DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
velge Ä tro pÄ gud..
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 8 av 9 [176 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8, 9 Neste
Av Innlegg
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
kan ikke alle bare sette seg ned og meditere litt! Innsiktsmeditasjon kanskje, buddha var faktisk en helt vanlig mann som jeg mener var klok. Har du noen gang hĂžrt om at buddhister starter noen form for krig?!?!? jeg liker fred jeg

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 21:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
maria skrev:
Dj_Ista skrev:
At vi ikke vet noe om det, betyr ikke at det er oppdiktet.

Om det kunne bevises ville det ikke vĂŠrt TRO.

Det jeg mente var at historiene er ikke nÞdvendigvis oppdiktet. Kan du bevise for meg at Sokrates gikk rundt i Athen og snakket med folk? Grunnen til at vi vet det er at andre har skrevet om det. Men vi kan ikke bevise det pÄ noen annen mÄte.
Mange av historiene i verdens religioner er historiske fakta, altsÄ ikke oppdiktet. Historiene som ikke er fakta er gjerne lignelser.
Meeeeen... Jeg nekter ikke for at mye kan vĂŠre brutalt omskrevet.

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 15:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Helt enig. Man VET ikke alt innen vitenskap heller (selv om man har bevist at the Big Bang kan ha foregÄtt, sÄ er det ikke direkte bevist). Man VET ikke at det har vÊrt dinosaurer, man bare har funnet spor etter dem, og er 99,999999999999999999999999999999(med mange, mange pÄfÞlgende nitall)% sikker. Man VET ikke om det er andre levende vesener i universet, men man er temmelig sikre, fordi det er ganske hÞy sjanse (en kar regna ut det der). Om Gud finnes eller ikke vil jo bevises/motbevises en eller annen gang, sÄ inntil videre er det snakk om Ä tro eller ikke tro. Om de tre andre utsagnene her skulle vise seg Ä stemme, er iallefall Moses, Jesus og Muhammads lÊre om Gud feil.

PÄ den annen side kan jo ikke alt bevises. At to parallelle linjer aldri vil mÞte hverandre er heller ikke bevist, og vil heller aldri bli det, men man vet det likevel. Tro har egentlig veldig mye Ä si, og det som har noe Ä si pÄ hva man tror pÄ er hvor sannsynlig man mener at det er. Hvis du tror at Gud la ut dinosaurknokler for Ä teste vÄr tro, sÄ veier det selvfÞlgelig mer enn det vitenskapen har funnet ut, og hvis du tror at 1+1 ikke er 2 fordi Gud har sagt noe annet, sÄ betyr det at Guds ord veier veldig mye for deg, og at han sier fakta med 100% sikkerhet.

NÄr sannsynlighet ikke strekker til (for fÄ kilder eller lignende), sÄ forholder man seg nÞytrale (det er jo mye som taler bÄde for og i mot at det er liv pÄ andre planeter, sÄ alle vet jo ikke hva de skal tro), hvilket gir agnostikere.

Det kan godt hende at alt vi opplever er en illusjon (som i The Matrix). Hva kan bevise eller motbevise det? Vi VET ikke med 100% sikkerhet at vi ikke lever i en illusjon av 11 dimensjoner, og at verden egentlig bestÄr av 23. Da vil mesteparten av vÄr vitenskap ikke stemme. Hvis man vet at dette er en illusjon, fremstilt av en verden med 23 dimensjoner, er man ogsÄ overbevist om at all vÄr vitenskap er feil (sÄnne havner pÄ sinnnsykehus).

Alt handler om Ă„ tro.

InnleggSkrevet: Man 31 Jan 2005, 21:24
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Coralin skrev:
...jeg liker fred jeg

Fred er ikke noe endelig mÄl i seg selv. Fred har ingen verdi hvis ikke frihet eksisterer. Av og til mÄ freden brytes i kampen for Ä vinne friheten...

InnleggSkrevet: Tir 01 Feb 2005, 16:42
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Takk fungi Smile

InnleggSkrevet: Tir 01 Feb 2005, 17:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Coralin skrev:
...jeg liker fred jeg

Fred er ikke noe endelig mÄl i seg selv. Fred har ingen verdi hvis ikke frihet eksisterer. Av og til mÄ freden brytes i kampen for Ä vinne friheten...

Nei, frihet trengs ikke. det er ikke alle som trenger frihet for Ä vÊre glade og fornÞyde. SÄnn som i skoleutviklinga de siste Ärene, med mer frihet (gruppearbeid, prosjekt), har det sÞrget for at de dÄrlligste er dÄrligere og de flinkeste er flinkere. De dÄrligste pÄ skolen har absolutt ingen fordeler ved stÞrre frihet.

Ekte fred oppstÄr til gjengjeld bare nÄr alle parter er fornÞyde, sÄ det er egentlig et endelig mÄl i seg selv. Hvis absolutt frihet hersker, sÄ vil det ikke bli fred uansett.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 15:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Rimelig naivt utsagn. Jeg vil tro at hvis du var fÞdt i eksempelvis 1920 i det gamle USSR sÄ ville du kjempet for din frihet med nebb og klÞr. Hvis ikke hadde du sannsynligvis omkommet ved sultedÞden i Gulag.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 18:37
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
Rimelig naivt utsagn. Jeg vil tro at hvis du var fÞdt i eksempelvis 1920 i det gamle USSR sÄ ville du kjempet for din frihet med nebb og klÞr. Hvis ikke hadde du sannsynligvis omkommet ved sultedÞden i Gulag.

Sult og dÞd er ikke grunnlag for fred, sÄ det at folk kjemper i det hele tatt noen steder, er fordi det ikke er fred mellom stridende parter, om det sÄ gjelder baksnakking mellom jenter pÄ barneskolenivÄ, religiÞse grunnlag, politiske idealer, frihetsspÞrsmÄl eller annet. Total fred er veldig nÊrme lykke i seg selv. Total frihet, derimot, er synonymt med anarki, og gÄr ikke, takket vÊre den menneskelige natur. Folk trenger forskjellig grad av frihet for Ä oppnÄ fred, mens det ikke trengs noen grad av fred for Ä oppnÄ frihet.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 19:38
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Da er du enig med meg i ytterste konsekvens, sÄ bra!

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 22:22
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004
fungi skrev:
Hvis du tror det er en logisk forklaring pÄ det (gÄr ut fra at du mener med vitenskaplig grunnlag), er du ikke egentlig agnostiker. Da bare gÄr du ut fra at det er mye som ikke har blitt bevist ennÄ.

Nettopp..
Jeg mener, hÄper og tror at det finnes mer ved denne virkeligheten enn det vi ser.. Et eksempel kan vÊre vinden, som ofte brukes i kristen sammenheng...

Jeg er klar over at kristendommen ikke er noe uten "Gud", og kan kanskje ha vÊrt litt uklar pÄ dette punktet.
Men la oss si at bibelen ER menneskeskapt. Da er egentlig Jesus det eneste bevis pÄ at gud finnes. Hvis man tror pÄ Jesus, og det som hendte ham. At Jesus er Guds sÞnn. Da er man jo kristen..

Her kommer problemet: Det finnes mange mÄter Ä tolke hva eventuelt hvem gud er.
Hvis man tror pÄ det som stÄr i bibelen, helt og fullt. Tror man jo ogsÄ pÄ den guden som beskrives i bibelen. AltsÄ Gud.

Hvis man derimot ikke tror pÄ den guden i bibelen, men har en egen tolkning av ham (feks at gud er det gode i mennesket, "kjÊrligheten".) er man da kristen? Har man da valgt bort det kristendommen egentlig er?

(Villle ikke helt gi slipp pÄ det temaet jeg...) Tunge

"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham Shocked

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 15:32
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
fungi skrev:
Hvis du tror at Gud la ut dinosaurknokler for Ä teste vÄr tro.

Teste hvilken tro? Det strider da ikke mot bibelen at det en gang fantes dinosaurer.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 11:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

QIQrrr skrev:

Jeg tror vi er enige jeg, for om man kjemper med nebb og klÞr, sÄ anser ikke jeg det som fred.. man skal ha fred med seg selv ogsÄ, jeg tenker ikke bare pÄ fred som i ro og stillhet rundt deg..fred, med deg selv og andre kan man jo kalle det, og mÄ du ha frihet og du ikke har det, ja sÄ blir det jo ikke fredelig.. da blir det en kamp og det er ikke fred..

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 12:57
Coralin
Veronica
Veronica

sjokoladekjeks skrev:

Jeg er klar over at kristendommen ikke er noe uten "Gud", og kan kanskje ha vÊrt litt uklar pÄ dette punktet.
Men la oss si at bibelen ER menneskeskapt. Da er egentlig Jesus det eneste bevis pÄ at gud finnes. Hvis man tror pÄ Jesus, og det som hendte ham. At Jesus er Guds sÞnn. Da er man jo kristen..

Her kommer problemet: Det finnes mange mÄter Ä tolke hva eventuelt hvem gud er.
Hvis man tror pÄ det som stÄr i bibelen, helt og fullt. Tror man jo ogsÄ pÄ den guden som beskrives i bibelen. AltsÄ Gud.

Hvis man derimot ikke tror pÄ den guden i bibelen, men har en egen tolkning av ham (feks at gud er det gode i mennesket, "kjÊrligheten".) er man da kristen? Har man da valgt bort det kristendommen egentlig er?

(Villle ikke helt gi slipp pÄ det temaet jeg...) Tunge

Jeg mener at for Ä regne seg som kristen sÄ mÄ man tro pÄ bibelen ogsÄ, og en kristen er for meg en person som prÞver sÄ godt han/hun kan Ä leve etter bibelen, gjÞr du ikke det, og likevel sier at du er kristen sÄ fÞler jeg at det blir helt ut i natta. Jeg kaller meg selv sÞkende, for jeg tror rett og slett ikke pÄ at livet er sÄ sort hvitt som kristendommen skal ha det til, med det mener jeg at om du ikke lever slik bibelen sier havner du i helvette. Og det tror jeg ikke noe pÄ. Jeg tror mer pÄ en gud som skapte Mennesket perfekt, Gud har ikke gjort noen feil. Hvis han ikke ville at vi skulle gjÞre som vi ville sÄ hadde han heller ikke skapt oss slik.
Jeg vil ikke si at jeg er verken det ene eller det andre nÄr det kommer til religion, men jeg heller sterkt mot paganisme.

Men for Ä svare, ja jeg mener at om du tror det du skrev, sÄ har du velgt bort kristendommen, det holder ikek Ä si at "jeg tror pÄ gud" og sÄ vÊre helt i mot alt som stÄr i bibelen som f.eks da jesus, og hvordan han ble fÞdt

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 13:09
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

NÄja, det gÄr fint an Ä stille spÞrsmÄl til om "jomfru" Maria egentlig ikke hadde sex utenfor ekteskap eller noe og fant en flott mÄte Ä bortforklare det pÄ, og likevel tro at Gud befruktet henne gjennom denne mannen. Ingen kan jo noensinne ha sjekket om hun var jomfru likevel, fordi Josef hadde ingenting der nede Ä gjÞre hvis han ville beholde henne jomfru, og etter at barnet kom ut var det en naturlig forklaring pÄ hvorfor jomfruhinna var borte. En slik tro vil kunne vÊre akkurat like gjennomfÞrt som en vanlig kristens.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 18:44
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Coralin skrev:
Jeg tror vi er enige jeg...

Du har skrevet mye som jeg er enig i...

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 18:56
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ronja skrev:
fungi skrev:
Hvis du tror at Gud la ut dinosaurknokler for Ä teste vÄr tro.

Teste hvilken tro? Det strider da ikke mot bibelen at det en gang fantes dinosaurer.

Bibelen nevner dem ikke. De kom og gikk eventuelt utenfor historien, mellom at jorda ble skapt og at alle dyrene ble skapt. det stÄr ingenting om dem, sÄ det er jo fullt mulig at disse dagene egentlig tilsvarer millioner av Är, selv om det da ville vÊre litt besynderlig at Gud hvilte pÄ den syvende dagen; det fornekter jo da at han hadde noe som helst Ä gjÞre med jesus, sÄ godt som noe annet som skjedde i Bibelen, og det blir litt rart.

Jeg har hÞrt to forklaringer; den ene at det er en feiloversettelse, og at det jeg nettopp fortalte (utenom hviledagen) er korrekt. Den andre er at Gud la ut dinosaurknokler for Ä teste vÄr tro, en teori som holder mye bedre stand.

Om du ikke er enig med noen av disse teoriene har jeg veldig lyst til Ä hÞre en god forklaring pÄ det.

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 15:48
Ronja

Hvor lenge Adam og Eva var i paradis vet vi ingenting om, vi vet ikke hvor lenge skapelsen varte.

Bibelen nevner da ikke alle typer dyr som var pÄ jorda? Det stÄr ogsÄ i Bibelen at det fantes store dyr.

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

selv om jeg ikke tror pÄ bibelen sÄ blir dette her litt flisespikkeri, de nevner da slett ikke alle dyr som ronja sier, nevner de fluer? edderkopper? hester? kaniner? elg? det hadde blitt en feit bok. hehe Og det er jo faktisk deler av bibelen som er tatt bort kanskje dette var flisespikkeri, det som er bort, eller kanskje det ikke var viktig.

InnleggSkrevet: Tor 03 Mar 2005, 05:54
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ronja skrev:
Hvor lenge Adam og Eva var i paradis vet vi ingenting om, vi vet ikke hvor lenge skapelsen varte.

Bibelen nevner da ikke alle typer dyr som var pÄ jorda? Det stÄr ogsÄ i Bibelen at det fantes store dyr.

NÄ har det seg sÄnn at selv den teorien der butter mot dinosaurforskerne, fordi ingen av de dyrene som faktsik nevnes levde samtidig med dinosaurene.

InnleggSkrevet: Tor 03 Mar 2005, 14:11
Ronja

fungi skrev:
Ronja skrev:

NÄ har det seg sÄnn at selv den teorien der butter mot dinosaurforskerne, fordi ingen av de dyrene som faktsik nevnes levde samtidig med dinosaurene.

Hvordan kan du vite hvilke dyr som levde da, hva som sto i bibelen som navn pÄ dyr, er ikke nÞdvendigvis de dyrene som har disse navnene i dag. Edens Hage kan Ä stÄtt over LANG tid.

InnleggSkrevet: Tor 03 Mar 2005, 15:43
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 8 av 9 [176 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8, 9 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet