|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | At det for mange miljÞvernsaktivister og dyrevernere ligger en misforstÄtt, og til tider sentimentalt grunnholdning til grunn for deres engasjement er hevet over enhver tvil. [...] Imidlertid er det din rett som menneske Ä mene det du mÄtte ha lyst til, men Ä kategorisk si at; "men det er feil Ä la griser leve i 125 dager i ett unaturlig miljÞ" faller pÄ sin egen urimelighet hvis det utelukkende baserer seg pÄ fÞleri. |
Tusen, tusen takk! Du tok pÄ kornet akkurat det jeg hadde tenkt Ä si.
Jeg er forÞvrig sterkt uenig i at vi ikke styres av vÄre instinkter. Tvert imot styres vi av dem pÄ et sÄ grunnleggende plan at vi selv har lett for ikke Ä legge merke til det. Men, det er en annen diskusjon for en annen trÄd.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Grensen for dyreplageri gÄr, for min del, ved det punktet hvor vi pÄfÞrer et dyr unÞdvendig fysisk og/eller psykisk lidelse.
Dette gjÞr vi med alle slaktedyrene i vÄr kjÞttindustri, fordi mÄten de behandles pÄ er automatisk, kald og kjÞdeslÞs. Og det synes jeg svÊrt lite om. Jeg mener det bÞr vÊre grenser for hvor langt man skal gÄ for Ä tjene mer penger pÄ Þkt effektivitet.
NÄr det er sagt, er jeg kjÞtteter til de grader, men med noe dÄrlig samvittighet. Jeg liker kjÞtt, det er godt, det er naturlig for meg Ä spise det. Men jeg liker ikke mÄten det produseres pÄ.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 15:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Veronica skrev: | Grensen for dyreplageri gÄr, for min del, ved det punktet hvor vi pÄfÞrer et dyr unÞdvendig fysisk og/eller psykisk lidelse.
Dette gjÞr vi med alle slaktedyrene i vÄr kjÞttindustri, fordi mÄten de behandles pÄ er automatisk, kald og kjÞdeslÞs. |
Hvilket grunnlag baserer du dette utsagnet pÄ? Jeg vil gjerne at du underbygger pÄstanden ellers forkaster jeg den som useriÞs. Faktum er at livdyr som skal slaktes behandles meget bra og humant. Lover og regler relatert til dette har aldri vÊrt sÄ strenge som nÄ og trenden er utelukkende positiv. Jeg har selv jobbet som bonde (melke- og kjÞttproduksjon) og har fÞlgelig hatt fÞrstehÄndskjennskap til hvordan det hele foregÄr. Det er direkte trist at enkelte dyrevernsorganisasjoner fÄr lov til Ä spre usann propaganda uten rot i virkeligheten for Ä skape stÞtte gjennom sympati. Du skriver selv at du har dÄrlig samvittighet for at du spiser kjÞtt, det har du ingen grunn til Ä ha. Norske dyr behandles bra!
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 15:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det utsagnet baserer jeg pÄ bilder og videoklipp jeg har sett fra slakterier og ikke minst transportbiler av slaktedyr.
Jeg baserer det ogsÄ litt pÄ lydene jeg hÞrer fra slakteriet jeg gÄr forbi hver gang jeg gÄr til og fra bussholdeplassen, hvor disse sjeldent kan defineres som f.eks. "koserauting."
Det er en stressende situasjon for dyr Ä bli stappet sammen i mindre rom, med minimalt vann og mann. De fleste dyr har dessuten instinkt nok til Ä kjenne at noe er galt, og det hjelper ikke pÄ deres situasjon.
At lover og regler er strengere nÄ enn fÞr, trenger ikke bety mer enn at de tidligere var skikkelig rÞtne.
Enkelte dyr behandles sikkert bedre enn andre. Jeg gÄr ikke ut fra at alle slakterier og bÞnder fungerer pÄ nÞyaktig samme mÄte.
Men jeg har sett eksempler som ikke var sĂ„ trivelige. Ăn bonde kan bare gĂ„ god for de slaktdyrene han selv har ansvar for, ikke for alle andre.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 15:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Vel, jeg kjenner meg ikke igjen i den virkeligheten du her tegner et bilde av.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 16:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Som sagt, det forekommer neppe (og forhÄpentligvis ikke) overalt.
Men det forekommer.
Det er dermed umulig for meg Ä vite hvilken behandling det dyret jeg nÄ spiser av, har blitt behandlet pÄ en skikkelig og verdig mÄte eller ikke, og det gir grunnlag til min noe dÄrlige samvittighet.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 16:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Bilder og videoklipp fra slakterier stammer gjerne fra dyreverngrupper som prÞver Ä fÄ fram beskjeden at dette er fÊlt. Gjett én gang hvor objektive disse dokumentarene pleier Ä vÊre? Greit nok at det de filmer faktisk skjer, men man fÄr da alle de verste klippene i kavalkade. Og nÄr Vero sier at vi ikke har noen garanti for at dyr blir behandlet snilt overalt, vil jeg gjerne snu pÄ flisa og si at vi heller ikke har noen garanti for at «Gauken slakteri - et redselskabinett i lyd og bilde» er representativ for alle slakterier landet over.
Persolig stoler jeg mer pÄ eksperter enn synsere.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 16:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg har alltid likt ordtaket "bedre fĂžre var."
Man KAN selvfÞlgelig velge Ä tenke at "selv om dette tilfellet er skikkelig ille, betyr det sikkert ikke at det ikke skjer med andre dyr ogsÄ" og dermed ikke bry seg.
Dessverre(?) er ikke jeg en sÄnn person som er i stand til det.
Og om alle de verste klippene kommer i kavalkade eller ikke: de er der.
For kyniske personer som ikke bryr seg noe sĂŠrlig om dyrs velvĂŠre og hvordan de behandles under slike omstendigheter, er det sikkert lett Ă„ tenke at de mer fĂžlsomme folkene bare overdriver det hele.
Det er noe man selv bare mÄ velge.
Og fÞler jeg litt dÄrlig samvittighet for Ä spise kjÞtt som kommer fra et dyr jeg ikke kjenner behandlingen av, er det latterlig at noen skal komme og si at "det skal du ikke ha."
Og "eksperter" og "synsere"?
Hvem er "ekspertene" i denne sammenhengen? De som utfÞrer kontroller for Ä sjekke at alt gÄr riktig for seg i hht. loven?
Da vil jeg igjen pÄpeke at pÄ flere punkter framstÄr ikke loven som god nok, og det har ogsÄ blitt dokumentert tilfeller hvor enkelte slike kontrollÞrer har latt seg bestikke til Ä ikke rapportere tilfeller som ikke fulgte loven.
"Synserne" er vel dyrevernerne?
Er det noen som tror at de gjÞr det de gjÞr fordi de fÄr et vanvittig kick av Ä framstille alt som har med dyr Ä gjÞre pÄ en dÄrlig mÄte? At de gÄr inn for Ä gjÞre ting verre enn de er? Tro om igjen.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 16:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
sÄ vi kan spise kjÞtt fra dyr som har det bra men ikke fra de som ikke har det bra.
og hvem har fakta om hvordan dyr har det?
Jeg har hÞrt mamma si som ett faktum att dyr, vet ikke hvilke blir transportert sÄ langt og noen dÞr pÄ reisa. dette er for at kjÞttet skal vÊre mest mulig ferskt.
men hvilket firma, og om det er ett faktum eller ei vet jeg ikke.
det er mulig jeg og QIQrrr virker ondskapsfulle, jeg vet QIQrrr tenker ut i fra objektivismen og det gjĂžr jeg og.
og om jeg ikke tar feil vil det si Ä tenke mer enn fÞle. ikke ha noen moral eller etikk eller noen rettningslinjer Ä gÄ etter, andre enn de du selv velger som igjen er utifra logikk for Ä nÄ det du vil.
og det mÄlet bestemmes vel av fÞlelser og innstinkt, og ting som er inngravert i hjernen med oppdragelsen.
riktig?
Edit: enig med veronica
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Uansett hvilke nyanser man mÄtte ha i forhold til hvordan en tenker er det uansett hevet over enhver tvil at dyr skal behandles pÄ en best mulig mÄte og med den respekten ethvert levende vesen som ikke er i stand til Ä bestemme sin egen skjebne har krav pÄ.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Uansett hvilke nyanser man mÄtte ha i forhold til hvordan en tenker er det uansett hevet over enhver tvil at dyr skal behandles pÄ en best mulig mÄte og med den respekten ethvert levende vesen som ikke er i stand til Ä bestemme sin egen skjebne har krav pÄ. |
Der er vi i alle fall enige. 
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 18:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
...jeg er jo ikke ond 
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 19:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kom til Ä tenke pÄ... det er interessant hvordan det er sÄ lett Ä tenke som sÄ at du har naturen, og sÄ har du menneskene. Som om vi ikke var en del av naturen, og at det var et skarpt skille mellom de to. At det naturlige er tingenes tilstand nÄr menneskene ikke pÄvirker noe, og at ting er kunstig nÄr vi gjÞr det. Jeg tror det er ganske umulig Ä operere med noe slikt skarpt skille, selv om jeg ikke bare kaster vekk distinksjonen mellom naturlig/kunstig helt uten videre.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 21:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det ligger vel mer i forskjellen natur/kultur, enn natur/menneske, dette er noe jeg har lĂŠrt i flere fag i det siste.
Ă
rsaken til at sÄ mange trekker forskjeller mellom natur og menneske, kommer sikkert av at det er mennesket som skaper kulturen. Og desto mer kultur vi skaper, jo mer synes vi Ä distansere oss fra naturen (med noen fÄ, hederlige unntak ).
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men er ikke det Ă„ skape kultur fullstendig naturlig menneskelig atferd, da? 
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 20:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
nettop
om vi er en del av naturen er vel og alt vi gjĂžr naturlig.
er vel enklest Ä lÞse problemer pÄ ved Ä tenke kjemisk. alt er byget opp av atomer bare pÄ forskjellig mÄte.
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 20:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Problemet er fĂžlgende:
Vi vet at visse typer kjemiske reaksjoner i hjernen fÞrer til visse typer tanker/fÞlelser/opplevelser. Men vi vet ikke hvorfor nÞyaktig de kjemiske reaksjonene pÄ de stedene leder til de tankene/fÞlelsene/opplevelsene.
TrÄkig.
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 23:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Glahn skrev: | Men er ikke det Ă„ skape kultur fullstendig naturlig menneskelig atferd, da?  |
Selve det Ă„ skape kultur, er kanskje naturlig for mennesket.
Men det betyr ikke nĂždvendigvis at det vi skaper dermed automatisk blir naturlig.
Det ene trenger ikke alltid Ä henge fast pÄ det andre.
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 13:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Glahn skrev: | Men er ikke det Ă„ skape kultur fullstendig naturlig menneskelig atferd, da?  |
Selve det Ă„ skape kultur, er kanskje naturlig for mennesket.
Men det betyr ikke nĂždvendigvis at det vi skaper dermed automatisk blir naturlig.
Det ene trenger ikke alltid Ä henge fast pÄ det andre.
Dette er forÞvrig pÄ vei i full fart mot et fullstendig annet emne. 
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 13:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
blir ofte slik...en finner vel ut at det er en sammenheng med alt...
igjen er det vel oppfatningen av natur da... hva er naturlig og hva er ikke. siden jeg tenker pÄ alt...ganske rett fram, at alt er bygget opp av smÄ byggesteiner, sÄ er det jo for meg vanskelig Ä trekke skiller som fks natur og ikke natur.
det gjennstÄr oppfatningen av ordet natur. Og det baserer seg vel pÄ fÞlelser...den hÞyre hjernehalvdel blir det vel. elller den venstre? husker ikke.
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |