|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Vi vet fortsatt like mye?
Ærlig talt - mennesker som før ville dødd av bagatellmessige sykdommer, eller faktisk på grunn av behandlingen for sykdommene, kan nå kureres enkelt og greit. Forsøk å lage en laser som trengs for å lage en CDspiller med viten fra oldtiden - lykke til!
VÃ¥s! 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 00:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Fungi: Hvilket forhold har buddismen til Jesus?
|
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 00:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Tema!
Kverulanter, hele gjengen.
-moderatorVero
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 00:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
| Glahn skrev: | Vi vet fortsatt like mye?
Ærlig talt - mennesker som før ville dødd av bagatellmessige sykdommer, eller faktisk på grunn av behandlingen for sykdommene, kan nå kureres enkelt og greit. Forsøk å lage en laser som trengs for å lage en CDspiller med viten fra oldtiden - lykke til!
VÃ¥s!  |
CD-spilleren er teknologi, ikke vitenskap.
PÃ¥ medisinfronten vet vi mer, det skal jeg ikke nekte for, for medisin er noe vi kan bekrefte personlig. Du blir syk, tar disse medisinene og blir frisk. Det er en erfaring.
Men når det gjelder verdens opprinnelse og hvordan ting henger sammen, hva vet vi egentlig?
La meg si det på en annen måte:
Før i tiden visste man at sola gikk på en vogn over himmelen og at man ikke måtte seile for langt ut på havet i fare for å falle ned. Hvorfor visste man dette? Man hadde blir fortalt det av de kloke.
Nå vet vi at alle atomer vil ha 8 elektroner i sitt ytterste skall, og derfor slår seg sammen for å oppfylle dette. Hvordan vet vi det? Vi har blitt fortalt det av vitenskapsmennene (de kloke).
Skjønner du hva jeg mener? Vi vet fortsatt like mye.
...-:Cináed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 16:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Du kan ikke skille vitenskap og teknologi - det blir meningsløst. De henger sammen.
Man tar ikke bare for gitt at det "de kloke" sier er sant - man tenker selv også. Men det er faktisk ganske greit å av og til kunne stole på at folk vet hva de snakker om, når man først har forsikret seg om at de har skikkelig grunnlag for å si det de sier.
Altså - jeg tar det ikke for gitt at en prest har rett bare fordi vedkommende siterer bibelen, for å komme mer tilbake til dette med å velge å tro på gud osv.
|
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 16:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Merk: Jeg benekter ikke at et samfunn med kristendom kan fungere veldig godt! Se på Amish-kulturen i USA! De klarer seg bra, og merk: de avstår fra teknologi. Hvis hele verden for eksempel hadde vært amish, så hadde alle verdens problemer vært borte, inkludert vitenskap.
Ronja spør hvilket forhold buddhismen har til Jesus, og der må jeg svare at jeg tror at både Buddha og Jesus var noen smarte folk som fant ut at folket deres trengte en religiøs reformasjon, fordi den gamle ikke fungerte helt bra. Jeg må også føye til at jeg tror Buddha hadde laget sin litt bedre, med tanke på at jesus prøvde å bygge sin religion på en annen religion, hvilket endte littegranne paradoksalt og går litt i mot det tidligere profeter har sagt og sånt (sammenligne GT og NT). Denne teorien stiller også Muhammad og Moses på lik linje. Alle religionene har blitt endret etterpå, i forhold til hva grunnleggerne egentlig mente.
Til Dj_Ista må jeg si at hvis du mener at vitenskap og teknologi henger sammen: At datamaskinen fungerer er takket være teknologi, men det er vitenskap som har sørget for at den har blitt laget slik at den fungerer. Vitenskap forklarer også hvorfor og hvordan den kan fungere, og har lagt selve grunnlaget for utvikling av teknologi. Man kan selvfølgelig si at hvis jeg setter disse to metallplatene med filt imellom, og kobler dem til en kobbertråd av riktig slag vil denne lyse. Og tro det eller ei, den lyser! Dette blir kalt vitenskap selv om det er din egne personlige erfaring, og selv om du ikke har den ringeste anelse på hvorfor den fungerer.
Matematikk er vitenskap, det samme er kartleggingen av dyr og planter. Selv om DU ikke kan bekrefte (takket være dine sanser, som ikke er forbedret ved hjelp av vitenskap (microskop)) at det finnes noe som heter atomer, så er faktisk atomer mye bedre konstatert enn den medisinen du tror at har fungert. Alkoholholdige drikker har vært ansett som medisiner. Det samme har andre rusmidler. Du sier egentlig at du bare tror på det du kan bevise selv, og ikke av andres erfaringer.
Jeg tar herved tilbake mitt utsagn om at agnostikere er mindre trangsynte på vitenskapsfronten.
|
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 18:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
| fungi skrev: | | Jeg tar herved tilbake mitt utsagn om at agnostikere er mindre trangsynte på vitenskapsfronten. |
Vitenskap og teknologi henger sammen, men i det eksemplet jeg viste tidligere hadde en CD-spiller ingenting med saken å gjøre. CD-spilleren er noe menneskene har funnet opp - ikke noe vi har funnet ut om verden rundt oss (jada jada elektrisitet blablabla )
Det er fullt mulig at folkene som sa at sola kjørte i en vogn over himmelen hadde sitt grunnlag for det og. De fant den beste løsningen ut ifra det de kunne observere, og trakk logiske (?) slutninger på bakgrunn av det. Og så fortalte de det til de andre, som trodde det de sa.
Det vitenskapen vet om tingenes tilstand i dag er basert på det de ser og oppfatter, og hvordan dette støtter deres teorier om det.
Vitenskapen er basert på vår evne til å utforske og observere. Etter hvert som vi forbedrer denne evnen finner vi ut at tidligere teorier var feil. Har vi nådd toppen av dette?
Enten det er religion eller vitenskap ender det til slutt i tro. Hvem tror jeg på? Hva tror jeg er sant? Noen forteller meg dette, noen forteller meg noe annet. Men det er opp til meg å velge hva jeg vil tro på.
...og btw. jeg er ikke så trangsynt som jeg kanskje virker i disse postene... Alltid kjekt å argumentere litt ekstremt. Og vi ser jo hvordan det gikk.
Jeg mener at religiøse og ateister er like trangsynte begge veier. Religiøse sverger til religion, mens ateister sverger til vitenskapen. I begge tilfeller tror man på noe som blir fortalt, og som man ikke har funnet ut selv.
|
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 19:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
CD-spilleren fungerer fordi vi har funnet ut masse om hvordan verden rundt oss fungerer.
Det er opp til deg å velge hva du vil tro på. Det er også opp til deg å velge hva du anser som riktige metoder for å finne ut ting man skal kunne tro på. Religion og vitenskap har ofte en tendens til å kræsje i så måte.
|
Skrevet: Tir 18 Jan 2005, 20:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Men vitenskap er egentlig ute etter bevis. Mye vitenskap er fortsatt teorier, men mye er også bevist. Det betyr at hvis du tror at 1+1=2, så bør du egentlig tro på vitenskap, iallefall de tingene som er bevist. Mye skal man jo være kritisk til, men selv om man ikke forstår det betyr det ikke at ikke andre forstår det og kan si at det er sånn.Det med solvogna er det ikke sikkert at de "kloke" trodde på engang, men at det var en forklaring til folk som ikke skjønte bedre.
Men hvis du ikke tror at 1+1=2, så har du grunnlag for å ikke tro på vitenskap.
|
Skrevet: Ons 19 Jan 2005, 12:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Med andre ord, enten du tror på vitenskapen eller religion - eller begge to for den saks skyld - velger du å tro på noe (back to topic).
Det er ikke sikkert det er et bevisst valg.
Hverken Guds eksistens eller ikke-eksistens kan forklares rasjonelt, eller bevises/motbevises etter vitenskapelige prinsipper. Ergo velger man å tro det ene eller det andre. Uansett er det fortsatt en tro.
Så ikke kall religiøse mennesker dumme fordi de tror på Gud, for i så fall er dere like dumme som ikke tror på ham.
|
Skrevet: Ons 19 Jan 2005, 14:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men det er en vesensforskjell her.
Vitenskapen som sådan, handler ikke om å bevise eller motbevise Guds eksistens. Vitenskap handler om å finne ut hvordan verden er, og den befatter seg ikke med slike "teorier" som Gud rett og slett fordi Gud er en "teori" som hverken lar seg bevise eller motbevise.
Religion derimot, handler nettopp om de tingene som hverken lar seg bevise eller motbevise - det vi kan kalle religiøs tro. Det er nettopp det som er poenget med hele greia, mens det i vitenskap ikke er noe poeng i det hele tatt.
|
Skrevet: Ons 19 Jan 2005, 18:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Går det ikke da an å både finne ut hvordan verden rundt oss fungerer - og samtidig tro på Gud?
|
Skrevet: Tor 20 Jan 2005, 00:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det er mange vitenskapsfolk som er religiøse. Kanskje nettopp fordi vitenskap ikke handler om å skulle bevise eller motbevise Guds eksistens.
Men det er to svært forskjellige tenkemåter, synes jeg. Det er neppe en kombinasjon som alltid fungerer uten at man kommer litt i konflikt med seg selv, og må tenke grundig over hvordan man skal gjøre ting.
|
Skrevet: Tor 20 Jan 2005, 01:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Eneste måten jeg har sett at man kan kombinere Gud med skikkelig ordentlig vitenskap, er ikke Gud på samme måte som han blir forklart i Bibelen, men som en kraft som omgir oss. Den teorien går ikke imot noe som heter vitenskap, men den går egentlig imot bibelen. Så, ja, man kan tro på begge deler samtidig, men man kan da ikke helt tro på det som står i bibelen (selv uten eventyr og lignelser), samtidig som man tror helt på vitenskapen. Og, ja, på sett og vis kan man kalle ateistene dumme, fordi de kommer jo uansett ikke til noen himmel, selv om det skulle vise seg å være det. 
|
Skrevet: Fre 21 Jan 2005, 20:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Er poenget ved å tro et egoistisk ønske om å redde seg selv slik at man lever videre etter døden, eller er det kanskje noe langt mer enn det? 
|
Skrevet: Fre 21 Jan 2005, 20:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Det blir jo ikke skikkelig tro om man gjør det bare for å ikke havne i helvete, det er derfor jeg ikke er troende 
|
Skrevet: Søn 23 Jan 2005, 13:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
| fungi skrev: | Eneste måten jeg har sett at man kan kombinere Gud med skikkelig ordentlig vitenskap, er ikke Gud på samme måte som han blir forklart i Bibelen, men som en kraft som omgir oss. Den teorien går ikke imot noe som heter vitenskap, men den går egentlig imot bibelen. Så, ja, man kan tro på begge deler samtidig, men man kan da ikke helt tro på det som står i bibelen (selv uten eventyr og lignelser), samtidig som man tror helt på vitenskapen. Og, ja, på sett og vis kan man kalle ateistene dumme, fordi de kommer jo uansett ikke til noen himmel, selv om det skulle vise seg å være det.  |
Yes!
| Glahn skrev: | | Er poenget ved å tro et egoistisk ønske om å redde seg selv slik at man lever videre etter døden, eller er det kanskje noe langt mer enn det? |
Både og tror jeg... Spørs kanskje litt hvem man snakker med.
Storkoser meg med denne tråden...
|
Skrevet: Søn 23 Jan 2005, 21:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| Glahn skrev: | Er poenget ved å tro et egoistisk ønske om å redde seg selv slik at man lever videre etter døden, eller er det kanskje noe langt mer enn det?  |
Klart det. Det får dem som tror på et liv etter døden til å føle seg spesielle og viktige og hjelper dem kanskje mens de tusler rundt på jorden.
Alle trosretninger i verden er basert på oppdiktede historier, det er jo det som er definasjonen på tro. At vi aksepterer noe vi innbiller oss er sannhet, noe som vi ikke kan bevise. Fint, ikke sant?
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 13:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
| maria skrev: |
Alle trosretninger i verden er basert på oppdiktede historier, det er jo det som er definasjonen på tro. At vi aksepterer noe vi innbiller oss er sannhet, noe som vi ikke kan bevise. Fint, ikke sant? |
Er det det? At vi ikke vet noe om det, betyr ikke at det er oppdiktet.
Du har ingen bevis for at det er oppdiktet, jeg har ingen bevis mot.
Tro forklares mye bedre på engelsk synes jeg. Når man tror på noe man innbiller seg er sant, kalles det 'belief'. Når man virkelig tror på noe, vet sikkert med seg selv at det er sant, kalles det 'faith'. Hvordan man kommer frem til denne troen er en sak for seg selv.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 18:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| Dj_Ista skrev: | | At vi ikke vet noe om det, betyr ikke at det er oppdiktet. |
Om det kunne bevises ville det ikke vært TRO.
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 21:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |