|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Det finnes forskjellige former for avhengighet. Ganske mange mennesker er koffeinavhengige uten at dette går ut over livene deres i noen særlig grad. De klarer å gå på jobb og gjøre det de skal, de klarer å ta seg av seg selv og sine. Det er også fullt mulig å røyke hasj ganske så jevnlig, og kanskje være avhengig av det i noen grad, og allikevel være et velfungerende menneske. Det er når avhengigheten og rusen tar over livet ditt, at det er skadelig. |
Jeg har ennå ikke møtt et menneske jeg vet røyker hasj det ikke har vært mulig å se tegn hos. En jeg var i forsvaret med var konstant sløv de første 6 månedene, men ble litt bedre hele tiden. Etter 6 måneder (ca 1.5 år siden forrige gang han hadde røyka (og da var det hver dag under hele roskilde)) så ble det betraklig bedre. Jeg møtte han igjen ca et år senere, og han var totalt forandra.
En jeg gikk på vgs med hadde noen av de samme tegne, ofte sløv ol.
Det å påstå at hasj ikke påvirker mennesker vil jeg påstå er helt på jordet. De eneste jeg egentlig hører det fra er folk som røyker... En sammenheng?
|
Skrevet: Søn 06 Mar 2005, 00:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Men vet du hvor mange mennesker du har møtt som røyka hasj, men som du ikke kunne se det på? Er jo nettopp det som er poenget mitt her - det er alle de menneskene man ikke merker noe spesielt ved, eller ihvertfall muligheten for at de finnes, man må ta med i beregningen. Hvis ikke har man egentlig ikke funnet ut noe som helst.
Og hele poenget med det jeg skrev var nettopp det at man ikke uten videre kan slå fast at det er nettopp på grunn av hasjen at man går over til tyngre saker. At hasj er en inngangsport til tyngre stoffer er en teori, og ikke fakta. Man må også finne ut hvor mange folk som bruker hasj men aldri går over til noe tyngre. Først da kan man si noe særlig sikkert om årsakssammenhenger. Det kan finnes en hel haug med andre grunner til at folk går over til tyngre stoffer, det trenger ikke være hasjen i seg selv som er årsaken.
Det er forskjell på årsakssammenheng, og korelasjon.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 06 Mar 2005, 01:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg skjønner Glahns poeng, og er enig. Det er ikke alle man kan se det på. Jeg gikk i klasse med en (og sikkert flere, uten å ha blitt opplyst om det i etterkant) fyr på videregående skole, som røykte hasj jevnlig. Da jeg ble fortalt dette i etterkant, ble jeg veldig overrasket - jeg hadde ikke peiling (nå har jeg aldri vært noen ekspert på å se tegnene, men dog). Han var en veldig avslappet fyr, men bidro med mye intelligent i timene, og var aktiv og engasjert, stort sett.
Så jo, man kan sikkert røyke hasj med en viss kontroll uten at det ødelegger ens liv, eller andres. Kanskje. Jeg vet ikke.
Det jeg synes er mer viktig, og som andre synes å overse, er de som ikke klarerer å holde denne kontrollen. De er kanskje ikke i flertall, men de er der - skal man bare gi faen i dem? De er så få, at man må regne med litt svinn? Jeg mener nei. Det er kanskje ikke mange som havner på slitern på grunn av ufornuftig hasjbruk, men det er nok. Og legaliserer man hasj, altså gjør det mer tilgjengelig, vil det bli flere. Derfor er jeg imot dette.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 06 Mar 2005, 02:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
eksen min var ikke spesielt sløv, så den teorien støtter jeg ikke, men han hadde en helt jævlig holdning til andre mennesker, jeg kjenner ei som har røyka hasj, ikke fast eller jevnlig, hun var ikke sløv. Jeg bodde sammen med noen som røyka(i kollektiv) de var helt dumme i huet og hadde og noe galt med holdningene til andre mennesker.
Jeg tror at om man har prøvd hasj så har man lettere for å prøve andre ting og, jeg tror ikke det er så mange som går rett på heroin for de hadde så lyst å prøve.. da har de prøvd noe annet først, men rusen strekker ikke til lenger. så må man prøve noe sterkere, men det er nok de med minst vilje styrke og de med minst even til å si "nei" som bare følger "bjelle kua" som går videre. Men det har mye med menneskene du omgir deg med og, jeg har ingen venner som har tilbudt meg hasj. fordi det er ikke slike mennesker jeg vanligvis menger meg med, og selv om eksen min røyka.. så røyka ALDRI jeg
|
Skrevet: Søn 06 Mar 2005, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
dobbelpost.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 16:20 Sist endret av metaxa den Tir 08 Mar 2005, 16:22, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Coralin skrev: | metaxa skrev: |
Du insiniuerer mye i innlegget ditt, saerlig om mine hasjvaner, dette vet du ingenting om. Har du noen gang proevd hasj? |
Nei, for jeg ser hva det har gjort med folk, og jeg røyker ikek heller, fordi jeg syntes det er en idiotisk ting å bruke penger på alkohol, det drikker jag kanskje 3 ganger i året eller noe, rett go slett fordi jeg ser ikke helt poenget med denne rusen, i såfall blir det mer for det sosiale på en fest. Jeg er ikke så Teit at jeg prøver hasj, jeg har venner som har prøvd, og en eks som røyka, og jeg var naiv nok til å mene at det var helt greit den gangen, men du kommer uansett ingen vei med meg, jeg mener det er teit, og du får meg ikke til å skifte mening, og det sier jeg til de vennene mine som syntes hasj er helt greit også. Jeg er enig med Ronja.. mange sier de kan slutte NÅR som helst, men de gjør det ikke, og hvorfor gjør det ikke det? du kan få to alternativer 1.. de er avhengig av stoffet eller 2. De er avhengig av rusen de gir. Og du kan ikke akkurat stikke under en stol at de som først prøver narkotika er litt på kant med loven! og at de prøver det fordi de føler seg så jævlig at naturlig rus ikke funker?! gjelder kanskje ikke alle, men mange, noen er bare så innmari svake at de tror dette er kult fordi de "farlige gutta" driver med dette, og så ender de på kjøret. du kan si at dette er propaganda fra myndighetenes side eller hva du vil, jeg tror på det.. |
Du tar feil. Grunnen til at jeg ikke slutter er at jeg ikke ser noen god grunn til aa slutte. Hvis du hadde visst at jeg det siste aaret har royka kanskje 4 ganger, mens aaret foer det royka jeg flere ganger i uka. I rest my case. Jeg har foroevrig aldri proevd "sterkere stoffer" og det kunne ikke falle meg inn aa proeve det fordi hasj ble kjedelig. SKulle jeg finne paa aa proeve noe annet saa ville det vaere av nysjerrighet, ikke fordi hasj var saa kjipt. For noen tullete argumenter. Mulig de applikerer til noen mennesker, men flertallet jeg kjenner, nope, slik funker det ikke.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 16:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Veronica skrev: | Jeg skjønner Glahns poeng, og er enig. Det er ikke alle man kan se det på. Jeg gikk i klasse med en (og sikkert flere, uten å ha blitt opplyst om det i etterkant) fyr på videregående skole, som røykte hasj jevnlig. Da jeg ble fortalt dette i etterkant, ble jeg veldig overrasket - jeg hadde ikke peiling (nå har jeg aldri vært noen ekspert på å se tegnene, men dog). Han var en veldig avslappet fyr, men bidro med mye intelligent i timene, og var aktiv og engasjert, stort sett.
Så jo, man kan sikkert røyke hasj med en viss kontroll uten at det ødelegger ens liv, eller andres. Kanskje. Jeg vet ikke.
Det jeg synes er mer viktig, og som andre synes å overse, er de som ikke klarerer å holde denne kontrollen. De er kanskje ikke i flertall, men de er der - skal man bare gi faen i dem? De er så få, at man må regne med litt svinn? Jeg mener nei. Det er kanskje ikke mange som havner på slitern på grunn av ufornuftig hasjbruk, men det er nok. Og legaliserer man hasj, altså gjør det mer tilgjengelig, vil det bli flere. Derfor er jeg imot dette. |
Du har et poeng her, men gitt at baade alkohol og hasj har minimale virkninger paa helsen ved normal bruk, hvorfor skal en som royker hasj bli straffet av samfunnet mens en som drikker alkohol ikke blir det? Dette mener jeg er en urettferdighet som er skapt av historiske tilfeldigheter som boer ryddes opp i. I Amsterdam gikk hasjforbruket ned blant lokalbefolkningen etter at omsetning ble lovlig. En tankevekker?
Hasj har i alle fall ikke oedelagt mitt liv og til tider har jeg royka ganske mye, i perioder hver dag. Kanskje det er et skille mellom voksent bruk og ungdommelig misbruk? Selv anser jeg meg selv som relativt moden og har kontroll over mitt eget forbruk. Samtidig ser jeg mange voksne mennesker som ikke klarer aa kontrollere sitt alkoholinntak. Et paradoks, vil jeg paastaa.
Jeg skrev et eller annet sted tidligere her at jeg tror grunnen til at saa mange er i mot hasj er at det allerede er ulovlig (som igjen er en historisk tilfeldighet..) og at den sosiale aksepten derfor er smal. Tenk om historien hadde tatt andre veier og vi hadde endt opp med alkoholforbud og hasj-salg i butikkene. Da hadde diskusjonen vaert en helt annen. Det overrasker meg litt at folk ikke ser dette poenget. Hasj er virkelig ikke farlig. Det er personen som royker hasjen som potensielt kan vaere farlig. Man straffer ikke en som drikker seg snydens men man straffer han faar eventuelle lovbrudd han begaar i fylla, kanskje med skjerpende tiltale grunnet alkoholen.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 16:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
En kommentar til Veronica's poeng om alkoholens kulturhistoriske plass i vaart samfunn. Ja alkohol har vaert omkring lenge, og jeg er totalt i mot et forbud mot alkohol, fordi jeg elsker et godt glass vin til maten, en en oel sammen med venner! Et forbud mot alkohol, som i begrenset inntak beviselig har helsemessig positive virkninger, synes jeg ingenting om.
Men, siden vi snakker om historie og forhistorie, la meg minne deg paa at kunsten aa toerke planter og royke dem er mye eldre enn destillering og gjaering, for aa lage alkoholholdige drikker. Saerlig i mange ikke-vestlige kulturer er hasj og opium mye mer vanlig enn alkohol.
Det jeg mente med 'historisk tilfeldighet' er at det ikke har noenting med stoffets faktiske virkning paa kroppen etc. at alkohol er lovlig og hasj ikke er det. Grunnen til at hasj er ulovlig er at det er/var mye mindre vanlig i den vestlige verden enn alkohol, ikke at hasj er farligere eller foerer til farligere stoffer, dette er kun en illusjon. Jeg har sagt det mange ganger, og andre her har sagt det samme, hasj i seg selv er ingen grunn til aa starte med heroin eller amfetamin. Dette er helt paa jordet. Og skulle du en gang i livet proeve deg paa herion etc. saa vil det ikke si at du er komplett idiot, men hvis du fortsetter, og lar deg gaa utover deg selv og de rundt deg, da har du et problem, sannsynligvis et problem du hadde allerede da du royket hasj, og kanskje foer det ogsaa. Hasjen i seg selv har ingen moral eller samvittighet, det er da for guds skyld bare en plante.
Jeg er tilboeyelig til aa begynne aa snakke om farmasoeytindustrien, et narkotikaproblem som eksponensielt overstiger hasjen, men jeg skal la det ligge inntil videre.
Og faar aa illustrere det rasjonelle i at hasj er ulovlig her er et utdrag fra Dagbladet artikkelen som er linket til paa side 4 eller 5 eller hva det var:
Sitat: |
- Kan du som sosialminister gi en rasjonell grunn til at jeg kan bli kastet i fengsel for å røyke hasj, mens du kan drikke alkohol ustraffet, selv om det ene ikke er farligere enn det andre?
- Det ene er ulovlig, det andre lovlig.
|
Host, kremt, dette har jeg lest allerede i denne traaden.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 16:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
metaxa skrev: |
Du tar feil. Grunnen til at jeg ikke slutter er at jeg ikke ser noen god grunn til aa slutte. Hvis du hadde visst at jeg det siste aaret har royka kanskje 4 ganger, mens aaret foer det royka jeg flere ganger i uka. I rest my case. Jeg har foroevrig aldri proevd "sterkere stoffer" og det kunne ikke falle meg inn aa proeve det fordi hasj ble kjedelig. SKulle jeg finne paa aa proeve noe annet saa ville det vaere av nysjerrighet, ikke fordi hasj var saa kjipt. For noen tullete argumenter. Mulig de applikerer til noen mennesker, men flertallet jeg kjenner, nope, slik funker det ikke. |
Det jeg da lurer på er hvorfor begynte du? "nysgjerrighet?" alle er vel nysgjerrige på ting man ikke vet hva er, unger er nysgjerrige på alt fra steiner til tennveske, det betyr ikke at de burde prøve det fordet.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 17:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Jeg proevde det foerste gang fordi jeg var nysjerrig ja. Slik var det med min foerste oel, min foerste sigarett, min foerste (og siste) kopp kaffe. AA sammenligne hasj med tennvaeske ser jeg ikke poenget med, og jeg er usikker paa hva du mener med "proeve stein og tennveske", det faller meg ikke veldig naturlig aa rulle stein i sigarettpapir og tenne paa det, eller helle appelsinjuice i tennvaeska og drikke det.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 17:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
har endelig lest gjennom hele legaliseringstråden, og det står mye saklig og fornuftig her om enn ikke litt mye repetering av ulegitimerte påstander, og har et inntrykk av at ikke alle i diskusjonen har lest gjennom hele tråden. Så det oppfordres.
Men jeg er selv for legalisering av hasj, og det er strengt tatt ikke så mye mer å si for hasj som ikke allerede er tatt opp. Er igrunn ganske imponert over metaxa, du har virkelig peiling og fremstiller dine argumenter på en saklig og opplysende måte. All heder.
Men det jeg egentlig ville illustrere i dette innlegget er hvordan hasj fungerer. Det kan ikke forklares skikkelig for dette er en veldig psykisk rus som stort sett oppleves forskjellig fra person til person. Om man har en ustabil psyke, er mye deprimert og/eller sliter psykisk generelt er ikke hasj rusen for den personen. Hasjrusen kan delvis kontrolleres av hvordan man er som person, viljestyrke og mental helse. Om hasj skal legaliseres så bør det være rikelig med advarsler i samme grad som alkohol og tobakk og hva eventuelle bivirkninger er.
Legaliseringen bør være seriøs og virkelig gjennomført slik at alle som er kritiske og skeptiske (eller rett ut fanatiske anti-legaliserings personer) kan se at dette virkelig kommer til å fungere og at legaliseringen i bunn og grunn ikke gjør situasjonen verre enn den allerede er. Med verre mener jeg med synsvinkel fra anti-hasj debattantenes synsvinkel. Referer til metaxa's innlegg om legaliseringens konsekvenser om det bør presiseres på punktet at situasjonen ikke blir "verre" enn den allerede er.
Litt rotete det her, men det burde være forståelig.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 17:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Godt mulig jeg er fordomsfull i dette utsagnet jeg nå skal komme med, og det får så være, men når påstander om at "hasj er ikke farlig" og "man blir ikke avhengig av det" kommer fra personer som faktisk ER avhengige av det, kjøper jeg det ikke helt.
For å fortsette mitt spor av herlig fordomsfullhet, vil jeg også skyte inn et lite svar på påstanden "Og skulle du en gang i livet proeve deg paa herion etc. saa vil det ikke si at du er komplett idiot." Kanskje ikke en komplett idiot. Men rimelig dum? Jo, absolutt. Hva i alle dager skal det komme for noe godt ut av å prøve et stoff som A) er ulovlig, og B) sannsynligvis er ulovlig fordi det, før eller siden, vil ha en negativ effekt på deg? Det er mye i livet å være nysgjerrig på som man derfor kanskje vil prøve, men det er nettopp denne fornuften som folk flest innehar som avholder dem fra å gjøre det.
Det er, som det har kommet frem, sikkert mange eksempler på folk som kan leve et normalt liv samtidig som de er hasjavhengige ("jeg kan slutte når jeg vil"-påstanden tror jeg ikke på), og jeg skjønner at disse folkene lett kan argumentere for at det er harmløst. Men jeg er ikke i stand til å overse alle de negative faktorer jeg har merket meg at jeg kan knytte hasjmisbruk opp mot.
mathianus skrev: | Det kan ikke forklares skikkelig for dette er en veldig psykisk rus som stort sett oppleves forskjellig fra person til person. Om man har en ustabil psyke, er mye deprimert og/eller sliter psykisk generelt er ikke hasj rusen for den personen. Hasjrusen kan delvis kontrolleres av hvordan man er som person, viljestyrke og mental helse. Om hasj skal legaliseres så bør det være rikelig med advarsler i samme grad som alkohol og tobakk og hva eventuelle bivirkninger er. |
Dette synes jeg var bra sagt. En tankevekker her er jo at det er ganske mange personer der ute som har en ustabil psyke, men som ikke er klar over det selv (evt. nekter å akseptere det). De som da er uoppmerksomme eller ignorante over sin egen svake viljestyrke og/eller mentale helse, kan lett bli offer for farene ved misbruk. Da er man igjen tilbake på "alle bør ta ansvar for seg selv/statens jobb er å forsøke å passe på de som ikke kan ta vare på seg selv"-debatten.
Og til slutt kan man jo tenke på hvorfor det er rikelig med advarsler på alkohol og tobakk. Fordi det er skadelig. Én ting er at man ikke er i stand til å kvitte seg med (altså ulovliggjøre) allerede lovlige produkter som er skadelig. Men skal man dermed begynne å innføre andre ting som er like ille, om ikke verre? Dette ser jeg virkelig ikke logikken i.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Hasj er farlig og hasj gjør deg avhengig, jeg har selv opplevd dette. Det er imidlertid ikke prinsipielt riktig å legge føringer for andres frie vilje gjennom kriminalisering av selvvalgt bruk av (etter lovens definisjon) illegale stoffer. Dette forstås (slik jeg oppfatter liberalitetsprinsippet) dithen at dette er å anse som legalt inntil eventuelt bruk av slike stoffer ikke medfører krenkelse av andres rettigheter. Hvis man således forfølger prinsippet så er det ikke bruken i seg selv som avstedkommer et brudd mot de (optimale) regler et samfunn burde vært tuftet på, heller er det konsekvensen og lefling med bruken som i seg selv burde være grunnlagt kritikk under forutsetning av at denne medfører krenkelse av andre individers rett til å leve sitt liv slik respektive ønsker (igjen sett i forhold til liberalitetsprinsippet).
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Hvis man således forfølger prinsippet så er det ikke bruken i seg selv som avstedkommer et brudd mot de (optimale) regler et samfunn burde vært tuftet på, heller er det konsekvensen og lefling med bruken som i seg selv burde være grunnlagt kritikk under forutsetning av at denne medfører krenkelse av andre individers rett til å leve sitt liv slik respektive ønsker (igjen sett i forhold til liberalitetsprinsippet). |
Men hvor skal man trekke grensen for når andre individers rett til å leve sitt liv slik de ønsker, blir krenket?
Vil du f.eks. si at en bekymret familie som ikke er i stand til å slappe av på grunn av datteren/søsteren/tanten/kusinen osv. ruser seg uten å se hvilken vei det bærer, får denne rettigheten krenket?
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Veronica skrev: | Men hvor skal man trekke grensen for når andre individers rett til å leve sitt liv slik de ønsker, blir krenket?
Vil du f.eks. si at en bekymret familie som ikke er i stand til å slappe av på grunn av datteren/søsteren/tanten/kusinen osv. ruser seg uten å se hvilken vei det bærer, får denne rettigheten krenket? |
Jeg vil egentlig henvise til objektivismens prinsipp relatert til rasjonell egoisme, du kan lese prinsippet her:
http://www.objektivisme.no/faq.html
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Veronica: Dette er ikke bare fordomsfullt, men ogsaa naivt og vitner om lite refleksjon rundt temaet. I den grad det er ufarlig aa bevege seg i Oslo sentrum, spise sushi, eller oppholde seg i menneskeskapte transportobjekter av metall, saa vil jeg ogsaa paastaa at aa royke hasj i moderate mengder er ufarlig. Hvorvidt jeg personlig er avhengig av hasj, noe du vet fint lite om, er i denne sammenhengen totalt uinteressant. Som moderator burde du vite aa holde deg til tema.
Ang. heroin. A) AA begaa et lovbrudd betyr ikke noedvendigvis at du er dum. Mange av de mest utspekulerte forbrytelsene menneskeheten har sett har vaert utfoert av ekstremt smarte mennesker, sannsynligvis mye smartere enn baade meg og deg. Argumentet er ikke gyldig. B) Ikke alle lover eksisterer av rasjonelle grunner. F.eks. det at det i grunnloven ble stipulert at Joeder ikke var velkomne i Norge, var ingen lov som var basert paa fornuft, og for en joede aa bryte loven ved aa oppholde seg i Norge var ikke noedvendigvis uintelligent fordi han gjorde noe ulovlig, men fordi han sto i fare for aa bli straffet. Paa samme maate argumenterer sosialministeren at det er rasjonelt aa straffe hasjroykere fordi det er ulovlig, ikke fordi det er spesielt farlig. Ser du poenget?
Det du sier er at jeg, f.eks. ved aa royke hasj i ny og ne er en ufornuftig person, og derfor boer jeg bli straffet fordi etter din mening dette vil ha en negativ effekt paa meg foer eller siden.
Det kan du faa lov til aa mene, for meg er dette karakteristisk for en fascistisk statsform.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg er enig med metaxa...
Videre vil jeg komme med følgende påstand: Det er irrasjonelt å røyke hasj, men du kan allikevel ha positive opplevelser knyttet til bruk av stoffet. Selvrettferdiggjøring kalles det å finne ambulerende motiver for å fortsette bruken av stoffet. Her skiller ikke de fleste og det er også her kjernen til misbruk oppstår slik jeg ser det.
metaxa avslutter videre med at dette er fascistisk, det har han fullstendig rett i.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:55 Sist endret av QIQrrr den Tir 08 Mar 2005, 19:07, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Kjære metaxa. Jeg har da aldri sagt noe om deg personlig og ditt bruk. Min kommentar om manglende tiltro til utsagn fra folk som er avhengige av dop, var generell. Og i høyeste grad i tema.
Forøvrig mener jeg slettes ikke at det er ufarlig å bevege seg i Oslo sentrum, eller å spise sushi (rå fisk? Aldri i min munn!), eller å oppholde seg i menneskeskapte transportobjekter av et hvilket som helst materiale.
Nei, ikke alle lover eksisterer av rasjonelle grunner. Men jeg mener at denne gjør det. Intelligente mennesker kan begå lovbrudd, ja. Men jeg vil påpeke forskjellen mellom intelligens og visdom. Man kan være høyt intelligent og utføre utspekulerte forbrytelser, men det at forbrytelsen skjer i utgangspunktet kommer av dumhet (evt. desperasjon, hvilket ikke er stort bedre).
Det er rasjonelt å straffe hasjrøykere fordi det er ulovlig, fordi lovbrudd er straffbart. Det har ingen hensikt å ha lover, hvis overtredelse av dem ikke følges opp. Og det er ulovlig fordi det er farlig.
Hvis en fascistisk statsform er det man trenger for å beskytte folk mot seg selv, er det greit for meg. Dette er noe enhver må ta stilling til selv: full frihet kontra et trygt og beskyttet samfunn. Jeg er for det siste.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 19:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Veronica skrev: | Det er rasjonelt å straffe hasjrøykere fordi det er ulovlig, fordi lovbrudd er straffbart. |
Fordi det er farlig? Kontra hva? Utelukkende fordi det er farlig? Er det ikke opp til hver enkelt å utsette seg for de farer de selv måtte ønske?
Med all respekt, dette er renheklet kommunisme. Flertallet skal definere det eneste livet du sannsynligvis kommer til å leve på denne kloden utfra hva dette mener er mest hensiktsmessig i henhold til gjeldende norm. Det er dette som er svakheten med demokratiet, eller flertallstyranniet som liberalister ynder å kalle det.
Ta ansvar for eget liv og egne handlinger uavhengig av hva majoriteten måtte finne på å mene. Dette er AdPopulum(?) generert ned til overformynderi.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 19:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
QIQrrr skrev: | Fordi det er farlig? Kontra hva? Utelukkende fordi det er farlig? Er det ikke opp til hver enkelt å utsette seg for de farer de selv måtte ønske? |
Nei, vi har et samfunn, samfunnet betaler for de idiotiske påfunnene du måtte finne på å gjøre. Når samfunnet må ta ansvar når du bæsjer på leggen, så må samfunnet kunne pålegge deg visse ting. En av disse tingene er å ikke begå selvmord (som vi faktisk har en lov mot) noe annet vil være å proppe kroppen full av dritt som over tid vil ødelegge den.
|
Skrevet: Tir 08 Mar 2005, 19:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|