|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 21 Aug 2004 Innlegg: 45 Bosted: Trondheim
|
Hei
Ja, VI er rimelig enige om fordelene ved demokrati. Men:
1. Det er forskjellige meninger om hva demokrati er. USA kaller det demokrati nÄr de tvangsinnfÞrer markedsliberalisme i landa de okkuperer. Noen andre mener feks at det betyr at folket i et land styrer sjÞl. Sovjet kalte det jo demokrati nÄr Sovjet hadde kontrollen over det styrende partiet i et land.
2. Hvor demokratisk er det av oss Ä bestemme at det skal vÊre demokrati i et land? Hvis vi faktisk mÄ bruke vÄpen for Ä innfÞre demokrati, er dette da et demokrati?
Derfor: Vi har ingen rett til Ă„ bestemme AT dem skal ha demokrati (selv om vi mener dem sjĂžl bĂžr etablere det). Og vi har ingen rett til Ă„ bestemme hva slags demokrati de eventuelt skal ha. Ă
sette et vestlig-dominert FN inn, vil ikke lĂžse problemet.
Full tilbaketrekning, bÄde av USA, Norge og FN, er eneste demokratiske lÞsning her.
Ellers er jeg enig i at vi mÄ respektere det parlamentet de velger, uansett hvem det er. Men jeg vil gÄ lenger, jeg mener vi mÄ respektere styresettet dem velger ogsÄ!
Fn skal KUN ha fredsbevarende styrker inne hvis det blir bedt om det av det styresettet som er valgt av flertallet. En fredsbevarende styrke, uten Þnske om tilstedevÊrelse i befolkningen, vil kun hindre dem i Ä styre landet sitt som dem vil, og vil vÊre en trussel om at vi vil hindre dem om vi er uenige med dem. Jeg sier altsÄ ikke at styrken nÞdvendigvis vil gjÞre det.
Ăkonomisk hjelp til oppbygging bĂžr skje gjennom 3 metoder. 1. fjerning av tollmurer mot landet 2. la de fĂ„ lov til Ă„ velge sin egen Ăžkonomiske politikk, inkl tollmurer, uten Ă„ svare de med sanksjoner 3. Gi dem hjelp, materielt eller Ăžkonomisk, i den form som de sjĂžl ber om det, uten Ă„ forlange noen gjenytelser. Det kan dog godt vĂŠre at landet ikke Ăžnsker hjelp fra vesten, pga hvordan hjelpen tidligere har blitt gitt, og da bĂžr de fĂ„ lov til Ă„ bestemme det sjĂžl.
Problemet med vestens ansvar for Ă„ rette opp i egne handlinger, er at det ikke er pĂ„ det stadiet vi er nĂ„. FĂžrst mĂ„ vi slutte Ă„ Ăždelegge, vi mĂ„ slutte Ă„ okkupere, vi mĂ„ fĂ„ ut soldater, og la dem styre sjĂžl. FĂžrst da kan vi komme med tilbud om hjelp. Og denne hjelpa mĂ„ pĂ„ ingen mĂ„te presses pĂ„ dem. Derfor er jeg uenig med Metaxa nĂ„r hun skisserer opp at vi mĂ„ rette opp skadene FĂR vi overfĂžrer styringa til Afghanerne sjĂžl.
PS. denne modellen mener jeg mÄ brukes i Irak og.
|
Skrevet: Tir 24 Aug 2004, 18:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
nuffen skrev: | Derfor er jeg uenig med Metaxa nĂ„r hun skisserer opp at vi mĂ„ rette opp skadene FĂR vi overfĂžrer styringa til Afghanerne sjĂžl.
PS. denne modellen mener jeg mÄ brukes i Irak og. |
Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at vi mÄ stille oss spÞrsmÄlet hva vi har gjort der de siste 30 Ärene og hva vi kan gjÞre for Ä rette opp det, fÞr vi spÞr oss spÞrsmÄlet hva vi kan gjÞre der i framtiden. Fakta pÄ bordet fÞrst, deretter snakker vi om lÞsninger, ikke sant?
Jeg er forÞvrig helt enig, man kan ikke intervenere i andre lands indre anliggender dersom ikke befolkningen ber om det. Dette var stikk i strid med det som skjedde i Irak, hvis vi skal tro USAs uttalelse om at det var for Ä frigjÞre befolkning (noe som selvsagt ikke var grunnen, men la oss late som om de snakket sant); det var et overveldende flertall av irakere som ikke Þnsket intervensjon utenfra. De ville heller ha slutt pÄ de brutale sanksjonene som har pÄgÄtt i ti Är, slik at de kunne samle krefter til selv Ä styrte Saddam Hussein, noe de aldri har fÄtt sjansen til Ä gjÞre, ettersom vesten har stÞttet Hussein hele den tiden han har sittet ved makten, enten direkte Þkonomisk og politisk pÄ 80-tallet, eller indirekte pÄ 90-tallet gjennom sanksjonene (alle vet at sanksjonene rammet folket ikke Hussein.)
Hvis vi ikke aksepterer den faktiske historiske bakgrunnen sÄ er det vanskelig Ä forestille seg hva vi kan snakke om nÄr det gjelder lÞsninger. Det samme gjelder Afghanistan.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 24 Aug 2004, 18:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Nuffen :
Jeg vil fÞrst bedyre at jeg ikke er for tvangsmessig innfÞring av 'demokrati' med vÄpen i hÄnd. Men nÄ har det allerede skjedd og nÄr sambandsstatene fÞrst har gÄtt inn bÞr man innfÞre et skikkelig folkestyre og ikke bare la landet forfalle i kaos slik at nok en psykotisk diktator kan gripe makten.
For Ä svare litt pÄ spÞrsmÄlene dine :
1. Tvert om. Et demokrati er et folkestyre, samme hvilke supermakter som har lÞyet om det. Cuba er ikke et demokrati uannsett hva man Þnsker Ä late som. Tilsvarende er f.eks. IMFs inngrep med tvangsinnfÞring av sÄkalte 'strukturforandringer' antidemokratisk uavhengig av pene ord. Det endrer ikke pÄ hva et demokrati er. Jeg har selvsagt ingen ilusjoner om at de forente stater kommer til Ä gi helt fra seg makten i noen av de landene de nÄ okuperer med det fÞrste, men jeg snakker tross alt ut fra en ideel tanke.
2. Ja, vi kan innfÞre demokrati med vÄpen i hÄnd. Det kunne og landets egen befolkning ha gjort hvis de hadde fÄtt muligheten (noe som jo helt klart hadde vÊrt Ä foretrekke), men det er ikke i dette henseende prinsipielt forskjellig. Du mÄ huske at befolkningen neppe kjempet for Ä bevare diktaturet og hindre demokratiet.
Ă
trekke ut alle fredsbevarende styrker vil trolig fÞre til en massiv humanitÊr katastrofe, kaos og formodentlig en ny drittsekk som klarer Ä lure til seg makta. NÄr en demokratisk regjering er pÄ plass bÞr selvsagt FN styrkene rette seg etter den nasjonale regjeringen, og hvis deres tilstedevÊrelse ikke er Þnsket bÞr de trekkes ut. Men det er med forbehold om at det ikke er en Äpenbar fare for at deres fravÊr vil fÞre til folkemord eller lignende. Jeg mener at fredsbevarende styrker er absolutt nÞdvendig i overgangsfasen etter en krig sÄ lenge nasjonalstaten selv ikke er i stand til Ä verne om sine innbyggere.
Hvis et land ikke Ăžnsker Ă„ motta hjelp til gjennoppbyggning er det knappest mulig Ă„ tvinge det gjennom (og samtidig respektere den demokratiske regjeringen man skal ha innfĂžrt...), men en slik situasjon er fulstendig teoretisk og uhyre usannsynlig.
Jeg ser ingen det umulige i Ä hjelpe med gjenoppbyggningen slik du skiserte (modellen er jeg nemlig helt enig i ) fÞr og samtidig med maktoverdragelsen til den nye regjeringen. Dette er selvsagt sÄframt store amerikanske selskaper ikke fÄr lukrative kontrakter inngÄtt pÄ vegne av folket...
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 24 Aug 2004, 20:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
nuffen skrev: | 2. Hvor demokratisk er det av oss Ä bestemme at det skal vÊre demokrati i et land? Hvis vi faktisk mÄ bruke vÄpen for Ä innfÞre demokrati, er dette da et demokrati?
Derfor: Vi har ingen rett til Ă„ bestemme AT dem skal ha demokrati (selv om vi mener dem sjĂžl bĂžr etablere det). Og vi har ingen rett til Ă„ bestemme hva slags demokrati de eventuelt skal ha. Ă
sette et vestlig-dominert FN inn, vil ikke lĂžse problemet.
Full tilbaketrekning, bÄde av USA, Norge og FN, er eneste demokratiske lÞsning her.
Ellers er jeg enig i at vi mÄ respektere det parlamentet de velger, uansett hvem det er. Men jeg vil gÄ lenger, jeg mener vi mÄ respektere styresettet dem velger ogsÄ!
|
PÄ dette punktet blir resonneringen noe klÞnete (ikke spesifikt din, bare generelt). Ettersom de da eventuelt skal fÄ velge bort demokratiet pÄ grunnlag av et demokratisk prinsipp, nemlig at folket skal velge.
Hvorvidt man har rett til noe er ekstremt vanskelig Ă„ definere. Lovene kan tillate handlinger jeg fĂžler er urettferdige, og forby det jeg uten vanskeligheter ville akseptert. Det er en form for rett.
En annen form for rett er den vi tror pÄ selv, det vi fÞler er rett. Problemet med denne er at den er unik (selv om mange ligner) for hver enkelt person. Den er ikke universelt anvendelig.
Mitt syn pÄ rett / galt sier meg at det kan vÊre riktig Ä bruke tvang til den tvungnes beste. Men ikke pÄ generell basis. SÄnt mÄ vurderes fortlÞpende. TvangsinnfÞring av demokrati kan aksepteres av meg, men ikke nÞdvendigvis de handlingene som leder fram til det.
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 14:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
thejack: Jeg resonerte fram at det ikke er demokrati om vi tvinger det pÄ dem. At det automatisk blir demokrati hvis vi ikke gjÞr det var ikke mitt resonnent. Bruken av rett som rettighet, er en mening. Jeg kan ikke se at jeg har fremhevet universell enighet om dette heller. SÄ dette blir egentlig stort sett flisespikking.
Mr_Pin:
Men det er ikke det som holder pÄ Ä skje, verken i Irak eller Afghanistan. Ingen av de som er inne med tropper i Irak eller Afghanistan Þnsker Ä innfÞre folkestyre pÄ noen mÄte. Eneste mÄten Ä fÄ til dette, er at alle stormakter (inkl FN) ut av omrÄdet.
1.
Jeg er enig i din definisjon av demokrati til nÄ, men det betyr jo ikke at vi er enige om vi snakker mer om det. Det er ogsÄ mange modeller for Ässen et folkestyre skal kunne fungere, og mange vil mene at bare noen av disse modellene vil fungere demokratisk. En del mener til og med at markedsstyring over hele samfunnet er demokratisk gjennom forbrukermakt. Hvis du spÞr en Iraker om han vil ha demokrati i Irak, kan det godt vÊre han sier nei, fordi han oppfatter ordet demokrati som markedsstyre. Derimot kan det godt vÊre han er for folkestyre for det. Derfor blir det feil Ä "late" som om alle andre vet akkurat hva du mener nÄr du sier demokrati, eller er enige om hva som er folkestyre.
2.
Poenget var ikke vÄpen. JEg har ingen problemer med folk som styrter sine diktatorer med vÄpen. Poenget var at VI (altsÄ vesten) bruker vÄpen for Ä innfÞre det.
Det er og viktig Ä ha i bakhodet at det ikke er svart/hvitt. Det er ikke enten et ferdig strukturert demokrati, eller en bestemt type diktatur. I Irak kjempet folket mot diktaturet, men det var neppe for at vi skulle bestemme hva slags demokrati dem skulle fÄ. Hva med Ä la dem fÄ utforme demokratiet sitt sjÞl?
Ă
IKKE trekke ut alle "fredsbevarende" styrker fĂžrer i dag til et samlet Irak, mot de "fredsbevarende" styrkene. At "fredsbevarende" styrker under FN, eller andre, som hovedsakelig er styrt av vesten, skal bli igjen i Irak vil ikke forbedre situasjonen. Den humanitĂŠre katastrofe ser vi bla. i Afghanistan, fordi vi ikke trekker oss ut. I Afghanistan har USA/allierte allerede mistet kontrollen over mesteparten av landet, som blir styrt av forskjellige klaner. Skal man inn og bekjempe disse og? Det er i dag drittsekker som styrer landet.
NÄr det gjelder muligheten for at en demokratisk regjering skal nekte Ä motta hjelp, sÄ er den ikke sÄ liten som det kan virke, med tanke pÄ alle de dÄrlige erfaringene Afghanere og Irakere faktisk har med vestlige land. I Irak var faktisk USA enda mer upopulÊr enn Saddam.
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 15:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Joda, for Ä si det enkelt jeg tenkete jo helt ideelt. Jeg stoler ikke pÄ den amerikanske regjeringen lengre enn jeg kan kaste dem med begge hender bundet bak ryggen.
1. SÄ vil jeg argumentere at de som tillegger markedsliberalisme en sentral plass i demokratiet er noen sleipe jÊvler vi ikke bÞr stole pÄ. SpÞrsmÄlet til irakeren kan jo omformuleres til "Vil du ha et lite ord med i laget nÄr det skal bestemmes hvem som skal styre landet du bor i?" Jeg er forÞvrig, som jeg kanskje har sagt tidligere helt enig med metaxa (som forÞvrig sitere Chomsky ganske sÄ ordrett) i at Sadam til slutt ville blitt kastet hvis folk hadde fÄtt muligheten (noe som jo ville vÊrt den beste muligheten).
2. Poenget er at troppene er der nÄ, det kan innfÞres et folkestyre. Hvis de har et reelt demokrati mÄ de kunne utforme det selv (det ligger jo i demokratiets natur)... Hvor reelt demokratiet kommer til Ä bli er jo en annen sak.
Hele poenget med en FN styrke er Ä sikre en eventuell demokratisk regjering intill den har et fungerende millitÊre og politi, samt Ä i en overgangsfase sikkre svake grupper. Slik det er per i dag har man gitt faen i demokratiet. Oljen er sikret for nÄ la hvem som heslt gripe makten.
hmmm... hvis dette er en smule, dÄrlig kan det ha sammenheng med den kjente unnskyldningen "Fylla har skylda."... Mulig jeg bÞr se over dette en annen gang.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 23:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
Jeg synes vi bÞr skille mellom det ideelle, og det mulige. Det ideelle ville vÊre Ä stille en nÞytral fredsstyrke til disposisjon under en oppbygging av et nytt styre, men en sÄnn styrke vil i dagens verden ikke kunne opprettes. Alle stormakter (og mindre makter) som ville kunne bidra til en slik styrke, har store interesser i Irak. Derfor mÄ den eneste reelle muligheta for at Irakerne skal kunne styre seg sjÞl, vÊre Ä trekke ut alle tropper. Det er ingen ideell lÞsning, det kan godt vÊre at det blir borgerkrig (noe det alt er), men det er en mindre dÄrlig lÞsning enn Ä la vÊr eller sette inn fredsbevarende styrker.
Ellers, helt enig i at Saddam ville blitt kastet, og har i Ärevis ment at Saddam ville blitt kastet hvis ikke USA gjennom FN hadde drevet storstilt boikott av masse viktige varer. Resultat: 1,5 millioner drepte pÄ 10 Är. Det er ganske mange flere enn Saddam, som var populÊr i deler av befolkninga. Dette gjorde jo USA til den store ulven, og ikke Saddam.
2. Nei, det kan IKKE innfÞres et folkestyre sÄ lenge noens stormakter er der. I en ideell verden ville soldatene kunne vÊre nÞytrale, men i dagens verden er dette ikke tilfellet.
Ellers virker vi to fortsatt ganske enige i hva demokrati og USA's interesser, men vi er visst ganske uenige i hvor stor makt USA har i FN, og hvor stor sjangs det er for Ă„ opprette en nĂžytral fredsstyrke.
Som den kloke Marx sa: "arbeiderklassens frigjÞring mÄ vÊre dens eget verk". Og i denne sammenhengen er det irakiske folk den irakiske arbeiderklassen.
|
Skrevet: Lűr 28 Aug 2004, 01:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Endelig noen som har skjĂžnt det.
Takk
Det verste er var jo i 1991 da det virkelig sÄ ut som om Saddam skulle bli styrtet, men USA ga grÞnt lys til Saddam om Ä knuse opprÞret. Dette ble jo rapportert rett i de etablerte mediekanalene, ingen hemmelighet, og de sa til og med hvorfor: de (Bush den fÞrste) mente Saddam ga hÄp om mer stabilitet i regionen enn de som prÞvde Ä styrte ham.
Jeg holder pÄ Ä lete fram et par New York Times artikler som siterer Bush den fÞrste og folka hans pÄ akkurat dette, og skal si i fra nÄr jeg finner dem.
|
Skrevet: Lűr 28 Aug 2004, 05:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Beklager flisespikkeriet, men jeg vil gjerne fÄ fremheve at:
Det ideologiske / politiske grunnlaget for Ă„ la folket selv bestemme om de vil ha et demokrati, faktisk er et grunnlag som sier at folket styrer. Det er demokratisk.
TvangsinnfĂžring av demokrati er udemokratisk, selvfĂžlgelig.
Men hvordan skal vi kunne avgjĂžre at folket Ăžnsker demokrati?
Det mÄtte vel vÊre ved avstemning. Hvis flertallet Þnsker demokrati, blir det demokrati. Hvis flertallet ikke Þnsker demokrati, slipper de demokratiet, fordi folket bestemmer.
PÄ dette punktet mener jeg det er akseptabelt Ä skjÊre igjennom og si dere skal ha et demokratisk styre -og sÄ la demokratiet begynne der. SÄ kan heller folket med sitt demokratiske styre forsÞke Ä gjennomfÞre lovgivining for innsettelse av keiser om det er det de vil ha.
|
Skrevet: Sűn 29 Aug 2004, 11:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Det er vel folket selv som avgjÞr det ikke vi. Hvorfor skal vi ha en finger med i spillet i det hele tatt? Det er jo da det som kjent gÄr galt. Hvis folket ikke har demokrati men Þnsker det sÄ klarer de Ä innfÞre det selv sÄfremt vi i vesten ikke stÞtter diktatoren som vi har gjorde direkte og indirekte i Irak i 20 Är.
|
Skrevet: Sűn 29 Aug 2004, 19:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
Sitat: | Det ideologiske / politiske grunnlaget for Ă„ la folket selv bestemme om de vil ha et demokrati, faktisk er et grunnlag som sier at folket styrer. Det er demokratisk. |
Om du ser vekk fra befolkningen som politisk faktor, som sjÞl har muligheten for Ä lage demokratiske organer, akkurat som i nesten alle land som i dag er "demokratiske". Faktum er jo at det stort sett ikke har blitt innfÞrt noen vestligdemokratiske regimer noe sted, de har mÄttet bli innfÞrt av befolkninga sjÞl.
Ellers blir det galt Ä si at "dere skal ha et demokratisk styre", blant annet for ting jeg har redegjort med mr pin, om at det finnes masse mÄter Ä forme et demokrati pÄ. Feks sÄ er den formen for "demokrati" som Bush skryter av innfÞringa nÄ, markedsÞkonomi. Men forklar meg, hvorfor kan ikke befolkninga fÄ lov til Ä forme samfunnet som de vil sjÞl? Hvorfor skal vi tvinge dem inn i en annen samfunnsform enn det de sjÞl Þnsker?
|
Skrevet: Man 30 Aug 2004, 17:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CriticalMass
FrÀmling

Ble Medlem: 30 Aug 2004 Innlegg: 11
|
nuffen skrev: | Sitat: | Det ideologiske / politiske grunnlaget for Ă„ la folket selv bestemme om de vil ha et demokrati, faktisk er et grunnlag som sier at folket styrer. Det er demokratisk. |
Om du ser vekk fra befolkningen som politisk faktor, som sjÞl har muligheten for Ä lage demokratiske organer, akkurat som i nesten alle land som i dag er "demokratiske". Faktum er jo at det stort sett ikke har blitt innfÞrt noen vestligdemokratiske regimer noe sted, de har mÄttet bli innfÞrt av befolkninga sjÞl.
Ellers blir det galt Ä si at "dere skal ha et demokratisk styre", blant annet for ting jeg har redegjort med mr pin, om at det finnes masse mÄter Ä forme et demokrati pÄ. Feks sÄ er den formen for "demokrati" som Bush skryter av innfÞringa nÄ, markedsÞkonomi. Men forklar meg, hvorfor kan ikke befolkninga fÄ lov til Ä forme samfunnet som de vil sjÞl? Hvorfor skal vi tvinge dem inn i en annen samfunnsform enn det de sjÞl Þnsker? |
Nuffen: USA har nÄ fasilitert for at Irak skal avholde lovlige, demokratiske valg. Det samme har de gjort i Afganistand - som sagte men sikkert er pÄ vei til en langt bedre fremtid enn den fortiden de noen gang hadde. Irak vil ogsÄ oppleve dette - nÄr folket gjennom stemmesedelen kan bestemme hvem som skal sitte i deres lovgivende forsamlinger.
(har fjernet siste avsnitt her...gikk litt over streken. Sorry Nuffen... )
|
Skrevet: Man 30 Aug 2004, 18:30 Sist endret av CriticalMass den Man 30 Aug 2004, 22:14, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kunne beskyldt diverse objektivister, over-konservative liberalere, eller USA-kjempevennlige mennesker for diverse mangel pÄ gangsyn, og brukt disse beskyldningene som debatt-teknikk. Men jeg forsÞker Ä la vÊr fordi det ikke er noen skikkelig mÄte Ä debattere pÄ.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 30 Aug 2004, 20:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
Criticalmass:
Hittil har man utsatt valga i Irak i over et Är.
I Afghanistan ble store deler av representatene nekta Ă„ stille til valg, fordi USA ikke ville at dem skulle fĂ„ stille til valg. Ellers, hvis det blir i Irak som i Afghanistan, sĂ„ er til og med Saddam bedre. Afghanistan i dag er borgerkrig, den "folkevalgte" regjeringa har nemlig ikke stĂžtte utenom kabul, og de forskjellige krigsherrene er de som i dag har den reelle makta i Afghanistan. Dette er sĂ„nn det var FĂR taliban kom, og pĂ„ den tid syntes folk flest (til og med kvinner!) at Taliban var en forbedring. Ingen uskyldiggjĂžring av Taliban, jĂŠvla kjipe folk, men det USA-skapte kaoset fĂžr var VĂRRE!
|
Skrevet: Tor 02 Sep 2004, 22:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Det var to grunner til at USA gikk inn i Afghanistan:
Rett etter 11. september ville helst Bush og co. gÄ rett inn i Irak, men de visste at amerikanere flest ville gÄtt til borgerkrig dersom de ikke hadde gjort noe med Afghanistan, det vil si slippe et par dusin bomber over "strategiske" mÄl, og fÄ det til Ä se ut pÄ amerikansk teve som en heltebragd.
I samme slengen innsetter man en tidligere rÄdgiver i et konsern affiliert med USAs finanselite som president, og et par uker senere signerer man en kontrakt for en oljeledning som bygges gjennom Afghanistan pÄ vei fra det kaspiske hav til persiabukten.
Bush har ingen interesse av Ä opprette et demokrati i Afghanistan, helst ville han hatt en innsatt diktator som var USA-vennlig ("a dictatorship would have been much easier"), og det samme gjelder nok Irak (hvilket forklarer hans fars og hans venners stÞtte til Hussein pÄ 80-tallet), og ikke minst Bush I stÞtte til Hussein om Ä knuse et masseopprÞr i 1991 som sannsynligvis ville fÞrt til at Hussein ble kastet.
|
Skrevet: Fre 03 Sep 2004, 01:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
hei metaxa
Jeg er enig i de siste 2/3 av innlegget ditt, og du sier mange kloke ting. Men jeg er totalt uenig i starten, nemlig hevnmotivet. Det var ingen grunn til at Bush mÄtte gÄ inn akkurat i Afghanistan.
Hvorfor?
1. Det er ennÄ ikke bevist at Bin Laden sto bak terrorangrepet 11 september Twin Towers.
2. Taliban tilbudte seg Ä utlevere Bin Laden om han fikk en rettferdig rettssak (noe som da ikke ville fungert for USA pga mangel pÄ bevis)
3. Invasjonsplanene for Afghanistan var lagd ferdige FĂR 11. september.
Hvis det hadde vÊrt snakk om hevn, sÄ kunne man ha gitt skylda pÄ mange, feks:
Amerikanske kommunister/anarkister, palestinske terrorister, irakiske terrorister, cubanske terrorister, tsjetsjenske terrorister, columbianske terrorister, iranske terrorister, lista er lang. Ingen av disse ville det vÊrt vanskeligere Ä legge skylda pÄ enn pÄ Bin Laden.
At hendelsen 11. september gjorde det mye lettere Ä erobre og underlegge seg Afghanistan er jo utvilsomt, og det er vi sikkert helt enige i og. Men Ä gÄ fra det til at 11 september twin towers var Ärsak til okkupasjonen (og koloniseringa?) av Afghanistan, blir feil fordi invasjonen hadde skjedd uansett.
|
Skrevet: Fre 03 Sep 2004, 02:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
SelvfÞlgelig har man invasjonsplaner klare ogsÄ fÞr 11. september. Noe annet ville vÊrt helt pÄ trynet av en sÄpass mektig militÊrmakt. NÄr man har land/omrÄder man vet det kan vÊre aktuelt Ä gjennomfÞre militÊre operasjoner i, sÄ sitter man ikke og venter. Man planlegger i forveien, og sÞrger for at nÄr behovet er der, sÄ trenger man ikke starte pÄ bar bakke med planlegging fra grunnen av.
Hvorvidt invasjonen av Afghanistan uansett ville skjedd kan vi umulig vite, uten Ä ha hÄndfaste uttalelser fra de som stod bak invasjonen, om at den ville kommet uansett.
|
Skrevet: Fre 03 Sep 2004, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Jeg kan ikke se at noe av det dere skriver (glahn og nuffen) er i konflikt med det jeg sa.
Hevnmotiv eller ikke, bevis eller ikke, amerikanere flest var overbevist om at bin Laden stod bak og alle visste at han var i Afghanistan. Sjefen for staben til Bush, som senere gikk av, har fortalt at Bush, vel vitende om dette, ikke var interessert i Afghanistan i det hele tatt, men var fokusert pÄ Irak fra begynnelsen. Operasjonen i Afghanistan var kun et spill for galleriet som Äpne dÞrene for en invasjon av Irak.
|
Skrevet: Fre 03 Sep 2004, 19:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Angrepet kunne vel alltids fungere som litt god "PR" ogsÄ, pÄ et vis. Man fjernet tross alt et regime som var alt annet enn stuerent, og som var imot de fleste av vestlige idealer.
|
Skrevet: Lűr 04 Sep 2004, 17:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
metaxa: Det jeg skriver er i konflikt med det du skrev fordi du mener at USA mÄtte angripe Afghanistan pga et hevntÞrstig folk. Jeg mener det er omvendt, man ga skylda pÄ Bin Laden for Ä legitimere et angrep pÄ Afghanistan ut ifra hevnfÞlelsen. Som jeg alt har tatt opp, det er ingen beviser for at det var Bin Laden som sto bak, og angrepet var totalt unÞdvendig for Ä fÄ tak i Bin Laden. Det var Bush & Co som retta fokus pÄ Bin Laden, og det var Bush & Co som gjorde at fokuset ble retta mot Afghanistan. De kunne like sÄ godt ha fokusert pÄ alle de eksemplene jeg kom med hvis de ikke fra fÞr av var intressert i Afghanistan.
|
Skrevet: Lűr 04 Sep 2004, 18:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |