DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Trenger HJELP om RV
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
0nskemestern skrev:
Gunnar/oceanborn:

Her er jo dama for deg!! dra 'a me te Russland!!
Ja, det er kanskje noe i det... Da gjør jeg i alle fall ikke samme feilen som deg: Får ei dame som faller ut i "innviklede" diskusjoner? Smile
Bare ikke si det til noen, OK?

InnleggSkrevet: Ons 03 Mar 2004, 14:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Oceanborn skrev:
Jeg ser jeg ikke har fått noe svar på innlegget mitt. Ikke det at det sier noe om den jeg har diskutert med, neida. *host*(kverulant)*host*

Jeg vet ikke om det nytter å svare deg. Fellesnevneren er at fascisme, sosialisme og kommunisme er kollektivistisk. Virkemidlene er selvfølgelig forskjellige, men det er jo ikke kjerneproblematikken i det vi diskuterer. Følgelig konkluderer jeg med at du ikke har den fjerneste anelse om hva diskusjonen dreier seg om da det er tydelig at du har begrenset kunnskap vedrørende objektivisme. Imidlertid er du flink til å liste opp selvfølgeligheter av tom akademisk karakter...

Les boken "De som Beveger Verden" av Ayn Rand slik at du har filosofisk grunnlag for forståelse før du strør om deg med irrelevante argumenter. Ordet begrepsforvirring ringer også i mine ører når jeg leser det du lirer av deg.

Du lurer kanskje andre med retorikken din, men ikke meg!

Very Happy

Ps: Det du skriver i svaret ditt kan plukkes fra hverandre bit for bit basert på filosofien som det moderne samfunn er bygget på og som har gjort det mulig for kollektivistiske idéer (fascisme, sosialisme og kommunisme) å blomstre opp. Jeg tenker her på filosofien Immanuel Kant (som tydeligvis preger mye av ditt verdensbilde) og den negative innvirkningen han har hatt på den moderne evolusjon og utvikling. Følgelig er du en eneste stor selvmotsigelse.

InnleggSkrevet: Ons 03 Mar 2004, 14:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Jeg vet ikke om det nytter å svare deg. Fellesnevneren er at fascisme, sosialisme og kommunisme er kollektivistisk. Virkemidlene er selvfølgelig forskjellige, men det er jo ikke kjerneproblematikken i det vi diskuterer. Følgelig konkluderer jeg med at du ikke har den fjerneste anelse om hva diskusjonen dreier seg om da det er tydelig at du har begrenset kunnskap vedrørende objektivisme. Imidlertid er du flink til å liste opp selvfølgeligheter av tom akademisk karakter...

Les boken "De som Beveger Verden" av Ayn Rand slik at du har filosofisk grunnlag for forståelse før du strør om deg med irrelevante argumenter. Ordet begrepsforvirring ringer også i mine ører når jeg leser det du lirer av deg.

Du lurer kanskje andre med retorikken din, men ikke meg!

Very Happy

Ps: Det du skriver i svaret ditt kan plukkes fra hverandre bit for bit basert på filosofien som det moderne samfunn er bygget på og som har gjort det mulig for kollektivistiske idéer (fascisme, sosialisme og kommunisme) å blomstre opp. Jeg tenker her på filosofien Immanuel Kant (som tydeligvis preger mye av ditt verdensbilde) og den negative innvirkningen han har hatt på den moderne evolusjon og utvikling. Følgelig er du en eneste stor selvmotsigelse.
Er det mulig? Det er jo akkurat det inntrykket jeg sitter inne med av deg! Hvem prøver å lure andre med retorikk, hvem er begrepsforvirret og hvem er selvmotsigende? Forøvrig må jeg få innvende at hvis alt jeg har lagt frem er selvfølgelig, er det merkelig at din argumentasjon er basert på det. Men jeg er fornøyd: Jeg har lagt frem noe fornuftig og forståelig i motsetning til deg.

InnleggSkrevet: Tor 04 Mar 2004, 10:47
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg skjønner at du kanskje har mye nyervervet kunnskap du selvfølgelig brenner etter å få testet på andre, men du mangler evnen til helhetlig tankegang og ser ikke årsakssammenhenger. Derfor føler jeg at du lirer av deg selvfølgeligheter av akademisk karakter som de fleste med letthet kan pugge seg til.

Norsk skolevesen er forøvrig en anakronistisk institusjon som forfekter foreldete grunnholdninger og dette preger i stor grad kunnskapen til dets avkom. Jeg kritiserer ikke deg, men de elementer ditt verdenssyn er tuftet på.

Å hevde det jeg her forfekter kan for mange virke provoserende, og det er sikkert vanskelig å godta min påstand da den på mange måter vil komme til å rokke med virkelighetsoppfatningen til selve individet. Følgelig har jeg ingen intensjoner om å "vinne" denne diskusjonen, det tror jeg er en umulighet for oss begge da du tydeligvis har et subjektivistisk kollektivistisk implementert grunnsyn mens jeg besitter et objektivistisk og rasjonelt syn på tilværelsen.

På bakgrunn av dette vil jeg avslutte denne diskusjonen en gang for alle med håp om at gjensidig respekt er bevart. Du virker på mange måter for å være et høyst oppegående menneske som jeg sikkert kunne ført mange morsomme og tempererte diskusjoner med, og jeg respekterer dine meninger selv om jeg er dypt uenig med deg!

Smile

InnleggSkrevet: Tor 04 Mar 2004, 11:32
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det du skriver her er jeg veldig enig med deg i, og jeg har stor sans for din holdning (som jeg deler) om at det viktige ikke er å vinne en diskusjon eller komme frem til noe, men å fremme forskjellige sider av saken og inspirere til kreativ og original tenkning.

Imidlertid synes jeg det er mye ålreit i argumenteringen din, selv om jeg ikke synes det understøtter den første påstanden:
QIQrrr skrev:
Sosialisme, kommunisme og nazisme er tre meget beslektede ismer, kollektivistisk svada av verste sort som burde vært forbudt ved lov...men det er nå min mening da Very Happy
Men vi får kanskje enes om uenigheten.

InnleggSkrevet: Tor 04 Mar 2004, 11:44
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Da er vi jo enig om én ting i det minste Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 04 Mar 2004, 22:28
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
QIQrrr skrev:
Jeg tillater meg å henvise til denne artikkelen av Vegard Martinsen:

....

©Vegard Martinsen 1993

Denne artikkelen er saa full av historiske misforstaaelser og feilinformasjon at det er flaut. Det overrasker meg at Morgebladet valgte aa trykke dette tankeloese skvadderet.

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 18:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa skrev:
Denne artikkelen er saa full av historiske misforstaaelser og feilinformasjon at det er flaut. Det overrasker meg at Morgebladet valgte aa trykke dette tankeloese skvadderet.

Hva med å konkretisere?

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 18:58
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
nanoteknologi??

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 19:03
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Kvantefysikk?

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 19:40
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hmm?

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 19:51
nuffen
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Aug 2004
For å oppklare litt om RV:
RV ble etablert av AKP (ml) som en valgorganisasjon, fordi man ble nekta av NKP å stille til valg som AKP (ml). Det ligna visst for mye navnemessig. RV står for Raud/rød val/valgallianse.

RV er i dag et masseparti, som samler store deler av venstresia. Alt fra anarkister, utopiske sosialister, kommunister, miljøradikalere, og andre radikale er samla i RV. Dette gjør at RV i dag kaller seg sosialistisk. RV er altså IKKE kommunistiske.

Sosialisme er en samlebetegnelse for stort sett alt som er på venstresia, som jeg har oppsummert over.
Kommunisme er en ideologi basert på den vitenskapelige sosialismen, som oppsto rundt Marx sine vitenskapelige verker, påvisninga av utbyttinga under kapitalismen, også videre. Kommunistene mente at kapitalismen var bedre enn tidligere undertrykkelsesformer, ga større individuell frihet, men at det fortsatt utnyttet og utbyttet de klassene som ikke var eierklassene. For å avskaffe undertrykkinga måtte de undertrykte (arbeiderne) ta over makta i samfunnet, og innføre kommunismens første fase (hovedsakelig kalt et sosialistisk samfunn), for deretter å gradvis forandre den kapitalistiske økonomien til et kommunistisk, klasseløst samfunn, der alle yter etter evne, og får etter behov.

Nazisme er en underart av fascisme, som kort sagt kan kjennetegnes ved 1. En sterk og udemokratisk stat
2. Sterk og totalitær undertrykking av all opposisjon
3. utpekinga av en/flere ytre faktorer som årsak til indre problemer. feks "jødene tar alle arbeidsplassene våre" når kapitalismen fører til arbeidsløshet.
4. At alle skal samle seg under, og følge den totalitære staten

Alt dette er i kontrast med kommunismen, som:
1. har som hovedmål å skape et demokratisk samfunn UTEN en stat
2. vil ha et samfunn der all opposisjon skal ha lik og full ytringsfrihet (ikke bare til å ytre, men også til å bli hørt).
3. Fokuserer på de reelle årsakene til problemene i samfunnet vårt, nemlig systemet kapitalisme.
4. At individet først kan utvikle seg i full frihet, noe man ikke kan oppnå under kapitalismen.

OBS OBS OBS:
-I 1991 skifta AKP (ml) navn til AKP.
-RV er i dag et uavhengig parti, uten noen formell tilknytning til AKP utover felles ungdomsorganisasjon
-Flere politiske grupper arbeider i RV. Bla: Tjen folket, FIN, AKP og revolusjon!.

InnleggSkrevet: Man 23 Aug 2004, 02:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [32 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet