DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
The Lord of the Rings: Return of the King
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 7 av 8 [147 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
jeg regner med at du vet hvor tolkien henta hisorien: til lord of the rings, fra, og vilke problemer han hadde med å få trykt de første opplaga.

InnleggSkrevet: Fre 26 Mar 2004, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
sorry, jeg er en nyter, men inget fagmenneske...

forklar, er du snill...

InnleggSkrevet: Fre 26 Mar 2004, 23:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Så filmen på Colosseum i kveld (bedre sent enn aldri) og har bare én ting å si; FANTASTISK!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 23:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Fine, fine, fine filmen! Wink

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 12:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
JEg har en ting for riologier. LOTR står på toppen der altså. Skulle ønske Terry Brooks' shannara triologien kunne blitt filmatisert jeg! Det er fantastiske greier. Ellers så liker jeg matrix triologien veldig godt og Smile Men LOTR var virkelig FANTASTISK UTROLIG GENIALT! *ta litt av*

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 13:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Ja, så... nydelig! Ikke slemt mot boka heller!

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 13:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Nei, absolutt ikke. Synes de hadde vært veldig flinke jeg! Åsså MÅ jeg innrømme... Den lille jenta imeg falt pladask for alvene.. Legolas Very Happy
Huff, er jeg barnslig nå? Jeg bleiket ned håret mitt så det var nesen helt hvitt jeg.. for å få det til lå se litt mer ut som de alvene. Men jeg er vel heller en mørk alv med mitt svarte hår. Eller er jeg kanskje Ilse Witch? Muhahahha Bwaha

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 13:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Litt barnlig, men helt ok! Man kan da ikke slutte å være barnslig, kan man vel? Hmmm... Mange alver har jo svart hår, i filmen de fra Kløvendal. (De som er gråalvene, vis jeg ikke tar helt feil da..)

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 13:38
Sist endret av Ronja den Søn 18 Apr 2004, 21:19, endret 1 gang
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Gråalver?
Har Tolkien noe sånt? Jeg trodde bare alver var alver jeg, rett og slett.

En del av alvene i Rivendell er dog forskjellige fra de i Lórien; de har svart hår. Hva dette skyldes er det nok noen som er mer fanatisk enn meg som kan forklare, men jeg er rimelig sikker på at det ikke skyldes at de er "gråalver." Wink

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 16:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Jo, det finnes lysalver, mørkalver, gråalver og grønnalver. Gråalver er en blanding av lysalver og mørkalver.

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 16:21
Sist endret av Ronja den Søn 18 Apr 2004, 21:20, endret 3 ganger
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Hvor skriver Tolkien om disse?

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 17:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Tolkien skriver om disse i Silmarilion. Nå skiller jo flere alver fra Rivendell fra de i Lórien fordi de er halvalver.

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 20:59
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Silmarillion har jeg ikke lest, så det forklarer jo litt.
Må si jeg ble litt skuffet nå, over Tolkien. Lysalver, mørkalver, gråalver og grønnalver? Blæh. Jeg er rett og slett ikke så begeistret for slik kategorisering.

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 23:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Jeg tror heller det er slektsnavn, ikke forskellige " raser".

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 08:25
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Jeg driver og leser på silmarillion nå. På englsk. Det er tung lesning til tider, men utrolig interessant!
Men det hører vel igjen til på litteratur. Men ja..

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 09:48
Ronja

En venn av meg sa en gang:

"Ingen kan med stoltheten kalle seg fan av Tolkiens verker etter bare å ha sett filmen.

Ingen kan kalle seg fan uten å ha lest Silmarillion og funnet ut at Ringenes Herre handler om mer en søte hobbitter og Legolas..."

Hmmm... Litt enig i det, men Silmarillion er som du sa veldig tung å lese.

Ikke det at det er noe galt med film, fine fine, fine filmen! Premieren i fjor vår årets høydepungt, ble nesten ikke skuffa over noen ting!

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 19:00
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Ronja skrev:
Jo, det finnes lysalver, mørkalver, gråalver og grønnalver. Gråalver er en blanding av lysalver og mørkalver.
Kategoriseringen går ut på hvorvidt de har hatt kontakt med VALAR (gudene) og om de har vært i Valinor. Dette er beskrevet i historien (Silmarillion). Grønnalvene er de som bor i skogen, for eksempel er Legolas en grønnalv. Men grønnalver er samtidig en kategori innenfor gråalver. Egentlig er så å si alle alvene vi hører om i LOTR gråalver, og Sindar, som de ble kalt, er det alviske ordet for gråalver (skulle jeg mene)... Men Galadriel er lysalv, for hun har vært i Valinor.
Veronica skrev:
Må si jeg ble litt skuffet nå, over Tolkien. Lysalver, mørkalver, gråalver og grønnalver? Blæh. Jeg er rett og slett ikke så begeistret for slik kategorisering.
Jeg synes ikke du har grunn til det! Det viser tvert imot bare hvor stor og kompleks verdenen han lagde er!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 12:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Veldig enig at ingen kan kalle seg Tolkien fan uten å ha lest simarillion.

Om alver kan folk titte i The Encyclopedia of Arda for informasjon. Denne siden er svært god.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 15:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg er ikke enig. Selvfølgelig kan man være fan av Tolkien sine verker uten å ha lest Silmarillion. Kanskje man har startet med Ringenes Herre fordi det var historien i filmene, og så har tenkt å lese flere bøker når man får tid? Er man ikke da fan?

Personlig har jeg lest alle Tolkien-bøkene jeg har kommet over, både på norsk og på engelsk, men jeg er ikke en fan av den grunn. Det er mange som skriver bedre historier og det er mange som ikke er så bra, jeg er heller fantasy-fan!

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 16:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg har værken lest ringenes herre bøkene, eller sett den siste filmen..

Kommer vell til å gjøre det en gang, men jeg får litt fnatt av sånne MÅ lese og MÅ se ting..

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 19:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 7 av 8 [147 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet