DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Mobbing, et nødvendig onde?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [51 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Mobbing kan være basert på feil og mangler (altså egenskaper som gjør at en ikke oppfattes som "normal"), men det kan også være basert på helt usaklige ting.

Hvorfor en person mobbes, er egentlig irrelevant.
Folk som mobber gjør det ikke fordi de synes en person i utgangspunkt har en feil eller en mangel. De gjør det fordi de forsøker å forbedre sin egen selvtillit ved å rakke ned på andre, og den enkleste måten er å velge den personen som skiller seg mest ut på en eller annen måte, eller (som så ofte) ved å velge den svakeste.
Personen som mobbes trenger i utgangspunktet ikke å ha noe feil eller mangler i det hele tatt. Hvis mobberne vil ta en person, finner de noe å mobbe ham/henne for.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Mobbing er en metode "onde" mennesker bruker for å føle seg bedre på.

Er jeg helt på jordet når jeg sier at mobbing er galt fordi det a) har uønskede bivirkninger, og b) ikke har noe for seg for å rette på "feil"?

Ok, det er jo fordi folk skal få lov til å være i fred at mobbing er galt, men poenget mitt er bare det, at tross dette, tross prinsippet om at mobbing er galt, så eksisterer ikke disse "feilene".

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Om noen har en feil eller ikke, kommer an på øyet som ser.
Man kan naturligvis være universell og superobjektiv og si at "nei, jeg synes ikke noen mennesker har noen feil; alle er perfekte," men da vil jeg muligens stemple den personen som et overmenneske.

De fleste jeg vet om har en eller annen feil; ingen er perfekte (og glad er jeg for det).
Man blir en mobber når man ikke aksepterer slike feil, men bruker dem for å heve seg selv.

Dessuten er det jo de som ikke mobber pga. noen feil, men kanskje heller av det motsatte. Enkelte mobber en person for en egenskap de er sjalu på vedkommende for.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 17:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

En akseptert feil er på ingen måte noen feil.

Man er perfekt så lenge man følger Kardemommebyloven.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 17:47
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Kardemommebyloven Rolling Eyes

Hvor mange med lavt selvbilde tror du følger kardemommebyloven? Hvor mange vil heller finne en å hakke på, så de kan føle seg bedre? "Ingen bryr seg om meg, så jeg driter i alle jeg også..." Tro meg, jeg har vært der selv. Etter å ha blitt mobbet i nesten seks år, var jeg eldst på barneskolen, og begynte å mobbe ei jente i tredje fordi jeg synes hun så rar ut. Jeg angrer den dag i dag (Det er vel snart 16 år siden eller noe slikt...), men siden jeg ikke vet hvem hun er eller noen ting kan jeg ikke be om unnskyldning... Crying or Very sad *skamme seg*

Hvorfor mobbet jeg? Jo, fordi på en eller annen pervers måte fikk det meg til å føle meg bedre. Jeg var jo bedre enn henne ikke sant? Hun ble jo mobbet av meg som hadde blitt mobbet i seks år... Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 18:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Noen mobbere har sikkert problemer med far eller mor som slår hverandre mens de sitter i sofaen fra IKEA... greit nok. Men alle mobberne jeg har vært borti har rett og slett mobba fordi de syntes det var gøy å plage folk. Enkelt og greit, det var ingen dypere psykologisk forklaring enn det.

Det holder at man bare skiller seg litt ut fra den vanlige flokken. Det spiller ikke så stor rolle på hvilken måte egentlig, det bare holder at man skiller seg litt ut. Og så blir det utnytta for alt det det er verdt, og mer til. Til slutt er det ikke en ting du kan gjøre, om det så bare er å gå fra bussen og hjem, uten at det blir latterliggjort, hånet.

Noen mennesker bare er slik - de liker å utsette andre for dette. Egentlig er slike mennesker utrolig mye mer vanlig enn man vil like å tro...

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 18:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er klart at det er mange som ikke følger Kardemommebyloven, men det er likevel en grei lov...?

Det er mye ondt i menneskene, det er sikkert... men mye godt og.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:03
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
mobbing er vel en for for å hevde seg, noe alle trenger.
måter å hevde seg på/føle at man kan noe er; svare på ett spørsmål få andre i klassa kan, få bedre karrakter en de andre, kjøpe lambourghini, vinne en diskusjon og så har du meg da.. trener for å ta salto og slik.

Nå synes jeg sportsfolk er som regel hyggelige. De vet jo at de duger så, de trenger ikke å hevde seg ellers.
Men for noen få virker det omvendt.

mobber du en person for at han er tjukk føler seg mobba fordi han ER tjukk, men sier du det til en normal person tar han det som en spøk.

sier du til en mongolid at han er dum så¨tar han seg nær av det, men ett mattegeni ler av det.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 21:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

mattestykke skrev:
sier du til en mongolid at han er dum så¨tar han seg nær av det, men ett mattegeni ler av det.

Det er ingen som har så bra blinde-vitser som de i blindeforbundet! Men, du bør kjenne en blind person ganske godt før du kan fortelle en... Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 21:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Selvironi er i det hele tatt en utmerket ting å ha.
For eksempel var det jo noen folk med Downs Syndrom med på Team Antonsen, og de blei tulla med akkurat slik programlederne ville tulla med alle andre gjester. Funka utmerket, og ingen ble lei seg av den grunn.

Det er en viss forskjell på velment, åpenhjertig moro som alle er med på, og plaging for plagingas skyld.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 21:44
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

NÃ¥ har ikke jeg sett Team Antonsen, men det er sikkert noen seere som ler AV de med Downs Syndrom, og ikke MED.

Men det er likevel bedre enn før, da slike ting var noe man ikke skulle prate om. Nå blir det mer akseptert.

Men kanskje, kanskje, det er betenkelig at Team Antonsen lager humor med funksjonshemmede fordi de vil lage noe morsomt, ikke fordi de ønsker å spre åpenhet omkring funksjonshemming.

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 13:27
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Terning skrev:

Men kanskje, kanskje, det er betenkelig at Team Antonsen lager humor med funksjonshemmede fordi de vil lage noe morsomt, ikke fordi de ønsker å spre åpenhet omkring funksjonshemming.

Jeg har ikke sett Team Antonsen selv, men er ikke hele hensikten med programmet at de vil lage noe morsomt?

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 13:44
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jo, det er vel det.

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 14:04
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hvis du ikke har sett noe på TV, så er det dumt å si ting som "Men kanskje, kanskje, det er betenkelig at Team Antonsen lager humor med funksjonshemmede fordi de vil lage noe morsomt, ikke fordi de ønsker å spre åpenhet omkring funksjonshemming."

Team Antonsen har fått mye skryt fra de funksjonshemmedes foreninger fordi de integrerte bl.a. de med downs syndrom, akkurat som de integrerte narkomane, innvandrere og andre "minoritetsgrupper" i programmene sine... Les i VG

Det mest moro av alt var da de spurte Cato Zahl Pedersen om hvordan han hadde overlevd med det mellomrommet mellom fortennene. (Mannen mangler armer og ben, og betegner seg selv som "litt av en idrettsmann") Les på NRK

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 14:32
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Man kan ikke si at de utnytter de narkomane og funksjonshemmede for å lage noe morsomt? Selv om de gjør det på en måte som er akseptert?

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 14:40
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hmm.. da utnytter jeg psykisk utviklingshemmede for å tjene penger. Jeg driver jo å skifter på dem, mater dem og tilrettelegger hverdagen for dem.

Dessuten: Utnytte og benytte er to forskjellige ord... Rolling Eyes
De benytter seg av ... for å lage humor, de utnytter dem ikke.. Imho.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 14:43
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Isåfall utnytter de jo alle for å lage humor, og det er jo ille, i prinsippet, å utnytte noen. Uavhengig av om de har et handicap eller ikke.

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 19:24
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Mobbing pr. def.!

Mobbing er ganske enkelt menneskets utgave av kyllingens hakkeorden. Heve sin egen sosiale status på bekostning av andre. Det kan begås av personer som befinner seg sosialt langt nede og derfor forsøker å mobbe andre for å trekke disse enda lenger ned, da de selv, ihvertfall vil føle seg høyere oppe. Det kan også begås av ressurspersoner som allerede nyter høy sosial status som et middel til å befeste sin posisjon, og tilsynelatende skape "en felles fiende".

Det er mange måter å hevde seg sosialt på, og de fleste er konstruktive, humor, Idrettsmessig- og kunnskapsmessig dyktighet er eksempler på dette. Mobbing er et middel for mennesker som gjerne ikke har noen av disse mulighetene, skjønt det kan også brukes for å supplere allerede eksisterende sosiale ressurser.

Uansett så er konklusjonen at mobbing er en destruktiv kraft, som ikke har noen plass i et moderne vedlferssamfunn. Mange mennesker ender opp som tapere av den enkle grunn at de hadde uflaks med hvem de kom i klasse med på barne-/ungdomsskolen. I en annen kontekst hadde de sannsynligvis fått en helt annen rolle.

Men nettopp bakgrunnen for mobbing som et sosialt virkemiddel, gjør at det er minst like mye menneskene rundt mobberen som står ansvarlige. Hvis man på et tidlig tidspunkt kan fastsette at mobbing er uakseptabelt, og at han slett ikke for noen noen med seg eller noe positiv feedback på det han gjør, vil dette etterhvert betinge mobberen til å forandre sin adferd, til tross for at det er et sterkt instinkt.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 12:58
Sist endret av Niconogood den Tir 30 Mar 2004, 13:14, endret 2 ganger
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
ps.: leste ikke alle innleggene før jeg skrev... Rolling Eyes
Men når det gjelder mobbing gjennom humor, så mener jeg at det er svært lite man ikke skal "få lov" å spøke med.. Men det bør alltid være en vurdering hvordan personen takler det.

De fleste skjønner forskjellen på humor som er ment å være ondsinnet og noe som kun er sagt for at det skal være morsomt.

Både torsdagsklubben og team antonsen er eksempler på sistnevnte. Hadde det vært en hetskampanje hadde det vært en annen ting, men dette er programmer som kun er ment å underoholde og derfor ikke noe som bør kategoriseres som mobbing, som snarere er en målrettet handling for å disse en annen part..

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 13:09
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jepp, sånn som Martin Schanche i Petre. Kan godt skjønne at han begynner å bli litt lei nå Very Happy
Les her...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 13:30
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [51 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet