|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
dinacecilia
Varm i trøya

Ble Medlem: 19 Mar 2004 Innlegg: 38
|
hmmm
| martefine skrev: | | Etter en uke i et av de nye Eu landene er jeg mer imot en noen gang. Eu gjør seg bare ikke |
hva var det som ikke gjorde seg da? Du må huske på at de nye Eu landene ikke har vært medlemmer i så veldig lang tid, og det går ikke an å forvente at alt skal bli kjempebra med en gang!
Eu har mange fordeler og ulemper. Slik jeg ser det, og har forstått etter å ha studert Europakunnskap i ett år, så har Norge slik det er idag et halvveis-medlemsskap, som bare medfører de negative aspektene av Eu, i forhold til regler og vedtak Norge er med på, men ingen av fordelene et Eu medlemsskap faktisk medfører.
Og det at Storbrittania nå blir mer negativ i forhold til Eu har egentlig ikke så mye å si. Storbritannia har alltid vært en outsider når det gjelder Europeisk integrasjon, og har hatt mer motstand en andre Eu land har, Det er ikke akkurat en nyhet. Det det har vært mest debatt rundt nå i storbrittania er EMU, dom noen vil si er en helt fristående debatt. Der kan jeg forstå nei-siden mer, siden hoveddebatten går om hvorvidt det er akseptabelt at bare "ett" land skal ha hovedansvaret for Europas myntenhet. Dette er jo heller ingen tvang å være med på som det er idag, og det er mange krav som må godkjennes før et land eventuellt får lov til å en gang søke om å få være med i EMU. Britere, og andre land begynte å bli negative også nå da den nye "grunnloven" skal bli vedtatt på grunn av at de mener at Storbrittania får mindre å si. Det de ikke tenker på er at mye av det som brukes som argument, fra nei siden, er ting som har blitt vedtatt for lenge siden, og som likevel ikke kan gjøres noe med nå, men det taes opp fordi det "høres farlig" ut, og er bra å bruke i en kanmpanje. Nei siden i storbrittania får mye drahjelp, akkurat som i andre land, av det faktum at mange av velgerne egentlig ikke vet hva de stemmer om, de har ikke satt seg inn i debatten, og fårr alle fakta klare for seg, dermed er det lettere å virke veldig negativ, enn det er å være positiv for noe man ikke er helt sikker på. Konlusjonen min er da altså at meningsmålinger blandt folk (og politiske budskap som nesten alltid bare viser en side av saken) i EU land som storbrittania, ikke kan brukes som et godt argument mot EU.
|
_________________ fort ska det gaa jag e kandis
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 16:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
Re: hmmm
| dinacecilia skrev: |
Eu har mange fordeler og ulemper. Slik jeg ser det, og har forstått etter å ha studert Europakunnskap i ett år, så har Norge slik det er idag et halvveis-medlemsskap, som bare medfører de negative aspektene av Eu, i forhold til regler og vedtak Norge er med på, men ingen av fordelene et Eu medlemsskap faktisk medfører.
|
Joda. Vi handelsavtalene vi får via EØS er bedre enn dem vi hadde fått til utenfor det EØS. Så noen fordeler får vi..halvveis:)
---
Jeg har forresten tenkt en del på det der med folkestyre og EU. Har dere noen gang tenkt på hvordan internasjonale avtaler UTENFOR EU blir vedtatt? stemmer vi over dem? Kan vi lese sakspapirene i de avtalene?
Et fiskerisamarbeid utenfor EU består av at fiskeriministerene for de aktuelle landene møtes - uten noen krav til åpenhet - og lager avtaler. INNAD i EU skjer akkurat det samme, MEN! alle andre land i regionen som blir berørt får også med SINE synspunkter. Og med en snart traktatfestet (grunnlovsfestet) åpenhet.
|
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 22:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
joa, det blir mer "demokratisk" slik du beskriver det. men det blir også mer sentralisert makt. hvorfor tror du de største og mest folkerike landene er de som presser mest på å få gjennom grunnloven?
det betyr, i praksis, blant annet at flertallet av franskmenn og tyskere bestemmer hvilken farge vi skal ha på salamien i våre butikkhyller.
og dette skjer om vi blir med i eu eller ikke. eneste måten å bestemme fargen på salamien selv er å melde oss ut av eøs. noe jeg seffern stemmer for
Nei til matsminkedirektivet!!
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 22:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Grunnen til at kjøttet har skiftet farge i det siste, er som du sier pga et matdirektiv. Men det er ikke fordi det er en tysker som tjener mer penger på det. Det er fordi den gassen som gjorde at kjøttet holdt seg rødlig ikke var bra for miljøet.
Naturen kjenner ikke landegrenser. Hvorfor skal lovgivningen gjøre det?
Dessuten holder EU på med å gjennomføre nærhetsprinsippet. Noe som vil føre til at EU sentralt ikke kan vedta direktiver annet enn i saker der det er nødvendig med et sentralt direktiv. Typisk miljøvern, fri konkurranse etc.
|
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 22:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
dette er så vidt jeg vet tøys. matsminkedirektivet ga produsent rett til å selge sitt produkt med hvilken farge han ville. I Norge hadde man en lov som forbød matsminke i kjøtt, denne måtte vi fjerne.
|
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 22:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Da snakker vi om to forskjellige direktiver. EU kom nemlig med et direktiv nå i sommer som forbød en gass som brukes for at kjøttet skal se rødere ut i kjøttdisken.
|
Skrevet: Ons 18 Aug 2004, 22:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2001/1022765068.08
|
Skrevet: Tor 19 Aug 2004, 21:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| JC\forum skrev: | | Vel, Norge har faktisk bedrevet overfiske vi også. EU har lært av sine feil, som også er noe av bakgrunnen for at de har så stor fokus på bevaring av havets biologiske ressurser nå. |
EU vil høste godene, men ikke har ansvar vis det skjer noe galt. Det ser vi tydelig av den nye grunnloven.
Når det gjelder økonomi, for å dra opp noe litt annet, så vil jo Norge oppleve en kolaps vis vi blir med i EU, men dette er jo en ting som ikke ofte kommer opp, fordi ja-siden er veldig hysj-hysj med dette.
|
Skrevet: Fre 20 Aug 2004, 14:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
| Ronja skrev: | | EU vil høste godene, men ikke har ansvar vis det skjer noe galt. Det ser vi tydelig av den nye grunnloven. |
Påstand uten argument. Venter på en henvisning til grunnloven, som du selvfølgelig har lest før du uttaler deg.
| Ronja skrev: | | Når det gjelder økonomi, for å dra opp noe litt annet, så vil jo Norge oppleve en kolaps vis vi blir med i EU, men dette er jo en ting som ikke ofte kommer opp, fordi ja-siden er veldig hysj-hysj med dette. |
Nok en påstand fullstendig uten argument. Hvordan kan det isåfall ha seg at de som har vært ansvarlige for Norges økonomi de siste 10årene (bortsett fra regjeringen Bondevik 1), for ikke å snakke om bedriftslederene (som forvalter Norges største verdier utenom olja) er for EU da?
kollaps skrives forresten med 2 l'er.
|
Skrevet: Lør 21 Aug 2004, 03:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Aug 2004 Innlegg: 45 Bosted: Trondheim
|
Hei
Jeg vil gjerne ta tak i spørsmålet om EU og demokrati, så vi kan få det ut av verden. EU er et udemokratisk prosjekt.
Lovgivning:
I EU blir lovene og store deler av budsjettet vedtatt av Unionsrådet. Unionsrådet er ikke folkevalgt. Det består av en statsråd fra hvert medlemsland. Unionsrådet står ikke ansvarlig ovenfor noe folkevalgt organ, verken i EU eller medlemsstatene. Unionsrådet kan heller ikke stilles til ansvar eller kastes av velgerne i EU-landene.
EU-parlamentet er det eneste folkevalgte organ i EU. Men det har, i motsetning til vårt storting, ikke lovgivendem akt. EU-parlamentet er kun et rådgivende (altså uten makt) organ, der 1/3 av de innvalgte faktisk ikke stiller opp i parlamentet en eneste gang i løpet av sin periode. For hver EU-parlamentariker er det i snitt ca 60 lobbyister. Det sier seg sjøl at de som har mye penger dermed får mye mer innflytelse enn folket.
ØMU hindrer de nasjonale budsjettene til å underbudsjettere mer enn 3% av brutto nasjonalprodukt. Dette har lagd så store problemer for blant annet Tyskland og Frankrike at de nå arbeider intenst for å få dette forandret. Rentenivået bestemmes sentralt, uavhengig av noen form for politisk kontroll eller påvirkning. Imotsetning til I Norge, der makta ligger hos folkevalgte, som velger å ikke bruke makta. Norge må bli med i ØMU hvis man skal bli med i EU, og da gir vi avkall på muligheten for en nasjonal pengepolitikk. Siden Norge er et råvareeksportland, i motsetning til de fleste EU-landa som er råvareimportører, så vil EU's politikk konstant være i motsigelse med Norske interesser. Derfor er det enda kjipere at det faktisk ikke er vi som kommer til å få styre denne politikken nasjonalt.
EØS:
EØS er en husmannskontrakt, der Norge blir TVUNGET til å gjennomføre masse direktiver og tull. Samtidig så kunne Norge helt fint ha gjennomført dette uten EØS også, hvis det var ønsket. Men i dag hindrer EØS oss i å ta dette valget. Når EU-forkjempere bruker dette som argument for å gå inn i EU, så vil dette kun føre til mer av samme sorten, mot 1,4% stemmer i et RÅDGIVENDE organ.
Hentet hovedsakelig fra Nei Til EU's hefte om folkestyre.
|
Skrevet: Søn 22 Aug 2004, 15:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
| nuffen skrev: | | Hentet hovedsakelig fra Nei Til EU's hefte om folkestyre. |
Det blir det samme som å si at krigen mot Irak er riktig og henvise til Fox News...Eller å se Fahrenheit 9/11 uten et kritisk blikk. neitileu.no er propaganda.
Demokrati og nærhetsprinsippet er også 2 av de viktigste tingene i den nye grunnlovstraktaten som det skal stemmes over. Der vil disse tingene bli kraftig forbedret.
------
Når det gjelder "feige norske politikere" som godtar EU direktiver selv om EØS avtalen åpner for nei via veto...Jeg diskuterte dette spørsmålet med Eivind Smith, professor i statsforfatning ved UiO. Det er bare i teorien at Norge har en reell mulighet til å nedlegge veto. Om vi gjør det en gang vil vi nok komme unna med det, men noe særlig mer enn det vil nok ikke EU godta. Grunnen til at vi i det hele tatt har en vetorett, er måten den konstitusjonen er bygget opp.
Vidar Helgesen, statssekretær i UD hadde følgende å si om hva et EU-medlemsskap ville bety for norsk utenrikspolitikk: "Utenrikspolitikken handler om å få seg venner. Det gjør man ved å samarbeide." I 95% av alle utenrikssaker er Norge enige med EU. I de andre sakene vil man kunne komme frem til induviduelle løsninger.
I fiskerisaken er det tradisjonelt sett USA som har støttet Norges miljøverntiltak langs kysten. EU har ingen kystlinje der oppe i nord, og russerne er ikke så opptatt av miljøet.. Og nå som USA har omfattende handelsavtaler med Russland (Russland eksporterer MYE olje til USA), har mye av USAs lojalitet flyttet over grensa.. Derfor trenger Norge å få EUs støtte.
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 01:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
| JC\forum skrev: | | I fiskerisaken er det tradisjonelt sett USA som har støttet Norges miljøverntiltak langs kysten. EU har ingen kystlinje der oppe i nord, og russerne er ikke så opptatt av miljøet.. Og nå som USA har omfattende handelsavtaler med Russland (Russland eksporterer MYE olje til USA), har mye av USAs lojalitet flyttet over grensa.. Derfor trenger Norge å få EUs støtte. |
Hva mener du egentlig her? Hvorfor må vi ha støtte fra EU? Og i hvilke saker?
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 08:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Helgesen snakket om miljø og forvaltning. For å blant annet hindre overgrep fra russerne i Barentshavet. Til dette trenger vi EUs støtte. Utover dette nevnte ikke Helgesen noen konkrete saker.
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 10:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

|
| Sitat: | | Det blir det samme som å si at krigen mot Irak er riktig og henvise til Fox News...Eller å se Fahrenheit 9/11 uten et kritisk blikk. neitileu.no er propaganda. |
Ja, jeg ser jo at du ikke har noen morargumenter i hele tatt, og derfor heller angriper kilden. Det viser jo egentlig hvor dårlig sak du har.
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 14:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
| nuffen skrev: |
Ja, jeg ser jo at du ikke har noen morargumenter i hele tatt, og derfor heller angriper kilden. Det viser jo egentlig hvor dårlig sak du har. |
Ikke lest hele debatten, har du? Jeg kommer ikke til å gjenta tidligere argumentasjon bare fordi neitileu.no har blitt sitert nok en gang. Men kan avsløre så mye som at du ikke kom med så mye som et nytt argument i forhold til hva som allerede har blitt sagt.
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 17:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

|
Jeg leste hele debatten før jeg skrev, og skrev innlegget fordi jeg så at de tinga jeg tok opp kun var uklare i tidligere innlegg, og at ingen hadde tatt tak i dem. Men hvis det ikke er kommet noen nye argumenter, så kan du jo bare lime inn gamle argumenter som svar på innlegget mitt. Hvis det du sier er sant, så bør du kunne klare det. Hvis ikke så blir innlegget jeg skrev stående som siste ord i saken.
|
Skrevet: Lør 11 Sep 2004, 18:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Copy&paste funker dårlig så lenge formuleringene er annerledes. Men ihvertfall:
Det er ingen som har prøvd å nekte for at EU sånn som det er i dag lider av et demokratisk underskudd. Men dette er et av satsningsområdene idag, og man er nødt til å se på hvilke tiltak EU har foreslått/jobber med for å bekjempe problemet. Derfor må EUs nye grunnlov regnes for å være en veldig sentral kilde. Og siden den endelig vedtatte grunnloven fortsatt ikke er publisert, tar jeg utgangspunkt i utkastet fra 2003 som i all hovedsak svarer til den nye grunnloven.
Lovgivning:
Ministerråder består som du sier av statsråder fra hvert land. Disse statsrådene har TILLIT hos de folkevalgte organene i hvert av medlemslandene, og de har relevant fagkunnskap. Et lovgivningsforslag om miljø blir således behandlet av miljøvernministerene. Dette er nøyaktig slik et miljøsamarbeid ville blitt behandlet utenfor EU.
Etter grunnlovens art. 33 (1) skal minsterrådet og Europaparlamentet vedta lover i FELLESSKAP på etter forslag fra kommisjonen. Det skal skje med KVALIFISERT FLERTALL. (dvs mer enn 50%, altså er det ikke nok med vanlig flertall. Jeg vet at reglene for hva som regnes for kvalifisert flertall er endret fra utkastet, så kan desverre ikke komme med nøyaktige tall)
I tillegg har grunnlovens art. 12 og 13 uttømmende regulert hvilke områder det kan vedtas lover. (noe som etter min mening også betyr at et evt EU-medlemsskap ikke er i strid med vår grunnlov, jfr grl. §93)
Viderer opererer EU med et såkalt nærhetsprinsipp, som vil medføre at for at et vedtak på noen av områdene som nevnt i art. 13 skal være gyldig, må det godtgjøres at det er nødvendig å treffe vedtak på sentralt plan. Dette regnes for å begrense EUS myndighet betydlig i forhold til idag.
Det er også vedtatt et åpenhetskrav, med offentlig innsyn i sakspapirene til ministerrådet. Se art. 49
Artikkel 19 (1) "Europaparlamentet utøver den lovgivende funksjon og budsjettfunksjon sammen med Ministerrådet (...)"
Vi mangler dessverre et felles europeisk politisk miljø, derfor får dessverre ikke EU-parlamentet den rollen som det idealistisk sett burde ha.
At ØMU hindrer underbudsjettering er vel egentlig ikke noe stort problem for oss i Norge, da vi er et av få land i verden som går med overskudd i statsbudsjettet.
Det er helt riktig at vi er et eksportland. Og vårt største marked er EU. Innad i dette markedet er det ingenting som er bedre enn om vi hadde hatt samme valuta. Det vi er redde for i Norge er en krone som blir for sterk i forhold til euroen.
Som sagt i starten av innlegget, så er ikke EU pr idag så demokratisk som man skulle ønske. Selv ikke med grunnloven vil man kunne få det så demokratisk som man kanskje ønsker. Men sammenlignet med EØS, er det en STOR forbedring. Og som jeg har sagt tidligere, det er ikke noe reelt alternativ å si nei til EØS vedtak, og det er ikke noe reelt alternativ å melde seg ut av EØS.
|
Skrevet: Søn 12 Sep 2004, 13:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

|
Jeg ser ingen steder at du faktisk sier at det som står i kildene til NTEU er feil. Betyr dette at de er riktige, og at din tidligere usakliggjøring av NTEU er trukket tilbake?
Deretter må jeg si at jeg er veldig uenig i at den nye grunnloven blir noe mer demokratisk. Tvert imot, den tar veldig mye makt fra de folkevalgte regjeringene i medlemslanda som blir overført til EU-byråkratiet.
| Sitat: | | Ministerråder består som du sier av statsråder fra hvert land. Disse statsrådene har TILLIT hos de folkevalgte organene i hvert av medlemslandene, og de har relevant fagkunnskap. Et lovgivningsforslag om miljø blir således behandlet av miljøvernministerene. Dette er nøyaktig slik et miljøsamarbeid ville blitt behandlet utenfor EU. |
Dette er bare en omformulering av det jeg skrev. Det er fortsatt sånn at de IKKE er folkevalgte. Folket får aldri sjøl velge hvem som skal sitte i minsterrådet.
At miljøsamarbeid blir behandlet slik utenfor EU, er ingen unnskyldning for at ALLE lover skal bestemmes på samme måte.
| Sitat: | | etter grunnlovens art. 33 (1) skal minsterrådet og Europaparlamentet vedta lover i FELLESSKAP på etter forslag fra kommisjonen. Det skal skje med KVALIFISERT FLERTALL. (dvs mer enn 50%, altså er det ikke nok med vanlig flertall. Jeg vet at reglene for hva som regnes for kvalifisert flertall er endret fra utkastet, så kan desverre ikke komme med nøyaktige tall) |
ikke bare har ikke de folkevalgte kun en andel av vedtaksstemmene, de har fortsatt ikke lov å FORESLÅ lover. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle kalles demokratisk.
| Sitat: | | Vi mangler dessverre et felles europeisk politisk miljø, derfor får dessverre ikke EU-parlamentet den rollen som det idealistisk sett burde ha. |
Med millionlønninger (før goder), enorm avstand fra valgte og velgere, og en holdning i Europaparlamentet om at det ikke er viktig (1/3 var aldri til stede i forrige periode), så har det mye mer å si enn et "felles europeisk politisk miljø).
| Sitat: | | t ØMU hindrer underbudsjettering er vel egentlig ikke noe stort problem for oss i Norge, da vi er et av få land i verden som går med overskudd i statsbudsjettet. |
Om du ser innafor en 2-3-årsperiode, ikke farlig, for akkurat n går vi med overskudd. Men vi har ganske mange ganger kjørt underskudd. Vi har og ofte, i gamle dager da politikerne tørte det, hatt veldig god nytte av å styre renta.
| Sitat: | | Det er helt riktig at vi er et eksportland. Og vårt største marked er EU. Innad i dette markedet er det ingenting som er bedre enn om vi hadde hatt samme valuta. Det vi er redde for i Norge er en krone som blir for sterk i forhold til euroen. |
Den sterke renta er et resultat av at politikerne ikke ønsker å styre krona, og at man sparer mest mulig. Dette er en IDIOTpolitikk, men er ingen unnskyldning for å bli med i EU. Den dagen EU faktisk synes at den norske krona er viktig for om dem skal kjøpe olje og fisk fra oss, så vil dem ikke ha produkta våre lenger. Mener du virkelig at det er et problem for EU at vi har en annen valuta enn oss?!?
EU burde heller ikke være vårt største marked. Verden burde være vårt marked, og vi burde kjempa for mer rettferdige markedsvilkår for fattige land. Dette kan vi ikke gjøre som medlem i EU (at vi ikke gjør det i dag er en annen sak, men vi har ihvertfall muligheta).
| Sitat: | | Som sagt i starten av innlegget, så er ikke EU pr idag så demokratisk som man skulle ønske. Selv ikke med grunnloven vil man kunne få det så demokratisk som man kanskje ønsker. Men sammenlignet med EØS, er det en STOR forbedring. Og som jeg har sagt tidligere, det er ikke noe reelt alternativ å si nei til EØS vedtak, og det er ikke noe reelt alternativ å melde seg ut av EØS. |
Du er misfornøyd med EØS ja? Og derfor vil du ha MER? Du vil altså ha MER av EØS? Ok, her er det noe som skurrer. "vi blir overstyrt for mye av EU, så vi må melde oss inn og bli overstyrt enda mer". BULLSHIT!
Det har aldri vært noe problem å melde seg ut av EØS. Vil man gjennomføre EØS-reglene kan man gjøre det utafor EØS og. Frihandelsavtale har vi fra EU fra før, og å forhandle fram en ny en, som er MYE mer fordelaktiv enn EØS er intet problem. Hvorfor? Jo, olja!
Hvis vi ser ut i verden, hva er det som skjer? USA har okkupert Irak og Afghanistan hovedsakelig pga olje. USA har ment at olja var så viktig at de har okkupert to land, og er nå inni den største suppa sia Vietnam. Og på tross av det skulle ikke EU være villig til å gi oss fordeler?
Og, det er heller intet problem å si nei i EØS, hvis regjeringa vår vil det.
|
Skrevet: Søn 12 Sep 2004, 14:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Jeg har aldri sagt at NTEU inneholder feil. Jeg sier heller aldri at Fahrenheit 9/11 er feil. Jeg sier at det er propaganda.
Det at vi kan si nei til EØS i hytt og pine er BULLSHIT. Det har ikke noe å gjøre med hva regjeringen tør. Den teoretiske muligheten til å si nei er der av forfatningsmessige årsaker.
Det at vi kan få bedre vilkår utenfor EØS er BULLSHIT.
Det at EUs handel med Norge er upåvirket av den norske krona er BULLSHIT.
Å tro at Norge bare kan leve på olja er BULLSHIT.
|
Skrevet: Søn 12 Sep 2004, 14:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

|
Jeg ser at det her svares med noen argumenter i hele tatt, så jeg ser ikke vitsen med å fortsette debatten.
|
Skrevet: Søn 12 Sep 2004, 17:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |