DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Politikk og ideologi
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Lasse K. L.
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 24 Apr 2004
meine hĂŒter skrev:
en diskusjon blir neppe sÄ god nÄr den ene parten nekter Ä ta til etteretning det den andre sier.

-Som RĂžd Ungdom, mener du?

Sosialisme.no stengte sine Äpne forum, fordi det var for mange hÞyrefolk der (tre stykker, for Ä vÊre mer nÞyaktig. Mot ca tyve-tredve kommunister).

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 20:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
anarkisme eller kommunisme...alt annet er en feig blanding for Ä tilfredstille de fleste. det gÄr ikke.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 20:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Re: Politikk og ideologi

Frihetsfisken skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Og du forstod ikke at ordet rasjonell var utledet av rasjonalisme?

Jeg forstod at du trodde det, samtidig som jeg ogsÄ forstod at sÄ ikke er tilfelle. Ayn Rand var ikke rationalist, men derimot rationell. Dersom du ikke vet forskjellen, henviser jeg til Vegard Martinsens lÊrebok i filosofi. http://www.filosofi.no

Greit, men hun brukte allikevel dette ordet: Rasjonell. Feil.

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:
Det er vel litt lite holdbart Ä si at DLF ikke har noen forbindelse til Ayn Rand, ettersom alle "toppene"(litt merkelig Ä bruke det ordet nÄr det gjelder et sÄ lite parti) i partiet, er objektivister.

Det er uansett ingen logikk i din slutning om objektivister er slemme som kaster deg ut av sitt forum, og fÞlgelig er Objektivismen gal. Men pÄ den annen side: Dersom du anser dette som rationelt, er det vel like greit at du ikke er objektivist.

NÄ har det seg slik at logikk ikke kan brukes, hvilket jeg har bevist. Randismens mÄte Ä fremstille ordet rasjonell pÄ er allikevel helt pÄ jordet, sÄ nei, jeg er ikke randist.

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:
NÄr du skriver at den enkelte SELV mÄ fÄ bestemme hva som er nÞdvendig for Ä overleve, noe jeg er enig i, sÄ er det jo bare Ä fortelle deg, at da er til og med tvang greit nÄr den enkelte selv mÄ fÄ bestemme dette.

Du klarer ikke motbevise dette.

Enhver kan se at jeg har motbevist dette i den fĂžlgende passage:

Frihetsfisken skrev:
Retten til liv vil si, som du beskriver, retten til Ä gjÞre det som er nÞdvendig for Ä overleve. Men hvem skal bestemme hva som er nÞdvendig? Det mÄ selvsagt den som handler selv gjÞre. Hvilket impliserer: Retten til liv er en rett til Ä handle pÄ grunnlag av egen dÞmmekraft. Initiell tvang er en eklatant krenkelse av denne rett.

Dette er ikke et bevis, tvert imot er det et argument for min pÄstand, med unntak av det siste som bare er vÄs, som jeg har motbevist.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

BagBiter skrev:
jeg har noen spÞrmsÄl ang. anarkismen: Hvordan fungerer straffesystemet i et anarkistisk samfunn? finnes det noe? blir det paradoksalt Ä bruke begrepet anarkistisk samfunn?

Det vil ikke finne noe straffesystem i et anarkistisk samfunn, hvis noen gjÞr noe mot din familie, har du full rett til Ä straffe dem, du kan bare ikke forvente at du for en stat med deg pÄ denne sluttningen.

Det er ikke noe galt Ă„ kalle det et anarkistisk samfunn. Dette er en helt grei beskrivelse av et samfunn ut lov, men orden.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:37
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

meine hĂŒter skrev:
vi har ikke ennÄ sett ett anrkistisk samfunn som ikke har vÊrt i krig eller noe. det er egentlig ikke regler. skikkelig westernopplegg

Hva er det du snakker om nÄ da? Et anarkistisk samfunn uten krig, tja... ta en titt pÄ stammesamfunnene nede i amazonas fÞr du uttaler deg. Det er ikke funnet "rester" etter noen voldsomme kriger i steinaldersamfunnet heller. Det du baserer deg pÄ er ren antakelse.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:39
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Et anarki vil vel ganske fort gÄ over i et hierarki, da det alltid er noen som vil bestemme.

PÄstand uten argument.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:41
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det er jo pokkermegikke ett anarki i amasonas selvom stammene ikke kaller det for dt samme som oss...rang med hĂžvdinger og opplegg...de har regler...

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:45
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Lasse K. L. skrev:
Tittan skrev:
Et anarki vil vel ganske fort gÄ over i et hierarki, da det alltid er noen som vil bestemme. Et bra litterÊrt eksempel er Animal Farm hvor alle er like, men noen er likere enn de andre...

Det finnes mange grader av anarkisme, den graden Cestmoi Ăžnsker vil sannsyneligvis ikke fungere. Iallfall ikke lenge

Sannsyneligvis holder ikke. Anarkismen har vart lenger enn noe annet system, faktisk 20 000 Är siden det moderne mennesket.

Sitat:
At maktapparater blir overtatt av private aktĂžrer, dvs privat politi, etc. vil uten tvil fĂžre til konflikter.

Det er akkurat dette som vil skje under ekstremliberalismen! NÄr politi, rettsvesen og millitÊre skal vÊre finansiert via frivillighet er det en selvfÞlge at de rike Þnsker Ä verne seg, og "kjÞper" da opp politiet.

Sitat:
Dette vil igjen fĂžre til borgerkrig, og den politiske utviklingen vil starte fra begynnelsen igjen, med et mindretalls diktatur.

Det er liten sammenslÄing mellom dere ekstremliberalister. He he. Frihetsfisken sa at dette ville fÞre til et ubegrenset flertallsdiktatur, men du mÄ jo gjerne fÄ lov til Ä fortelle hvordan dette vil skje...?

Sitat:
Cestmoi ble sparket ut av DLF sine forum fordi han var utrolig aktiv, det irriterte nok flere at han skrev like mye som de andre til sammen, og Cestmoi er utrolig flink til Ä argumentere, enten han representerer RU (som han i sin tid gjorde) eller DLF (som han ogsÄ har gjort).

Hysj da! Ikke snakk om min dystre fortid. Wink

Sitat:
Faktisk Cestmoi som ga meg de fleste ekstremliberalistiske argumentene og ideÚne, ogsÄ gÄr han over til anarkismen og unge venstre.... Jaja Wink

Ja, tenk det. Onde meg. Sad

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:46
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

meine hĂŒter skrev:
opprĂžrsk, cestmoi!

Nei, bare ung, det er naturlig. Fylte 17 for litt siden og da er man for gammel til Ä holde pÄ virkelighetsfjerne prinsipper som de ekstremliberalistiske og objektivistiske prinsippene

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:47
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Frihetsfisken skrev:
Lasse K. L. skrev:
Cestmoi ble sparket ut av DLF sine forum fordi han var utrolig aktiv

Nei. Han ble derimot kastet ut fordi han ikke hadde noe Ă„ bidra med i seriĂžse debatter.

I stedet for Ä debattere for Ä teste sin forstÄelse, prÞver han Ä forstÄ ting ved Ä debattere om dem.

DLFs debattforum er nettopp det: et forum for debatt - det er ikke et sted der folk kan stille virkelighetsfjerne spÞrsmÄl og forvente at folk skal drive med opplÊring av motdebattanter.

Jeg ble kastet ut fordi jeg var den eneste som ikke sluttet meg til dem, eller pelte meg vekk nÄr DE fikk nok.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:48
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

meine hĂŒter skrev:
det er jo pokkermegikke ett anarki i amasonas selvom stammene ikke kaller det for dt samme som oss...rang med hĂžvdinger og opplegg...de har regler...

Jeg har ikke sagt jeg er imot regler, ei heller anarkismen, det er staten man er imot, og smÄ-hÞvdinger er ingen stat.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:50
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

jeg er liten, jeg er hÞvding(diktator) og jeg har opprettet min egen stat(pÄ fiji). sÄh..skattesystem er noe annet...

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:52
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:

Nei, bare ung, det er naturlig. Fylte 17 for litt siden og da er man for gammel til Ä holde pÄ virkelighetsfjerne prinsipper som de ekstremliberalistiske og objektivistiske prinsippene

Hehe, sÄ sant som det er sagt!
Da jeg var 16 var jeg aktiv medlem av Juvente og mente at alle som solgte alkohol til ungdom under 18 Ă„r burde miste bevilgningen sin og fĂ„ bĂžter. Etter noen Ă„r ble trangen til Ă„ straffe dem som er slepphendte med Ă„ sjekke legitimasjon mindre og mindre, og jeg sluttet helt Ă„ fortelle at jeg var avholds. (Det Ă„ si: "Æ e sjoffĂžr, sjĂž!" er en befrielse i sĂ„ mĂ„te, sĂŠrlig i indre strĂžk av TrĂžndelag...) Da jeg ble 24 fant jeg ut at jeg hadde lyst til Ă„ smake pĂ„ alkoholholdige drikker, og nĂ„, fem Ă„r senere, drikker jeg kanskje en gang hver andre mĂ„ned. Ikke fordi jeg har prinsipper, men fordi jeg ikke fĂžler at jeg trenger alkohol nĂ„r jeg skal kose meg med venner. (VĂŠr sĂ„ snill, ikke begynn Ă„ mase om alkohol i denne trĂ„den. Dette er bare et eksempel pĂ„ hvordan holdninger forandrer seg nĂ„r du blir eldre! Lag heller en egen trĂ„d om alkohol, sĂ„ kan vi snakke om dette der Wink )

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004

Cestmoi2403 skrev:
NĂ„ har det seg slik at logikk ikke kan brukes, hvilket jeg har bevist.

Ved hjelp av _________?

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 22:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
Jeg ble kastet ut fordi jeg var den eneste som ikke sluttet meg til dem, eller pelte meg vekk nÄr DE fikk nok.

PÄstand uten argument. Du har intet grunnlag for Ä betvile moderators begrunnelse.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:01
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
NÄr politi, rettsvesen og millitÊre skal vÊre finansiert via frivillighet er det en selvfÞlge at de rike Þnsker Ä verne seg, og "kjÞper" da opp politiet.

Du mener altsÄ at nÄr politiet ikke er til salgs, skal folk kjÞpe opp, mens derimot i ditt samfund, hvor politiet er til salgs, vil dette ikke skje? Jeg forstÄr at du forkaster logikk.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:04
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
Jeg har ikke sagt jeg er imot regler, ei heller anarkismen, det er staten man er imot, og smÄ-hÞvdinger er ingen stat.

Hvorledes skal regler opprettholdes uten statens voldsmonopol?

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:05
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

meine hĂŒter skrev:
jeg er liten, jeg er hÞvding(diktator) og jeg har opprettet min egen stat(pÄ fiji). sÄh..skattesystem er noe annet...

Les: "Stat" i leksikon.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:27
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Frihetsfisken skrev:
Cestmoi2403 skrev:
NĂ„ har det seg slik at logikk ikke kan brukes, hvilket jeg har bevist.

Ved hjelp av _________?

Å bevise at den er virkelighetfjern og at den ikke kan brukes i menneskelig forhold. Ei heller er den annerkjent av vitenskapen. Noe den hypotetiske dedudktive metoden er.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:28
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Frihetsfisken skrev:
Cestmoi2403 skrev:

PÄstand uten argument. Du har intet grunnlag for Ä betvile moderators begrunnelse.

Jeg fikk en e-post av Vegard Martinsen, ettersom jeg ba om dette.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 23:29
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet