|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Veronica skrev: | KjĂŠre metaxa. Jeg har da aldri sagt noe om deg personlig og ditt bruk. Min kommentar om manglende tiltro til utsagn fra folk som er avhengige av dop, var generell. Og i hĂžyeste grad i tema.
|
Jeg glemte hvor dette med utsagn fra avhengige folk var relevant. Please enlighten me.
Veronica skrev: |
ForÞvrig mener jeg slettes ikke at det er ufarlig Ä bevege seg i Oslo sentrum, eller Ä spise sushi (rÄ fisk? Aldri i min munn!), eller Ä oppholde seg i menneskeskapte transportobjekter av et hvilket som helst materiale.
|
Det finnes allikevel ikke lover mot aa bevege seg i Oslo sentrum, spise sushi, eller oppholde seg i bil, buss og bane, eller fly. Du skjoente tydeligvis ikke poenget mitt.
Nei, ikke alle lover eksisterer av rasjonelle grunner. Men jeg mener at denne gjĂžr det.
|
Og som jushistoriker kan du kanskje opplyse oss om denne lovens rasjonelle eksistensgrunnlag?
Det er rasjonelt Ă„ straffe hasjrĂžykere fordi det er ulovlig, fordi lovbrudd er straffbart. Det har ingen hensikt Ă„ ha lover, hvis overtredelse av dem ikke fĂžlges opp. Og det er ulovlig fordi det er farlig.
|
Saa det burde ogsaa vaere rasjonelt aa straffe folk som beveger seg i Oslo sentrum, spiser sushi eller oppholder seg i bil, buss, bane eller fly?
Hvis en fascistisk statsform er det man trenger for Ä beskytte folk mot seg selv, er det greit for meg. Dette er noe enhver mÄ ta stilling til selv: full frihet kontra et trygt og beskyttet samfunn. Jeg er for det siste. |
Heil Hitler.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 20:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
haakoo skrev: | QIQrrr skrev: | Fordi det er farlig? Kontra hva? Utelukkende fordi det er farlig? Er det ikke opp til hver enkelt Ä utsette seg for de farer de selv mÄtte Þnske? |
Nei, vi har et samfunn, samfunnet betaler for de idiotiske pÄfunnene du mÄtte finne pÄ Ä gjÞre. NÄr samfunnet mÄ ta ansvar nÄr du bÊsjer pÄ leggen, sÄ mÄ samfunnet kunne pÄlegge deg visse ting. En av disse tingene er Ä ikke begÄ selvmord (som vi faktisk har en lov mot) noe annet vil vÊre Ä proppe kroppen full av dritt som over tid vil Þdelegge den. |
Naar sant skal sies saa er jo jeg ogsaa en del av det samfunnet som betaler for baesjen paa leggen min, men alvorlig talt, vi diskuterer hasj, og jeg har ennaa til gode aa se et argument eller hentydning til bevisfoersel paa at hasj har samfunnsoekonomiske foelger. Jeg vet du er for forbud mot alkohol, og jeg kan se det rasjonelle i den tankegangen fordi alkohol paafoerer samfunnet saa mye kostnader, men denne er uteblivende naar det kommer til hasj.
Foroevrig har vi ikke en lov mot selvmord fordi selvmord koster samfunnet penger, og jeg synes det er spesielt irrasjonelt aa sperre folk inne fordi de proeve aa ta sitt eget liv. Du sier det er ulovlig aa proppe kroppen full av dritt som over tid oedelegger den, da foreslaar jeg at du engasjerer for forbud mot genmodifisert mat, E-stoffer, syreregulerende, konserverende, hormonproduksjoekende og nsektsdrepende stoffer, som vi stapper i oss til daglig i tonnevis og som sannsynligvis er aarsaken til en majoritet av samfunnets krefttilfeller. Hvorfor skal da dette samfunnet bruke ressurser paa en og annen hasjroyker, og det gjenstaar aa se om hasj faktisk har en permanent innvirkning paa kroppen, naar naermere 100% av den resterende befolkningen selv destruerer sin egen kropp gjennom sin daglige diett?
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 20:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
haakoo skrev: | Nei, vi har et samfunn, samfunnet betaler for de idiotiske pÄfunnene du mÄtte finne pÄ Ä gjÞre. |
Det er ogsÄ det som er problemet med alle de kunstige rettighetene velferdssamfunnet har opparbeidet seg. Relatert til det liberalistiske prinsipp er det imidlertid jeg som bÊrer ansvaret for mine egne handlinger og ikke du gjennom sponsing av det fordyrende mellomledd velferdssamfunnet egentlig er. Dine forutsetninger strider mot mitt prinsipp og argumentasjonen er sÄledes ikke aktuell.
haakoo skrev: | NÄr samfunnet mÄ ta ansvar nÄr du bÊsjer pÄ leggen, sÄ mÄ samfunnet kunne pÄlegge deg visse ting. En av disse tingene er Ä ikke begÄ selvmord (som vi faktisk har en lov mot) noe annet vil vÊre Ä proppe kroppen full av dritt som over tid vil Þdelegge den. |
Samfunnet eksisterer ikke, det er kun enkeltindividet som eksisterer. FĂžlgelig vil din verdensanskuelse falle sammen.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 20:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Jeg er stort sett enig med metaxa og nÄr han atpÄ skriver mye bedre enn meg tror jeg jeg bare skal komme med en liten Norsk ordliste.
metaxa skrev: | haakoo skrev: | (...) noe annet vil vĂŠre Ă„ proppe kroppen full av dritt som over tid vil Ăždelegge den. |
(...)Du sier det er ulovlig aa proppe kroppen full av dritt som over tid oedelegger den, da foreslaar jeg at du engasjerer for forbud mot genmodifisert mat, E-stoffer, syreregulerende, konserverende, hormonproduksjoekende og nsektsdrepende stoffer, som vi stapper i oss til daglig i tonnevis og som sannsynligvis er aarsaken til en majoritet av samfunnets krefttilfeller. |
Faktum er at vi ikke tenger Ä strekke oss til genmodifisert mat og slike uhumskheter for Ä finne "dritt som over tid vil Þdelegge kroppen". Salt er helsefarlig i store mengder, mettet fett er meget farlig, sukker kan vÊre helseskadelig... Veldig mye, for ikke Ä si mesteparten, av det vi spiser er helseskadelig, overvekt er faktisk et meget alvorlig helseproblem i vÄrt moderne samfunn. Faktisk er usunn mat et langt stÞrre problem for samfunnet enn hasj, men jeg har ennÄ til gode Ä mÞte noen som er for et totalforbud mot Coca Cola.
Som en liten digresjon vedrĂžrende helseskadelige effekter, Det er faktisk enkelte vitenskapsmenn som teoriserer rundt muligheten for at aldringsprosessen, som jo er en klar helsefare, er en fĂžlge av oksygenet vi puster inn og dets nedbrytende effekt. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 04:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Jeg burde vite bedre, men jeg klarer ikke Ă„ la vĂŠre.
I dette tilfellet er jeg egentlig ganske enig med Q, men han skriver av og til underlige ting og av og til klarer jeg ikke Ă„ la vĂŠre Ă„ komentere dem.
QIQrrr skrev: | Samfunnet eksisterer ikke, det er kun enkeltindividet som eksisterer. FĂžlgelig vil din verdensanskuelse falle sammen. |
Dette er forbannet sprĂžyt. For Ă„ sitere ordboka, et samfunn er:
folk i en stat (med felles institusjoner, lover, sedvaner, tradisjoner og sÄ videre)
Hva er det du nekter pÄ at eksisterer? Norge, mennesken som bor der eller grunnloven?
Beklager om den ble litt smÄfrekk Q, men bare fordi samfunnet er en sosial konstruksjon vil ikke det si at den ikke eksisterer. Med mindre du mener eksisterer rent fysisk, men det ville vel vÊre en ganske meningslÞs pÄstand i denne sammenhengen. Hvis du Þnsker det kan vi sikkert ta det i en annen trÄd.
Dette var en liten digresjon fra tema, dere fÄr annse det som en saksopplysning...
ps. NÄr jeg fÞrst digregerer(?). Q: Usaklig kommentar om kommunismen, kunne sikkert tatt den og i en egen trÄd, men emnet "Narkotikapolitikk i det kommunistiske samfunn" virker litt snever. [/i]
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 04:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
For Ă„ korrigere mine noget luftige uttalelser:
Velferdssamfunnets eksistens er reell, mens dets natur med alle de kunstige rettigheter dette bÊrer i seg er; nettopp kunstig. Vi har altsÄ skapt endel lover og regler som bÊrer i seg irrasjonelt overformynderi da vi ikke bare beskytter oss mot oss selv, men i tillegg beskytter andre mot seg selv og ikke en selv mot andre. Dette er fullstendig galt og jeg vil sitere Frostationgsloven: "Med lov skal landet bygges, og ikke med ulov Þdes".
Det kommunistiske aspektet synes sÄledes Ä vÊre ivaretatt av det eksisterende og observerbare kollektive overformynderi, skjÞnt det like gjerne kunne vÊrt betegnet som totalitÊrt.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 06:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
SĂ„ var det og holde seg til tema...
Hvis dere absolutt skal skli ut, lag en ny trÄd.
moderator HÄkon
|
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
det er da fullstendig Äpenlyst at hvis man skulle legalisert harsj hadde allt gÄtt til helvette,ungdommen hadde stÄtt i skolegÄrden og rÞyka harsj og ingen kunne gjÞre noe med det,og hvis man legaliserer harsj gÄr det 50 Är sÄ begyner man sikkert og legalisere vÊrre stoffer,er ikke narkotikaproblemet stort nok som det er om vi sÄ ikke skal legalisere det??
synes forÞverig ogsÄ at tobakk burde vert forbudt og selge,og alkoholgrensen burde vert 20,mange av dagens 18Äringer som rett og slett ikke klarer og "respektere" alkoholkjÞpet,for og si det sÄnn,jeg sier ikke at alle 20Äringer er modene nok de heller,men det er flere umodene 18Äringer en 20Äringer er jeg villig til og pÄstÄ....
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Poenget til QIQrrr om liberalismen er litt dÄrlig. La oss for eksempel si at vi fÞlger den helt. Da vil pedofile ha rett til Ä voldta unger, og apotemnofile vil ha rett til Ä kutte av folk friske armer og bein.
Grunnen til at vi ikke har det sÄnn, er at de det gÄr ut over mister livsfriheten sin. Ved lover og regler prÞver man Ä oppnÄ at mange skal fÄ det bra; ikke at noen skal fÄ det sÄ godt som mulig. Dessuten er det, som Veronica pÄpeker, forskjell pÄ intelligens og visdom, som jeg vil definere som hurtighetstenking, og evnen til Ä se stort pÄ ting. Ved Ä for eksempel lemleste en person vil den apotemnofile fÞle seg vel i Þyeblikket, men tenk pÄ all den dÄrlige samvittigheten og de dumme fÞlelsene han sitter igjen med etterpÄ.
NÄ er sÄ vidt jeg vet tobakk pÄ vei ut av Norge, blant annet fordi den har pÄvist skadevirkning. Alkohol er der strenge pÄbud om bruk av, og det kan tilogmed vÊre sunt Ä drikke om man holder seg til reglene.
Om ikke sÄ utrolig mange Är vil sannsynligvis tobakk vÊre helt ute av systemet.
SÄ vidt jeg vet funker egentlig ogsÄ alkohol i mindre grad avhengig av humÞr. Om man er i dÄrlig humÞr blir man i verre humÞr av Ä drikke.
Problemet med hasj er jo ikke nÞdvendigvis at det ikke er direkte skadelig, mer at akkurat som tobakk kan du gjÞre folk til passive rÞykere. Dessuten har man ikke kontroll over folks psyker. Det Ä ha kontroll over dem ville ikke fungert, i samme grad som at du ikke kan si "du fÄr drikke, men det fÄr ikke du". Direkte sosialt nederlag for dem det gikk ut over, om hasj var legalt. For ikke Ä glemme at ved legalisering av hasj blir det ogsÄ mer vanlig, som nevnt over her, at skoleungdom ville gÄ over til det.
Eneste mÄten jeg ser det ok Ä legalisere hasj pÄ, er Ä samtidig innfÞre masse kunnskap om det i lÊrebÞker pÄ skolene, og innfÞre massevis av strenge regler og lover, som det er med alkohol. Saken ville vÊrt den at flere begynte Ä rÞyke, mens de som rÞyket fra fÞr sannsynligvis ikke ville fÞlge reglene; pÄ samme mÄte som at de fleste ikke har stoppet nedlasting, tross den nye Ändsverkloven.
I det hele tatt ville det bare bidratt til mer rusing, og spÞrsmÄl ville bli stilt om hvorfor ikke tobakken kan fortsette Ä vÊre; om hvorfor den blir byttet ut med hasj. Alt i alt er jeg i mot vanliggjÞring av rusmidler, og synes at det burde vÊre hÞyere aldersgrense pÄ alkohol ogsÄ.
Jeg har ikke forresten hÞrt om noen helsemessigefordeler ved hasj. Eneste er den sosiale helsa, som folk som ikke rÞyker noenting kan holde pÄ et like hÞyt nivÄ. SÄ fordelene ved hasj kan jeg heller egentlig ikke se.
|
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 19:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg vet ikke om det bÞr klassifiseres som en helsemessig "fordel", men endel svakere narkotiske stoffer som hasj, marihuana og liknende har visst god effekt som smertestillende og kvalmedempende for endel kreftpasienter. Det er bare ikke politisk korrekt Ä si det, visstnok - hasj og sÄnne saker skal visst vÊre fyfy uansett.
Det er ikke det at jeg nÞdvendigvis er for legalisering av hasj. Men det er lov Ä ha et nyansert syn, og Ä fÄ alle nÞdvendige fakta pÄ bordet fÞr man sier noe om hva konsekvensene av regelmessig hasjbruk er, og hva de ikke er.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 00:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Hvis man skal kriminalisere alt som er farlig, kan vi like godt begÄ kollektivt selvmord alle sammen. Men det mÄ da gÄ an Ä sette noen grenser? Det blir skjevt og urettferdig uansett.
|
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 12:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
mÊrta-bÊrta skrev: | Hvis man skal kriminalisere alt som er farlig, kan vi like godt begÄ kollektivt selvmord alle sammen. Men det mÄ da gÄ an Ä sette noen grenser? Det blir skjevt og urettferdig uansett. |
jeg er ikkefor at det skal legaliseres, drikker du alkohol sÄskader du ingen andre enn deg selv,rÞyker du hasj sÄblir det somrÞyk, det pÄvirker alle i rommet, ogomdet blir legalisert kommerfolk tilÄrÞyke det overalt, og det sitter faktisk i kroppen 1 mnd,sÄ NEI NEI NEI!
|
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 20:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Coralin skrev: | (...) drikker du alkohol sÄskader du ingen andre enn deg selv(...) |
Jaha... Jeg regner med at du ser bort fra forbrytelser begÄtt i fylla, sosiale problemer og fyllekjÞring...
|
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 20:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Det at det sitter i kroppen 1 mÄned er korrekt, delvis. Det sitter i urinen i 4-5 uker og i blodet i ca 2 uker. Men i fettvevet i kroppen sitter det sÄ godt som permanent om man har rÞyka en del hasj. Men at det sitter i kroppen er ikke skadelig for annet enn at man ser at man har rÞyka hasj gjennom prÞver.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 21:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Mr_Pin skrev: | Coralin skrev: | (...) drikker du alkohol sÄskader du ingen andre enn deg selv(...) |
Jaha... Jeg regner med at du ser bort fra forbrytelser begÄtt i fylla, sosiale problemer og fyllekjÞring... |
Det gjelder akkurat likt for andre stoffer, sÄ argumentet gÄr opp i opp...
|
Skrevet: Tor 10 Mar 2005, 22:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
haakoo skrev: | Mr_Pin skrev: | Coralin skrev: | (...) drikker du alkohol sÄskader du ingen andre enn deg selv(...) |
Jaha... Jeg regner med at du ser bort fra forbrytelser begÄtt i fylla, sosiale problemer og fyllekjÞring... |
Det gjelder akkurat likt for andre stoffer, sÄ argumentet gÄr opp i opp... |
Vel... det hadde vel gjort det hvis stoffene hadde virket likt, men sÄ gjÞr de altsÄ ikke det. Du stÄr iallefall ovenfor en stor oppgave hvis du vil pÄstÄ at alkohol ikke er mer aggresjonsframkallende enn de fleste andre rusmiddler.
|
Skrevet: Fre 11 Mar 2005, 22:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
JA! NÄ er det mulig at det Äpnes for dyrking ogsÄ. Til medisinsk brukfor MS pasienter. NÄr de fÄr lov til Ä hyge sÄ blir de meget bedre. Og med mindre man VIL bli avhengig, eller rett og slett har hyga gjevnlig og veldig lenge sÄ ser jeg fÊlt fÄ vanskeligheter med Ä slutte med det.
NÄr det gjelder personer som fÄr psykoser som fÞlge av hasj-rÞyking.. dette er snakk om store mengder! Og de fleste av dem har historie og nÄtid med endel andre stoffer.
Alkohol er sÄ veldig mye vÊrre enn hasj. (IMHO)
Nemlig.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 16 Aug 2005, 20:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Et av problemene med alkohol er jo at det finnes over alt. Om det skulle bli ulovliggjort hadde kanskje fĂŠrre drukket, men ulovlig importert hasj er bedre enn ulovlig importert alkohol, noe temmelig mange tresprit-tilfeller har vist. Derfor burde alkohol ikke ulovliggjĂžres, selv om det er vĂŠrre enn hasj. Muligens.
Er det faktisk testet at det mathianus sier er riktig? Gjerne det med at hasj sitter igjen i kroppen, men at det ikke har noen skadelig effekt? Akkurat som mettet fett eller sukker? Sukker har for eksempel ingen skadelig effekt om man fÞrer riktig levemÄte, det samme med alkohol, utenom at noen hjerneceller blir Þdelagt. Nettopp fordi man blir kvitt det. jeg synes tanken pÄ at noe bare skal bli liggende i kroppen, hope seg opp, virker ganske ekkelt. Hva nÄr det faktisk blir pÄvist skadelige effekter? Jeg er helt sikker pÄ at de er der.
|
Skrevet: Tir 16 Aug 2005, 21:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|

|
Skrevet: Tir 16 Aug 2005, 22:58 Sist endret av Voon den Tir 16 Aug 2005, 23:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Det er visst et lite molekyl som lÞsner oppe i hodet. sÄ svirrer det rund litt, og dÞr. sÄ kommer det et nytt som lÞsner neste gang man hyger osv osv.
Det ER ingen skadelige effekter av Ä hyge. Annet enn den tobakken man fÄr i seg. Hasj og pot osv har eksistert i uminnelige tider. Men fordi det er et narkotisk stoff, altsÄ, man blir slÞv og slÊkk av det. man gliser lettere, ler osv. sÄ er det neinei. Det er bare tÄpelig Ä slenge med pekefingeren sÄ kraftig som det folk gjÞr. Tilogmed leger sier at det er ufarlig sÄ lenge man kun holder seg til det. Og det er neppe sÄ vanskelig...
|
Skrevet: Tir 16 Aug 2005, 22:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |