|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Aurora skrev: | krugern skrev: | Siden vi er en landsdekkende organisasjon etc. så bør vi holde oss til ett skriftspråk. Som norsk bokmål. okei?
Jeg moser dere alle om dere motsier meg! |
Kvifor skal vi halde oss til eitt skriftspråk her, når vi har to i Noreg? Og kvifor er det ein sjølvfølge at det er bokmål som skal vere det eine skriftspråket? |
Fordi at bokmål er det mest brukte språket, og fordi nynorsk kom etter bokmål ? no offence.
Bokmål er ett veldig greit skriftspråk!
|
Skrevet: Fre 04 Jul 2003, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Aurora skrev: | krugern skrev: | Siden vi er en landsdekkende organisasjon etc. så bør vi holde oss til ett skriftspråk. Som norsk bokmål. okei?
Kvifor skal vi halde oss til eitt skriftspråk her, når vi har to i Noreg? Og kvifor er det ein sjølvfølge at det er bokmål som skal vere det eine skriftspråket? |
Heilt einig, kvifor er det automatisk nynorsk som må vike?
|
Skrevet: Lør 05 Jul 2003, 12:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003 Innlegg: 166
|
Jeg er uenig. I enkelte litt eldre former for Oslo-dialekt skriver man for eksempel hverken, hveps, hvalp osv.
Hvis folk skal begynne å rette på slik skriving er rett og slett ikke #galeforbundet en værendes kanal. De som vil ha en kanal for lingvistisk konformisme får heller lage sin egen kanal, #korrekt_skriving, og så får de la alle andre være i fred.
Riksmål 4 evah! <-- Okay, noe ble feil i setningen der. Jeg innrømer det.
|
Skrevet: Lør 05 Jul 2003, 15:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Re: IRC-greier
BagBiter skrev: | Jeg hvet att på IRC bør mann ike bry seg med skrivefejl og slikke ting, for det er ett helt frit samfun, men jeg klarer alikevel ike ungå og ergre meg over folk som skriver dobel konsonant når det skal være enkel og enkel konsonant når det skal være dobel og h foran v-ord som det ike skal være h foran.. "vilken" og "hvar" har jeg set mange ganger, mange blanner å så "og" å "å"..
fanne |
david skrev: | Jeg er uenig. I enkelte litt eldre former for Oslo-dialekt skriver man for eksempel hverken, hveps, hvalp osv.
Hvis folk skal begynne å rette på slik skriving er rett og slett ikke #galeforbundet en værendes kanal. De som vil ha en kanal for lingvistisk konformisme får heller lage sin egen kanal, #korrekt_skriving, og så får de la alle andre være i fred.
Riksmål 4 evah! <-- Okay, noe ble feil i setningen der. Jeg innrømer det. |
Nå tror jeg _egentlig_ du misforsto endel, i og med at det er flere som bruker hverken, hveps og hvalp. Disse står vel i ei ordbok i skapet, men hvet står ikke i boka som VET, ike heter fortsatt IKKE i ordboka, ogsåvidere. Såh, eh, altså. hm. poenget mitt forsvant her. Men du skjønner ?
|
Skrevet: Søn 06 Jul 2003, 02:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003 Innlegg: 166
|
Ah. Du sier at vi må forandre ordbøkene.
Det var sannelig et godt initiativ!

|
Skrevet: Søn 06 Jul 2003, 09:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BlueNova
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003 Innlegg: 612 Bosted: altfor nær drammen
|
Uhm.. hvorfor skal alle rette på folks skrive feil ? og si det til dem med en tone som er dissende ? det blir det bare bråk av. Les setningen for deg selv og le heller litt av denne personens uvitenhet eller mangel på rettskrivning. Blir det så ekstremt at du ikke skjønnner meningen så be om revidert utgave.
I mine mIRC dager lo jeg meg titt og ofte når jeg gikk inn på kanaler som #oslo, #norge, #nårge bare for å nevne noen.
Det morsomste med alt var at man kunne poste skrivefeilene i en annen kanal og få en kollektiv latter, noe som forresten er utrolig festlig.
Så moralen er : La folk skrive feil og få deg en latter, latter forlenger jo livet.
|
_________________ la mayyitan qadirun yatabaqa sarmadi
fa itha yaji ash-shuthath al-mautu qad yantahi
Skrevet: Søn 06 Jul 2003, 12:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Crispa skrev: | Aurora skrev: | krugern skrev: | Siden vi er en landsdekkende organisasjon etc. så bør vi holde oss til ett skriftspråk. Som norsk bokmål. okei?
Fordi at bokmål er det mest brukte språket, og fordi nynorsk kom etter bokmål ? no offence.
Bokmål er ett veldig greit skriftspråk! |
Bokmål er ikke et greiere skriftspråk enn nynorsk. Og bokmål slik det er i dag kom absolutt ikke før nynorsk. Kan være jeg tar feil.. lenge siden jeg hadde norsk på skolen, men bokmål var tilnærmet likt dansk skriftspråk, så kom nynorsk, og dette skulle være det nye norske skriftspråket som skulle erstatte dansken.. men sånn ble det da dessverre ikke. Istedet har man fornorsket bokmål slik at det ikke lengre er dansk.
Nynorsk har utrolig mange fine ord som man ikke får på bokmål. Kjærlighet, det bruker man om så mangt, jeg sier f.eks. kjærlighet om slikkepinn, men kjærleik derimot kan man ikke misforstå. Har bokmål et ord som kan erstatte hugleik? er ikke nyhende mye mer beskrivende enn nyhet? jeg kunne sikkert fortsatt til det uendelige.. men jeg vet at det ikke er noen vits. Jeg vet at det er altfor mange som har klaffer for øynene, som ikke ser hvilket vakkert skriftspråk nynorsk er..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Søn 06 Jul 2003, 17:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
BlueNova skrev: | Uhm.. hvorfor skal alle rette på folks skrive feil ? |
"Skrivefeil" i ett ord.
Og ikke mellomrom forran spørsmålstegnet!
Hihihi.. *være drittsekk* 
|
Skrevet: Søn 06 Jul 2003, 17:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |