DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Mattisk
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [52 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Eg likar matte.

InnleggSkrevet: Fre 10 Okt 2003, 13:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Norunn skrev:
Glahn skrev:
Norunn skrev:
Mareth skrev:
Dyskalkuli Smile I c Smile)
Har fundert litt på hva faguttrykket var.
Mattelæreren min pustet letta ut da jeg slutta med 3mx i begynnelse av 1. termin i 3. på vgs. Hun hadde allerede slitt med meg hele 2. klasse Wink Hihi
Jeg måtte bare slutte med alt jeg, fysikk, kjemi og matte. Helt håpløst. Jeg fikk faktisk en c-vitaminsyre formelting til å bli mer lik svovelsyre (?) iiik.
Jeg er ikke sånn realfaglig jeg. Dog god på språk. Engelsk og norsk og nynorsk osv.

Sjølvsagt må eg kommentere på dette her. Norsk og nynorsk?

Faktisk en helt vanlig måte å snakke om de to skriftspråkene på, selv om det strengt tatt selvfølgelig ikke er riktig.

Heilt vanleg for folk som har bokmål som hovudmål, har du nokon gong høyrd nokon seie "norsk og bokmål"? Eg veit at folk berre seier det automatisk, men dette er på lik linje for meg som og - å feil, osb.

Gosh så utrolig hårsår da. Ro deg et par hakk ned til oss andre. Jeg er faktisk en av dem som forsvarer nynorsk liksom.
At jeg automatisk skriver det har ingenting med nedverdigende tanker å gjøre. Så mitt forslag er å la sånt passere i stillhet.
Jeg kan godt si unnskyld hvis det får deg til å føle deg bedre men.
Sikkeert også unødvendig å bli irritert, eller ikke irritert, bare litt sånn i forsvarstilling, men sånn er det vel.
Jeg er fullstendig klar over at det var feilaktig skrevet. Men jeg kommer til å fortsette å skrive det. synes bokmål er ganske tett å referere til det som også, iom at det finnes bøker skrevet på nynorsk..
Lalalalalla

InnleggSkrevet: Lør 11 Okt 2003, 13:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
KRIG!

InnleggSkrevet: Man 13 Okt 2003, 07:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mareth skrev:
Norunn skrev:
Glahn skrev:
Norunn skrev:
Mareth skrev:
Dyskalkuli Smile I c Smile)
Har fundert litt på hva faguttrykket var.
Mattelæreren min pustet letta ut da jeg slutta med 3mx i begynnelse av 1. termin i 3. på vgs. Hun hadde allerede slitt med meg hele 2. klasse Wink Hihi
Jeg måtte bare slutte med alt jeg, fysikk, kjemi og matte. Helt håpløst. Jeg fikk faktisk en c-vitaminsyre formelting til å bli mer lik svovelsyre (?) iiik.
Jeg er ikke sånn realfaglig jeg. Dog god på språk. Engelsk og norsk og nynorsk osv.

Sjølvsagt må eg kommentere på dette her. Norsk og nynorsk?

Faktisk en helt vanlig måte å snakke om de to skriftspråkene på, selv om det strengt tatt selvfølgelig ikke er riktig.

Heilt vanleg for folk som har bokmål som hovudmål, har du nokon gong høyrd nokon seie "norsk og bokmål"? Eg veit at folk berre seier det automatisk, men dette er på lik linje for meg som og - å feil, osb.

Gosh så utrolig hårsår da. Ro deg et par hakk ned til oss andre. Jeg er faktisk en av dem som forsvarer nynorsk liksom.
At jeg automatisk skriver det har ingenting med nedverdigende tanker å gjøre. Så mitt forslag er å la sånt passere i stillhet.
Jeg kan godt si unnskyld hvis det får deg til å føle deg bedre men.
Sikkeert også unødvendig å bli irritert, eller ikke irritert, bare litt sånn i forsvarstilling, men sånn er det vel.
Jeg er fullstendig klar over at det var feilaktig skrevet. Men jeg kommer til å fortsette å skrive det. synes bokmål er ganske tett å referere til det som også, iom at det finnes bøker skrevet på nynorsk..
Lalalalalla

Så det er greitt å kommentere på andre skrivefeil, men med ein gong det kjem til nynorsk-bokmål kommentering, så er ein person hårsår? Jaja, då får eg vere hårsår, og ja, det irriterer meg med sånne feil.

InnleggSkrevet: Man 13 Okt 2003, 08:04
dybvik
Veronica
Veronica

jeg er enig med Norunn! Men Norunn er ikke hårsår pga hun kommenterer en feil i språkbruken. Mange som kommenterer skrivefeil og sånn også, uten å bli tråkket på av den grunn..

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 14:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Strider
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 09 Okt 2003
Eg lyt vere enig med Norunn
And her eyes were wild.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 15:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Må støtte Norunn her jeg også.
Bokmål og nynorsk er to forskjellige varianter av et språk, men det er like fullt kun ett språk.
At det finnes bøker skrevet på den ene eller andre varianten, kvalifiserer ikke til å skille disse to målene som forskjellige språk. Og selv om man under Aasens tid kun skrev bokmål, må man belage seg på at ting er forandret.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 15:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
fysj!! nynorsk er et tull språk, skjønner egentlig ikke hvorfor vi ikke kan nøe oss med et skriftspråk i norg?
dessuten er det nok betydelig fler som ville fåretrekke å ha bøker på bokmål enn på nynorsk, bare å se på hvor mange som frivillig vil ha lærebøker på nynorsk på skoler og universitet o.l...

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Variant av et språk? Nynorsk er et språk, bokmål er et språk. Ser ikke helt hvor dere leder denne samtalen hen, og skrivefeil blir litt feil å kalle det. Altså, trykkleif aktig.
Jeg må igjen påpeke at jeg er en av dem som forsvarer nynorsk overfor bokmålsfanatikere, jeg synes nynorsk er penere å høre på i de fleste tilfeller.

En annen ting er jo at jeg burde jo ikke vært så sum at jeg kommenterte
videre på dette her i det hele tatt, spes med tanke på at det jeg ville fram til var enkelt og greit at språk er min greie, matte er ikke.

Kan forresten gangtabellen når jeg teller litt på fingrene osv Wink

Jeg vil ikke ha noe krig så jeg veiver med mitt hvite flagg og ber meget om unnskyldning, jeg skal virkelig være nøye med hvordan jeg henviser til norges to språk. Meget mulig det er en dum ting jeg har fått innprentet ved å ha nynorsk som sidemål, ikke hovedmål.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Mareth skrev:
Variant av et språk? Nynorsk er et språk, bokmål er et språk.

Jeg er svært uenig med deg der.
Jeg har alltid vært under oppfatningen at bokmål og sidemål er to varianter av ett og samme språk.
Men jeg skal høre med professoren min for sikkerhets skyld, for jeg skal ikke påberope meg å garantere for antagelsen min.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Jeg holder fast ved mitt utsagn da min kjære norsklærer ga meg tyn så det holdt for at jeg trodde det var et språk. Det er offisielt 2 skriftspråk i norge. Så kan man jo begynne å telle med nord og sør samisk men Wink
Uansett Razz

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:32
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Men; så kommer hjernetvisteren:
Er to skriftspråk det samme som to språk? Wink

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:36
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

imzaraiel skrev:
fysj!! nynorsk er et tull språk, skjønner egentlig ikke hvorfor vi ikke kan nøe oss med et skriftspråk i norg?
dessuten er det nok betydelig fler som ville fåretrekke å ha bøker på bokmål enn på nynorsk, bare å se på hvor mange som frivillig vil ha lærebøker på nynorsk på skoler og universitet o.l...

Det har ikkje med vilje å gjere, det har med om det er tilgjengeleg eller ikkje. Eg ville gjerne ha alle bøkene på nynorsk på gymnaset, og på høgskulen. Problemet er det at forlaga ikkje trykker nynorskbøkene før utpå hausten, og det er ikkje så kult å sitje i fleire månader utan bøker medan ein prøver å følgje undervisninga. Difor er det mange folk som berre tek bokmålsbøker.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:41
imzaraiel
Veronica
Veronica

Veronica skrev:
Men; så kommer hjernetvisteren:
Er to skriftspråk det samme som to språk? Wink

ikke egentlig fordi et språk består både av et (eller flere) skriftspråk, "talespråk" og dialekter.
F.eks: de fleste i Norge kan snakke og skrive på norsk, men det er ingen som snakker direkte på bokmål eller på nynorsk uansett hva de skriver, folk snakker på dialekter, varianter av skriftspråket.

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:51
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Jeg sitter og funderer og kommer fram til at jeg synes det skal være to talespråk også. Nordlendinger som jobber i rikskringkasting må jo normalisere dialekten sin, men de som snakker nynorsk ikke må det. Hvilket jeg synes er bra, for jeg spyr av vestkantosloisk Sad(
Jeg kommer fra telemark og skulle gjerne sett at det det var mer nynorsk i grenland men..

Bare sånn apropos matte

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 16:54
imzaraiel
Veronica
Veronica

Norunn skrev:
imzaraiel skrev:

Det har ikkje med vilje å gjere, det har med om det er tilgjengeleg eller ikkje. Eg ville gjerne ha alle bøkene på nynorsk på gymnaset, og på høgskulen. Problemet er det at forlaga ikkje trykker nynorskbøkene før utpå hausten, og det er ikkje så kult å sitje i fleire månader utan bøker medan ein prøver å følgje undervisninga. Difor er det mange folk som berre tek bokmålsbøker.

uansett om nynorsk bøker ville være tilgjengelig ved skolestart ville nok likevell de aller fleste fåretrukket å ha en bokmålsbok, mener jeg. Det er jo tross alt dette skriftspråket vi lærer først og er nok for de fleste av oss enklere å lese enn nynorsk...
Nei, personlig mener jeg at vi hadde klart oss serdeles fint med bare bokmål som skriftspråk, men må er det jo blit slik til at vi kan velge... *sukker*

InnleggSkrevet: Tir 14 Okt 2003, 17:03
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

imzaraiel skrev:
Norunn skrev:
imzaraiel skrev:

uansett om nynorsk bøker ville være tilgjengelig ved skolestart ville nok likevell de aller fleste fåretrukket å ha en bokmålsbok, mener jeg. Det er jo tross alt dette skriftspråket vi lærer først og er nok for de fleste av oss enklere å lese enn nynorsk...
Nei, personlig mener jeg at vi hadde klart oss serdeles fint med bare bokmål som skriftspråk, men må er det jo blit slik til at vi kan velge... *sukker*

Det er jo tross alt ikkje berre bokmål folk lærer først. Folk som går i nynorskklasse lærer nynorsk først. Bokmål kjem inn uansett, pga aviser, tv, osb.

InnleggSkrevet: Ons 15 Okt 2003, 07:32
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mareth skrev:
Jeg sitter og funderer og kommer fram til at jeg synes det skal være to talespråk også. Nordlendinger som jobber i rikskringkasting må jo normalisere dialekten sin, men de som snakker nynorsk ikke må det. Hvilket jeg synes er bra, for jeg spyr av vestkantosloisk Sad(
Jeg kommer fra telemark og skulle gjerne sett at det det var mer nynorsk i grenland men..

Bare sånn apropos matte

Vestlendingar som jobbar i rikskringkasting må også normalisere dialekta si, det er ikkje sånn at berre nordlendingar må det.

InnleggSkrevet: Ons 15 Okt 2003, 07:33
dybvik
Veronica
Veronica

Bare for å dra inn noe annet da, er gammel norsk også et eget språk ?

InnleggSkrevet: Ons 15 Okt 2003, 13:32
imzaraiel
Veronica
Veronica

Norunn skrev:
Det er jo tross alt ikkje berre bokmål folk lærer først. Folk som går i nynorskklasse lærer nynorsk først. Bokmål kjem inn uansett, pga aviser, tv, osb.

selvølgelig er det noen som lærer nynosk først ved å bli satt i en så kalt nynorskklasse av foreldrene sine, og dermed hjernevasket i en tidlig alder....
nei faktumet er at nynorsk er nasjonalisme som henger igjenn fra 1850-tallet da norge skulle absolutt ha et eget språk og ikke et som bygde på svensk eller dansk, noe bokmål gjør.
Med andre ord er ikke nynorsk noe annet enn et nasjonalistisk opprør mot virkerligheten... et opprør som ikke er særlig vellykket...

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 12:23
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [52 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet