DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
SARS-frykt og drukning av katter
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [36 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
kjenner du mange nok asiatere at det utgjør et representativt utvalg? og, ja jeg mener at det er kulturavhengig. Gå lenger ut på landet? Umulig.

InnleggSkrevet: Fre 16 Jan 2004, 13:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg kjenner ingen asiatere personlig, men i vår teknologiske tidsalder er det ikke vanskelig å få med seg slike holdninger gjennom mediene. Aviser er ett eksempel på hvor jeg har fått vite om dette, en dokumentar hvor "asiater på gaten" ble intervjuet om temaet er en annen kilde.

Å høre at et menneske eller et dyr lider, og å oppfatte dette, er ikke kulturavhengig.
Hvorvidt man bryr seg eller ikke, kan godt være det.
Asiaterne VET at hundene og kattene de flår levende på restauranter, lider for det. Men de som gjør dette, bryr seg bare ikke.
Og det rettferdiggjør ikke det de gjør.

InnleggSkrevet: Søn 18 Jan 2004, 17:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Uansett er det ikke noe argument å avfeie det hele med at det er "kulturelt betinget" eller hva man skal kalle det.

Kvinneundertrykking er like idiotisk samme hvilken kultur man måtte tilhøre.
Respekt for andre mennesker er like viktig uansett hvilken kultur man måtte tilhøre.
Respekt for liv, og å kunne sette seg inn i og forstå andre levende veseners opplevelse av det som skjer med dem, er noe man er i stand til å gjøre uansett hvilken kultur man måtte tilhøre.

Å unnskylde seg med at "slik er vår kultur" holder ganske enkelt ikke. Det blir som å si at "slik er den saueflokken jeg tilhører, og slik kommer den alltid til å være".

InnleggSkrevet: Søn 18 Jan 2004, 18:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

det finnes en del kulturer som synes at kvinner ikke burde ha like mange rettigheter som mannen, og at mannen er den som er sjefen, at dette er naturlig og bra, andre kulturer mener det er naturlig å ha kastesystemer, der de av høyere kaste ikke skal ha like mye respekt for de av lavere..for de er dette naturlig.

men det blir vanskelig å diskutere det i.o.m alle her er påvirket av den norske kulturen og norske normer, så.. shrug shrug

InnleggSkrevet: Man 19 Jan 2004, 10:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

VÃ¥s.
Man er ikke bundet av sin kultur, man har faktisk evne til å tenke sjæl, samme hvor ubehagelig det måtte være å gjøre det fra tid til annen. At noe er "naturlig" for en er ingen unnskyldning for å ikke tenke over det man gjør, eller de holdningene man måtte ha.

Kan man ikke bare heller være ærlig og innrømme at "jeg gidder ikke diskutere eller tenke over dette spørsmålet fordi jeg har det glimrende behagelig slik jeg har det og vil ikke forstyrre alt det gamle og kjente og rote i støvet", istedetfor å unnskylde seg med at "slik er min kultur"?

InnleggSkrevet: Man 19 Jan 2004, 20:08
BagBiter
Veronica
Veronica

jeg gidder ikke diskutere eller tenke over dette spørsmålet fordi jeg har det glimrende behagelig slik jeg har det og vil ikke forstyrre alt det gamle og kjente og rote i støvet.. slik er min kultur

Bare i den grad vi ikke forstår hvordan andre oppfatter og forklarer verden, eller rettere sagt, hva det er de oppfatter og forklarer, må vi godta at de har sine sannheter og vi har våre, fordi vi i slike tilfeller ikke kan vite om det er samme fenomen vi beskriver.. vet du hvor vanskelig det er for visse stammehøvdinger i Afrika å forstå at det holder med EN kone? Og at vi i den vestlige kultur syns at det er nok..?

InnleggSkrevet: Man 19 Jan 2004, 21:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ja, det var da enda noe.

InnleggSkrevet: Man 19 Jan 2004, 22:13
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
BagBiter skrev:
vet du hvor vanskelig det er for visse stammehøvdinger i Afrika å forstå at det holder med EN kone? Og at vi i den vestlige kultur syns at det er nok..?

Det interesserer meg over hodet ikke hvor mange koner "en mann i Afrika" måtte ha, så lenge de ikke blir torturert til døde.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jan 2004, 11:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Nettopp.
Det får være måte på usaklige sammenlikninger. Freakish

InnleggSkrevet: Tir 20 Jan 2004, 15:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

det var et bilde på hvor vanskelig det er påvirke andres kulturer og væremåter..og det var tatt ut av sin sammenheng.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jan 2004, 15:50
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nei, altså - sorry, men som nazist er det en del av min kultur å drepe jøder i hopetall uten å tenke noe videre over om det er riktig eller galt.

Var en rekke mennesker som førsøkte seg med et argument som kokte litt ned til det der etter 2. verdenskrig, og det ble selvfølgelig ikke godtatt som noen unnskyldning. Å unnskylde seg med at noe er en del av ens kultur eller tradisjon er en lettvint ansvarsfraskrivelse. Brukt som prinsipp kan den lede voldsomt galt av sted. Mennesker har evne, eller i det minste potensiale til å tenke selv - jeg vil si at det også er ens fordømte plikt å gjøre det.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jan 2004, 20:49
BagBiter
Veronica
Veronica

det jeg vil frem til er at jeg tror ikke de SER at det er så ille pga. kulturen deres.

Dessuten må si at jeg ble ganske glad når de slakta alle de kyrene som hadde kugalskap, jeg ser på kyr som mat, og jeg vil ikke ha mat som er fordervet med kugalskap. Jeg tror ikke asiaterne vil ha mat som er fordervet med sars.

Også er det ganske intollerant å be et helt folk om å legge om kostholdet sitt, synes jeg.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jan 2004, 07:50
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

BagBiter skrev:
det jeg vil frem til er at jeg tror ikke de SER at det er så ille pga. kulturen deres.

Men da er man jo enige, da. Hvorfor sa du ikke bare det med det samme?
Det trengs jo ingen fremragende iq for å skjønne at i kulturer hvor enkelte ting er vanlig, ser de ikke hvor ille det er, fordi de er vant til det.
Det sier seg selv.

Men man kan bryte det ned og spørre: HVA er det de ikke ser?
Ser de ikke at hunder og katter lider fryktelig av å bli f.eks. levende flådd, eller ser de ikke at det er galt at de lider?
Jeg mener det er det siste.
Å ikke forstå at et annet levende vesen lider under slike forhold, indikerer en total mangel på empati og forståelse; egenskaper jeg tror alle mennesker besetter.

Slakting av kyr med kugalskap og katter med SARS, stiller i en særklasse. Det er en vanskelig situasjon, og det er ikke godt å si hvor de etiske grensene skal plassereres i en slik sammenheng.

Men under vanlige omstendigheter, mener jeg absolutt at de kan legge om kostholdet fra "flådd levende hund/katt" til "ikke flådd levende hund/katt."
Jeg betviler sterkt at smaken på kjøttet vil forandre seg så mye at det vil medføre traumer for noen av dem. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 21 Jan 2004, 10:44
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Veronica skrev:
BagBiter skrev:

Men da er man jo enige, da. Hvorfor sa du ikke bare det med det samme?
Det trengs jo ingen fremragende iq for å skjønne at i kulturer hvor enkelte ting er vanlig, ser de ikke hvor ille det er, fordi de er vant til det.
Det sier seg selv.

jeg skrev det tidligere også, men det ble vel ikke forstått.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jan 2004, 14:45
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Eg såg ein gong ein krabbe bli kokt levande. Kan hende han ikkje synst det var festlig?

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Tor 22 Jan 2004, 07:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

stjernesludd skrev:
Eg såg ein gong ein krabbe bli kokt levande. Kan hende han ikkje synst det var festlig?

Derom strides de lærde. Krabber har ikke akkurat noen hjerne i den forstand, så nøyaktig hva de føler eller ikke, og hvordan, er ikke lett å bli klok på. Har man utstyr til å bedøve dem med et elektrisk sjokk først er kanskje det en god ting, for å være på sikre siden.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jan 2004, 17:00
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [36 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet