|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: Tromsø
|
| Ulven skrev: | | kris_ter skrev: | Du trenger ikke være sær for det... Cheeeeeesedoodles... | takk gud  |
hva er det som er så utrolig galt med å være sær da?
|
_________________ Bedre å være en missfonøyd Sokrates enn en fornøyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Ons 12 Nov 2003, 17:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: Hundvåg, uttales: /'honnvåg'/
|
Det er nettopp det!!! Du er ganske normal om du er sær!!! (I've got a theory..) Men den gidder jeg ikke å legge ut om nå... (søvninidaja!)
|
Skrevet: Ons 12 Nov 2003, 23:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg så matrix revolutions i dag og har vanskelig for å se trilogien som tre separate filmer som skal kritiseres hver for seg. De er så sammenfiltret og nonkonklusive uten hverandre. Vil nesten sammenligne dem med LOTR trilogien, de forteller hver sin del av historien. Selv om The Matrix godt kunne ha endt slik den gjorde og etterlatt oss til å dikte opp resten i hodene våre er jeg glad den ble en trilogi. Jeg satt vaffal igjen med svært mange spørsmål som ikke kunne besvares fornuftig før i de neste to filmene, bla hvordan The One kunne satt folk fri og grunnlagt Zion til å begynne med, og hvordan The Oracle oppstod. Det ble for mye fantasi og magi, noe som rimet dårlig med filmens nokså "realistiske" preg.
Selv nå når jeg har sett alle filmene og de fleste trådene er blitt nøstet opp av den umiddelbart åpenbare handlingen, sitter jeg igjen med brikker av puslespillet som jeg prøver å plassere ved hjelp av min stakkars lille skalle. Men hittil har bit for bit sakte men sikkert funnet sin plass jo mer jeg har tenkt over dem, noe som ikke skjedde etter den første filmen.
Jeg elsker filmer som ender på en måte som får meg til å tenke. Virkelig undre meg over store spørsmål. Men matrix inneholder en slags overhengende logikk og selvsagthet som jeg får følelsen av at man kan løse som et matematisk problem, som derved understreker maskinenes tenkemåte ytterligere. Dette gir historien en ny dybde og skiller den fra de andre filosofisk utfordrende historiene der moralen eller budskapet er så åpenbart i rampelyset at selve historien lider under det.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 13 Nov 2003, 08:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
RoR
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003 Innlegg: 178 Bosted: Trondheim
|
Må si jeg virkelig liker matrix-serien, jeg. Den første filmen var spesiell, i det at den var såpass revolusjonerende både når det kom til effekter og stunts og, vel, i det hele og store en revolusjonerende film. Den neste kunne på ingen måte klare å leve opp til dette i og med at standarden nå var satt av #1, men jeg syntes den var svært bra likevel. Den tredje har jeg heller ingen problemer med. Når de først skulle lage tre filmer, ser jeg ikke hvordan de kunne gjort det bedre.
Overall, 8/10, full pott hvis de hadde stoppa etter #1.
Equilibrium: Kul film. Ga meg litt samme stemninga som Dark City. Og en del skikkelig kule scener (prøver hard å ikke spoile noe, men.. GUNFIGHT!!)
|
_________________ Never me...
Skrevet: Man 24 Nov 2003, 20:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2204 Bosted: Asker
|
Ikke meningen å spore av, men siden RoR nevnte Dark City må jeg bare benytte anledningen til å anbefale denne filmen på det varmeste. Et dystert og vakkert stykke filmkunst.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Man 24 Nov 2003, 23:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Budoc
Spitzy (!)

Ble Medlem: 02 Mai 2003 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Vel, som en selverklært datatulling må jeg nok si at jeg liker
alle tre matrix filmene. Selvfølgelig er ikke de to siste like bra
som ener'n, men det ville vært meget rart, og her er hvorfor:
Da man satte seg ned for å se på nr 1, var det ingen forhåpninger,
ingen forhåndsdømming etc, fordi noe som Matrix aldri var laget før.
Det eksisterte ikke på det tidspunktet noe film som kunne måle
seg med det visuelle kunstverket som bredte seg utover skjermen.
Så kommer problemet. Når man da setter seg ned for å se film nr 2,
forventer man at man skal bli like "forbløffet", "sjokkert", "blåst tilbake
i stolen" av oppfølgeren. Er det noen som glemmer at dette er en
trilogi? (tre filmer som "billedlig sett" skal sees som 1 film og ikke
tre separate?)
En oppfølger i en trilogi er akkurat det.
En film som starter der den forrige slutter, som forteller historien
videre til den eventuelt blir avsluttet i den siste filmen.
Tenk på norsklærer'n på ungdomsskolen/videregående som står
der og messer om "fremgangsmåten" ved skriving av en historie.
Første del er der man gjør seg kjent med skikkelsene og omgivelsene,
del to er mer selve historien, og siste del er ett avsluttende og konkluderende kapittel.
Man kan ikke forvente at de to siste delene av en trilogi skal overgå
den første, da rammen er den samme og historien/hovedpersonene
også er det.
Yepp!
Later
Budoc
PS. Litt spess å lage tre filmer om en virusinfeksjon der maskinen (les: Matrix), ble infisert av ett virus (les: Smith) og installerte ett
antivirus (Les: Neo) for å fjerne det, slik at systemet er tilbake til "Sub Zero". 
|
_________________ \"Cave Canem!\"
-Tomorrow is canceled because of lack of interest-
Skrevet: Ons 26 Nov 2003, 15:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: