|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
NÄ er det svÊrt fÄ mennesker som bruker nynorsk, i forhold til bokmÄl - noe man kan like eller ei, men det er nÄ engang fakta. Selv synes jeg man heller bare kan kutte ut hele ordninga med obligatorisk sidemÄl, og heller gjÞre det valgfritt. Og for majoriteten av oss er det nynorsken som er sidemÄlet.
Det er ikke selve nynorsken jeg har noe imot, det er det at den ble tvunget pÄ meg uten at det fantes noen praktisk god grunn til det.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
alle sliter med nynorsken...fordi de har lyst til det.
" hva faen skla jeg med den dritten" er den mest brukte setningen som omtaler nynorsk blandt ungdom... hvis man vil lĂŠre nynorsk, kan man lĂŠre det. ungdomskolelever er ikke innteresert i Ă„ lĂŠre, de er inntereesert i hverandre, mindre lekser mere fri og fester.
nynorsk er noe man kan ta som fag pÄ universitetet... man har jo ikke mye bruk for det i forhold til litteraturhistoirie...det er digg!
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
BokmÄlen vart tvungen pÄ meg, eg har ikkje noko problem med det. Eg kan begge sprÄka like godt, og meiner det er bra vi har to ulike skriftsprÄk. Huff, trÞytt no.
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 09:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Norunn skrev: | BokmÄlen vart tvungen pÄ meg, eg har ikkje noko problem med det. Eg kan begge sprÄka like godt, og meiner det er bra vi har to ulike skriftsprÄk. Huff, trÞytt no. |
Ja, godt for deg at du ikke hadde noe problem med det Hadde strengt tatt ikke noe problem med det selv heller - fikk da 5 i standpunkt og 6 pÄ avsluttende eksamen, og har aldri brukt nynorsk siden. Det bare var ingen som kunne komme med noen god grunn til at sidemÄlet skulle vÊre obligatorisk.
|
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 20:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Ja, det var jo godt for meg. Eg meiner berre det er litt merkeleg at ein stort sett berre hÞyrer "bokmÄlsfolk" klage over nynorsk. SvÊrt sjeldan ein hÞyrer det motsette, er det ikkje?
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 10:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Kanskje nynorskfolk har lettere for Ä lÊre seg bokmÄl?
Det er jo litt sÄnn som engelsk; hÞrer og leser man det ofte nok rundt seg, venner man seg til det. (Eks.: etter tre Är med engelsk i barneskolen, kunne jeg se en utekstet engelsk film og forstÄ bortimot alt. Etter tre Är med spansk pÄ videregÄende, kunne jeg hÞre pÄ et ti minutters langt bÄndopptak og forstÄ en del fragmenter.)
Som Glahn pÄpeker, det er ikke til Ä komme bort fra at bokmÄl er mer brukt enn nynorsk.
NÄr det er sagt, stÞtter jeg meg ogsÄ til Glahns mening om at nynorsk i seg selv er et greit "sprÄk," men jeg liker ikke Ä ha blitt pÄtvunget Ä lÊre det uten Ä bli oppgitt noen god grunn til det.
Jeg kommer uansett aldri til Ä skrive nynorsk selv, og jeg hadde forstÄtt det like bra i dag om jeg ikke hadde vÊrt nÞdt til Ä lÊre det pÄ skolen.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 13:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: HundvÄg, uttales: /'honnvÄg'/
|
Jeg vl gjerne benytte anledningen til Ă„ krone Veronica til forumets idiot... 
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 16:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: KragerĂž
|
kris_ter skrev: | Jeg vl gjerne benytte anledningen til Ă„ krone Veronica til forumets idiot...  |
First of all; excuse me? PÄ hvilket grunnlag kan du si at Veronica er forumets idiot? Feie for sin egen dÞr ogsÄ videre.
Second of all; jeg er veldig enig med Veronica. Jeg for min del har absolutt ikke problemer med nynorsk som sprÄk, noen ganger er det til og med effektivt som virkemiddel i enkelte situasjoner (for eksempel dikt og kÄserier). Det jeg derimot ikke er sÄ veldig for, er at det blir "tvunget" pÄ en i grunnskolen. Dette er vel i hovedsak grunnen til at sÄpass mange "hater" nynorsken, og enkelte ganger norsk som skriftsprÄk i sin helhet. Hadde det vÊrt frivillig, sÄ hadde jeg mest sannsynlig valgt det som fag i skolen, spesielt siden jeg er veldig glad i sprÄk. Men det er opp til hver enkelt, selvfÞlgelig...
|
_________________ blipp.
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 17:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: HundvÄg, uttales: /'honnvÄg'/
|
bananku skrev: | kris_ter skrev: | Jeg vl gjerne benytte anledningen til Ă„ krone Veronica til forumets idiot...  |
First of all; excuse me? PÄ hvilket grunnlag kan du si at Veronica er forumets idiot? Feie for sin egen dÞr ogsÄ videre.
|
Jeg har intet eget grunnlag til Ä utfÞre den utfÞrte handlingen. Den ble utfÞrt pÄ Veronica's eget Þnske!
Med henvisning til innlegg nr. 4 i denne debatten da selvfĂžlgelig.
Ikke noe dissing...
|
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 17:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Norunn skrev: | Ja, det var jo godt for meg. Eg meiner berre det er litt merkeleg at ein stort sett berre hÞyrer "bokmÄlsfolk" klage over nynorsk. SvÊrt sjeldan ein hÞyrer det motsette, er det ikkje? |
Tatt i betraktning hvor mange mennesker her pÄ dette forumet som bruker bokmÄl er det egentlig en forsvinnende liten del av disse som klager over nynorsk. Og videre er det forsvinnende fÄ her pÄ forum som bruker nynorsk, sÄ at ingen av dem klager over bokmÄl er ikke annet enn hva man kan forvente, statistisk sett.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 00:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Jeg tror det litt enklere Ä lÊre bokmÄl for en som ellers bruker nynorsk av den grunn at bokmÄl er overalt. Jeg har mye enklere for Ä skrive nynorsk etter at jeg begynte Ä lese nynorske bÞker. Men selvom jeg takler det, synes jeg ogsÄ det er unÞdvendig. En som snakkes nynorsk forstÄr bokmÄl og omvendt, sÄ hvorfor ikke bare la de som vil ha nynorsk ha nynorsk, og de som vil ha bokmÄl ha bokmÄl? SÄ mye skrivefeil det er rundt omkring nÄ, tror jeg man heller burde bruke de timene som blir brukt til nynorskundervisning til rettskriving isteden.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg er ikke imot nynorsk, bare at vi mÄ lÊre det istedetfor ett annet nÞdvendig sprÄk. vil ikke si at det er nÞdvendig Ä lÊre nynorsk, vi forstÄr hverandre jo. nynorsk er deres sprÄk, som jeg egentlig ikke vil ta del i. men det er jo forstÄelig at man ikke vil at nynorsk skal dÞ ut, kulturarv osv.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |