DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
ulven og bøndene
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 7 [136 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Av Innlegg
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
wertoi skrev:
Den [ulven] har nøyaktig like stor rett til å leve som deg.

Det har den altså ikke.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 10:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Hvorfor ikke? Den er et levende vesen, akkurat som deg.
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 10:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er ikke det å være levende som gir en rettigheter.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:02
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Frihetsfisken skrev:
Glahn skrev:
Forøvrig finnes det jo mennesker som er helt fascinert av ulver, så ulven som art har sikkert en slags nytte for endel mennesker i dette landet.

Ja, men det er intet grunnlag for å forby meg å skute ulv. Dersom du ønsker å verne ulven, kan du gå ut i skogen og ta med deg ulvene, for så å beskytte dem mot den som prøver å skyte dem.

Aha, da skal jeg ta med meg hagle og rifle ut i skogen for å skyte de som skal skyte ulv. Du sier jo jeg har lov til å beskytte ulven.....

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Frihetsfisken skrev:

Hva er det da som gir noe rett til å leve videre? At du sier det? Du kommer med masse påstander på disverse tråder, men du har svake om noen argumenter du bygger påstandene på.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

spiralis skrev:
Aha, da skal jeg ta med meg hagle og rifle ut i skogen for å skyte de som skal skyte ulv. Du sier jo jeg har lov til å beskytte ulven.....

Dersom det er din skog kan du gjøre det, ellers ikke.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:30
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

spiralis skrev:
Hva er det da som gir noe rett til å leve videre?

Det finnes ingen slik rett, det finnes kun en rett til liv. Denne rett følger av menneskets rationelle natur.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:31
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
spiralis skrev:
Frihetsfisken skrev:

Hva er det da som gir noe rett til å leve videre? At du sier det? Du kommer med masse påstander på disverse tråder, men du har svake om noen argumenter du bygger påstandene på.

Amen.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 14:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Frihetsfisken skrev:
spiralis skrev:

Dersom det er din skog kan du gjøre det, ellers ikke.

Så man du rettferdiggjør mord... Dette blir mitt siste svar til deg, jeg har mistet den siste rest av respekt, ChrisJoy...

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 15:18
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
spiralis skrev:

Bøndenes argumenter med at ulven tar så masse sau er jo bare sprøyt. Ulven tar kun noen få prosent av den sauen som forsvinner på beite hvert år. Den verste synderen er faktisk jerven, så kommer vel bjørnen.

Jeg kan ta feil, men mener å ha lest et sted at det som faktisk dreper aller flest sau, er geologien - sau som setter seg fast et sted, drukner i en myr, faller utfor en skrent; sånne saker. Deretter kommer rovdyr.
Begge problemene kan løses på en enkel måte: At bøndene vier litt mer tid (altså noe i det hele tatt) på å passe på sauene når de er på beite.

Når det gjelder den ulmende debatten om hva som gir ulven (eller noe annet levende vesen) rett til å leve eller ikke, er dette så utrolig absurd og tåpelig, at det gidder jeg virkelig ikke diskutere.

(Jeg synes forøvrig folk som ikke bryr seg om en sak, men som bare skriver innlegg for å provosere, godt kan spare seg det bryet.)

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 15:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Begge problemene kan løses på en enkel måte: At bøndene vier litt mer tid (altså noe i det hele tatt) på å passe på sauene når de er på beite.

Bare så det er sagt: Årsaken til at bøndene ikke passer på sauene, er at staten gir erstatning til bøndene for sauer som blir drept av rovdyr. Nok en gang ser vi altså at offentlige inngrep gir negative konsekvenser på lang sikt.

Veronica skrev:
Når det gjelder den ulmende debatten om hva som gir ulven (eller noe annet levende vesen) rett til å leve eller ikke, er dette så utrolig absurd og tåpelig, at det gidder jeg virkelig ikke diskutere.

Aburd? TÃ¥pelig? Hvorledes da?

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 16:01
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Frihetsfisken skrev:

Veronica skrev:

Aburd? TÃ¥pelig? Hvorledes da?

Det er en helt annen sak, på en helt annen tråd.
Jeg har sagt mitt her. Ferdig nå.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 16:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Det er en helt annen sak, på en helt annen tråd.
Jeg har sagt mitt her. Ferdig nå.

En annen sak? Essensen i denne debatt er jo nettopp hvorvidt ulven har rett til å leve.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 16:14
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Selvsagt har ulven rett til å leve. Hvorfor skulle ikke den ha like mye rett til det som vi mennesker? Fordi menneskene har bestemt det?
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 19:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Veronica skrev:
spiralis skrev:

Bøndenes argumenter med at ulven tar så masse sau er jo bare sprøyt. Ulven tar kun noen få prosent av den sauen som forsvinner på beite hvert år. Den verste synderen er faktisk jerven, så kommer vel bjørnen.

Jeg kan ta feil, men mener å ha lest et sted at det som faktisk dreper aller flest sau, er geologien - sau som setter seg fast et sted, drukner i en myr, faller utfor en skrent; sånne saker. Deretter kommer rovdyr.

Ja, det stemmer vel, men poenget mitt var ikke hva som gjorde at mest sau døde, men hvilke dyr som tok flest sau. Man kan ikke skyte og drepe landskapet i norge Wink

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 08:33
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Frihetsfisken skrev:
Hvilken verdi har ulver for mennesket? Ingen. Det finnes absolutt intet grunnlag for å beskytte ulven mot utryddelse.

Altså kan vi like gjerne utrydde alle arter som ikke gir oss mat, klær eller annen direkte nytte? drepe alle ekorn, rev, ulv, rotter, mus, flaggermus, katter osv osv?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 09:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Frihetsfisken skrev:
spiralis skrev:
Hva er det da som gir noe rett til å leve videre?

Det finnes ingen slik rett, det finnes kun en rett til liv. Denne rett følger av menneskets rationelle natur.
Dette er kun din (burde være)ydmyke mening. du har absolutt ingen rett til å hevde at din filosofi er universal. om jeg hevder at det finnes flere ting som kvalifiserer til rett til liv, har jeg en sannhet fullt på lik linje med deg. du kommer inn her og argumenterer overalt som om dine meninger er sannheten, at motstridende meninger er feil. dette har du verken rett, kunnskap, makt eller hjerne til å hevde og forsvare. mao, du er totalt usaklig, du diskuterer alltid utifra et subjektivt standpunkt, og nekter å se objektive og saklige andre sider av saken. du har jo satt på deg selv totaldekkende skylapper. argumentene dine blir bare rent tøv når du nekter å se andres side, altså taper du enhver diskusjon med alle her inne pga din egen usaklighet og trangsynthet.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 09:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

wertoi skrev:
Selvsagt har ulven rett til å leve. Hvorfor skulle ikke den ha like mye rett til det som vi mennesker? Fordi menneskene har bestemt det?

Fordi naturen har bestemt det.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 11:21
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Altså kan vi like gjerne utrydde alle arter som ikke gir oss mat, klær eller annen direkte nytte? drepe alle ekorn, rev, ulv, rotter, mus, flaggermus, katter osv osv?

Du har forstått meg riktig.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 11:22
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Dette er kun din (burde være)ydmyke mening.

Ja, der tok du meg. Gratulerer, du har vunnet debatten. Eftersom jeg sier min mening, er det jo åpenbart at jeg tar feil.

0nskemestern skrev:
du har absolutt ingen rett til å hevde at din filosofi er universal.

Har du hørt om ytringsfrihet?

0nskemestern skrev:
om jeg hevder at det finnes flere ting som kvalifiserer til rett til liv, har jeg en sannhet fullt på lik linje med deg.

Nei. Dersom du har rett, tar jeg feil, og vice versa. A er A.

0nskemestern skrev:
du kommer inn her og argumenterer overalt som om dine meninger er sannheten, at motstridende meninger er feil.

Hvorfor har du dine meninger om du mener de er feil?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 11:25
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 7 [136 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet