|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: MÃ¥nen
|
Du bare kaller meg sosialist med andre ord? Fordi jeg syntes skatt er fint? Og fordi jeg har palestinasjerf?
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Men du har likevel stor tro på at disse irrasjonelle nordmennene vil jevnlig donere bort penger til statlige satsninger?
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Eyden skrev: | Men du har likevel stor tro på at disse irrasjonelle nordmennene vil jevnlig donere bort penger til statlige satsninger? |
Nei, derimot har jeg tro på at, dersom det skulle bli aktuelt med frivillig finansiering av statens legitime oppgaver, vil folk være mer rasjonelle enn de er per dags dato.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Ja, de ville ropt ut til politikerne når det blir for lite penger i statskassa at det burde bli en ordning der alle betaler litt hver måned slik at ingen må dra lasset for de andre gjerrigknarkene 
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Frihetsfisken:
du vil altså ha det slik at dersom du en periode i livet ditt satt uten jobb en stund, og du ble alvorlig syk, så skulle du ikke ha mulighet for behandling fordi du ikke hadde råd?
som i USA. har du ikke råd til forsikring, får du ikke hjelp. altså, du skal ikke betale skatt eller bidra til fellesskapets beste på noe som helst vis, men når du trenger det skal de godhjertede mennesker som donerer penger til staten frivillig betale for din nød. Er dette rettferdig?
Dessuten, du prater om at du ikke betaler frivillig, og at staten bestemmer at vi skal betale skatt. dette er i grunnen ikke riktig, i og med at folket styrer staten.
dersom brorparten av det norske folk ikke ønsket å betale skatt, hadde vi ikke gjort det. og skal du bo i vårt demokratiske land, har du bare å innrette deg etter flertallet.
hvis ikke du kan akseptere dette, får du enten starte et politisk parti og få folk på din side, eller du får rett og slett komme deg ut av landet vårt, for slik vil vi andre ha det.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 09:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Re: Skatt
Frihetsfisken skrev: |
1. Enkelte påstår at skatt ikke er tyveri, fordi det er en betaling for de tjenestene vi mottar fra staten. Men hvorfor er så ikke prisen avhengig av i hvor stor grad man benytter seg av disse tjenestene?
2. Enkelte påstår at skatt ikke er tyveri, fordi det står i en lovbok. Men at skurken har puttet inn i sin egen lovbok sin angivelige rett til å stjele, forandrer ikke på det faktum at tyveri er tyveri.
|
1. Fordi risikoen er stor for at de fleste som får alvorlige sykdommer, som du også kan få, ikke har råd til å betale de astronomiske summene en omfattende behandling faktisk koster. Man betaler for å ha sikkerheten der. blir du syk, får du hjelp. blir du ikke syk, vel, så flott for deg!
2. Folkevalgte lagde loven. FOLKEvalgte. dvs de personene FOLKET ønsket skulle lage lovene, fordi de var enige med dem. det fungerer på samme måte idag om lovene skal endres. med andre ord, folket laget lovene. I følge deg er da altså folket selv "skurken". så vi stjeler fra oss selv. gjør det noe da? tar du en banan fra ditt eget skap og putter den i lomma, er det fortsatt din banan. I tillegg kan du få et eple av naboen om du trenger det, selv om ikke han fikk bananen din! er det ikke flott?!
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 09:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
0nskemestern skrev: | du vil altså ha det slik at dersom du en periode i livet ditt satt uten jobb en stund, og du ble alvorlig syk, så skulle du ikke ha mulighet for behandling fordi du ikke hadde råd? |
Ting koster penger. Dersom du ikke har råd til å betale for en bil, får du ingen bil. Hvorfor skal det være annerledes for helsetjenester?
0nskemestern skrev: | som i USA. har du ikke råd til forsikring, får du ikke hjelp. |
Du har ikke hørt om MediCare?
0nskemestern skrev: | altså, du skal ikke betale skatt eller bidra til fellesskapets beste på noe som helst vis, men når du trenger det skal de godhjertede mennesker som donerer penger til staten frivillig betale for din nød. Er dette rettferdig? |
Ja.
0nskemestern skrev: | Dessuten, du prater om at du ikke betaler frivillig, og at staten bestemmer at vi skal betale skatt. dette er i grunnen ikke riktig, i og med at folket styrer staten. |
Flertallet styrer staten. Men hvorvidt jeg undertrykkes av mindretalls- eller flertallstyranni, bryr meg svært lite. Tyranni er tyranni, uansett hvor mange som støtter det.
0nskemestern skrev: | dersom brorparten av det norske folk ikke ønsket å betale skatt, hadde vi ikke gjort det. og skal du bo i vårt demokratiske land, har du bare å innrette deg etter flertallet. |
Du, eller flertallet, har ingen rett til å bestemme hvem som skal bo i dette land.
0nskemestern skrev: | hvis ikke du kan akseptere dette, får du enten starte et politisk parti |
Gjort.
0nskemestern skrev: | og få folk på din side, |
Holder på.
0nskemestern skrev: | eller du får rett og slett komme deg ut av landet vårt, for slik vil vi andre ha det. |
Gi meg adressen din, så skal jeg komme hjem til deg og kreve skatt og innføre lover i huset ditt. Dersom du ikke liker det, kan du bare flytte.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 10:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Frihetsfisken skrev: | 0nskemestern skrev: | du vil altså ha det slik at dersom du en periode i livet ditt satt uten jobb en stund, og du ble alvorlig syk, så skulle du ikke ha mulighet for behandling fordi du ikke hadde råd? |
Ting koster penger. Dersom du ikke har råd til å betale for en bil, får du ingen bil. Hvorfor skal det være annerledes for helsetjenester?
| Fordi alle mennesker har rett til å leve. alle mennesker har ikke rett til å ha bil. Frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | som i USA. har du ikke råd til forsikring, får du ikke hjelp. |
Du har ikke hørt om MediCare?
| de hjelper en brøkdel. resten dør. Frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | altså, du skal ikke betale skatt eller bidra til fellesskapets beste på noe som helst vis, men når du trenger det skal de godhjertede mennesker som donerer penger til staten frivillig betale for din nød. Er dette rettferdig? |
Ja.
| Skjerp deg. for noe tankeløst svada. De skal hjelpe deg, mens du nekter å hjelpe dem. og det kaller du rettferdighet? Dersom du i det hele tatt vet hva ordet betyr, vil gjerne høre din definisjon på rettferdighet. Frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | Dessuten, du prater om at du ikke betaler frivillig, og at staten bestemmer at vi skal betale skatt. dette er i grunnen ikke riktig, i og med at folket styrer staten. |
Flertallet styrer staten. Men hvorvidt jeg undertrykkes av mindretalls- eller flertallstyranni, bryr meg svært lite. Tyranni er tyranni, uansett hvor mange som støtter det.
| Som sagt, liker du det ikke, flytt. vi(flertallet) som liker det blir. Frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | dersom brorparten av det norske folk ikke ønsket å betale skatt, hadde vi ikke gjort det. og skal du bo i vårt demokratiske land, har du bare å innrette deg etter flertallet. |
Du, eller flertallet, har ingen rett til å bestemme hvem som skal bo i dette land.
| Jo, dersom du ikke aksepterer betingelsene for å bo lovlig i landet har vi full rett til å sette deg i fengsel dersom du ikke velger å flytte. Frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | eller du får rett og slett komme deg ut av landet vårt, for slik vil vi andre ha det. |
Gi meg adressen din, så skal jeg komme hjem til deg og kreve skatt og innføre lover i huset ditt. Dersom du ikke liker det, kan du bare flytte. | Dette er du meget velkommen til å gjøre den gang du med flertall i folket får gjennom en lov som tilsier at du kan gjøre det. med loven i hånd. Klarer du dette skal jeg ta imot deg med ære.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
0nskemestern skrev: | Fordi alle mennesker har rett til å leve. alle mennesker har ikke rett til å ha bil. |
Derimot har man ei heller rett til å leve, men derimot rett til liv.
0nskemestern skrev: | De skal hjelpe deg, mens du nekter å hjelpe dem. |
Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker å hjelpe vanskeligstilte. Hvorfor lyver du om meg?
0nskemestern skrev: | Dersom du i det hele tatt vet hva ordet betyr, vil gjerne høre din definisjon på rettferdighet. |
At enhver får det han fortjener.
0nskemestern skrev: | Som sagt, liker du det ikke, flytt. vi(flertallet) som liker det blir. |
Som sagt: Du eier ikke Norge, ei heller gjør landets majoritet det. "Flytt" er intet argument; det er udemokratisk tøv. Jeg ser for meg 0nskemestern som debattant under diskusjonen om hvorvidt jøder skulle få lov til å komme inn i Norge.
Motdebattant: "Jøder bør få komme inn i Norge."
0nskemestern: "Du kan jo bare flytte til et land der jøder får lov til å bo."
Eller før 1913:
Motdebattant: "Kvinner bør få stemmerett".
0nskemestern: "Du kan jo bare flytte til et land der kvinner har stemmerett."
"Flytt" er et ikke-argument, som man forøvrig alltid møtes med i slike diskusjoner som denne.
0nskemestern skrev: | Dette er du meget velkommen til å gjøre den gang du med flertall i folket får gjennom en lov som tilsier at du kan gjøre det. med loven i hånd. |
Er det legitimt for et menneske å voldta, rane og drepe et annet menneske? Jeg sier nei — demokratiet sier: ja, hvis flertallet ønsker det.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker å hjelpe vanskeligstilte.
|
jeg skrev: |
du skal ikke betale skatt eller bidra til fellesskapets beste på noe som helst vis, men når du trenger det skal de godhjertede mennesker som donerer penger til staten frivillig betale for din nød. Er dette rettferdig?
|
der sa du det.
Er det legitimt for et menneske å voldta, rane og drepe et annet menneske? Jeg sier nei — demokratiet sier: ja, hvis flertallet ønsker det. | Nå er vi inne på menneskerettigheter. det er en rettighet å ikke bli voldtatt, ranet eller drept. det er ikke en menneskerettighet å slippe å betale skatt når man velger å bo i et land hvor det er obligatorisk å betale skatt. du (følg med:) velger å bo i Norge. da må du også akseptere de respektive lover å regler.
Du kan ikke bare velge å akseptere det du liker, og ignorere det kansje ikke så fine som trengs for at du skal få det du liker. aksepterer du ikke de tingene du ikke liker, som må til for at du skal få det du liker, får du heller ikke det du liker.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
0nskemestern skrev: | Dersom du i det hele tatt vet hva ordet betyr, vil gjerne høre din definisjon på rettferdighet. |
At enhver får det han fortjener. |
Så du meiner det er fortent om folk vert sjuke, at dei har lagt opp til det sjølv?
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
0nskemestern skrev: | der sa du det. |
Ditt spørsmål forsto jeg i essens som at jeg ikke ønsker å betale skatt, men derimot er tilhenger av veldedighet. Jeg ser nu at du mente noe annet. Jeg prøver en gang til:
0nskemestern skrev: | du skal ikke betale skatt eller bidra til fellesskapets beste på noe som helst vis, |
Jeg har intet imot å bidra til fellesskapet, så lenge det er frivillig.
0nskemestern skrev: | men når du trenger det skal de godhjertede mennesker som donerer penger til staten frivillig betale for din nød. |
Dersom man erstatter ordet "staten" med "frivillige veldedige organisasjoner", er jeg enig. Forøvrig er det ikke godhjertet å stjele andres penger for å dele ut til andre. Det er lett å være solidarisk med andres penger.
0nskemestern skrev: | Er dette rettferdig? |
Ja.
Frihetsfisken skrev: | Du kan ikke bare velge å akseptere det du liker, og ignorere det kansje ikke så fine som trengs for at du skal få det du liker. aksepterer du ikke de tingene du ikke liker, som må til for at du skal få det du liker, får du heller ikke det du liker. |
Mitt poeng er at mennesket har visse rettigheter som ingen, ei heller et flertall av befolkningen, har rett til å krenke.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Norunn skrev: | Så du meiner det er fortent om folk vert sjuke, at dei har lagt opp til det sjølv? |
Nei.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Frihetsfisken skrev: | Norunn skrev: | Så du meiner det er fortent om folk vert sjuke, at dei har lagt opp til det sjølv? |
Nei. |
Kva meinte du då med at folk får som dei fortener?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Mitt poeng er at mennesket har visse rettigheter som ingen, ei heller et flertall av befolkningen, har rett til å krenke. | Helt i orden. men å nekte å betale skatt til et land man velger å bo i, er ikke en av disse rettighetene.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Norunn skrev: | Kva meinte du då med at folk får som dei fortener? |
At det er rettferdighet.
Å bli syk er ikke opp til en selv, og er følgelig utenfor moralens domene. Det er verken rettferdig eller urettferdig; det er. (Det kan selvsagt tenkes tilfeller der sykdom er selvforskyldt, men det er en annen sak.)
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
0nskemestern skrev: | men å nekte å betale skatt til et land man velger å bo i, er ikke en av disse rettighetene. |
Jo, den følger direkte av eiendomsretten.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Okei, vi får ta det steg for steg ser jeg.
Du sier det er en rettighet å ikke bli voldtatt. ikke bli ranet. ikke bli drept. greit.
MEN: Vi blir nødt å ha noen til å sørge for at disse rettighetene blir overholdt, la oss kalle dem rettighetspoliti(i mangel av noe bedre ord for hånden), eksempelvis politi, domstol, sykehus.
Noen må gjøre jobben som rettighetspoliti.
For at noen skal gjøre det, må de få betalt.
for at de skal få betalt, må noen betale dem.
vi ønsker å ha dem, derfor må vi også logisk nok betale dem.
for at alle skal være med å betale på det de i utgangspunktet ønsker å ha, må vi ha et velfungerende system.
noen lagde et system, et velfungerende et.
de kalte dette systemet skatt.
så lenge alle følger systemet vil vi rettighetspolitiet, og dine rettigheter blir ivaretatt.
ergo: skatt bidrar til å ivareta rettigheter, ikke krenke dem. tvert imot, faktisk.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 13:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Skatt er greit nok så lenge det er rettferdig fordelt.
At folk med topplønnede jobber betaler mindre skatt (i forhold til hva de tjener) enn de som jobber "på gulvet," gir meg lyst til å sparke noen rumper.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Veronica skrev: | Skatt er greit nok så lenge det er rettferdig fordelt.
At folk med topplønnede jobber betaler mindre skatt (i forhold til hva de tjener) enn de som jobber "på gulvet," gir meg lyst til å sparke noen rumper. |
dette
er
en
annen
diskusjon
,
Vero
.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 14:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |