DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er straffenivÄet i Norge for lavt?

Ja, livstid i kullgruvene pÄ Svalbard er mer passe
33%
 33%  [ 9 ]
Ja, kunne godt vĂŠrt litt hĂžyere
48%
 48%  [ 13 ]
De er akkurat passe
11%
 11%  [ 3 ]
Nei, de er tvert i mot alt for hĂžye
7%
 7%  [ 2 ]

Antall stemmer : 27

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Er straffenivÄet i Norge for lavt?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 6 [108 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
VG idag:
135 Är for barnesex

En 58 Är gammel amerikansk sektleder er dÞmt til 135 Ärs fengsel for omfattende sexovergrep mot 14 barn.

Malachai York var leder av en nyreligiĂžs sekt, United Nuwaubian Nation, opprinnelig organisert som et muslimsk samfunn. Han var spesielt opptatt av Ă„ verve mĂždre til sin bevegelse, slik at han senere kunne misbruke sĂžnnene og dĂžtrene deres, melder AP.

I januar ble han funnet skyldig i overgrep i perioden 1998 til 2002. FÞr helgen falt sÄ dommen: 135 Ärs fengsel.

Malachi York skal ha opphĂžyd seg selv til messias i sin egen bevegelse, i fĂžlge AP.

Slik skal de straffes!!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Frihetsfisken skrev:
Du mener altsÄ at nÄr enkelte har vÊrt fengslet opptil 50 ganger, vil det ikke bli mindre kriminalitet ved at man plasserer disse bak lÄs og slÄ for livstid efter Ä ha blitt dÞmt f.eks. tre ganger?

NÄ gÄr du rett inn pÄ omtrent en enkelt sak, noe som jeg ikke Þnsker Ä besvare. Derimot vil jeg si at generelt sÄ vil kriminaliteten vÊre lavere, i et samfunn der man har lavere straffer. Det Ä ha strenge straffer skyver de kriminelle bare enda mer ut i skyggen, og det ender opp med at de blir enda verre, spesielt med "three strikes and out"-systemet.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

stÄpÄhodet skrev:
riktignok hadde det blitt mindre forbrytelser med med tre strikes out politikk men det er ikke rettferdig ovenfor de som begÄr tre mindre foreseelser. da har men ikke Þdelagdt noen for livet og bÞr heller ikke bli fratatt livet

Istedenfor Ä basere seg pÄ hva du tror, sÄ kan du vel kanskje sjekke det opp litt.

I de statene i USA som fÞrer denne syke politikken, sÄ er kriminaliteten hÞy, i de statene som har en mildere straff, er kriminaliteten lav.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:39
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

[quote="Frihetsfisken"]
stÄpÄhodet skrev:

En ordning kunne som fÞlger: Ved 1. forbrytelse dÞmmes man mildt. La oss si at man sÄ fÄr ett Ärs fengsel. Senere blir man dÞmt for 2. gang for en annen forbrytelse, og fÄr to Ärs fengsel. Da kan man legge til det ene Äret man fikk fÞrste gangen, slik at det totalt blir tre Ärs fengsel. SÄ 3. gangen fÄr man to Är til, og man legger til de to Ärene for 2. gangen pluss det ene Äret for fÞrste gangen.

Jeg kan vÊre med pÄ den, men jeg Þnsker ikke strengere straffer enn det vi har nÄ. Jeg tror de fleste her baserer seg og fremdeles tror pÄ proposjonalitetsprinsippet, og ikke pÄ "three strikes and out"- systemet.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:42
toth42
Cowboy
Cowboy

Cestmoi2403 skrev:

men jeg Þnsker ikke strengere straffer enn det vi har nÄ.

sÄ dette
Sitat:
Mann i 40-Ärene dÞmt for Ä voldta egen datter pÄ 14 .

dette skal ha skjedd samme dag som far og mor gikk fra hverandre. Mannen ble i tillegg til dette forhold dÞmt for Ä tidligere ogsÄ ha voldtatt datteren sin, og tross at hun kjempet imot, gjennomfÞrt samleie, og ogsÄ for flere andre utuktige handlinger mot datteren. dette er mannens 11 dom. dommen ble 2 Är og 4 mÄneder, og han mÄ i tillegg betale 100 000 i oppreisning til datteren.

er en helt OK straff i dine Ăžyne?

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Cestmoi2403 skrev:

men jeg Þnsker ikke strengere straffer enn det vi har nÄ.

sÄ dette
Sitat:
Mann i 40-Ärene dÞmt for Ä voldta egen datter pÄ 14 .

dette skal ha skjedd samme dag som far og mor gikk fra hverandre. Mannen ble i tillegg til dette forhold dÞmt for Ä tidligere ogsÄ ha voldtatt datteren sin, og tross at hun kjempet imot, gjennomfÞrt samleie, og ogsÄ for flere andre utuktige handlinger mot datteren. dette er mannens 11 dom. dommen ble 2 Är og 4 mÄneder, og han mÄ i tillegg betale 100 000 i oppreisning til datteren.

er en helt OK straff i dine Ăžyne?

Nei, det har jeg ikke sagt, vi har en maks straff pÄ 21 Är, og jeg mener selvsagt vi skal ta denne oftere i bruk, spesielt ved overgrep mot barn. Det er forresten tÄpelig Ä dra frem enkelt saker, for Ä spille pÄ fÞlelser. Man mÄ se pÄ helheten, og da er det slik at strengere straff ikke hjelper mot forbrytelser.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 12:50
toth42
Cowboy
Cowboy

Dog jeg har verken godt argument eller beviser pÄ min side nÄ, sÄ mÄ jeg tvile pÄ det.. jeg tror(ikke vet) at uansett statistikk, sÄ mÄ vi fjerne 'the scum of society' etterhvert som de oppdages, uansett statistisk konsekvens. pedofile og andre notorisk kriminelle mÄ av gata pÄ permanent basis, evt. til de garantert ikke lenger representerer noen fare. skyt de dÞmte pedofile. med en gang. eller send dem til sibir eller en annen plass hvor de ikke kan skade andre enn seg selv, og hvor vi slipper bruke pengene vÄre pÄ dem.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 13:08
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:
I de statene i USA som fÞrer denne syke politikken, sÄ er kriminaliteten hÞy, i de statene som har en mildere straff, er kriminaliteten lav.
Dette blir et spÞrsmÄl om Ärsak og virkning. Kan det vÊre at de har innfÞrt denne politikken som nettopp en reaksjon pÄ at de har hÞy kriminalitet? Eller tror du virkelig at kriminaliteten har gÄtt opp som en reaksjon pÄ 3-strikes out politikken?

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Dog jeg har verken godt argument eller beviser pÄ min side nÄ, sÄ mÄ jeg tvile pÄ det.. jeg tror(ikke vet) at uansett statistikk, sÄ mÄ vi fjerne 'the scum of society' etterhvert som de oppdages, uansett statistisk konsekvens. pedofile og andre notorisk kriminelle mÄ av gata pÄ permanent basis, evt. til de garantert ikke lenger representerer noen fare. skyt de dÞmte pedofile. med en gang. eller send dem til sibir eller en annen plass hvor de ikke kan skade andre enn seg selv, og hvor vi slipper bruke pengene vÄre pÄ dem.

Jeg er helt med pÄ at man mÄ fjerne "the scum of society", jeg Þnsker bare Ä forholde meg til virkeligheten, og virkeligheten sier noe annet enn at hvis man Þker straffene sÄ vil de forsvinne.

Og for det andre har du ingen rett til Ä si pengene vÄre, ettersom det er ingen som har naturlig rett pÄ de midlene man sitter pÄ nÄ. Dette er bare en kunstig rettighet skapt av mennesker. Hvilket jeg har bevist i en annen trÄd.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 17:01
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Dette blir et spÞrsmÄl om Ärsak og virkning. Kan det vÊre at de har innfÞrt denne politikken som nettopp en reaksjon pÄ at de har hÞy kriminalitet? Eller tror du virkelig at kriminaliteten har gÄtt opp som en reaksjon pÄ 3-strikes out politikken?

Kriminaliteten har ikke blitt lavere, det er det som er poenget.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 17:02
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
Poenget er vel snarere om det faktisk hjelper eller ikke. Selv om kriminaliteten ikke har gÄtt dramatisk ned som en fÞlge av dette er det lite som tyder pÄ at de ikke hadde steget enda mer om denne regelen ikke hadde blitt innfÞrt.

Selv i Norge med sine liberale straffelover ser vi at det store flertallet av organisert kriminalitet begÄs nettopp av gjengangere. Argumentet er snarere Ä fÄ disse vekk fra et samfunn de viser de ikke kan fungere i uten Ä la det gÄ ut over andre. At disse forsvinner er fÞlgelig et argument for at det hadde blitt begÄtt enda mer kriminalitet om disse ikke hadde vÊrt ute av sirkulasjon.

Men om du kan vise til sammenlignbare eksempler der kriminalitetsnivet i utgangspunktet har vĂŠrt likt, den ene har opprettholdt liberale straffelover, den andre 3-strike, noe som har fĂžrt til en dramatisk Ăžkning i kriminalitet i sistnevnte i forhold til fĂžrste tilfelle skal jeg heller ta det du sier til etterretning...

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:42
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
Og for det andre har du ingen rett til Ä si pengene vÄre , ettersom det er ingen som har naturlig rett pÄ de midlene man sitter pÄ nÄ. Dette er bare en kunstig rettighet skapt av mennesker. Hvilket jeg har bevist i en annen trÄd.
Cestmoi2403 skrev:
Bare sÄ alle vet det, sÄ er steinaldersamfunnet idealet.

Det eneste du har "bevist" er at du er en anarkistskrulling med hÄplÞse idealer. "Steinaldersamfunnet"...
Hvis du absolutt vil flytte ut i en hule i nordmarka og bo der resten av livet, og spise ville bĂŠr og rĂžtter, er det da strengt tatt ingen som hindrer deg i dette...

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:49
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Cestmoi2403 skrev: Og for det andre har du ingen rett til Ä si pengene vÄre, ettersom det er ingen som har naturlig rett pÄ de midlene man sitter pÄ nÄ. Dette er bare en kunstig rettighet skapt av mennesker. Hvilket jeg har bevist i en annen trÄd.

Dette er vel en litt annen diskusjon og prÞv heller Ä forstÄ det slik det er ment, at midler som kunne ha bli brukt pÄ andre mÄter blir brukt.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 21:27
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Poenget er vel snarere om det faktisk hjelper eller ikke. Selv om kriminaliteten ikke har gÄtt dramatisk ned som en fÞlge av dette er det lite som tyder pÄ at de ikke hadde steget enda mer om denne regelen ikke hadde blitt innfÞrt.

Sitat:
Men om du kan vise til sammenlignbare eksempler der kriminalitetsnivet i utgangspunktet har vĂŠrt likt, den ene har opprettholdt liberale straffelover, den andre 3-strike, noe som har fĂžrt til en dramatisk Ăžkning i kriminalitet i sistnevnte i forhold til fĂžrste tilfelle skal jeg heller ta det du sier til etterretning...

Les artikkelen.

http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=14136

Sitat:
Selv i Norge med sine liberale straffelover ser vi at det store flertallet av organisert kriminalitet begÄs nettopp av gjengangere.

Nettopp, og jeg er fult med pÄ Ä endre straffeloven, bare ikke gjÞre den strengere.

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 09:57
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Og for det andre har du ingen rett til Ä si pengene vÄre , ettersom det er ingen som har naturlig rett pÄ de midlene man sitter pÄ nÄ. Dette er bare en kunstig rettighet skapt av mennesker. Hvilket jeg har bevist i en annen trÄd.
Cestmoi2403 skrev:
Bare sÄ alle vet det, sÄ er steinaldersamfunnet idealet.

Det eneste du har "bevist" er at du er en anarkistskrulling med hÄplÞse idealer. "Steinaldersamfunnet"...
Hvis du absolutt vil flytte ut i en hule i nordmarka og bo der resten av livet, og spise ville bĂŠr og rĂžtter, er det da strengt tatt ingen som hindrer deg i dette...

NÄ har det seg slik at du baserer deg pÄ det praktiske. Derimot klarer du ikke knuse anarkismen som ideologi, fordi den er overlegen alle andre ideologier. Nettopp fordi den baserer seg pÄ det naturlige.

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 09:59
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Cestmoi2403 skrev: Og for det andre har du ingen rett til Ä si pengene vÄre, ettersom det er ingen som har naturlig rett pÄ de midlene man sitter pÄ nÄ. Dette er bare en kunstig rettighet skapt av mennesker. Hvilket jeg har bevist i en annen trÄd.

Dette er vel en litt annen diskusjon og prÞv heller Ä forstÄ det slik det er ment, at midler som kunne ha bli brukt pÄ andre mÄter blir brukt.

Ja, og en som settes i fengsel har like mye rett pÄ disse midlene, som alle andre.

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 10:00
toth42
Cowboy
Cowboy

Cestmoi2403 skrev:
Ronja skrev:

Ja, og en som settes i fengsel har like mye rett pÄ disse midlene, som alle andre.

Nei. Vi yter gjennom skatt for Ä nyte gjennom offentlige midler. ofte er de tungt kriminelle offisielt arbeidslÞse, og betaler ikke skatt. ergo har de ikke lik rett pÄ dem som meg.
Uansett var poenget mitt at skal de bort fra samfunnet uansett, hvorfor bruke penger pÄ dem reste av livet deres? forvis dem, de er en ren byrde.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 09:32
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Cestmoi2403 skrev:
Ronja skrev:

Jeg mener ikke de har rett til disse midlene. Men det er ikke rettferdig at ett mennesket skal Þdlegge ett annets liv og sÄ lide i to-tre Är, mens det andre menneske har problemer resten av livet. SÄ skal det menneske som har fÄtt sitt liv Þdelagt sitte Ä betale for at den personen Þdela skal ha det greit i fengsel. Etter min mening, har de som begÄr alvorlige, kriminelle handlinger automatisk meldt seg bort fra de godene samfunnet har.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 09:43
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Ronja skrev:

Nei. Vi yter gjennom skatt for Ä nyte gjennom offentlige midler. ofte er de tungt kriminelle offisielt arbeidslÞse, og betaler ikke skatt. ergo har de ikke lik rett pÄ dem som meg.
Uansett var poenget mitt at skal de bort fra samfunnet uansett, hvorfor bruke penger pÄ dem reste av livet deres? forvis dem, de er en ren byrde.

Enkel logikk er jo bare patetisk. Du har ogsÄ ikke vist noen dypere prinsipper nÄr det gjelder dette temaet, du sier bare at "de betaler ikke skatt. ergo har de ikke lik rett pÄ dem som meg." selvom dette er feil. Naturen er for alle uansett hvem som har produsert hva, forskjellen er bare at man gjÞr seg fortjent til det man faktisk gjÞr seg fortjent til i et anarkistisk samfunn. Klarer du ikke holde pÄ ditt produkt, er du heller ikke verdi dette. Du baserer deg pÄ randismen, enkelt og greit. Det man yter skal man beholde selv, selvom dette er helt feil i forhold til naturen, hvilket jeg har vist i en tideligere trÄd.

Hvorfor forvise dem, nÄr kriminaliteten gÄr opp som resultat av Þkt straff? AltsÄ sier du rett ut at du Þnsker mer kriminalitet, hvilket jeg er imot.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 11:58
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Ronja skrev:

Jeg mener ikke de har rett til disse midlene. Men det er ikke rettferdig at ett mennesket skal Þdlegge ett annets liv og sÄ lide i to-tre Är, mens det andre menneske har problemer resten av livet. SÄ skal det menneske som har fÄtt sitt liv Þdelagt sitte Ä betale for at den personen Þdela skal ha det greit i fengsel. Etter min mening, har de som begÄr alvorlige, kriminelle handlinger automatisk meldt seg bort fra de godene samfunnet har.

PÄstand uten argument, du kan selvsagt bare mene noe uten Ä begrunne det, men det interesserer meg lite.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 12:00
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 6 [108 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet