DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

med denne stakkars jenta i hodet: Er norske straffer i sedelighets-saker latterlige?

Uten tvil! SYKE!
92%
 92%  [ 24 ]
Akuratt passe..
7%
 7%  [ 2 ]
for strenge!
0%
 0%  [ 0 ]

Antall stemmer : 26

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Jeg blir kvalm.. NORGE ER SYKT!!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [61 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Er enig med Glahn. hadde denne diskusjonen in person med sjøløva igår, og klarer ikke helt å tro at noen kan mene voldtektsmenn og mordere skal gå fritt på gata i håp om at de skjerper seg. det blir rett og slett for naivt.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 09:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Må si meg enig med Glahn og 0nskemestern her, og jeg ser ikke helt hvorfor Oceanborn trekker inn Lord of the Rings (den bør leses på engelsk).

En person som mishandler småjenter fotjener mer enn 2 år etter førtse forseelse, og man bør vurdere forvaring etter tredje.

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 11:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

og dette var 11te!!

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 11:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Sitat:
Ringenes Herre har jeg lest utmerket godt.

Selvfølgelig skal man være innstilt på vennskap, forsoning, og å vende det andre kinnet til. Men når man har vendt det andre kinnet til ørten ganger er det kanskje på tide med en endring i strategi?

Kunne krigen om ringen på noen måte hatt en lykkelig slutt hvis Gandalv, Frodo og Aragorn hadde hatt en slik holdning til straff som du har? Du står for meg som et bilde på Sam, ikke noe ondt ment med det på noen måte.
Jeg har selvsagt lest den på engelsk flere ganger, Hr Spiralis, og har tydeligvis fått bedre utbytte av den enn deg.

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 13:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Oceanborn skrev:
Kunne krigen om ringen på noen måte hatt en lykkelig slutt hvis Gandalv, Frodo og Aragorn hadde hatt en slik holdning til straff som du har? Du står for meg som et bilde på Sam, ikke noe ondt ment med det på noen måte.
Jeg har selvsagt lest den på engelsk flere ganger, Hr Spiralis, og har tydeligvis fått bedre utbytte av den enn deg.

Ærlig talt, det framstår for meg som fullstendig latterlig å sammenlikne en fantasybok (skrevet av gud, riktignok, men...) med vår virkelighet.
Forsoning og fred og klem og sånn funker gjerne helt fint i idylliske filmer og bøker, men vår verden er dessverre ikke slik.

Du kan da virkelig ikke mene at man bare skal la slike folk vandre fritt videre og bare gjøre som de lyster, i håp om at "de innser nok selv at det de gjør er galt, og slutter med det."
Onskemesteren har rett, det blir bare for naivt, selv for meg.

Jeg vil også minne om at dette er en diskusjon om Norges (håpløse) straffesystem, og ikke bokanalyser. Vennligst ikke dra "Lord of the rings"-kommentarene noe videre inn i dette, det har lite med saken å gjøre.
Generelt; ikke bland fantasi med virkelighet. Det funker ikke.

Takk.

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 13:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nå synes jeg du er for naiv. Frodo kunne også tenkt at Smeagol og Sarumann ikke kunne forbedre seg, at det var utopi, men han gjorde ikke det og det er slik jeg ser det et av hovedbudskapene i Ringenes Herre.

Jeg ønsker ikke å trekke inn Tolkien i min argumentasjon ettersom det jeg avskyr mest med tankegangen som er blitt fremmet i dette temaet er at det bygger på eldgamle antakelser, uprøvde sannheter og automatiske klikker som foregår inne i hodene på oss. Mine idealer sier meg at disse klikkene er et hinder for mennesket og må brytes ned for at mennesket skal frigjøres. Her kunne jeg trukket inn Matrix, men skal ikke det siden det er "fantasi."

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 14:01
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Oceanborn skrev:
Sitat:
Ringenes Herre har jeg lest utmerket godt.

Selvfølgelig skal man være innstilt på vennskap, forsoning, og å vende det andre kinnet til. Men når man har vendt det andre kinnet til ørten ganger er det kanskje på tide med en endring i strategi?

Du må ha missforstått noe, det er en vesentlig forskjell på å bli styrt av ondskapen selv (ringen) enn det er å misshandle dattra si. Golum får medlidenhet FORDI han er under ringens makt.

Saruman forbedre seg? Når gjorde han det, når ha dro til Hobbiton og tok over der? Og som du sier, det var Smeagol som forbedret seg, ikke Gollum.

Kan vi heller fokusere på at rettsystemet i norge er ganske på trynet, som at pengeforfalskning ofte blir straffet hardere enn voldtekt. Og at en far får to år for å mishandle sin egen datter...

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 14:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Oceanborn skrev:
Frodo kunne også tenkt at Smeagol og Sarumann ikke kunne forbedre seg, at det var utopi, men han gjorde ikke det og det er slik jeg ser det et av hovedbudskapene i Ringenes Herre.

Det finnes altså et emne som heter "Litteratur" som er bedre egnet til å diskutere litterære analyser og tolkninger enn "Politikk," som vi nå befinner oss på. Freakish

Og i stedet for å si at "men Frodo gjør jo sånn og sånn, og det funket jo bra i "Lord of the Rings," synes jeg heller det er på tide å komme med et saklig alternativ til hva man kan gjøre med pedofile voldtektsmenn.
Hva mener du man heller skal gjøre med dem, hvis man ikke skal skjerme resten av samfunnet fra dem og gi dem terapi?
NÃ¥ er jeg spent!

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 15:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Videre diskusjoner rundt Lord of the Rings på denne tråden vil bli flyttet til Litteratur. Bare så det er klart.

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 15:17
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Sitat:
(...) det er på tide å komme med et saklig alternativ til hva man kan gjøre med pedofile voldtektsmenn.
Hva mener du man heller skal gjøre med dem, hvis man ikke skal skjerme resten av samfunnet fra dem og gi dem terapi?
NÃ¥ er jeg spent!
Og det er akkurat det som er mitt poeng (hvis jeg skal lage et). Behandling av kriminelle er et for vanskelig spørsmål til at man kan anse lange år bak murene som løsningen på alle problemer. Jeg prøver bare å inspirere folk til å tenke litt lengre enn det.

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 11:42
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Nå er jeg ikke en utpreget straffeglad person; jeg får ingen svellende svamp av å dømme og straffe som jeg lyster.

Men man må gjøre som best man kan for å beskytte seg og sine mot overgrep. Og inntil en bedre løsning blir funnet, er avsperring fra samfunnet det beste alternativet. Nei, det er ikke ideelt, men det får jobben gjort til homo sapiens sapiens perfeksjoneres.

Det er vel og bra at du prøver å inspirere folk til å tenke lengre enn fengselsstraff, og du må ikke tro det er en fremmed tanke. Men før man forsvarer de straffeskyldige og deres rettigheter, synes jeg faktisk man skal konsentrere seg om ofrene og deres rettigheter. Før jeg fylles av medlidenhet for den stakkars fyren som må tilbringe tid i fengsel (som strengt tatt er ganske komfortable; det er som en studenthybel man ikke får forlate), tar jeg en titt på jenta som trolig har blitt ødelagt for livet på grunn av det han har gjort mot henne. Det er først og fremst der min medlidenhet ligger.

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 13:01
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

er så gla i deg, veronica! Wink tror bare jeg kan si meg enig med deg i de fleste diskusjoner, og du uttrykker deg meget bra! takk! Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 13:34
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Sitat:
Det er vel og bra at du prøver å inspirere folk til å tenke lengre enn fengselsstraff, og du må ikke tro det er en fremmed tanke. Men før man forsvarer de straffeskyldige og deres rettigheter, synes jeg faktisk man skal konsentrere seg om ofrene og deres rettigheter. Før jeg fylles av medlidenhet for den stakkars fyren som må tilbringe tid i fengsel (som strengt tatt er ganske komfortable; det er som en studenthybel man ikke får forlate), tar jeg en titt på jenta som trolig har blitt ødelagt for livet på grunn av det han har gjort mot henne. Det er først og fremst der min medlidenhet ligger.
Javel, greit nok. Jeg for min del vet at det er sunnest for meg å være mot mer straff, så da er jeg det.

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 14:22
toth42
Cowboy
Cowboy

jamen klarer du ikke begrunne det med fornuftige ord/argumenter?

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 14:24
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Noen ganger blir jeg sannelig glad for at vi har de politikerne vi har... Freakish
Hvis "nei til straff av kriminelle"-folk hadde styrt staten, hadde jeg nok kapitulert til Sverige.

InnleggSkrevet: Fre 05 Des 2003, 16:47
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

da kunne du kjørt med meg! Very Happy

InnleggSkrevet: Lør 06 Des 2003, 02:27
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Sitat:
jamen klarer du ikke begrunne det med fornuftige ord/argumenter?

Det er ikke nødvendig. Det er klart fornuften og mye annet sier meg at kriminelle bør straffes, men jeg trenger ikke forholde meg til det.

InnleggSkrevet: Man 08 Des 2003, 12:13
toth42
Cowboy
Cowboy

nehei.. villsvin jesus.

InnleggSkrevet: Man 08 Des 2003, 13:16
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Det må jeg si er tidenes mest lettvinte holdning.
"Jeg vet at sånn bør det være, men jeg kan likevel være uenig i det, for det er ikke noe jeg trenger å forholde meg til."

Og hvis man ikke kan argumentere for sine påstander og svare skikkelig for seg, vil jeg mene at påstandene rett og slett ikke holder mål. Å bare si at det ikke er nødvendig å argumentere for sine uttalelser, er ikke nok. Hvis man faktisk mener noe og har noe som helst i en diskusjon å gjøre om en sak, bør man kunne forklare folk hvorfor man mener som man gjør.

Nei, dette synes jeg var tynt. Og for dumt. For mitt vedkommende anser jeg diskusjonen for over, med konklusjonen at rettssystemet i Norge er høl i huet. Fortsatt.

InnleggSkrevet: Man 08 Des 2003, 17:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Kan ikke annet enn si meg meget, meget enig med Veronica.

InnleggSkrevet: Man 08 Des 2003, 20:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [61 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet