|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Toad_T
Veronica

Ble Medlem: 13 Apr 2003 Innlegg: 839 Bosted: Bollnäs city
|
egentlig, hvis jeg skulle følgt mine egne prinsipper og mine egentlige verdier
så er jeg mot brenning av cd'er og nedlasting av sanger. Ja, det ER tyveri.
men...så klarer ikke jeg å leve opp til mine egne verdier da!
og de cd'ene jeg har brent har jeg enten kjøpt "på ordentlig" etterpå, eller så hadde jeg ikke kjøpt det i det hele tatt. Samma med nedlasting. og i hvertfall, når det gjelder sånne som meg, så har ingen artister tapt noe som helst. Jeg har oppdaga hvor mye bra ny musikk som helst gjennom internett. og da har jeg etterpå kjøpt musikken deres lovlig. Det er greit å kunne "høre litt" på en artist du er nysjerrig på for å vite om du egentlig trenger å kjøpe cd'en dems.
hva med bootlegs og live-opptak og ting man ikke får kjøpt på cd? er det greit å laste ned?
Hva hvis artistene selv sier at det er greit at man laster ned musikken? Er det da tyveri, hvis de selv ikke ser på det som tyveri?
jeg driver mye med musikk, og skal utdanne meg innen musikk. Forhåpentligvis blir jeg en gang en utøvende musiker som kanskje gir ut et par plater. jeg hadde ikke hatt noe som helst i mot at folk hadde lastet ned musikken min.
men, moralsk sett...så ja...jeg er EGENTLIG imot det... 
|
_________________ I would go to jail with only boys just to prove I was as tough as you
Be A Slæsk
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 12:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ståpåhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
først sier du at det alikecel er ulovlig etter norsk lov deretter sier du at juss ikke har no med saken å gjøre. du får bestemme deg. jeg synes det er moralsk riktig å brenne cd-er fordi prisen er uretferdig høy. noe som er som å stjele fra meg.
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 13:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
ståpåhodet skrev: | først sier du at det alikecel er ulovlig etter norsk lov |
Hvor har jeg sagt det?
ståpåhodet skrev: | jeg synes det er moralsk riktig å brenne cd-er fordi prisen er uretferdig høy. noe som er som å stjele fra meg. |
Jeg må le. Det er vel også tyveri når du ikke har råd til å kjøpe Mercedes-Benz, regner jeg med?
Du må innse at du ikke har noen rett til å få høre på musikken folk lager. Det er opp til de som produserer musikken og sette prisen, og hvis du ikke aksepterer det, har du bare å klare deg uten musikken.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 13:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Toad_T skrev: | men...så klarer ikke jeg å leve opp til mine egne verdier da! |
Det er bedre med dobbeltmoral enn ingen moral.
Toad_T skrev: | Det er greit å kunne "høre litt" på en artist du er nysjerrig på for å vite om du egentlig trenger å kjøpe cd'en dems. |
Ja, selvsagt. Men de aller fleste artister legger ut lovlig materiale på sidene sine.
Toad_T skrev: | hva med bootlegs og live-opptak og ting man ikke får kjøpt på cd? er det greit å laste ned? |
Det er vanskelig å svare på. Jeg må innrømme at jeg selv har lastet ned tre låter som kun finnes på vinyl i begrenset opplag, eftersom denne kun kan kjøpes brukt for noen tusen kroner.
Toad_T skrev: | Hva hvis artistene selv sier at det er greit at man laster ned musikken? Er det da tyveri, hvis de selv ikke ser på det som tyveri? |
Dersom det ikke står noe på CD-platen om at artist eller plateselskap har copyright, skulle det ikke være noe i veien for å brenne CD-en eller laste ned låtene fra nettet. Men de fleste artister vil vel ha noe igjen for arbeidet med å lage musikken.
Toad_T skrev: | jeg hadde ikke hatt noe som helst i mot at folk hadde lastet ned musikken min. |
Nei, men det er en annen diskusjon. Jeg tror nok at artistene stort sett tjener på å gi folk muligheten til å lytte til musikken før de kjøper CD-en, eftersom folk da vil kjøpe CD-er som de ellers ikke ville ha kjøpt, men det må tross alt være opp til artisten og plateselskapet hva de mener å tjene mest på.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 13:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Angående juss og moral: det er jo lov å håpe på at de to ikke er fullstendig urelaterte...
Det slo meg forresten da jeg titta bort på CDsamlingen min at den har kostet meg sikkert 15.000 kroner. Det er egentlig vanvittig mye penger.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 14:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Cd'r er dyrt. Veldig dyrt. Nå får man heldigvis kjøpt cd'r på cdon.com ganske billig. Jeg lastet ned hopetall av musikk før o brant til meg selv. Når det skal være sagt så har jeg aldri brent cd'r til andre enn meg selv sånn at jeg kan høre på det i bilen. (jeg har da hatt sykelig dårlig råd innimellom... ganske lang tid og)
For mange mennesker er musikk UTROLIG viktig. Jeg er en av dem. om jeg låner en cd fra noen og brenner den til meg selv fordi jeg ikke har råd til å kjøpe den er ikke dette noe som plager meg. Ikke på noen som helst måte.
Det jeg ikke skjønner og begriper og fatter er hvorfor det skal være så utrolig mye oppstyr rundt det.
Når man ser hvor manga album "toppstjernene selger" så får jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for å brenne en cd av dem. Overhodet ikke. De jeg synes mer synd på er de som er litt mindre kjente, som trenger cd salg for å komme videre. Likevel.. Hadde ikke musikken dems vært tilgjengelig på nett, eller fra andre som hadde cd'n og lot deg brenne den, hadde de i det hele tatt kunnet fått mye omtale, evt popularitet?
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 20:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Å snyte på skatten er de fleste motstandere av, men å snylte på plateselskapene er det ikke så store motforestillinger mot...personlig bedriver jeg begge former for undergravende virksomhet uten anger! 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 25 Apr 2004, 23:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Frihetsfisken skrev: |
Uansett er dette intet argument for å stjele fra artistene ved å laste ned låter fra internett og brenne CD-er. |
Nei, men man stjeler knapt noen øre fra artistene, er stort sett selskapene som taper på piratkopiering. det er selskapene som hovedsakelig er så redde for det, ikke artistene. jeg husker forresten ett innlegg i Vi Menn som går på dette, skal finne det frem og legge det ut..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 08:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Personlig så ser jeg på nedlasting av musikk som akkurat det samme som musikk på radio. Reklame. Det er i de fleste tilfeller uaktuelt for meg å kjøpe en cd uhørt. Og ikke hører jeg på radio. Om jeg får et tips til bra musikk, så laster jeg heller ned og hører på det, om jeg liker det så kjøper jeg cd'en. Hadde jeg ikke kunnet laste ned musikk fra nettet ville jeg hatt en mindre cd samling, en mer innsnevret musikk smak og artister generelt ville mistet mye eksponering. Mitt håp er at en gang kan cd'er brukes som reklame og, for konserter. Jeg synes da det er moralsk helt ok å laste ned musikk fra nettet.
På mange måter synes jeg vi kan droppe cd'er i det store og hele og bare gå over til vinyl. Det er mye kulere å ha en vinyl orginalt med stort cover og greier, henge opp på veggen osv.
Av mindre band, typisk lokal band så liker jeg å kjøpe cd'er for å støtte bandet, og da vet jeg også at alt går direkte til bandet(for de fleste lokale småe band). Jeg vil mye heller laste ned 2 album av en artist i stedet for å kjøpe de, for så å få rå til å gå på en konsert med artisten.
Slenger med en kommentar fra Iron Maiden:
"This is the new song, from our new album, Dance of Death. It's called Wildest Dreams. Now I don't give a f**k if you tape record this, record it on your phones, mp3 players or whatever, and spread it over the internet. All you got to do, is make a deal with us. If you like it, buy the record, instead of the 3 beers you would normally. If you don't like the record, hell go buy yourself the 3 beers it would cost instead."
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 09:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Findus skrev: |
"This is the new song, from our new album, Dance of Death. It's called Wildest Dreams. Now I don't give a f**k if you tape record this, record it on your phones, mp3 players or whatever, and spread it over the internet. All you got to do, is make a deal with us. If you like it, buy the record, instead of the 3 beers you would normally. If you don't like the record, hell go buy yourself the 3 beers it would cost instead." |
Dette, min venn, er integritet av klasse!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 09:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Sjekk ut den nye(?) kornvideoen, ya'll want a single.
heheheh....
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 10:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Findus skrev: | Det er i de fleste tilfeller uaktuelt for meg å kjøpe en cd uhørt. |
Da kan du besøke artistens hjemmesider og se om du finner noe der. De fleste artister legger ut smakebiter på sidene sine.
Når det gjelder Iron Maiden-sitatet, er det selvsagt legitimt å laste ned deres musikk.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 11:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Frihetsfisken skrev: | Findus skrev: | Det er i de fleste tilfeller uaktuelt for meg å kjøpe en cd uhørt. |
Da kan du besøke artistens hjemmesider og se om du finner noe der. De fleste artister legger ut smakebiter på sidene sine.
|
Majoriteten av musikkforretninger tilbyr dessuten muligheten til å høre på cd-er i butikken. Platekompaniet og Free Record Shop har f.eks. en liten rad med cd-spiller bak disken og hodetelefoner. Meget hendig.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 11:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Exactement. Så at man ønsker å høre musikken før man kjøper den, er altså intet argument for å stjele musikken.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 11:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Kommer an på- Man har ikke tid til å høre et helt album og få feelingen av det. Jeg må liksom få kommet inn i musikken, få følt den før jeg kjøper en cd. Det gir en platesjappe ikke sjans til. Dessuten sliter jeg veldig med å stå oppreist lengre tid av gangen. Verden blir litt "tullerundtomkring" og jeg blir smågrønn i ansiktet og lett besvimendenærepå
DERFOR laster jeg ned. For å få HØRT musikken.
Likevel: ingenting kommer opp i mot lydkvaliteten på en original cd.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 14:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |