|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Ok 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Lør 22 Mai 2004, 15:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Minner om at de siste postene har lite med emnet "Om det å bli satt i bås" å gjøre.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 23 Mai 2004, 13:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Smil...og verden smiler til deg 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 23 Mai 2004, 17:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
MAgger'n
Främling

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 16
|
Glahn skrev: | Ideologi er oppskrytt. Visse prinsipper skal man ha, men ellers gir det mer mening å være praktisk av seg - finne praktiske løsninger på praktiske problemer. Altfor ofte lar man ideologien bli altoverskyggende. Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å skulle finne ut hvor man står i alle saker, uten å måtte motsi seg selv til tider. Verden er ikke slik at man kan ta stilling til alle spørsmål bare ved hjelp av en ideologi. |
VISS EN HAR EN IDIOLOGI HVET MAN HVA MAN VIL JOBBE MOT, DIN IMBISIL. ISTEDEFOR AT ALT BLIR BESTEMMT PÅ SYNSING OG ANNET MØKK.
Idiologi er overskyggende? Ja, en må jo ta besluttninger som er bra for den idiologien en har. Idiologien en har er en også enig i.
Tenk.
|
Skrevet: Søn 23 Mai 2004, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
MAgger'n skrev: |
VISS EN HAR EN IDIOLOGI HVET MAN HVA MAN VIL JOBBE MOT, DIN IMBISIL. ISTEDEFOR AT ALT BLIR BESTEMMT PÅ SYNSING OG ANNET MØKK.
|
Les gjerne retningslinjene. Hvis du ikke gidder det, kan jeg informere om at vi ikke setter pris på personangrep og generelt ufine, høyst subjektive innlegg. Å kalle noen "imbisil" fordi vedkommende ikke har like synspunkter som deg, er et godt eksempel på oppførsel som ikke tolereres.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 23 Mai 2004, 19:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg ber virkelig overhodet ikke om unnskyldning. Jeg sa forøvrig at visse prinsipper må man jo ha, men det gikk deg tydeligvis hus forbi.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 23 Mai 2004, 22:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
MAgger'n skrev: | Glahn skrev: | Ideologi er oppskrytt. Visse prinsipper skal man ha, men ellers gir det mer mening å være praktisk av seg - finne praktiske løsninger på praktiske problemer. Altfor ofte lar man ideologien bli altoverskyggende. Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å skulle finne ut hvor man står i alle saker, uten å måtte motsi seg selv til tider. Verden er ikke slik at man kan ta stilling til alle spørsmål bare ved hjelp av en ideologi. |
Idiologi er overskyggende? Ja, en må jo ta besluttninger som er bra for den idiologien en har. Idiologien en har er en også enig i.
Tenk. |
Altfor ofte lar man ideologien bli altoverskyggende.
Jeg tror jeg skjønner hva Glahn mener. La meg ta et eksempel:
Ideologi: Nazisme
Vel, vi vet alle hva denne ideologien førte med seg. Tyskland gikk fra å være taperen fra 1918 til å bli en ultramoderne (for sin tid) nasjon, med fine veier, store flyplasser, OL, og et folk som sto sammen rundt sin sterke leder. Hadde jeg bodd i Tyskland på denne tiden, hadde jeg nok også sluttet opp om Hitler, fordi han virket som løsningen på alle problemene tyskerne følte at de hadde. Under ham ble det slutt på arbeidsledigheten, butikkene fikk varer, man fikk slutt på opprør og revolusjonstanker, og man fikk en hel folkegruppe man kunne legge all skyld på.
Det man ikke så var at Hitler bygget konsentrasjonsleirer, innstilte et hemmelig politi med alle rettigheter, planla å føre Europa ut i en ny stor-krig, fengslet og henrettet alle som var imot ham politisk, avsatte keiseren, lot kriminelle lede hær-avdelinger, renset ut alle med skavanker, forførte hele nasjonen og fortalte den ene løgnen villere enn den andre. Da Hitler-Tyskland annekterte Østerrike i 1938 mente alle tyskerne at det var helt rett av ham å gjøre dette, da østerrikerne var "brødre og søstre". For ikke å snakke om da Hitler dolket Stalin i ryggen og angrep Sovjetunionen...
Folket heiet på Hitler og DA har du en altoverskyggende ideologi!
Til slutt kunne de ikke gjøre annet enn å stole på at Hitler viste hva han drev med, selv om granatene haglet over Berlin og sovjetiske styrker sto på den andre siden av Oder... "Frontforkortelse" bah...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 09:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Nazisme, sosialisme, kommunisme...samme prinsipp...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 09:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Nazisme, sosialisme, kommunisme...samme prinsipp... |
Akkurat her er jeg helt enig QIQrrr. Hvis man lar ideologien overskygge alt annet er det ett fett om det heter ostepoppisme, kvalitatvforskisme eller tjoheisime, det blir bare dumt uansett. Man må skjønne at det går ann å tenke selv!
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 09:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Tittan skrev: | Man må skjønne at det går ann å tenke selv! |
Det er nettopp det som er problemet. Manglende evne/vilje til å tenke selv fører ofte til at man adopterer predefinerte systemer som egne sannheter.
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 11:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Tittan skrev: | Man må skjønne at det går ann å tenke selv! |
Det er nettopp det som er problemet. Manglende evne/vilje til å tenke selv fører ofte til at man adopterer predefinerte systemer som egne sannheter. |
Jepp, og jeg tror det var nettopp det Glahn mente 
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Helt riktig.
De som kan tenke, gjør det.
De som ikke kan tenke, følger reglene (eller ideologien om du vil).
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 20:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg tror alle mennesker i stand til å tenke selv i større eller mindre grad. Å fraskrive seg retten til å danne egne meninger er å frasi seg en av de mest elementære individuelle rettigheter slik jeg ser det. Det finnes begreper for slike som har gitt opp sine meninger; Sau og Ola-Dunk er vel de mest benyttede i slike sammenhenger!
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 20:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Glahn skrev: | Helt riktig.
De som ikke kan tenke, følger reglene (eller ideologien om du vil). |
Det er derfor uttrykket "First, the shepherd, then the sheep" er viktig å tenke når man skal forandre noe 
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 08:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Kuer blir satt i bås. Hester blir satt i boksen sin. Den ene er ikke noe smartere enn den andre, men du snakker virkelig om å sette kuene i bås...
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 10:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
MAgger'n
Främling

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 16
|
Glahn skrev: | Helt riktig.
De som ikke kan tenke, følger reglene (eller ideologien om du vil). |
Hva om en tenker, og en ser personlig at en ideologi er velfungerende for seg selv og mange andre? Da kan man ikke tenke ?
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 18:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvis man finner en ideologi som man er helt enig i på alle punkter, tror jeg man har vært heldig. De fleste folk er for sammensatte og varierte til det. Jeg tror uansett ikke det er en bra ting at noen ikke er i stand til å betvile visse elementer i sin ideologi. Å stole blindt på noe er sjeldent bra.
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Den ideologi er ennå ikke laget som gir gode retningslinjer for hva en burde alltid gjøre i alle mulige situasjoner som kan oppstå.
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 20:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Glahn skrev: | Den ideologi er ennå ikke laget som gir gode retningslinjer for hva en burde alltid gjøre i alle mulige situasjoner som kan oppstå. |
Ingen ideologi nei, men det finnes en religion som hevder den har lagt retningslinjer for alle eventualiteter, nemlig Islam...
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 21:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Som hevder, ja...
Vel, det er jo lov å være optimist 
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |