|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
sharee skrev: | toth42 skrev: | sharee skrev: | toth42 skrev: | Jeg skjønner det ikke.. Å dø, altså dødsøyeblikket, ikke evt smerte og slikt før, gjør jo ingenting! Det kan jo umulig være ille, trist eller noe annet for _deg_ for du vet det jo ikke en gang! din eksistens opphører, du kan ikke _tenke_ "dette var kjipt", og da _er_ det heller ikke kjipt. |
Hvordan kan du vite det? |
Jeg kan ikke vite det. Men om man ikke blander inn religion, blir det slik.
Og om man begynner å blande inn religion, da er det plutselig veldig mange ekstra aspekter. That said er det jo i mange religioner ansett som fint å dø, man er nærmere himmel/nirvana/take your pick.. er jo ikke sjeldent man hører "He's in a better place now.." |
Det er da like mye tro å tro at man slutter å eksistere når man dør som å tro at man ender opp et eller annet sted. |
Tja og ha, fru blom.. Det er ettertrykkelig bevis for at vi blir liggende i graven og råtne, men det er ingen bevis hverken for at det finnes en sjel, eller at den drar noen plass.. Selvsagt er det noe man tror, men religion er i motsetning strengt tatt overtro.. noe man ikke kan si om å stole på godt beviste naturlige prosesser.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 11:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Er det ikke en haug med folk som har opplevd det å bli gjennopplivet som har sagt no sånn som at dem så et sterkt hvitt, men behagelig lys eller.no sånt mens dem var "borte" 'a??
Mener å ha lest no sånt...
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 12:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jaqo skrev: | Er det ikke en haug med folk som har opplevd det å bli gjennopplivet som har sagt no sånn som at dem så et sterkt hvitt, men behagelig lys eller.no sånt mens dem var "borte" 'a??
Mener å ha lest no sånt... |
Jo, det kan du godt ha gjort. Men jeg syns det havner litt i samme kategori som at man aldri ser "spåkvinne vinner i Lotto".
Jeg er enig med toth42 her, det er strengt tatt bedre bevis for at vi opphører å eksistere som et tenkende vesen en at man "kommer til et bedre sted" når man dør.
Men alt er bedre en å dø er en drøy påstand (jeg vet det hittil ikke er en påstand men sett at det var det). Alt innebærer mer en noen av oss kan forestille oss. Det innebærer alt du ikke vet, alt alle andre ikke vet og alt annet vi mennesker ikke vet. Sannsynligvis er det enkelte ting som er bedre en å dø, andre ikke.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 15:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Det eneste jeg er bombesikker på, er at det er mer mellom himmel og jord enn vi mennesker noen gang kan få oss til å tro!!
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Søn 06 Aug 2006, 16:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 06 Aug 2006, 18:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Glahn skrev: | Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder  |
Hæ? Er det faktisk flere enn meg som sier dette? 
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 10:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Kjent og kjært sitat fra Dusteforbundet, er det 
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 15:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kunstnerpiken
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006 Innlegg: 27
|
Vi kommer alle fra de samme partiklene, så bakteriene, for mange milliarder år siden. Vi er alle den samme verdenen, en verden som vil leve videre etter kroppen vår blir borte. Ingenting oppstår fra ingenting, derfor har vi vært på denne Jorda som en del av den lenge før vi ble født. Selv om det vi mener med det bevisste jeget dør, vil verden fortsatt vært bevisst på seg selv, altså vil jeg det.
|
_________________ Alt er relativt.
Skrevet: Søn 27 Aug 2006, 01:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Bevissthet oppstår i hodene våre fordi visse elektrokjemiske reaksjoner finner sted, og fordi visse hjerneceller er arrangert i et spesifikt system. Når disse elektrokjemiske reaksjonene opphører, og når disse hjernecellene dør, forsvinner også vår bevissthet.
At partiklene fortsetter å eksistere har null å si. Det blir det samme som at den gamle bilen vår fortsatt finnes selv om den rusta i fillebiter og ble levert til høggern. Jeg kan like lite kjøre den i den tilstanden den er nå, som at min bevissthet overlever min egen død.
Verden er like bevisst på seg selv som et vakuum er det.
|
Skrevet: Søn 27 Aug 2006, 18:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Det blir det samme som at den gamle bilen vår fortsatt finnes selv om den rusta i fillebiter og ble levert til høggern. Jeg kan like lite kjøre den i den tilstanden den er nå | Men kan jo hende du bruker litt av den ene A-stolpen til å kutte brødet ditt med hver morgen?
|
Skrevet: Man 28 Aug 2006, 08:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
LOL - ja, muligheten er der. Men det blir ikke noe mer kjøreopplevelse av den grunn
En annen måte å si det på er følgende: en datamaskin kan man i utgangspunktet lage av hva som helst. Chips, transistorer, radiorør, mekaniske brytere, gamle toalettruller for den saks skyld - hva som helst. Bare så lenge det maskinen er satt sammen av, er satt sammen på en slik måte at du får det velkjente systemet med brytere satt sammen slik at du kan foreta matematiske beregninger. Riktignok vil en datamaskin laget av gamle toalettruller antagelig bruke ca ett år på å legge sammen to og to, men i prinsippet går det.
Men en tilfeldig haug med transistorer på gulvet er like lite en datamaskin, som at en tilfeldig haug med molekyler som en gang var en del av min hjerne har bevissthet.
Det bevisste jeg'et og jeg er ett og samme fenomen - når jeg dør ødelegges det fysiske systemet som gir opphav til min bevissthet og er ugjenkallelig borte. Uansett om de delene som utgjorde systemet fortsetter å eksistere i et uorganisert kaos.
|
Skrevet: Man 28 Aug 2006, 09:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Det bevisste jeg'et og jeg er ett og samme fenomen - når jeg dør ødelegges det fysiske systemet som gir opphav til min bevissthet og er ugjenkallelig borte. Uansett om de delene som utgjorde systemet fortsetter å eksistere i et uorganisert kaos. |
Men kan ikke sjelen da være en liten kompisgjeng bestående av en bitteliten del av hele gruppen molekyler du bestod av? Se for deg en biker-gjeng f.eks, Glahns Angels.. Du er ett Km-merke langs deres route 66, og når du tipper tar de for seg neste, og slår seg sammen med en gjeng andre molekyler der? Kan hende de bytter navn til Arilds Angels, men er fortsatt den samme gjengen.
Og denne gjengen setter sitt særpreg på alle biker-treffene de er på, på hver Km-stolpe. Slik at både Petter, Arild, og pinnsvinet nedi gata her har en bit Glahn's Angels i seg..
Hvor i all verden kom den usannsynlig dårlige metaforen fra?
|
Skrevet: Man 28 Aug 2006, 12:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Nope - jeg trenger blant annet hele hjernen min for å være hele meg.
|
Skrevet: Tir 29 Aug 2006, 17:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Nope - jeg trenger blant annet hele hjernen min for å være hele meg. |
toth42 skrev: | og når du tipper tar de for seg neste |
Ja, men jeg mener når du tar kvelden da.. Da cruiser kanskje Glahn's angels videre til lille Ola, som nettopp er unnfanget..?
|
Skrevet: Ons 30 Aug 2006, 08:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men det vil jo uansett ikke være meg.
|
Skrevet: Ons 30 Aug 2006, 18:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Nei, men det kan være essensen av deg. Men dette er vel egentlig sjelediskusjon nå? ikke "alt er bedre enn å dø"-stoff..
|
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 08:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det finnes ingen "essens" av meg - jeg er meg, helt og fullstendig, ikke stykkevis og oppdelt. Mennesker er ikke sauser man kan koke ned.
Men det er relatert til debatten om "alt er bedre enn å dø". Noen vil mene at det ikke er så ekstremt ille å dø fordi de tror de vil leve videre, andre ikke. Selv tror jeg ikke for et øyeblikk på at jeg vil kunne overleve min egen død, men jeg mener allikevel at det ikke nødvendigvis er slik at alt er bedre enn å dø.
|
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 09:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kunstnerpiken
Varm i trøya

|
Glahn skrev: | Bevissthet oppstår i hodene våre fordi visse elektrokjemiske reaksjoner finner sted, og fordi visse hjerneceller er arrangert i et spesifikt system. Når disse elektrokjemiske reaksjonene opphører, og når disse hjernecellene dør, forsvinner også vår bevissthet.
At partiklene fortsetter å eksistere har null å si. Det blir det samme som at den gamle bilen vår fortsatt finnes selv om den rusta i fillebiter og ble levert til høggern. Jeg kan like lite kjøre den i den tilstanden den er nå, som at min bevissthet overlever min egen død.
Verden er like bevisst på seg selv som et vakuum er det. |
Kanskje det... Jeg er verden. Du også. Du er bevisst på deg selv. Om jeg dør, vil fortsatt du være bevisst på deg selv, altså verden. Vi er verden. Hvorfor må vi drive og dele den opp hele tiden? Bilen, eller personen jeg, fortsetter kanskje ikke å eksistere, men verden er her, og hvis vi føler at vi er noe mer enn "en liten fjert i universets do", så fortsetter vi å være her fordi verden er her. Det blir ingen kjøretur for bilen, men for nye biler andre steder, som alle er verden.
|
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 19:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Nettopp - nye biler, nye mennesker. De som var er borte for alltid.
Selvsagt deler man opp verden - den er oppdelt, enten man vil det eller ikke. Jeg er slettes ikke verden - jeg er meg. En del av verden, men slettes ikke verden.
|
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 20:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kunstnerpiken
Varm i trøya

|
Glahn skrev: | Nettopp - nye biler, nye mennesker. De som var er borte for alltid.
Selvsagt deler man opp verden - den er oppdelt, enten man vil det eller ikke. Jeg er slettes ikke verden - jeg er meg. En del av verden, men slettes ikke verden. |
Hvis du vil, så. Det spørs hvorledes man ser på det Noen føler seg så i ett med verden at de føler de vil leve videre i den, selv om atomenes sammensetning som ble akkurat deg er delt opp og blitt noe annet.
Nye biler, nye mennesker, av samme masse. En plastelinaklump kan jo være en vaskebalje et øyeblikk, for så å bli omstøpt til et brød. Noen vil si at det er to forskjellige ting, noen vil si at det er samme tingen i forskjellig form. Begge deler er like riktig, avhengig av vinkelen man ser det fra.
|
Skrevet: Fre 01 Sep 2006, 16:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |