måte! Slik som kjøttindustrien behandler dyr i dag er groteskt! Men her er selvfølgelig ikke norge så ille. Men alt kjøttet du får i butikken er ikke norske dyr.. De blir kanskje først slaktet når de kommer til norge, etter flere døgn, stuet sammen i en mørk kontainer, uten mat og drikke..

Man burde være mer kritisk til hva man putter i seg..

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 18:56
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg ville nevne at jeg ikke ser sjel og intelligens som samsvarende. Sjel er etter min oppfatning ikke påviselig. Se en plante. Uten vann. Den henger slapt. Lider den? Hva får den til å holde seg i live? Har den noen form for glede av at noen faktisk vanner den? Jeg tror faktisk det. Kanskje opplever den også en form for smerte. Disse følelsene er enkle for oss, og dermed nokså betydningsløse. Hva jeg tenker om det kan best forstås ved å lese et tidligere innlegg på tråden.

Ellers ville jeg si at enhver ser verden fra sitt eget ståsted. Du ser med dine øyne, menneskeheten ser med sine øyne (som helhet). Vi er i en posisjon hvor vi kan ta for oss av ressurser, og jeg mener vel faktisk at vi bør gjøre dette. At et vesen har/kan ha sjel, er faktisk ikke grunn nok til ikke å drepe det. Jeg blir litt trist over at vi ikke trenger mer grunn til å drepe det, men innser at det er slik. Det er i orden. De dør, vi dør. Livene er viktigere. Gi dem et godt liv før de dør. Kanskje noen vil si at dette er dobbeltmoral eller hykleri? Det vil jeg i så fall være absolutt uenig i. Det faktum at jeg kommer til å dø gjør ikke livet mindre viktig. Tvert imot. Selv om jeg ikke skal slaktes (forventer ihvertfall ikke). Jeg forventer vel egentlig å bli fortært uansett. Men det har lite med meg å gjøre.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 19:32
Ennasus
l33t
l33t

theJack skrev:
De dør, vi dør. Livene er viktigere. Gi dem et godt liv før de dør. .

Akkurat, det er det jeg også mener..

Men planter har ingen hjerne, så om de lider under dehydrering, vet de det ikke selv.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 20:32
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Så vidt jeg vet har et virus ingen cellekjerne. Amøber består en enkelt celle. Disse tingene lever. Vel... Virus lever kanskje. Naturfag. Læreren var ikke sikker. Disse skapningene gjør ting. Beveger seg. Hekter seg på, tar til seg næring, formerer seg. Hvorfor?
Har noen i det hele tatt tenkt på at det kan finnes et alternativ til hjernen? At det kan finnes noe annet enn det vi forstår? Ting som blir for smått/enkelt for oss er kanskje like langt utenfor vår rekkevidde som det som blir for stort/vanskelig. Det blir så lite at vi ikke ser verdien. Jeg vet ikke om planter har følelser. Jeg vet de ikke har hjerne.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 21:39
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Har tenkt mye på akkurat det spørsmålet der med mening og om det bare er oss med stor hjerne som funderer over livets mening. Det er ikke sikkert at laverestående dyr og planter helt skjønner hvorfor de er til men det er det ingen mennesker som kan si sikkert heller. Har vår intelligens gitt oss en dypere forståelse for de eksistensielle spørsmålene og gitt oss evnen til å forklare vår egen eksistens? Nei. Vel har vi vitenskap og kunnskap om hvordan verden virker, dens lover og regler osv, men dette er igjen bare observasjoner. Enhver sanselig skapning observerer, så dette er heller ikke unikt for oss.

Homo sapiens sapiens - vi vet at vi vet, men ikke hvorfor. Mon tro om vi, som våre egne celler og symbiosebakterier er en del av en høyere bevissthet? En slags sapiens^3, som ikke bare vet at det vet men som også vet hvorfor det vet?

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 22:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet