DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Eksisterer det personlige ansvar?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
jeg skumleste mesteparten, var vel bare argumentasjon mot cestmoi2403.
Jeg ville bare si jeg tror ikke vi har fri vilje, nei vi kan ikke settes til ansvar...
Jeg liker ikke akkurat ordet ansvar.. Du har ikke så mye ansvar om det er en sjukdom som gjør at du gjør det du gjør mener mange. Ja. han har jo denne sjukdomen. Folk skylder på sjukdomen. Men en kan alltid skylde på...årsak og virkning. Hva som får en eller anen til å begå straffbare handlinger.
Jeg mener du straffer for å oppnå ett mål. Ikke noe annet. Dreper en fyr tusen folk og det er en mulighet til å straffe/hjelpe han til å ikke gjøre det igjen gjør vi jo det. Er det en sjukdom prøver vi å kurere den,...Selv om sjukdomen er en del av han. Altså, straff riktig for å oppnå mål.

angående anarki.
Du mener det naturlige er best. jeg mener ikke det.
Jeg mener at det unaturlige kan være bedre en det naturlige(som du mener er naturlig) fordi jeg får mindre smerte og lever lenger av dette. Dette sier jeg er mine mål. Sier du da at dette ikke er mine egentlige mål?

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 08:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
mattestykke skrev:
jeg skumleste mesteparten, var vel bare argumentasjon mot cestmoi2403.
Jeg ville bare si jeg tror ikke vi har fri vilje, nei vi kan ikke settes til ansvar...
Jeg liker ikke akkurat ordet ansvar.. Du har ikke så mye ansvar om det er en sjukdom som gjør at du gjør det du gjør mener mange. Ja. han har jo denne sjukdomen. Folk skylder på sjukdomen. Men en kan alltid skylde på...årsak og virkning. Hva som får en eller anen til å begå straffbare handlinger.
Jeg mener du straffer for å oppnå ett mål. Ikke noe annet. Dreper en fyr tusen folk og det er en mulighet til å straffe/hjelpe han til å ikke gjøre det igjen gjør vi jo det. Er det en sjukdom prøver vi å kurere den,...Selv om sjukdomen er en del av han. Altså, straff riktig for å oppnå mål.

Eh, du kunne ikke prøve å si det der en gang til, med litt færre pronomen og litt mer sammenheng?

Schenk u

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 08:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
ja det var det ja. jeg skal reise nå så det blei hasteskriving. Nå er ikke jeg flink til å skrive uansett men.

*prøve*
Slik jeg forsåtr det mener mesteparten at ansvar=si hvem som har skylden ikke sant?
Skylden går ofte direkte på personen, som er riktig for å oppnå mål(straffe forbryter for at det ikke skal skje igjen) selv om man egentlig kan si,, mamma og pappa hade sex og fikk meg, det er dems skyld.

Så man straffer ikke pga skyld men for å oppnå mål.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 08:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

mattestykke skrev:
ja det var det ja. jeg skal reise nå så det blei hasteskriving. Nå er ikke jeg flink til å skrive uansett men.

*prøve*
Slik jeg forsåtr det mener mesteparten at ansvar=si hvem som har skylden ikke sant?
Skylden går ofte direkte på personen, som er riktig for å oppnå mål(straffe forbryter for at det ikke skal skje igjen) selv om man egentlig kan si,, mamma og pappa hade sex og fikk meg, det er dems skyld.

Så man straffer ikke pga skyld men for å oppnå mål.

det der blir egentlig litt på viddene. man straffer da ikke på måfå heller kun for å oppnå et mål. si f.eks. at et av målene er almennpreventivt hensyn, så er det i grunn det samme hvem man arresterer for en forbrytelse, så lenge almennheten tror at den man arresterte er den skyldige, men skyldspørsmålet er jo likevel det sentrale, selv om det bare er tilsynelatende.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 15:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Vi deler også mangeognitti prosent av genmaterialet vårt med sjimpansene, men duverden som det er forskjeller ute og går allikevel. At man deler genmateriale trenger ikke bety så voldsomt mye - svært mye av genene våre har like mye funksjon som blindtarmen, og gener gjør uansett ingenting av seg selv. Something has to trigger them, hvis ikke bare ligger de der og gjør ingenting.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 18:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn skrev:
Vi deler også mangeognitti prosent av genmaterialet vårt med sjimpansene, men duverden som det er forskjeller ute og går allikevel. At man deler genmateriale trenger ikke bety så voldsomt mye - svært mye av genene våre har like mye funksjon som blindtarmen, og gener gjør uansett ingenting av seg selv. Something has to trigger them, hvis ikke bare ligger de der og gjør ingenting.

Det er helt riktig at gener trenger en trigger, det jeg sa var intet motargument mot dette. Pubertet vil f.eks. ikke finne sted dersom miljøet ikke ligger til rette for det. Men at gener ikke gjør noe av seg selv? Jeg vet ikke hva du mener med dette. Genene er vår biologiske programvare, det kommer du ikke unna. Det er klart programvaren må ha data å behandle.

De lforskjellene som du snakker om er allikevel ikke allverdens store. For en objektiv 'marsboer' ville nok mennesker og sjimpanser være ekstremt like.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:07
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

For en objektiv marsboer ville vel alt på hele planeten virke veldig likt, skulle jeg tro.

Og det er nettopp det at gener bare sitter der og gjør nix hvis de ikke utløses av noe, som er viktig å få med seg. Verden er ikke den samme overalt, og folk utsettes for høyst forskjellige påvirkninger utenfra. Og for å gjøre ting enda mer komplisert er det ikke engang gitt at samme "input" vil gi samme "output" hos to forskjellige personer, for å fortsette datamaskinanalogien.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:31
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn skrev:
For en objektiv marsboer ville vel alt på hele planeten virke veldig likt, skulle jeg tro.

Nei, jeg tviler på at en delfin ville lignet særlig mye på et flyveekorn for en objektiv marsboer. Eller en eik ville lignet på et marsvin.

Glahn skrev:

Og det er nettopp det at gener bare sitter der og gjør nix hvis de ikke utløses av noe, som er viktig å få med seg. Verden er ikke den samme overalt, og folk utsettes for høyst forskjellige påvirkninger utenfra. Og for å gjøre ting enda mer komplisert er det ikke engang gitt at samme "input" vil gi samme "output" hos to forskjellige personer, for å fortsette datamaskinanalogien.

Nei, det er helt riktig. Samme input vil ikke gi samme output hos to forskjellige personer nettopp fordi programvaren ikke er 100% lik, og fordi de dataene den har samlet opp varierer sterkt.

Men du kommer ikke unna at genene leverer det grunnleggende maskineriet for alt dette og at miljøet kun former denne i veldig liten grad, for det meste som triggerfunksjon.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:44
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Du misser jo fullstendig poenget, som er at genene kan være så like som de bare vil, resultatet av dem kan allikevel bli vidt forskjellig. Videre har vi mer til felles genetisk med mugg på et fuktig baderomsgulv, enn vi ville hatt med en marsboer Smile Rent genetisk burde derfor det meste av liv på jorden virke temmelig likt for dette vesenet.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 20:36
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn skrev:
Du misser jo fullstendig poenget, som er at genene kan være så like som de bare vil, resultatet av dem kan allikevel bli vidt forskjellig.

Jeg har da aldri benektet det poenget.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 20:46
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

metaxa skrev:
Glahn skrev:
Du misser jo fullstendig poenget, som er at genene kan være så like som de bare vil, resultatet av dem kan allikevel bli vidt forskjellig.

Men da er vi jo nesten enige Smile

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 21:41
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn skrev:
metaxa skrev:
Glahn skrev:

Men da er vi jo nesten enige Smile

Ikke dårlig Razz

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 21:42
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet