Av
Slushpuppy!
Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
det er en veldig god begynnelse, tankene bak er utrolig gode, men skriftsprÄket ditt er pÄ nivÄ med det jeg hadde for to Är siden.(jg gÄr nÄ i tiende klasse) riktignok leser jeg en haug med bÞker, men det hjelper ikke pÄ tankene bak stilene. jeg synes du burde fortsette med samme type stiler, men forbedre skriftsprÄket ditt sÄnn at lÊreren forstÄr det.
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 19:01
toth42
Cowboy
Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
QIQrrr skrev: OgsÄ hjelper det Ä lese litt bÞker da, man lar seg gjerne inspirere av gode forfattere som derigjennom utvikler ens eget sprÄk...
Og, som jeg har konkludert med etter noen dekaders erfaring: Gud sÄ mye mer interessant det er Ä skrive, lese og ikke minst fÞre samtaler jo stÞrre ordforrÄd(av ord man kjenner betydningen av og vet Ä bruke korrekt, naturligvis.) man utvikler!
Hvor enn tĂžrt det hĂžres ut(go ahead, judge me), ord er gĂžy!
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 00:02
Veronica
Erkegranul
Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
Ikke tĂžrt i det hele tatt.
Ord rÄkker.
Hele verden baserer seg pÄ dem, og sivilisasjonen slik vi kjenner den er avhengig av dem.
Personlig er det lite som gir meg sÄ stor glede og tilfredsstillelse som Ä debattere med bruken av flotte ord med den perfekte betydning for det jeg prÞver Ä poengtere.
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 12:14
toth42
Cowboy
Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
enig.. men der har vi(Normenn) ogsÄ et minus, jeg finner meg stadig i knipa der jeg kjenner det perfekte ordet i Þyeblikket pÄ engelsk, men har aldri hÞrt noen norsk versjon..
Skal vi starte et tema hvor vi lister opp fine ord pÄ engelsk som vi savner pÄ norsk, for deretter Ä lage ordene pÄ norsk? sÄ fÄr sprÄkrÄdet noe Ä gjÞre med godkjenningen, istedet for Ä bruke sine 30Ärlige mill pÄ Ä endre gamle ord.
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 14:59
damdidam
SteinHakkeToillat
Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 256
Det er noen ord engelsk ikke har som norsk har, dyne og gidde for eksempel.. Men er enig at det er mange flere ord med flere betydninger pÄ engelsk. Er litt teit at man mÄ begrense seg fordi man snakker norsk...
_________________ Livet er usikkert, spis desserten fĂžrst!
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 17:43
Glahn
Mors Lille Ole
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
Jeg fÞler slettes ikke at norsk er noen begrensning - jeg behersker engelsk svÊrt godt og har bedre ordforrÄd enn mang en person med engelsk som morsmÄl. Men aldri om jeg fÞler at det er noe jeg ikke fÄr sagt pÄ norsk, som jeg kunne fÄtt sagt pÄ engelsk. Det gjelder bare Ä vÊre litt oppfinnsom.
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 18:38
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
bruk nynorsk istedet da! dette flotte tradisjonsrike sprÄket med mangt ett utdÞdd ord ligger klart for Ä bli brukt. sÞppelnorsk, engelsk burde bli innfÞrt som eneste lovlige skrift og talsmÄl. mange problemer lÞst!
- nÄ var du flink jente, rosanna!
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 15:42
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Mćned 3 Mćneder 6 Mćneder 1 Ćr Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende