DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
misoppfatter folk flest objektivismen?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [52 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Logisk korrekte slutninger er alltid gyldige, ja. Men innholdet i slutningene kan like fullt vÊre det komplette vÄs.

Poenget mitt var videre, som tidligere nevnt, Ä sette spÞrsmÄlstegn ved en slik stor optimistisk tro pÄ rasjonalitet som et begrep som skal fungere sÄ godt som hjelpemiddel. PÄpeke at man mÄ vite om svakhetene ved rasjonell tankegang.

Videre om relevans: det er jo ikke alle sanseinntrykk som integreres engang, videre er dette vanligvis ikke en prosess som er bevisst kontrollert. Videre er det mange ting i ens omgivelser en overhodet ikke fÄr med seg, og som derfor ikke skaper noen sanseinntrykk i en. Derfor kan man lett misse relevante fakta.

Videre er for eksempel formell logikk et fastlagt system, pÄ linje med matematikken. Men de aller fleste er ikke opplÊrt i dette systemet, og fÞlger derfor heller sine egne oppfatninger om hva som er logisk og hva som ikke er det. Det spiller ingen rolle at logikkens lover ikke er subjektive sÄ lenge folk flest ikke kan dem.

InnleggSkrevet: Sűn 18 Apr 2004, 21:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
men alle kan fĂžlge en logisk tankerekke uten Ă„ vĂŠre opplĂŠrt i det. f.eks:

Alle som har blÄ sko har blÄ gensere.
PÄl har blÄ sko.

ergo

PÄl har blÄ gensere.

De fleste fĂžlger slike tankerekker hver eneste dag. Men om jeg sier,

PÄl har blÄ genser

ergo

PÄl har blÄ sko.

Dette er en ugyldig logisk konklusjon og de fleste kan se det uten Ă„ vĂŠre trent i formell logikk. Grunnen til det er at mennesker er fĂždt med evne til logisk tankegang.

Å tro at mennesker baserer sin virkelighetsforstĂ„else utelukkende pĂ„ sansedata er i beste fall villedende. For det fĂžrste er sansedatene konstruerte. Vi vet ikke hva den virkelige kilden til sansedataene er fordi de har blitt filtrert gjennom utallige prosesser og organer, og blitt til et konstruert, og mildt sagt, skjevt bilde av virkeligheten. Dermed er ikke virkeligheten lenger basert pĂ„ sansedata men pĂ„ det maskineriet som sansedataene er konstruert av. Som til syvende og sist er det samme maskineriet som gir oss evnen til logisk tankegang.

Jeg er selv tilhenger av synet at alle mennesker evner Ă„ tenke logisk og rasjonelt, og at mange mennesker blir lĂŠrt opp til at det er en konflikt mellom fornuft og fĂžlelser (noe jeg mener er tull, fornuft og fĂžlelser er to ord som beskriver to aspekter av samme egenskap). Men Ă„ komme derfra til objektivisme krever ganske mye fantasi og subjektivitet (ironisk nok).

Jeg gjentar en grunnleggende selvmotsigelse i objektivisme: objektivister hevder at de er anti-autoritÊre, men hyller samtidig et styresett som impliserer autoritet for de som klarer Ä oppnÄ rikdom.

InnleggSkrevet: Ons 11 Aug 2004, 15:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Frihetsfisken skrev:
mattestykke skrev:
Det kan jo hende gud finnes.

Den kristne gud finnes definitivt ikke. Den kristne gudsoppfattelse motsier identitetsloven.

Hvordan i alle dager klarer du Ä fÄ A = A til Ä motbevise Guds eksistens? Dette er tvilsom logikk om jeg noen gang sÄ det.

En annen ting er jo at denne sÄkalte loven er feilaktig; noe jeg akter Ä bevise matematisk :

(OBS, jeg finner ikke tegnet for kvadratroten pÄ tastaturet sÄ jeg bruker ^0,5 istedet for (det betyr det samme), husk og at kvadratroten av -1 = i)

Step 1: -1/1 = 1/-1

Step 2: Taking the square root of both sides (-1/1)^0,5 = (1/-1)^0,5

Step 3: Simplifying (-1^0,5)/(1^0,5) = (1^0,5)/(-1^0,5)

Step 4: In other words, i/1 = 1/i.

Step 5: Therefore, i / 2 = 1 / (2i),

Step 6: i/2 + 3/(2i) = 1/(2i) + 3/(2i),

Step 7: i (i/2 + 3/(2i) ) = i ( 1/(2i) + 3/(2i) ),

Step 8: (i^2)/2 + 3i/2i = i/2i + 3i/2i

Step 9: (-1)/2 + 3/2 = 1/2 + 3/2,

Step 10: and this shows that 1=2.

Bertrand Russell would add, "Since the Pope and I are two, and two equals one, then the Pope and I are one, therefore I am the Pope."
Twisted Evil

Litt utenom tema egentlig, men frihetsfisken har jo allerede en del han burde svare pÄ fÞr jeg begynner Ä kaste meg pÄ. Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 11 Aug 2004, 20:04
Sist endret av Mr_Pin den Tor 12 Aug 2004, 11:15, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
-Et atom er fargelĂžst
-Katter er laget av atomer

Er katten fargelĂžs eller har den en farge?

InnleggSkrevet: Ons 11 Aug 2004, 23:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Q : Atomer er ikke farvelĂžse (ikke alle i allefall)...

NĂždvendig, men enkel fysikk.

Ethvert atom har ett eller flere elektroner som kan vÊre i en rekke helt bestemte og klart definerte energinivÄer. For Ä endre energinivÄ mÄ atomet enten fange opp (absorbere) eller sende ut (emittere) en energimengde som akkurat tilsvarer forskjellen mellom to slike energinivÄer. Et atom sies Ä vÊre i sitt grunnivÄ dersom alle elektronene er i sine respektive laveste energinivÄer. Et atom som er i et hÞyere energinivÄ enn sitt grunnivÄ sies Ä vÊre eksittert.

Atomer kan eksitteres nÄr de bestrÄles med lys som har akkurat den energien som tilsvarer endringer mellom deres energinivÄer. De faller imidlertid tilbake til sitt grunnivÄ igjen i lÞpet av brÞkdelen av et sekund, men da ofte via flere mellomliggende energinivÄer. Det sendes ut en energipakke (lysglimt/foton) hver gang en slik overgang skjer. Fotonets energi tilsvarer forskjellen mellom energinivÄene, og dets farge bestemmes entydig av dette siden det er en entydig sammenheng mellom fotonets energi og farge. RÞdt (langbÞlget) lys har lavere energi enn blÄtt (kortbÞlget) lys som igjen har lavere energi enn ultrafiolett lys osv.

Alle typer atomer (f.eks. oksygen) har et helt unikt sett med energinivÄer, og derfor ogsÄ energioverganger. Hver av disse energiovergangene tilsvarer en helt bestemt farge.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 01:24
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

La meg korrigere da...

-En kvark er fargelĂžs
-Katter er bygget opp av kvarker

Og ikke kom her og si at en grĂžnn kvark er grĂžnn, for det er den ikke Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 09:11
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
Question

Om kvarkene reagerer med hverandre slik at det dannes farge dannes det vel farge da. Eller... lyset som treffer katta reagerer, ikke katta.
Eller,, katta kan bli varm da...

Om kvarker i den sammensettningen gjÞr slik at det blir farge sÄ blir det farge da.
Hvis ikke,, sÄ blir det ingen farge.

edit: mente du inlegget som et argument at 1=1?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 10:17
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

A=A eller 1=1 om du vil...alle andre pÄstander blir av teoretisk art og kan ikke bevises gjennom matematikk eller andre vitenskaper selv om noen iherdig har lagt seg i selen for Ä gi inntrykk av det motsatte.

Å hevde at A=B eller at 1=2 kan selvfþlgelig vére morsom tankevirksomhet, men vil aldri erstatte virkeligheten.

metaxa skriver at det er villedende Ä basere sin virkelighetsforstÄelse pÄ sansedata, jeg lurer pÄ hvordan han eventuelt har tenkt Ä overstyre seg selv for Ä komme frem til de realiteter han ytterst sett er avhengig av for Ä skape sin verdensanskuelse?

metaxa hevder videre at objektivisme krever fantasi og subjektivitet, men jeg vil hevde at det fordrer elementĂŠr logikk og distansering fra fĂžleri Ă„ hevde at A=A.

Mr_Pin henfaller til en matematisk lek med kvadratrÞtter for Ä fortelle deg at A=A er feil, ergo han hevder at A=B eller 1=2 (eller andre verdier) gjennom Ä leke med tall. Dette er kjent som tankefeil og hvis man baserer sin verdensanskuelse pÄ slikt grunnlag er jeg redd dette er det beste beviset pÄ intellektuell tilkortkommethet, selv om nevnte eksponent for slik tankefeil vil konkludere diametralt motsatt.

Det "moderne" samfunn er i stor grad pÄvirket av filosofi som forfekter holdningene til Mr_Pin og metaxa, og det er pÄ grunn av slik tankefeil at religion fortsatt eksisterer i den form vi observerer.

Gud finnes selvfÞlgelig ikke og det er ikke opp til deg Ä motbevise hans eksistens, det er eventuelt hans tilhengere som sitter med bevisbyrden. Kan de ikke bevise hans eksistens sÄ kan du ganske enkelt slÄ deg til ro med at han ikke eksisterer. De beviser de mÄtte komme opp med skal ogsÄ vÊre av en uomtvistelig art og vil aldri kunne aksepteres ved hjelp av kvadratrÞtter. NÄ tror jeg ikke at Mr_Pin eller metaxa er religiÞse, men de holdninger de forfekter Äpner for muligheten for Ä hevde dette uten at det er fremlagt beviser for nevnte.

metaxa pÄstÄr sÄgar at det ikke eksisterer noe skille mellom fÞlelser og fornuft, noe han i stor grad beviser i det han skriver. Det som kanskje kan vÊre riktig er at metaxa ikke greier Ä skille mellom fÞlelser og fornuft og han har funnet en metafysisk forklaring pÄ dette som gjÞr at han kan leve med slik tankefeil.

For Ä videre bygge opp under sitt syn benytter han seg ogsÄ av politisk retorikk som bygger pÄ frykt hvor sosialistiske holdninger kommer frem. Jeg vil hevde at metaxa fÞrst og fremst forsÞker Ä vinne stÞtte for sin verdensanskuelse fordi han henfaller til fÞlerier i sin eksistensberettigelse, dette fungerer ikke for meg, jeg har prÞvd og jeg har heldigvis greid Ä skille fÞlelser og fornuft. Jeg finner fÞlgelig den objektivistiske filosofi mye bedre egnet som basis for forstÄelse av meg selv, verden rundt meg og de utfordringer jeg stÄr overfor.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 11:01
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

QIQrrr skrev:
La meg korrigere da...

-En kvark er fargelĂžs
-Katter er bygget opp av kvarker

Og ikke kom her og si at en grĂžnn kvark er grĂžnn, for det er den ikke Very Happy

Katten bestÄr ikke utelukket av kvarker. Elektroner er ikke bygd opp av kvarker og utgjÞr en betydelig del av katten. Det er forÞvrig elektronene som emiterer lys, som forklart i forrige innlegg.

Kan du ikke bare forklare hvor du vil henn istedet for Ă„ rote med fysikk?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 11:14
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:

metaxa skriver at det er villedende Ä basere sin virkelighetsforstÄelse pÄ sansedata, jeg lurer pÄ hvordan han eventuelt har tenkt Ä overstyre seg selv for Ä komme frem til de realiteter han ytterst sett er avhengig av for Ä skape sin verdensanskuelse?

Du har ikke sÊrlig mye valg. Kroppen din er pÄ bygget pÄ en mÄte som gjÞr at de sansedataene du tror er virkelighet, i sannheten er konstruert av en rekke organer og prosesser i hjernen. Man kan si at virkeligheten er filtrert, men jo mer man finner ut om disse prosessene (blant annet i den kognitive vitenskapen, mitt fagfelt) jo mer skjÞnner man at virkeligheten er konstruert, framfor filtrert.

Du trenger altsÄ ikke overstyre deg selv. Du fÄr alt servert. Det er opp til deg Ä trekke konklusjoner om informasjonen du mottar. Men siden alle mennesker er levert med noenlunde identisk maskineri, vil hverken den konstruerte virkeligheten, eller konklusjonene rundt den variere veldig sterkt. Det ser selvfÞlgelig slik ut for oss, at vi er veldig forskjellige, men for en objektiv marsboer, f.eks. ville de vÊrt ekstremt smÄ.

QIQrrr skrev:

metaxa hevder videre at objektivisme krever fantasi og subjektivitet, men jeg vil hevde at det fordrer elementĂŠr logikk og distansering fra fĂžleri Ă„ hevde at A=A.

QIQrrr skrev:

Det "moderne" samfunn er i stor grad pÄvirket av filosofi som forfekter holdningene til Mr_Pin og metaxa, og det er pÄ grunn av slik tankefeil at religion fortsatt eksisterer i den form vi observerer.

Hvilke holdninger? Hvilken filosofi?

QIQrrr skrev:

Gud finnes selvfÞlgelig ikke og det er ikke opp til deg Ä motbevise hans eksistens, det er eventuelt hans tilhengere som sitter med bevisbyrden. Kan de ikke bevise hans eksistens sÄ kan du ganske enkelt slÄ deg til ro med at han ikke eksisterer. De beviser de mÄtte komme opp med skal ogsÄ vÊre av en uomtvistelig art og vil aldri kunne aksepteres ved hjelp av kvadratrÞtter. NÄ tror jeg ikke at Mr_Pin eller metaxa er religiÞse, men de holdninger de forfekter Äpner for muligheten for Ä hevde dette uten at det er fremlagt beviser for nevnte.

Det har ingenting for seg Ă„ pĂ„stĂ„ at Gud "selvfĂžlgelig" ikke finnes, og basere dette pĂ„ en logisk tankerekke, ganske enkelt fordi en logisk tankerekke aldri kan fĂžre frem til en slik konklusjon uten at du har bevis for det ene eller det andre. Logisk sett er det ingen umulighet at Gud finnes. Du kan gjerne si at det er veldig usannsynlig, men selv det kan ikke forsvares, for du har ingen sannsynlighetsdata. (Å si at det ikke foreligger beviser er ikke et argument for lav sannsynlighet.) Du kan nĂžye deg med Ă„ si, som oss andre, at du ikke tror at Gud finnes, basert pĂ„ manglende bevis. Men selvfĂžlgelig eller logisk er det ikke.

QIQrrr skrev:

metaxa pÄstÄr sÄgar at det ikke eksisterer noe skille mellom fÞlelser og fornuft, noe han i stor grad beviser i det han skriver. Det som kanskje kan vÊre riktig er at metaxa ikke greier Ä skille mellom fÞlelser og fornuft og han har funnet en metafysisk forklaring pÄ dette som gjÞr at han kan leve med slik tankefeil.

Jeg er ikke den eneste. Arne NÊss og Spinoza er blant andre som tenker i slike baner. Det har ingenting med tankefeil Ä gjÞre. Grunnen til at noen mener at fornuft og fÞlelser er en og samme er fordi de ikke ser noen grunn til Ä tro at menneskets grunnleggende tenkeevne har to kilder (fÞlelser og fornuft) nÄr begge viser samme adferd nÄr det kommer til stykke. Problemet er at ordet fornuft har to meninger, den ene har med snusfornuft Ä gjÞre, eller opplÊrt fornuft, den andre har med medfÞdt fornuft, rationale, Ä gjÞre. Jeg mener at fÞlelser er et produkt av den medfÞdte fornuften.

Det er jo selvfÞlgelig ideelt for objektivister Ä kunne skille mellom fÞlelser og fornuft, slik at de kan hevde at alt det de sier er basert pÄ fornuft mens alt det andre sier er basert pÄ fÞlelser. Dette er like mye tankefeil, etter min mening, som Ä hevde at 1=2. Det er ikke gitt av en logisk tankerekke at fornuft og fÞlelser ikke er den samme egenskapen i forskjellig form.

Det hadde vĂŠrt interessant om du forsĂžkte Ă„ definere forskjellen mellom fĂžlelser og fornuft. Som et tankeeksperiment.

QIQrrr skrev:

For Ä videre bygge opp under sitt syn benytter han seg ogsÄ av politisk retorikk som bygger pÄ frykt hvor sosialistiske holdninger kommer frem. Jeg vil hevde at metaxa fÞrst og fremst forsÞker Ä vinne stÞtte for sin verdensanskuelse fordi han henfaller til fÞlerier i sin eksistensberettigelse, dette fungerer ikke for meg, jeg har prÞvd og jeg har heldigvis greid Ä skille fÞlelser og fornuft. Jeg finner fÞlgelig den objektivistiske filosofi mye bedre egnet som basis for forstÄelse av meg selv, verden rundt meg og de utfordringer jeg stÄr overfor.

Politisk retorikk?

Stemmer det at objektivismen hyller det kapitalistiske styresettet? Stemmer det at man, i et slikt styresett, oppnÄr makt gjennom rikdom, det vil si, innflytelse over andre menneskers liv gjennom kapital, eller "rett " til Ä ta beslutninger som pÄvirker andre mennesker med eller uten deres samtykke? Stemmer det at dette er typisk for et autoritÊrt styresett? Kan man da konkludere at objektivister stÞtter et autoritÊrt styresett?

Rimelig enkel tankerekke spĂžr du meg.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 11:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

KjĂŠre Q, det er ingen umulighet at A=B, 1=2 er en smule mer tvilsom Very Happy.Begge bokstaver kan jo for alt vi vet henvise til samme entitet. Og hva er egentlig vitsen med Ă„ babble opp og ned om A=A, hva er sĂ„ A? Å si at en ting er seg selv forteller oss jo ingen ting om tingen, det trenger ikke engang fortelle oss at tingen kan oppfattes objektivt. A=A er ingen hindring for at A er en variabel. Det krever heller ingenting Ă„ hevde at A=A det er et aksiom for pokker, det er ment Ă„ vĂŠre en sannhet sĂ„ Ă„penbar at man kan ta den for gitt uten Ă„ bevise den, sĂ„ du kan godt komme ned fra den hĂžye hesten din nĂ„...

Jeg hennfaller til litt lek med tall, ja. Men jeg har ingen ilusjon om Ä bevise noe med det, da mÄtte jo utregningen vÊrt feilfri, og da ville jo ikke svaret bli det det ble... Very Happy Du kan annse det som en liten mattetest om du vil.

Hvor bevisbyrden for Guds eksistens skal plaseres er forÞvrig uintresant ettersom jeg kun poengtere at frihetsfisken tar seg en god del vann over hodet ved Ä pÄstÄ at han kan motbevise Guds eksistens. FravÊr av bevis er jo som kjent ikke bevis av fravÊr. (Hvordan aksepterer du egentlig bevise ved hjelp av kvadratrÞtter?)

Hele sansedata greia er rimelig surrete. Det er for eksempel ikke alt vi kan sanse, deriblandt ultralyd, ultrafiolett lys, oksygen gass, kvarker, atomer etc. Moderne naturfaglig vitenskap ville ikke kommet langt hvis de skulle drevet en aksiomatisk logisk forskning basert pÄ det de kunne sanse. Nei takke meg til...

En siste ting jeg vil pÄpeke er objektivismens gjennomgÄende fundamentalisme. Den nesten blinde troen pÄ at de har rett, at alle andre mÄ ta feil og at de som ikke er enige med dem er dumme eller hjernevaskete.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 12:13
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

La meg nok en gang korrigere...

-Kvarker og elektroner er fargelĂžse
-Katter er bygget opp av kvarker og elektroner

Mr_Pin skrev:
Katten bestÄr ikke utelukket av kvarker. Elektroner er ikke bygd opp av kvarker og utgjÞr en betydelig del av katten. Det er forÞvrig elektronene som emiterer lys, som forklart i forrige innlegg.

PÄl har blÄ sko.

ergo

PÄl har blÄ genser

Dette er feil!

For Ä si det pÄ en annen mÄte:

A = blÄ

Alt som er blÄtt har ogsÄ like store mengder gult (B) i seg...sammen blir dette grÞnt (C).

Man kan ikke dermed si at A = C

Det riktige blir at A+B = C

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 12:39
Sist endret av QIQrrr den Tor 12 Aug 2004, 12:50, endret 1 gang
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mr_Pin skrev:
KjĂŠre Q, det er ingen umulighet at A=B, 1=2 er en smule mer tvilsom Very Happy.Begge bokstaver kan jo for alt vi vet henvise til samme entitet. Og hva er egentlig vitsen med Ă„ babble opp og ned om A=A, hva er sĂ„ A? Å si at en ting er seg selv forteller oss jo ingen ting om tingen, det trenger ikke engang fortelle oss at tingen kan oppfattes objektivt. A=A er ingen hindring for at A er en variabel. Det krever heller ingenting Ă„ hevde at A=A det er et aksiom for pokker, det er ment Ă„ vĂŠre en sannhet sĂ„ Ă„penbar at man kan ta den for gitt uten Ă„ bevise den, sĂ„ du kan godt komme ned fra den hĂžye hesten din nĂ„...

Jeg hennfaller til litt lek med tall, ja. Men jeg har ingen ilusjon om Ä bevise noe med det, da mÄtte jo utregningen vÊrt feilfri, og da ville jo ikke svaret bli det det ble... Very Happy Du kan annse det som en liten mattetest om du vil.

Hvor bevisbyrden for Guds eksistens skal plaseres er forÞvrig uintresant ettersom jeg kun poengtere at frihetsfisken tar seg en god del vann over hodet ved Ä pÄstÄ at han kan motbevise Guds eksistens. FravÊr av bevis er jo som kjent ikke bevis av fravÊr. (Hvordan aksepterer du egentlig bevise ved hjelp av kvadratrÞtter?)

Hele sansedata greia er rimelig surrete. Det er for eksempel ikke alt vi kan sanse, deriblandt ultralyd, ultrafiolett lys, oksygen gass, kvarker, atomer etc. Moderne naturfaglig vitenskap ville ikke kommet langt hvis de skulle drevet en aksiomatisk logisk forskning basert pÄ det de kunne sanse. Nei takke meg til...

En siste ting jeg vil pÄpeke er objektivismens gjennomgÄende fundamentalisme. Den nesten blinde troen pÄ at de har rett, at alle andre mÄ ta feil og at de som ikke er enige med dem er dumme eller hjernevaskete.

Jeg er enig med deg i alt, bortsett fra at objektivismen er fundamentalistisk selv om det dessverre finnes fundamentalistiske objektivister...

NÄr jeg snakker om observerbar sÄ er dette ikke ment bokstavelig da noe kan vÊre observerbart gjennom mÄlbarhet rent vitenskapelig...

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 12:48
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
angÄende skille mellom fÞlelser og fornuft, sÄ ser jeg det for meg slik:

a er det subjektive hovedmÄl som alle andre undermÄl, ete drikke leike med lego byge hus leikesloss,,,hva enn du gjÞr.

b er det 100% objektive der du legger sammen atom pÄ atom for Ä komme til svara.

c er subjektive smÄ handlinger for Ä oppnÄ hovedmÄlet.

som dere ser har jeg tegna det slik at det subjektive er det samme som objektive, bare ferdig uttenkt.
Grunnen til at jeg tror det subjektive bestÄr av objektive..."prikker" er fordi alt er bygget opp av det samme materiale, bare bygget annerledes. (om det er atomer nÞytroner eletroner eller hva det er)

Men menneske klarer ikke vÊre helt objektive og legge atom pÄ atom.
Men du bruker de ferdige uttenkte fÞlelsene, setter de sammen og vurderer de, framfor Ä stole pÄ en enkelt fÞlelse. som fks hevn fordi noen dro til deg, sÄ er det en anen "fÞlelse" (ferdig uttenkt subjektiv..greie) som sier du kan fÄ en konsekvens tilbake igjen.
Hva som er en fornuftig handlig kan vel vÊre ferdig uttenkt...siden det ikke er noen forskjell nÄr du er objektiv, bare at du regner det ut pÄ nytt og kommer fram til det samme. Eller er foskjellen at du bevist vet hvorfor du kom fram til samme fornuftige lÞsning som fÞlelsen.

Men nÄ lurer jeg pÄ hva det vil si Ä vite. MÄ ha ett kart over hjernen snart tror jeg. Kansje sammenligne med en datamaskin.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 12:54
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Godt Ă„ hĂžre at vi er omtrentlig enige. Very Happy

Men hele katte greien din er og blir noe rot. Elektroner kan jo emitere farget lys, forbeholdt at de kan eksistere i flere energinivÄer, de er dermed ikke farvelÞse.

QIQrrr skrev:

PÄl har blÄ sko.

ergo

PÄl har blÄ genser

Dette er feil!

A = blÄ

Alt som er blÄtt har ogsÄ like store mengder gult (B) i seg...sammen blir dette grÞnt (C).

Metaxa har da vitterligende helt rett. Hvis utsagnet om at alle som har blÄ sko ogsÄ har blÄ genser er riktig. FÞlger det logisk at om Per har blÄ sko mÄ han og ha blÄ jakke. Enkel og grei logikk om jeg noengang sÄ det.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, hva om blÄ jakke og blÄ sko medfÞrer at det oppstÄr en reaksjon slik som i eksempelet med blÄtt og gult?

...da har eksempelet kun begrenset riktighet og kan fĂžlgelig ikke vĂŠre et axiom.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:09
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
La meg nok en gang korrigere...

-Kvarker og elektroner er fargelĂžse
-Katter er bygget opp av kvarker og elektroner

Mr_Pin skrev:

PÄl har blÄ sko.

ergo

PÄl har blÄ genser

Dette er feil!

A = blÄ

Her er du mer forvirret enn jeg trodde du kunne bli Smile Dette har med delmengder Ă„ gjĂžre. La meg illustrere:

1. Alle som har blÄ sko har blÄ gensere.

Her sier vi at det finnes en populasjon, si mennesker, som har blÄ sko. Samtidig sier vi at alle medlemmene av denne populasjonen ogsÄ er medlemmer av en annen populasjon, nemlig de med blÄ gensere.

2. PÄl har blÄ sko.

Her sier vi at det finnes en populasjon, PÄl, som tilfeldigvis har et medlem, nemlig PÄl, og at denne ogsÄ er medlem i en annen populasjon, nemlig de med blÄ sko.

3. PÄl har blÄ genser.

Vi har slÄtt fast at PÄl er medlem i populasjonen av mennesker med blÄ sko (2). Vi har ogsÄ slÄtt fast at alle medlemmer i populasjonen av mennesker med blÄ sko ogsÄ er medlem i populasjonen av mennesker med blÄ gensere (1). Vi kan dermed konkludere pÄ grunnlag av at PÄl har blÄ sko, at han ogsÄ har blÄ genser.

Dette er fundamental predikasjonslogikk.

La oss kalle populasjonen PÄl for P, populasjonen med mennesker som har blÄ sko for S og populasjon med mennesker som har blÄ gensere for G.

Man kan ikke si at P=S. Dette er fordi vi ikke har sagt at populasjonen PÄl og populasjonen av mennesker med blÄ sko er den samme, kun at den ene inneholder den andre.

Her faller resten av argumentet ditt i grus.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:12
Sist endret av metaxa den Tor 12 Aug 2004, 13:29, endret 1 gang
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Og konklusjonen relatert til mitt eksempel blir da:

a) A = C

eller

b) AB = C

eller

c) C = C

?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:19
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Og konklusjonen relatert til mitt eksempel blir da:

a) A = C

eller

b) AB = C

eller

c) C = C

?

Ingen av de.

Vi kan ikke vite om A er samme populasjon som B, ettersom, for alt vi vet, populasjonen E godt kan vÊre delmengde av B pÄ lik linje med A. Dermed er A + D = B. Dette er ikke poenget. Det er ikke interessant hva populasjonen av folk med blÄ gensere utgjÞr, bortsett fra at den inneholder populasjonen av folk med blÄ sko, pÄ hvilket grunnlag man kan konkludere at alle med blÄ sko, gitt disse forutsetningene, ogsÄ har blÄ genser.

Likningen C=C er forĂžvrig meningslĂžs.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:22
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Javel, sÄ det du sier er fÞlgende:

blÄ sko + blÄ genser = PÄl

altsÄ:

2xobjekt = 1xsubjekt

PÄl og begrepet alle er ikke relevante elementer i eksempelet ditt siden de ikke er nÊrmere definert (annet enn Ä vÊre en del av en populasjon, altsÄ mengde i dette tilfellet) samt at du ikke tar hÞyde for hva du fÄr som resultat nÄr du kombinerer objektene. FÞlgelig er konklusjoner basert pÄ denne lÊresetningen feil.

C = C er forĂžvrig innlysende, ikke meningslĂžs...

AB kan ogsÄ definere C

A kan ogsÄ vÊre en kombinasjon av X, O og P i varierende mengder hvor P bestÄr av T og Q etc. Det er imidlertid ikke poenget. Poenget er at C = C

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:42
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [52 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet